تعمیر کابل میکرو usb | چطور مشکل شل شدن و لق زدن کانکتور کابل میکرو usb را حل کنیم؟

نوشته شده در تاریخ1396-10-16 توسط 103232

کابل های میکرو usb را همه جا می توان دید. در حال حاضر، این ها یکی از سازگارترین کابل ها برای استفاده در دستگاه های مختلف می باشد. اما شاید تا به حال بعد با مشکل شل شدگی و لق زدن کانکتور میکرو usb در پورت گوشی تان مواجه شده باشید.

کابل های میکرو usb بعد از چند ماه استفاده به درستی درون پورت دستگاه شما جا نمی خورند، شل می شوند و از گوشی تان بیرون می افتند یا این که دیگر شارژ یا انتقال داده انجام نمی دهند. نگران نباشید این تقصیر شما نیست. کابل های میکرو usb طراحی خوبی ندارند و طبیعی است که بعد از مدتی با چنین مشکلاتی روبرو شوند. البته اکنون کابل های جدید USB-C آمده است که کانکتور آن فاقد پین می باشد و می توانید آن را از هر طرف داخل کنید و برخلاف کانکتور میکرو usb به این زودی ها خراب نمی شود.

پیشنهاد مطالعه: انتقال اطلاعات بین رایانه و اندروید از طریق کابل USB

به جای این که هر 3-6 ماه کابل های میکرو usb خود را دور بیندازید ما در این جا نشان می دهیم که چطور می توانید با چند ترفند ساده آن ها را تعمیر کنید و دوباره استفاده کنید.

اما قبل از همه همیشه هنگام خرید کابل های شارژ اصل را خریداری کنید چون کابل های تقلبی سریع تر از حالت نرمال می شکنند و خراب می شوند. برای تشخیص کابل و شارژر تقلبی این مقاله را بخوانید

ترفندهای تعمیر کابل میکرو usb که شل شده اند یا به درستی متصل نمی شوند:

ما در این جا سه راه کار برای تعمیر کانکتور میکرو usb ارائه می کنیم.

1) یکی از مشکلات کابل های میکرو usb به دلیل استفاده زیاد ساییده شدن و کوتاه شدن پین های آن است. در این جا می توانید با ناخن گیر یا هر وسیله دیگر پین های آن را بالاتر بکشید.

تعمیر کابل میکرو usb| حل مشکل خرابی و شل شدن کانکتور کابل میکرو usb

2) در اثر استفاده کانکتور کابل های میکرو usb شکل و حالت اولیه خود را از دست می دهند در این حالت عرض سر کانکتور را به آرامی با انبردست بیشتر کنید.  

تعمیر کابل میکرو usb | چطور مشکل شل شدن و لق زدن کانکتور کابل میکرو usb را حل کنیم؟

3) پورت شارژ میکرو usb روی دستگاه تان را تمیز کنید؛ از یک خلال دندان پلاستیکی یا چوبی استفاده کنید و گرد و غبار درون پورت شارژ گوشی خود را تمیز کنید.

تعمیر کابل میکرو usb | حل مشکل لق زدن محل اتصال کابل میکرو usb

می توان گفت تقریبا هر کسی گوشی یا دستگاه دیگری دارد که به کابل میکرو usb متصل می شود و تقریبا هر کسی با کابل لق شده ای که به درستی جا نمی خورد برخورد کرده است. کابل شارژی که با کوچکترین حرکت بیرون می آید یا پین های انتهایی سر آن از جایش در می رود و دستگاه تان به شما می گوید که کابل شما دیس کانکت شد گاهی اوقات عصبانی کننده است. به جای دور انداختن کابل های شارژ و خرید کابل جدید، در این جا ترفند 5 دقیقه ای به شما یاد می دهیم که می توانید کابل خود را تعمیر کنید یا حداقل برای فعلا بتوانید از آن استفاده کنید.

در اغلب موارد کابل های میکرو usb یک جفت خارک یا زبانه در دو انتهای خود دارند. مشکل این جاست که با گذر زمان این پین یا خارک ها صاف می شوند یا به اصطلاح می خوابند. زمانی که این اتفاق افتاد کانکتور کابل میکرو usb شل خواهد شد مگر این که پورت شارژ گوشی تان کاملا تنگ شود.

راه حل این مشکل این است که پین ها را بالا بیاورید و سپس دوباره خم کنید تا به راحتی درون پورت شارژ چفت شوند.

اولین چیزی که ما نیاز داریم این است که زبانه ها را بالا بیاوریم. همانند تصویر زیر من از یک پیچ گوشتی ریز برای بلند کردن زبانه ها استفاده کرده ام.

تعمیر کابل میکرو usb | تعمیر شل شدن و لق زدن محل اتصال کابل میکرو usb

هنگام انجام دادن این کار باید دقت کنید چون علیرغم این که این پین ها فلزی هستند اما بسیار نازک هستند و خم کردن مکرر آن ها باعث شکستن آن ها می شود. هدف شما باید این باشد که آن ها را تا زاویه 45 درجه باز کنید. زمانی که این کار را انجام دادید می توانید سراغ مرحله بعدی بروید.

اکنون که زبانه ها به درستی بالا آمده اند می خواهیم آن ها را مجددا خم کنیم تا شکل اولیه آن ها حفظ شود. راحت ترین راهی که برای این کار پیدا کرده ام این است که یک منگنه کاغذ بردارید و زیر زبانه ها قرار دهید. این منگنه باید به اندازه کافی کوچک باشد که بدون باز کردن زبانه ها زیر آن جا بخورد.

زمانی که منگنه کاغذ را در سرجایش قرار دادید، از یک پیچ گوشتی یا ابزار دیگری استفاده کنید و به آرامی و با فشار یکنواخت انتهای زبانه ها را فشار دهید تا زمانی که حول منگنه خم شوند. زمانی که این کار را انجام داید منگنه را بردارید.

تعمیر کانکتور کابل میکرو usb | کابل های شل و خراب خود را دور نیندازید!

کانکتور usb شما باید اکنون به راحتی درون پورت گوشی تان جا بخورد. مراقب باشید اولین باری که آن را به گوشی تان وصل می کنید ممکن است بسته به پورت دستگاه شما بسیار محکم به نظر برسد. اما با چند بار استفاده اندکی شل می شود و به راحتی درون پورت شارژ دستگاه تان جا می افتد. 

مشکلات مربوط به شارژ: تعیین سلامت کابل شارژ usb و کانکتور آن یا پورت شارژ گوشی تان

اگر گوشی یا دستگاه شما با شارژ شدن یا اتصال به دستگاه های میزبان مثل کامپیوتر مشکل داشته باشد، ارزشش را دارد که به جای خرید کابل جدید ابتدا تعیین کنید که آیا مشکل از خود کابل است یا کانکتور آن.

حل مشکل شل شدن محل اتصال کابل های میکرو usb

در تصویر بالا، کانکتور سمت راستی خراب شده است.

-کانکتور به طور واضح نسبت به شکل اولیه خود تغییر پیدا کرده است.

-پین های کانکتور عقب رفته اند یا شکسته اند.

-هنگامی که کابل شما به این شکل آسیب دیده باشد ممکن است با مشکلات زیر روبرو شوید:

-اگر در یک موقعیت خاص کابل را قرار ندهید شارژ نمی کند.

-احتمال دارد که جریان شارژ قطع و مجددا وصل شود. دستگاه همیشه شروع شارژ را گزارش می دهد.

-زمانی که دستگاه تان را به کامپیوتر وصل می کنید به نظر می رسد که در حال شارژ است اما هرگز به عنوان یک دستگاه متصل به آن نشان داده نمی شود.

توجه: استفاده از کابل معیوب احتمال دارد اتصالات درون پورت شارژ دستگاه شما را بشکند.

اگر از کابل معیوب برای شارژ گوشی خود استفاده کنید احتمال دارد که کانکتور پورت شارژ آن بشکند، مخصوصا اگر کمی زور برای ادامه یا شروع شارژ شدن اعمال کنید.

برای مثال اتصال کابل شارژ در زاویه ای که فشار مکانیکی روی پورت دستگاه تان وارد کند ممکن است نتیجه اش خارج از خسارت های مشمول گارانتی تلقی گردد. کابل های usb معمولا تا 6 ماه گارانتی دارند. کابل usb یک کابل استاندارد برای گوشی های موبایل است. در یک سر آن کانکتور usb نوع a و در سر دیگر آن کانکتور میکرو usb نوع b وجود دارد. سیم های درون این کابل برای انتقال جریان و نیز انتقال داده ساخته شده اند.

البته برای حفاظت از کابل های شارژ و مراقبت از آن ها روش های ساده ای وجود دارد که می توانید با آن ها از حداکثر عمر کابل های خود بهره مند شوید. برای خواندن روش های مراقبت از کابل های شارژ کلیک کنید

در زیر تصویری از کانکتور شارژ سالم یک گوشی را مشاهده می کنید:

تعمیر کانکتور کابل میکرو usb که شل شده است؟

این کانکتور عاری از هر گونه، خراش گرد و غبار و هر شیء است که از اتصال صحیح به کابل جلوگیری کند. دندانه های مرکز کانکتور سالم و بدون خم شدگی هستند و شکاف کوچکی بین آن ها وجود دارد.

شکل کلی کانکتور سالم و دست نخورده است.

فقط نیروی قابل توجهی می تواند قسمت های فلزی این کانکتور را خم یا خراب کند.

بهترین روش برای این که بدانید آیا کابل شما خراب شده یا نه چیست؟

کابل usb که دارید استفاده می کنید را با کابل دیگر جایگزین کنید. اگر با کابل دیگر کار کرد پس مشکل از کابل شماست نه پورت شارژ گوشی تان. اما اگر با هیچ کابلی به درستی شارژ نکرد پس عیب از پورت شارژ دستگاه شماست. 

30 نظر
  • فاطمه

    فاطمه 1398-11-02

    خدا خیرتون بده با سوزن امتحان کردم الان چفت شد دیگه قطع نمیشه

    • 1398-11-02

      سلام
      خواهش میکنم ممنون از نظرتون

  • 1
  • رضا

    رضا 1398-09-25

    سلام ببخشید
    پین های فلزی سر شارژرم کوتاه شده و وقتی توی سوکت گوشی میزنم شارژ نمیکنه و با کوچیک ترین تکون در میاد.راه حلی واسه درست کردن پین ها دارید؟

    • 1398-09-25

      سلام


      قابل تعمیر نیست و باید شارژر رو تعویض کنید


      موفق باشید

  • 2
  • Ali

    Ali 1398-08-22

    سلام وقت بخیر تازه گوشی خریدم نوکیا هفت پلاس گوشی رو شارژ بود یهو از صندلی انداخته شد قبلا سفت بود الان جای شارژش لق میزنه ولی شارژ میکنه خواستم بدونم بعدها مشکلی نداره اگ با راه حل ساده میشه سفتش کرد راهنمایی کنین،با تا تشکر

    • 1398-08-22

      سلام


      باید با آمپرسنج آمپر ورودی گوشی رو موقع شارژ بررسی کنید


      در صورتی که آمپر خوبی نباشه باتری یا آی سی شارژ رو خراب میکنه،


      درصورتی که از نظر آمپر و انقال دیتا با کامپیوتر مشکلی نداشته باشه میتونید به همین صورت استفاده کنید ولی موقع شارژ استفاده نکنید گوشی رو که وضعیت بدتر نشه


      موفق باشید.

  • 3
  • Amir.a.h

    Amir.a.h 1398-06-23

    سلام سیم یو اس بی اگه سبز با سفید رو به هم اتصال بدی چی میشه ؟؟؟

  • 4
  • حسین

    حسین 1398-04-29

    سلام من گوشیم به کندی شارژ میشه حتی باتریشم عوض کردم امامشکلم حل نشد گوشیم جی ۵هستش

    • 1398-04-29

      سلام
      دستگاه رو به همراه شارژر و کابل شارژتون ارسال کنید بررسیش کنیم
      موفق باشید

  • 5
  • پرستو

    پرستو 1398-04-11

    واقعا ممنون از راهکارهاتون برای شارژر موبایل خیلی خیلی ممنون

  • 6
  • رضا

    رضا 1398-03-15

    سلام.من گوشی ایسوز زنفون۲سلفی دارم.علاوه برشارژراصلی خودش به مدت ۲ساله۴،۵تاشارژر دیگه هم خراب شده.واسم واقعا عجیبه.شما میدونیدعلت چیه؟باسپاس

    • 1398-03-15

      باید تست بشه گوشی

  • 7
  • Maziyar

    Maziyar 1398-03-10

    سلام..عزیز من یک شارژر دارم که چهار تا رشته سیم داره .قرمز سفید مشکی سبز..ویکی دیگه هم دارم که دورشته سیم قرمز و سفید داره ..میخوام این دوتارو به هم متصل کنم که بلندتر بشه ..چجوری اینکارو بکنم..یعنی همون دورنگ رو به هم بچسبونم کافیه؟

    • 1398-03-10

      غیر اصولی هست این کار و باعث انفجار دستگاه میشه

  • 8
  • محمد

    محمد 1398-01-23

    سلام من گوشیه موبایلم سامسونگ j4 پلاس هست من پین های داخل کانکتور شارژر گوشیم ۲تا بالا و دوتا پایین هست ولی جای پین های به سمت پایین ۳تا هست احتمال اینکه یکی از پین ها شکسته باشد هست یا مشکلی نداره ممنون میشم جواب بدین

    • 1398-01-23

      سلام
      بله ممکنه باید بیارید بررسی کنیم اگر پایه کج یا شکسته باشه تعمیر میشه
      موفق باشید

  • 9
  • آرمان

    آرمان 1397-10-13

    درود خسته نباشید من یه هدست کولر مستر دارم سیمش با مینی یو اس بی وصل میشه به هدست و اون شکسته اونو باید چکار کنم متاسفانه هیچکس هم درست نمیکنه

    • آرمان

      آرمان 1397-10-13

      توگیلانم اگه با پست بشه میفرستم هزینش هر چقدر شد میدم ممنون بخاطر پاسختون
    • 1397-10-13

      سلام وقت بخیر
      هدفون رو بیارید اینجا بررسیش کنیم اگر قطعه ش باشه درست میشه
      موفق باشید

  • 10
  • suga

    suga 1397-08-24

    سلام جناب من تبلت لنو وو مدل 2015 دارم تا الان 6 بار کابل و شارزر عوض کردم کار های شما رم انجام دادم ولی نتیجه نگرفتم چی کار کنم؟

    • محمد

      محمد 1398-02-30

      سلام منم تبلت لنوو داشتم هر 3 ماه کابلشو عوض میکردم هر 6 ماه سوکت شارژ تبلت رو. ولی کاش با اینهمه پیشرفت علم این سازنده های قطعات دیجیتال یه شارژر خیلی خوب برای لوازم دیجیتال طراحی میکردن و میساختن چون این شارژر ها واقعا افتضاحه.

      • 1398-02-30

        درود وقت بخیر
        در دنیای سرمایه داری هیچوقت همچین اتفاقی نمی افته چرا که هرچقدر کابل ها جنس سیمشون ضعیف تر باشه کاربر مجبور به خرید دوباره کابل میشه و شرکت سازنده (سرمایه دار) سود میکنه و به فکر کاربر نیست
        البته این جریان ضعیف بودن سیم ها رو ربط میدن به محیط زیست که بعید میدونم سرمایه داران به فکر محیط زیست باشند. آنها فقط به فکر سود بیشتر هستند :)
        مانا و سربلند باشید

    • 1397-08-24

      سلام وقت بخیر
      کانکتور شارژ گوشی خرابه احتمالا باید سوکت شارژ تعویض کنید
      موفق باشید

  • 11
  • میم:)

    میم:) 1397-07-30

    سلام من وقتیusbرو ب سیستم وصل میکنم حالت شارژ مبایل فعال میشع ولی واسه اتصال اینترنت چیزی بالا نمیاد و همچنین انتقال فایل
    بنظرتون مشکل از چیه؟ ممنون

    • 1397-07-30

      سلام وقت بخیر
      احتمالا کابل مشکل داره باید کابل رو عوض کنید
      موفق باشید

  • 12
  • بهروز ناصر

    بهروز ناصر 1397-07-03

    سلام خسته نباشین من گوشیم هر شارژ کنی وصل می‌کنی باید رو به بالافشار بدی تا شارژ بشه آیا میتونم کاری کنم یا باید تعمیر کار بره

    • 1397-07-03

      سلام وقت بخیر
      سوکت شارژش باید تعویض بشه میتونید تشریف بیارید دفتر انجام بدیم براتون
      موفق باشید

  • 13
  • Maluma

    Maluma 1397-05-25

    سلام شارژر من به تازگی شل شده و موقع شارژ کردن تا دست میخوره با شارزر در میاد قبلا خیلی سفت جا میرفت شما بگین چیکار کنم

    • 1397-05-25

      سلام وقت بخیر
      راه حلی نداره باید تعویض کنید شارژر رو
      موفق باشید

  • 14
  • سارا

    سارا 1397-01-27

    واااااااااااااااااااای خدا خیرت بدههههههه من هر 3 ماه سیم شارژرام کار نمیکرد حدود 8.9 تا سیم شارژر خراب کرده بودم

  • 15
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم