برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

مروری بر انواع صفحه نمایش گوشی های موبایل

نوشته شده در تاریخ1396-11-24 توسط 5662

معرفی انواع صفحه نمایش گوشی موبایل از نظر نوع، رزولوشن و سایر ویژگی ها؛صفحه نمایش LCD، AMOLED ، Sper AMOLED، IPS و...حروف اختصاری مربوط به صفحه نمایش گوشی های موبایل ممکن است کمی خسته کننده باشند، اما اگر می خواهید در مورد همه اصطلاحات و اختصارات مرتبط با صفحه نمایش گوشی های موبایل بدانید پس در ادامه با ما همراه باشید.

می خواهید بدانید کدام نوع صفحه نمایش برای شما بهتر است و تفاوت رزولوشن صفحه نمایش به چه معناست؟

دسته بندی انواع صفحه نمایش گوشی های موبایل

دسته بندی از طریق رزولوشن

یکی از مهم ترین مسائل موقعی که در مورد صفحه نمایش گوشی های موبایل به آن اشاره می کنیم رزولوشن صفحه نمایش گوشی است و ظاهرا هرچه رزولوشن گوشی ارقام بیشتری داشته باشد بهتر است.

چیز دیگری که در دسته بندی رزولوشن قرار می گیرد سایز صفحه نمایش به اینچ است و تعداد پیکسل ها و میزان تراکم آن پیکسل های موجود به حروف اختصاریppi نشان داده می شود که بیانگر (Pixels Per Inch) می باشد و به تعداد پیکسل ها در هر اینچ است اشاره می کند.

اگر سایز صفحه نمایش را بدانید، می توانید تعداد پیکسل های قرار گرفته در هر اینچ مربع را حساب کنید که این همان ppi یا تعداد پیکسل در هر اینچ است که با عنوان تراکم پیکسل شناخته می شود.

شما به راحتی می توانید تراکم پیکسل گوشی خود را با استفاده از ماشین حساب تراکم پیکسل محاسبه کنید. گوشی ها را از نظر رزولوشن به چند دسته تقسیم بندی کرده اند که ما در زیر موارد اصلی را پوشش می دهیم اما با رزولوشن HD یا بالاتر شروع می کنیم چون در حال حاضر اکثر گوشی ها با این نوع رزولوشن منتشر می شوند.

شاید تا به حال به اصطلاح نیت یا nit برخورد کرده باشید. این عدد بیانگر رتبه روشنایی صفحه نمایش است.

دسته بندی صفحه نمایش گوشی های موبایل بر اساس رزولوشن

رزولوشن HD

HD حروف اختصاری High Definition به معنای کیفیت بالا می باشد. حروف اختصاری HD به بیان ساده مقادیر 1280x720 پیکسل را نشان می دهد. مهم نیست که صفحه نمایش شما چقدر بزرگ باشد، تا زمانی که اندازه گیری پیکسل گوشی شما در این محدوده باشد یک صفحه نمایش HD به حساب می آید.

همانطور که خود شما هم نیز ممکن است حدس زده باشید، هر چه صفحه نمایش HD کوچکتر باشد تراکم پیکسل آن بالاتر است و از نظر ئئوری تصاویر بهتری دارد.

بنابراین تنها داشتن صفحه نمایش HD ملاک نیست چرا که برای مثال عکس های بسیار متفاوتی روی صفحه نمایش 5 اینچ نسبت به 10 اینچ تولید می کند. توجه داشته باشید که اندازه صفحه نمایش گوشی های موبایل از روی قطر آن حساب می شود تا نسبت صفحه اندک مختلف آن نیز به حساب آورده شود.

برای مثال، روی صفحه نمایش  HD با قطر 4.3 اینچ، تراکم پیکسل 342ppi است. روی صفحه نمایش 4.7 اینچی HD، تراکم پیکسل به  312ppi تنزل می کند اما هر دو همچنان در دسته صفحه نمایش های HD طبقه بندی می شوند.

بر طبق گفته اپل، تراکم پیکسل 300ppi نقطه مطلوب است چرا که تقریبا نقطه ای است که در آن چشم انسان در یک فاصله دید خاص قادر به تشخیص پیکسل ها به صورت مجزا نمی باشد.

دسته بندی انواع صفحه نمایش های گوشی موبایل

رزولوشن فول اچ دی Full HD

صفحه نمایش های فول اچ دی گام بعدی هستند و اکنون جزو استانداردهای تعریف صفحه نمایش گوشی های موبایل به شمار می روند، اگرچه 2k یا همان QHD بعد از گوشی های Oppo Find 7 و ال جی جی 3 که جزو اولین گوشی های دارای صفحه نمایش QHD بودند محبوبیت بیشتری در گوشی های رده بالا پیدا کرده است.

صفحه نمایش فول اچ دی یعنی صفحه نمایشی که رزولوشن آن مقدار 1920x1080 پیکسل باشد. باز هم، تراکم پیکسل بستگی به میزان بزرگ بودن صفحه دارد. در گوشی های 5 اینچ، تراکم پیکسل حدود 440ppi می شود درحالی که روی صفحه نمایش 5.5 اینچ به مقدار 400ppi تنزل می کند. در صورتی که هر دو فول اچ دی به شمار می روند.

مقایسه انواع مختلف صفحه نمایش گوشی های موبایل

صفحه نمایش هایی با رزولوشن QHD, Quad HD یا 2k

 حروف اختصار QHD بیانگر Quad HD می باشد و Quad نیز به معنای 4 است. پس صفحه نمایش های QHD چهار برابر تعریف استاندارد HD می باشد. این بدان معناست که شما می توانید همان تعداد پیکسل های 4 صفحه نمایش HD را درون صفحه نمایش QHD در همان سایز داشته باشید.

تعداد پیکسل های صفحه نمایش QHD برابر با 2560x1440 است. یک صفحه نمایش 5.5 اینچی QHD تراکم پیکسل 538 خواهد داشت و در مقایسه با آن، تراکم پیکسل صفحه نمایش فول اچ دی 5.5 اینچ 400ppi خواهد بود.  

تعاریف اغلب اشاره به اندازه گیری کمتر پیکسل دارد برای مثال صفحه نمایش HD را گاهی اوقات 720p می نامند و فول اچ دی را نیز 1080p می گویند.

صفحه نمایش QHD با نام دیگر 2k نیز شناخته می شود که به این واقعیت برمی گردد که اندازه بزرگتر پیکسل بیش از 2000 پیکسل است که ممکن است اندکی گیج کننده باشد. چون اگر قرار بود دقیق حرف بزنیم باید صفحه نمایش QHD که اندازه بزرگتر پیکسل آن 2560 است را با نام  2.5k می شناختیم.

بسیاری از گوشی های امروزی نظیر سامسونگ، موتورولا، هواوی و دیگر تولیدکنندگان معروف گوشی های موبایل در حال حاضر صفحه نمایش 2K را به عنوان استاندارد خود پذیرفته اند.

مروری بر انواع صفحه نمایش گوشی های موبایل

صفحه نمایش با رزولوشن 4k یا اولترا اچ دی Ultra HD

شما احتمالا معنای این حروف اختصاری را حدس زده اید. بله همانند 2k حرف 4k نیز از مقدار بزرگتر اندازه گیری پیکسلی صفحه نمایش می آید که در صفحه نمایش 4k این مقدار برابر با 4096 پیکسل می باشد. در صفحه نمایش اولترا اچ دی نیز تعداد پیکسل بزرگتر برابر با 3840 می باشد.

از آن جایی که مقدار پیکسل این دو به هم نزدیک است گاهی اوقات به جای یکدیگر به کار می روند اما در واقعیت اندکی تفاوت دارند.

صفحه نمایش اولترا اچ دی 3860x2160 پیکسل و 4k نیز 4096x2160 پیکسل دارد. برای خلاصه تر کردن از کلمه 2160p برای نشان دادن هر کدام از این دو صفحه نمایش استفاده می کنند. تفاوت این دو صفحه نمایش جزئی است اما بالاخره تفاوت وجود دارد.

یکی از اولین گوشی هایی که با صفحه نمایش 4K تولید شد گوشی سونی اکسپریا زد sony z5 premium بود که رزولوشن اولترا اچ دی را روی صفحه نمایش 5.5 اینچ ارائه می کرد.

سونی به این صفحه نمایش خود لقب 4k را داد اما در واقع پیکسل اولترا اچ دی را رند کرد و آن را به عنوان 4k تبلیغ کرد.

با این وجود گوشی سونی زد 5 پریمیوم، تراکم پیکسل 806 ppi دارد که بسیار بیشتر از چیزی است که اکثر گوشی های هوشمند ارائه می کنند و بسیار فراتر از چیزی است که مردم آن را ضروری می دانند.

صفحه نمایش 4K گوشی موبایل به چه معناست؟

گرایش های مربوط به رزولوشن گوشی های موبایل

درحالی که صفحه نمایش گوشی های موبایل بزرگتر می شوند، اما رقابتی برای داشتن صفحه نمایش های 4k در بین تولیدکنندگان گوشی ها که در یک سال قبل انتظار داشتیم دیده نمی شود. همانطور که خودتان می دانید، سونی هنوز با گوشی های Xperia Z5 Premium و XZ Premium از این نظر بر بقیه غالب است.

در عوض، آنچه در بازار موبایل به عنوان عرف پذیرفته شده است پانل 2k است نه صفحه نمایش هایی با رزولوشن بالاتر.

این احتمالا به خاطر این است که نگرانی های زیادی در مورد مصرف باتری این نوع صفحه نمایش ها وجود دارد چون هر چه صفحه نمایش ها بزرگ تر و رزلوشن آن ها بالاتر باشد قطعا باتری بیشتری مصرف می کنند.

با وجود این که در حال حاضر موضوع عمر باتری برای بسیاری از تولیدکنندگان گوشی های موبایل بسیار مهم است اما به نظر می رسد که هنوز تمایلی به چنین جهشی ندارند.

با این حال، 2018 سالی است که ما بیش از پیش گوشی های با صفحه نمایش اولترا اچ دی(Ultra HD) را حتی در میان گوشی های رده متوسط مشاهده خواهیم کرد.

صفحه نمایش ال سی دی یا AMOLED کدام یک برای گوشی بهتر است؟

انواع پنل های صفحه نمایش گوشی های موبایل

در این جا می خواهیم صفحه نمایش گوشی های موبایل را از نظر نوع دسته بندی کنیم. انواع مختلفی از صفحه نمایش وجود دارد که در گوشی های موبایل استفاده می شود از جمله ال سی دی، OLED، AMOLED، Super AMOLED، TFT، IPS و چند تای دیگر که در گوشی های امروزی اغلب کمتر استفاده می شوند مانند TFT-LCD.

یکی از انواع مدل های صفحه نمایش که روی اکنون روی گوشی های رده متوسط تا رده بالا پیدا می شود IPS-LCD است. اما این حروف به چه معنا هستند؟

معرفی انواع صفحه نمایش گوشی؛ فرق ال سی دی، IPS، AMOLED، Super AMOLED در چیست؟

صفحه نمایش ال سی دی LCD

LCD مخفف Liquid Crystal Display به معنای نمایشگر کریستال مایع است و نام آن به مجموعه ای از کریستال های مایعی که توسط نور پس زمینه روشن می شوند برمی گردد و هزینه نسبتا پایین و فراوانی شان باعث شده که آن ها به انتخاب محبوبی برای استفاده در گوشی های هوشمند و سایر دستگاه ها تبدیل شوند.

صفحه نمایش های ال سی دی معمولا در زیر نور خورشید کاملا خوب عمل می کنند و خوانایی قابل توجهی دارند چرا که کل صفحه نمایش از زیر روشن می شود اما نقطه ضعف ال سی دی این است که نسبت به صفحه نمایش هایی که نیاز به نور پس زمینه ندارند دقت رنگ کمتری دارد.

در میان گوشی های هوشمند، شما هر دو نوع صفحه نمایش ال سی دی TFT و IPS را دارید. TFT مخفف Thin Film Transistor به معنای ترانزیستور لایه نازک می باشد و نسخه پیشرفته تری از ال سی دی است که از ماتریکس فعال استفاده می کند(همانند AM در AMOLED ).

ماتریکس فعال یعنی هر پیکسل به صورت جداگانه به یک ترازیستور و خازن متصل شده است. مزیت اصلی صفحه نمایش TFT هزینه ساخت نسبتا پایین و افزایش کنتراست در مقایسه با ال سی دی های قدیمی است.

مقایسه انواع صفحه نمایش گوشی ها؛ معایب TFT LCD چیست؟

نقطه ضعف TFT LCDs مصرف انرژی بیشتر نسبت به دیگر ال سی دی ها و این که زوایای دید و بازتولید رنگ خیلی خوب ندارد می باشد. به این دلایل و کاهش قیمت گزینه های جایگزین TFT باعث شده است تا صفحه نمایش های TFT را امروزه در گوشی های موبایل کمتر ببینیم.

IPS مخفف In-Plane Switching به معنای تغییر درون صفحه ای است و نسخه پیشرفته ال سی دی TFT محسوب می شود که بازتولید رنگ بهتری دارد و زوایای دید آن نسبت به ال سی دی های TFT نیز پیشرفت قابل توجهی کرده است.

IPS این کار را با استفاده از دو ترازیستور برای هر پیکسل که با نور پس زمینه قوی تر ترکیب شده است انجام می دهد اما عیب آن این است که نسبت به دیگر انواع صفحه نمایش های غیر ال سی دی انرژی بیشتری نیاز دارند. با این وجود نسبت به صفحه نمایش های TFT هنوز هم انرژی کمتری مصرف می کنند.

شاید شما اصطلاحات زیادی شنیده باشید که با IPS ترکیب شده اند نظیر IPS-NEO.

مقایسه انواع صفحه نمایش گوشی؛ فرق ال سی دی، IPS LCD، TFT LCD، IPS NEO در چیست

در این مورد، این نام اختصاصی برای یک تکنولوژی است که توسط JDI ساخته شده است که ادعا می کند نشت نور پس زمینه را حذف کرده است اما این هم به همان روش اساسی دیگر صفحه نمایش های IPS LCD کار می کند پس باید آن را زیرمجموعه IPS LCD در نظر بگیریم نه شاخه ای جداگانه.

صفحه نمایش های AMOLED

AMOLED مخفف عبارت Active Matrix Organic Light-Emitting Diode به معنای دیود تابنده نور ارگانیک ماتریس فعال می باشد. در حالی که ممکن است این عبارت پیچیده به نظر برسد اما در واقعیت این طور نیست. ما قبلا با ماتریکس فعال در تکنولوژی TFT LCD مواجه شدیم و OLED صرفا اصطلاحی برای بیان یک نوع دیگر از تکنولوژی صفحه نمایش لایه نازک است.

OLED یک ماده ارگانیک است و همانطور که از اسم آن برمی آید زمانی که یک جریان از آن عبور کند از خودش نور منتشر می کند. برعکس پانل های ال سی دی که دارای نور پس زمینه بودند، صفحه نمایش های OLED همیشه خاموش هستند تا زمانی که از داخل پیکسل ها جریان برق عبور کند.

این بدان معناست که صفحه نمایش های OLED رنگ مشکی تیره تری دارند و زمانی که رنگ های تیره تر یا سیاه روی صفحه نمایش نشان داده می شود انرژی کمتری مصرف می کنند. با این حال تم های رنگ روشن تر روی صفحه نمایش AMOLED مصرف انرژی بسیار بیشتری نسبت به آن چه ال سی دی با همان تم مصرف می کند دارند.

مقایسه انواع صفحه نمایش گوشی؛ فرق ال سی دی با AMOLED و Super AMOLED در چیست؟

ضمنا هزینه ساخت صفحه نمایش های OLED نسبت به LCD بسیار بیشتر است. از آن جایی که پیکسل های مشکی در صفحه نمایش OLED خاموش هستند نسبت کنتراست بسیار بیشتر از صفحه نمایش های LCD است.

نمایشگرهای AMOLED دارای رتبه بازخوانی بسیار سریعی هستند اما عیب شان این است که نسبت به ال سی دی ها که نور پس زمینه دارند در زیر نور مستقیم خورشید خوانایی کمتری دارند. فرسودگی و تخریب دیودهای صفحه نمایش(زیرا آن ها ارگانیک هستند) نیز عوامل دیگری هستند که باید به آن ها توجه کنید.

اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را نگاه کنیم، صفحه نمایش های AMOLED را می توان بسیار نازک تر از ال سی دی ها ساخت زیرا آن ها نیاز به لایه نور پس زمینه ندارند و همچنین می توانند بسیار قابل انعطاف پذیر ساخته شوند.

مقایسه انواع صفحه نمایش گوشی های موبایل ال سی دی، آمو ال ای دی و...

تفاوت بین OLED، AMOLED و Super AMOLED چیست؟

OLED مخفف Organic Light Emitting Diode به معنای دیود تابنده نور ارگانیک است و صفحه نمایش OLED شامل متریال الکترولیومسنس ورقه نازک می باشد و مزیت اصلی آن این است که آن ها خودشان نور را تولید می کنند و نیازی به نور پس زمینه ندارند که همین مصرف انرژی آن ها را کاهش می دهد.

نمایشگرهای OLED زمانی که در گوشی ها یا تلویزیون استفاده می شوند عموما بیشتر به عنوان صفحه نمایش های AMOLED معرفی می شوند. همانطور که قبلا نیز ذکر کردیم، کلمه AM ابتدای AMOLED به معنای ماتریکس فعال(Active Matrix) می باشد که متفاوت از OLED ماتریکس غیر فعال(Passive Matrix OLED=P-OLED) می باشد که البته این نوع کمتر در گوشی ها استفاده می شود.

مروری بر انواع صفحه نمایش گوشی های موبایل

Super AMOLED نامی است که سامسونگ به صفحه نمایش های خود اطلاق می کند که قبلا فقط در گوشی های رده بالای سامسونگ استفاده می شود اما اکنون آن ها را در گوشی های رده متوسط سامسونگ نیز می توان مشاهده کرد.

همان طور که IPS LCD نسخه پیشرفته تر ال سی دی بود، Super AMOLED هم فراتر از یک AMOLED ساده ی پیش فرض است و لایه ی عکس العمل به لمس را به جای این که به عنوان یک لایه بالایی روی صفحه ایجاد کند درون خود صفحه نمایش ساخته است.

در نتیجه صفحه نمایش های Super AMOLED، بهتر از صفحه نمایش های AMOLED نور خورشید را درون صفحه کنترل می کنند و علاوه بر این باتری کمتری نیز مصرف می کنند.

همانطور که از نام آن برمی آید، Super AMOLED صرفا نسخه ارتقا یافته AMOLED به شمار می رود. این فقط یک شعار بازاریابی نیست؛ صفحه نمایش های سامسونگ عموما جزو بهترین صفحه نمایش های گوشی های موبایل رده بندی می شود.

صفحه نمایش رتینا Retina

فرق صفحه نمایش رتینا با ال سی دی و AMOLED چیست؟

Retina یکی دیگر از اصطلاحات بازاریابی گوشی های موبایل است که توسط اپل استفاده می شود. صفحه نمایش رتینا به عنوان یک دسته خاص دسته بندی نمی شود، چون فقط به رزولوشن کافی که چشم انسان نمی تواند پیکسل های آن ها را در زاویه دید معمولی تشخیص دهد اشاره دارد و تراکم آن بالای 300ppi است.

همانطور که از قبل می دانیم، اپل ppi(تراکم پیکسل) را به همان شیوه دیگر سازندگان گوشی های موبایل اندازه گیری نمی کند. این اندازه گیری به وضوح با سایز و روزولوشن صفحه نمایش گوشی تغییر می کند. اپل مفهوم رتینا Retina را با گوشی آیفون 4 عمومیت بخشید که رزولوشن 960x640 پیکسل روی صفحه نمایش 3.5 اینچی IPS LCD داشت که تراکم پیکسل آن 330ppi می شد.

با توجه به این که یک صفحه نمایش 5.5 اینچی QHD در گوشی های اندرویدی رده بالا متداول تر است و امروزه گوشی هایی نظیر سامسونگ اس 7 اج S7 Edge تراکم پیکسل 534ppi دارد، اپل سرانجام مجبور شد روی این عقیده خود که 300ppi کافی است پا بگذارد که در نهایت باعث شد اپل در آیفون 6 پلاس صفحه نمایش فول اچ دی با تراکم پیکسل 401ppi را ارائه کند. گوشی های آیفون 7 و آیفون 7 پلاس به ترتیب تراکم پیکسل 326ppi و 401ppi دارند.

آینده صفحه نمایش گوشی های موبایل

همانطور که به تدریج توقع داریم رزلوشن های 4k را بیشتر از قبل روی صفحه نمایش گوشی های موبایل ببینیم، صفحه نمایش های خانگی بزرگتر برای تلویزیون و مانیتورهای کامپیوتر نیز به مرز رزولوشن (7680×4320) یا 8K نزدیک خواهند شد. در دنیای گوشی های هوشمند، در سال 2018 انتظار داریم شاهد پیشرفت غیر منتظره ای را در صفحه نمایش هولوگرافیک holographic که توسط RED Hydrogen One وعده داده شده است باشیم.

درحالی که ماشین هایپ تولیدکننده دوربین سینمایی صرفا یک صفحه نمایش 2k دارد، صفحه نمایش هولوگرافیک یا 4v را وعده داده که واقعا می تواند انقلابی در صنعت صفحه نمایش ها باشد.

کدام نوع صفحه نمایش گوشی موبایل برای شما مناسب تر است؟

همانطور که مشاهده کردیم، هر اصطلاح محدود به یک تولید کننده نیست، برای مثال AMOLED صرفا متعلق به سامسونگ و رتینا همیشه برای اپل نیست(اگرچه هیچ تولیدکننده دیگر از این اصطلاح استفاده نمی کند). صفحه نمایش های IPS LCD آیفون اکنون توسط ال جی ساخته می شوند و سامسونگ صفحه نمایش های iPad اپل را می سازند و همه دستگاه های سامسونگ نیز AMOLED نیستند.

این که یک صفحه نمایش را بهتر از بقیه دسته بندی کنیم کار دشواری است چون هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند. برای همه این نوع صفحه نمایش ها دو چیز را می توان به طور قطع گفت؛ یکی این که داده های فنی و عددی را موقع مقایسه دو صفحه نمایش گوشی های موبایل حتما مد نظر داشته باشید اما این را هم بدانید که عملکرد این صفحه نمایش ها در دنیای واقعی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

غیر ممکن است که میزان کیفیت یک صفحه نمایش را از روی اعداد و ارقام تشخیص دهید، بلکه باید آن را در عمل نیز امتحان کنید تا ببینید از نظر شما خوب است یا بد، این که آیا شدت اشباع رنگ ها، میزان روشنایی یا کنتراست، زوایای دید و سایر ویژگی های آن را می پسندید یا خیر.  

2 نظر
  • رحیم

    رحیم 1398-06-10

    بسیار عالی و کامل بود لذت بردیم

  • 1
  • مرتضی

    مرتضی 1397-11-15

    ال سیدی

  • 2
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم