برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

استفاده از شارژر گوشی های قدیمی برای شارژ گوشی های با قابلیت شارژ سریع و بالعکس خطری ندارد؟

نوشته شده در تاریخ1396-10-16 توسط 11135

آتش سوزی های سامسونگ بسیاری از کاربران را نسبت به ایمنی باتری گوشی های هوشمند نگران کرده است. در این جا جواب های یک سوال متداول را مشاهده می کنید.

آداپتور جهانی RadioShack قدیمی پدر شما احتمالا اسلایدی برای تنظیم ولتاژ داشت و دلیل آن ساده است؛ چرا که ناسازگاری بین میزان جریان مورد نیاز واکمن سونی و آن چه آداپتور فراهم می کرد می توانست در بهترین حالت موجب قطع نوار کاست شود.

گوشی های هوشمند امروزی نیز نیازهای مختلف انرژی مختلفی دارند. در دو سال گذشته، گوشی ها با فناوری های شارژ سریع عرضه شده اند که این امکان را برای شما فراهم می کند تا بتوانید باتری خاموش خود را در عرض 15 دقیقه از صفر درصد به 50 درصد شارژ برسانید.

در سال 2014، تعداد انگشت شماری از گوشی ها به این فناوری مجهز شده بودند و امروز بیش از 20 تا و انتظار می رود به یک شاخص استاندارد برای همه گوشی ها به جز گوشی های ارزان قیمت تبدیل شود.

اما چه چیزی سوال برانگیز است: آیا متصل کردن شارژر قدیمی و کند به گوشی های جدیدی که از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می کنند ایمن است؟ و بر عکس آیا می توانید از یک شارژر سریع جدید برای شارژ گوشی های قدیمی تر خود استفاده کنید؟

برای مثال، آیا می توانید از شارژر سریع که همراه با گوشی جدید Google Pixel که پاییز امسال خریده اید برای شارژ گوشی ال جی جی 3 استفاده کنید؟ فارغ از آن، بسیاری از مردم راحتی استفاده از هر شارژری که دم دست شان هست را دوست دارند. 

اما آتش سوزی هایی که توسط گوشی های گلگسی نوت 7 ایجاد شد آن ها را تهدیدکننده و ریسک پذیر جلوه داد.

به طور خلاصه، بر طبق صحبت های مهندسان و محققان ایمنی پاسخ «بله» هست. در واقع اگر شارژرهای خود را بین گوشی های مختلف مبادله کنید هیچ دلیلی برای آتش سوزی، انفجار یا حتی خراب شدن گوشی شما وجود ندارد.

چطور شارژ سریع کار می کند؟

چندین نوع شارژر سریع برای گوشی های موبایل وجود دارد. برخی با تغذیه گوشی با ولتاژ بالاتر(9 ولت به جای 5 ولت که توسط شارژرهای معمولی usb ارسال می شود) کار می کنند. بقیه نیز همانند سیستم DASH استفاده شده توسط گوشی OnePlus 3 در رتبه بندی های ما، ولتاژ را در همان سطح 5 ولت نگه می دارد اما آمپر را بالا می برد(4 آمپر در مقابل 2 آمپری که در شارژرهای معمولی استفاده می شود).

هر چند که شارژر گوشی های جدید برای سریع تر شارژ کردن ساخته شده اند، اما آن ها به طور پیش فرض روی سرعت شارژ کندتر تنظیم شده اند که برای تمام گوشی ها(5 ولت در 2 آمپر) تنظیم شده اند بنابراین زمانی که آن ها را با گوشی های قدیمی تر که از فناوری شارژ سریع پشتیبانی نمی کنند استفاده کنید مشکلی پیش نمی آید.

کوالکوم که به خاطر پردازنده اسنپ دراگون گوشی های موبایل شناخته شده است در تکنولوژی سریع یا کوئیک شارژ استفاده شده در بیش از 100 مدل گوشی هوشمند از جمله گوشی های پرچمدار سامسونگ، موتورولا، اچ تی سی و غیره نیز پیش دستی کرده است. در برخی گوشی های موتورولا، کوئیک شارژ Quick Charge با نام توربو شارژ Turbo Charge شناخته می شود.

جف گوردون، مدیر بازاریابی این شرکت می گوید:« هوشمندی زیاد در فرآیند شارژ به کار رفته است و نیز الگوریتم هایی که به آداپتور شارژر در تعیین جریانی که با گوشی سازگار است کمک می کنند».

بنابراین، اهمیتی ندارد که شدت جریان(آمپر) شارژر گوشی بالاتر از چیزی باشد که در مشخصات باتری گوشی شما ذکر شده است، زیرا این گوشی صرفا همانقدر جریانی که با آن سازگار است را دریافت می کند. در نتیجه، هنگامی که یک گوشی با قابلیت شارژ سریع را با شارژر معمولی شارژ می کنید با سرعت پایین تری شارژ می شود.

ریزپردازنده های به کار رفته وضعیت شارژ باتری و سلامت آن را مدیریت و کنترل می کند تا مطمئن شوند که آن ها مقدار جریان سازگار با خود را دریافت می کنند و این در سراسر اکوسیستم صدق می کند.

به عبارت دیگر، اهمیتی ندارد که آیفون ها از کانکتور لایتنینگ اپل استفاده می کنند و گوشی های اندروید از کانکتورهای میکرو usb یا کانکتورهای جدیدتر usb نوع c استفاده می کنند، اگر شما کابل اصلی گوشی خود را به پورت usb هر شارژر گوشی دیگری متصل کنید بایستی بدون هیچ خطری شارژ کند.

چه چیزی شما را از این کار باز می دارد؟

برخی از وب سایت ها ادعا کرده اند که استفاده از شارژر سریع با گوشی هایی که قابلیت شارژ سریع ندارد ممکن است سرعت شارژ آن ها را هرچند اندک افزایش دهد. اما با توجه به گفته های کارشناسان، این یک افسانه است.

ایسیدُر باخ من، مدیر شرکت  Cadex Electronics به عنوان توسعه دهنده تکنولوژی مدیریت و تست باتری در کلمبیا می گوید:«انتظار نداشته باشید که با استفاده از شارژرهای سریع، گوشی های قدیمی تان را که از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی نمی کنند سریع تر شارژ کنید. برای این که یک گوشی سریع تر از حد نرمال شارژ شود هم شارژر و هم گوشی باید از شارژ سریع پشتیبانی کنند. در غیر این صورت مدت زمان شارژ بیشتر می شود اما خطری هم ندارد».

چیز دیگری که در مورد شارژ باتری گوشی های هوشمند باید بدانید این است که سرعت شارژ بعد از رسیدن به 80 درصد شارژ به سرعت افت می کند و زمانی که به درصد بین 85 تا 95 درصد می رسد با کاهش سرعت قابل ملاحظه ای مواجه می شوید.

این در سیستم های شارژ سریع نیز صدق می کند و به همین دلیل است که تولیدکنندگان اغلب به جای این که بگویند چه مدت زمان طول می کشد تا یک گوشی به طور کامل شارژ شود از جمله هایی مثل«بعد از 15 دقیقه شارژ می توانید تا 8 ساعت مکالمه تلفنی پیوسته داشته باشید» استفاده می کنند.

این کاهش سرعت شاژر برای جلوگیری از زیادی داغ شدن و سایر شرایطی که ممکن است باتری را به حالت ناپایدار ببرد ضروری است.

به همین دلیل، اگر در حین شارژ کردن بازی ویدئویی انجام دهید یا کارهایی انجام دهید که فشار سنگینی روی پردازنده بیاورد ممکن است در عملکرد گوشی تان با اختلال هایی مواجه شوید چرا که انجام چنین فعالیت هایی میتواند گوشی شما را گرم تر کند. اما این کار هنوز هم خطر زیادی ندارد و این به خاطر سنسورهایی است که در شارژر و خود گوشی به کار رفته است که دمای باتری را کنترل می کنند.

اما گوشی شما ممکن است عمدتا پردازنده را کند کند، صفحه نمایش را تاریک کند و فرآیند شارژ کردن را کند یا حتی نصف کند تا گرمای باتری را تحت کنترل داشته باشد. به همین دلیل است که گاهی اوقات گوشی هایی که زیاد داغ شده اند ممکن است به طور کامل خاموش شوند و روشن نشوند تا زمانی که به اندازه کافی سرد شوند و به دمای متعادل خود برسند.

 

محصولات مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم