برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

همه چیز در مورد شارژ سریع کوالکوم گوشی های موبایل

نوشته شده در تاریخ1396-12-03 توسط 4450

در این مقاله هر چیزی که نیاز است در مورد شارژ سریع کوالکام بدانید را می خوانید. شرکت کوالکام در زمینه‌ ساخت و تولید سیستم روی یک چیپ های اسنپدراگون Snapdragon فعالیت دارد و در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده پردازنده‌های موبایل و مودم‌های سلولار مخابراتی محسوب می‌شود.

اکنون کمپانی های مختلفی از جمله سامسونگ، وان پلاس و حتی گوگل فناوری شارژ سریع اختصاصی خود را توسعه داده اند اما یکی از محبوب ترین فناوری های شارژ سریع، متعلق به کوالکام است که با نام Quick Charge شناخته میشود و تمامی دستگاه هایی که از تراشه های اسنپدراگون برخوردار میشوند به طور خودکار به این فناوری مجهز هستند.

این که قادر باشید گوشی یا تبلت خود را در خانه و از آن مهم تر زمانی که بیرون هستید سریع تر شارژ کنید یکی از بزرگترین پیشرفت هایی است که تا کنون در تکنولوژی موبایل دیده ایم. و در حالی که یکی از چیزهای جالب در مورد زندگی در سال 2018 این است که نیاز نیست درک کنید تکنولوژی های اطراف تان چگونه کار می کنند اما اگر وقت بگذارید و درک کنید که چه چیزی استفاده می کنید مطمئنا احتمال این که از آن بتوانید بیشتر و بهتر استفاده کنید وجود دارد.

همه چیز در مورد شارژ سریع کوالکام گوشی های موبایل

یک نمونه کاملا ساده منبع تغذیه ای(آداپتور شارژر) است که برای شارژ گوشی خود استفاده می کنید. اگر به تازگی گوشی جدیدی خریده باشید، به احتمال زیاد درون جعبه گوشی تان شارژری وجود دارد که توانایی شارژ سریع دارد که نسبت به هر شارژر دیگری که در خانه دارید با سرعت بیشتری می تواند گوشی موبایل تان را شارژ کند.

این قابلیت جادویی و شگفت انگیز، تکنولوژی شارژ سریع کوالکوم نامیده می شود و یک فرآیند دو مرحله ای است که در حال حاضر شارژ کردن ایمن گوشی شما را با سرعت بیشتر نسبت هر تکنولوژی دیگری را متعهد می شود.

فناوری شارژ سریع Quick Charge 4.0

 کوالکام از نسل جدید تکنولوژی شارژ سریع رونمایی کرده که البته قرار است در گوشی‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ استفاده شود. این کمپانی مدعی است که تکنولوژی شارژ سریع ۴ به کاربران اجازه خواهد داد تا تنها با ۵ دقیقه شارژ تلفن هوشمند خود، ۵ ساعت از آن استفاده کنند. فناوری شارژ سریع 4.0 سه پیشرفت اساسی داشته است؛ 20% سریع تر و 30% کارآمدتر از شارژ سریع نسل 3 می باشد و در دمای حدود 5 درجه سانتی گراد پایین تر کار می کند.

ویژگی های ضمیمه ای نظیر «battery saver» عمر باتری گوشی شما را بیشتر می کند و فناوری شارژ سریع نسل 4 (QC 4.0) گفته شده که کاملا با USB-C و USB-PD سازگار است.

ما همگی دوستدار شارژ سریع تر و باتری هایی که بیشتر عمر کنند هستیم اما دومین ویژگی احتمالا برای ما مهم تر است.

در آخرین سند تعریف سازگاری اندروید، گوگل شدیدا به تولیدکنندگان توصیه کرده که از متدهای شارژ غیر استاندارد USB نوع C نظیر شارژ سریع(Quick Charge) دست بکشند و به USB-PD روی بیاورند.

با شارژ سریع نسل 4 شما نه تنها قادرید استفاده از گوشی خود را تا 5 ساعت با صرفا 5 دقیقه شارژ کردن افزایش دهید بلکه نیاز نیست زیاد نگران این باشید که آیا شارژر با چیزی که در حال شارژ شدن است تطابق دارد یا نه.

علاوه بر این فناوری QC 4.0 شامل آخرین رونوشت الگوریتم مدیریت شارژ سفارشی کوالکوم می باشد که مذاکره هوشمندی برای ولتاژ بهینه است(INOV).

ضمیمه ها شامل مدیریت دمایی در زمان واقعی است که دما را در حین شارژ کردن تنظیم می کند تا همه چیز را ایمن و کارآمدتر نگه دارد. آی سی های جدید مدیریت شارژ نیز بخشی از کادر هستند و با دستگاه های QC 4 به صورت آماده می آیند. برای مثال گوشی های سامسونگ گلگسی s8/s8+ از پردازنده اسنپ دراگون 835 استفاده می کنند که اولین پردازنه ای است که می تواند از تکنولوژی شارژ سریع نسل 4 استفاده کند.

فناوری شارژ سریع نسل 3= Quick Charge 3.0

در اواخر سال 2015، شرکت کوالکوم تکنولوژی شارژ سریع نسل 3 را عرضه کرد که از همان علوم پایه و تکنولوژی که در شارژ سریع نسل 2.0 به کار برده بود استفاده کرد و شما قادر بودید گوشی هایی را که از تجهیزات سازگار با QC 3.0 استفاده می کنند را حتی سریع تر شارژ کنید.

در تست های آزمایشگاهی  با استفاده از یک باتری 2750mAh سطح شارژ یک گوشی سازگار با  Quick Charge 3.0 در عرض 35 دقیقه از 0% به 80% رسید درحالی که گوشی دیگری که از شارژ سریع پشتیبانی نمی کند و با شارژر معمولی(5 ولت، 1 آمپر) شارژ می شد در عرض 30 دقیقه تنها توانست 12% شارژ شود.

تفاوت شارژ سریع کوالکام

این کار با استفاده از چیزی انجام می شود که کوالکوم آن را مذاکره هوشمند(Intelligent Negotiation) برای ولتاژ بهینه(Optimum Voltage) می نامد که با عبارت خلاصه  INOV نشان داده می شود.

این یک الگوریتم محاسباتی جدید است که اجازه می دهد دستگاهی که در حال شارژ است سطح شارژی که نیاز دارد را در هر نقطه از زمان تعیین کند و این یعنی دستگاه مورد نظر همیشه در کارآمدترین حالت و با بهینه ترین سرعت انتقال شارژ کار می کند.

با پشتیبانی از طیف گسترده ای از گزینه های ولتاژ، افزایش 200mV از 3.6 ولت و 20 ولت بدان معناست گوشی شما می تواند به صورت پویا یکی از ده ها سطح شارژ را هدف قرار دهد.

شارژ سریع 3.0 به همان روش نسل های قبلی کار می کند و تمام تجهیزات QC 3.0 با نسل های پیشنین یعنی دستگاه های شارژ سریع نسل 2 و نسل 1 کاملا سازگار هستند. QC 3.0 از USB نوع A، یو اس بی نوع C، میکرو USB و نیز اتصالات اختصاصی پشتیبانی می کند. برای تولیدکنندگان ساده است که از QC 3.0 روی طیف گسترده ای از شارژرها و دستگاه ها استفاده کنند.

شارژ سریع نسل 2.0

شارژ سریع Quick Charge 2.0 یک پلتفرم ساخته شده توسط شرکت کوالکام است که این شرکت از آن به عنوان «مجموعه جامع تکنولوژی مدیریت باتری» برای شارژ دستگاه شما با استفاده از هر کابل میکرو USB معمولی توصیف می کند.

دو چیز مورد نیاز برای  Quick Charge 2.0 یکی گوشی و تبلت دارای پردازنده اسنپ دراگون و دیگری آداپتور شارژر با گواهی Quick Charge 2.0 می باشد.

شارژ سریع نسل 2

از آن جایی که این مکانیسم اختصاصی است، هر دو منبع تغذیه(شارژر گوشی موبایل) و گوشی یا تبلت باید گواهی و تاییدیه کوالکوم را داشته باشند تا بتوانند به درستی کار کنند.

از آن جایی تقریبا هر گوشی جدیدی که Quick Charge 2.0 ارائه می دهد با آداپتور شارژر سازگار می آید، شما چیزهایی که برای بهره بردن از این تکنولوژی نیاز دارید را تقریبا همیشه دارید. برخی گوشی های 2014 نظیر Moto X و HTC One M8 این قابلیت را دارند اما قبل از این که شارژر دیواری شان آماده شود ارسال شده بودند.

شما می توانید دستگاه های مبتنی بر Snapdragon را که تولیدکنندگان هزینه گواهی استفاده از شارژ سریع 2.0 را پرداخته اند مانند OnePlus One را پیدا کنید. بنابراین هنگامی که می خواستید دستگاه جدید دیگری خریداری کنید مشخصات آن را با دقت چک کنید تا مطمئن شوید که این ویژگی را داشته باشد.

اکثر کار در این تکنولوژی توسط منبع تغذیه(آداپتور شارژر) قسمتی که شما آن را به پریز یا به ماشین می زنید انجام می شود. اکثر آداپتورهای شارژری که امروزه با گوشی های موبایل عرضه می شود حداقل ولت 5 و آمپر 1 دارند. در برخی موارد شما خروجی بیشتر مثلا 5 ولت در 2.1 آمپر را نیز روی آداپتورهای شارژ می بینید که می تواند بیشتر گوشی ها و تبلت ها را با سرعت بیشتر شارژ کند.

راهنما: تشخیص شارژر و کابل شارژر اصلی سامسونگ از تقلبی

تکنولوژی شارژ سریع کوالکوم اجازه می دهد گزینه های متعدی در شارژ یک دستگاه استفاده شوند و آن ها در چندین شکل و اندازه می آیند. برای مثال آداپتور شارژ گوشی موتورولا Droid Turbo گزینه های خروجی 5 ولت در 1.6 آمپر، 9 ولت در 1.6 آمپر و 12 ولت در 1.2 آمپر را ارائه می دهد.

Quick Charge 2.0 طراحی شده است تا از خروجی شارژ بزرگتر از چیزی که توسط Droid Turbo ارائه می شود پشتیبانی کند اما احتمالا آن را در صورتی خواهیم دید که تولیدکننده ای که مجوز این تکنولوژی را می دهد آن را ضروری و ایمن تعیین کند.

شارژ سریع نسل 2 برای سریع تر شارژ کردن دستگاه شما ساخته شده است اما خروجی های خاصی از شارژ هستند که به وضعیت فعلی باتری شما اعمال می شود. به عبارت دیگر، فقط در صورتی که نیاز باشد سریع تر شارژ می کند.

این تکنولوژی با دانستن شرایط فعلی باتری شما و تنظیم هوشمندانه شارژی که به دستگاه تان دریافت می کند کار می کند. در نتیجه گوشی شما از سطح شارژ 70% تا 100% به همان سرعتی که از 0 درصد تا 60 درصد شارژ می شد شارژ نمی شود. به همین دلیل است که در اکثر تبلیغات مربوط به شارژ سریع با جملاتی نظیر «توانایی شارژ گوشی شما از 0 درصد تا 50 درصد در عرض 30 دقیقه مواجه می شوید» و حرفی از مدت زمانی که برای فول شارژ شدن گوشی نیاز است زده نمی شود.

همه چیز در مورد تکنولوژی شارژ سریع کوالکام

همانطور که از گزینه های شارژ ارائه شده توسط شارژر Droid Turbo می توانید ببینید، باتری که در حال پرشدن شده باشد از حالت شارژ رایج تر یعنی خروجی 5v در 1.6A استفاده می کند. این که در نیم ساعت اول، شارژ شدن گوشی شما با سرعت بیشتر و در نیم ساعت بعدی با سرعت معمولی انجام می شود چیز بدی نیست و به نوعی یک اقدام ایمنی است که از داغ شدن و انفجار گوشی شما جلوگیری می کند.

تاثیر شارژ سریع کوالکام بر روی عمر باتری گوشی موبایل 

بزرگترین سوالی که از وجود این تکنولوژی نشأت می گیرد تقریبا همیشه مربوط به عمر باتری موبایل می باشد، به ویژه این که آیا این تکنولوژی به عمر کلی باتری دستگاه شما صدمه می زند یا خیر.

به عنوان یک قاعده کلی، شارژ آهسته تر کارکرد و عمر باتری شما را نسبت به شارژ سریع بیشتر حفظ می کند. دلیلش این است که در شارژ سریع اثر جانبی گرمای بالاتر وجود دارد و گرما به طور کلی دشمن تمام لوازم الکترونیکی است.

با این حال، گفته می شود هیچ مدرک دال بر این که کاربران با استفاده مداوم از شارژ سریع روی چرخه عمر کلی گوشی که اندکی بیش از 2 سال است اثرات منفی دریافت می کنند وجود ندارد.

تا زمانی که ما هنوز از باتری های لیتیوم یونی در گوشی های موبایل استفاده می کنیم، احتمال این که هر چیز بدی برای باتری تان رخ بدهد فرقی میان شارژ سریع با هر شارژر دیگری نمی کند و می توان گفت این احتمال تا زمانی که از باتری به درستی استفاه شود نزدیک به صفر است.

در این جا به چیزی که کوالکوم در مورد این موضوع می گوید می پردازیم:

    «شارژ سریع 2.0 شیوه ای که امروزه باتری ها شارژ می شوند را تغییر نمی دهد. سطح جریانی که به باتری می رود توسط OEM کنترل می شود و بستگی به ظرفیت، نوع باتری و دیگر فاکتورها دارد.

شارژ سریع 2.0 به تولیدکنندگان دستگاه ها اجازه می دهد تا به قابلیت کامل مجاز باتری هایی که انتخاب می کنند دست یابند درحالی که همچنان از استانداردهای کیفیت و ایمنی تنظیم شده توسط تولیدکنننده باتری پیروی می کنند.

با شارژ سریع 2.0، عمر باتری های سایز بزرگ نظیر 2000mAh و بالاتر باید با باتری های کوچکتر که با شارژرهای USB قدیمی شارژ می شوند مطابقت داشته باشد.

بحث های زیادی حول برنامه های کاربردی Quick Charge 2.0 و این که آیا این تکنولوژی برای کاربر ارزش هزینه کردن دارد یا نه وجود دارد.»

تاثیرشارژ سریع کوالکام برگوشی

شارژ سریع به طور گسترده به عنوان یک راه حل دیده می شود، بنابراین تولیدکنندگان می توانند به قرار دادن باتری هایی در دستگاه هایشان که یا به اندازه کافی برای کار کردن سنگین یک روز کامل کاربر جواب گو نیستند ادامه دهند یا باتری ها را به اندازه کافی بزرگ بسازند که در این صورت باتری هایشان باید از نوع داخلی باشند.

درحالی که هر شخصی دوست دارد در دنیایی زندگی کند که در گوشی اش هر چه که بریزد مشکلی پیش نیاید و در آخر هر روز عمر زیادی از باتری آن باقی مانده باشد اما تحقق آن در زندگی واقعی هنوز میسر نشده است.

هرچه که باشد، شارژ سریع راهی برای استفاده از گوشی شما بدون اتکا به چیزهایی مانند Ultra Power Save Mode است که عملکردهای  دستگاه شما را محدود می کند.

این که قادر باشید گوشی خود را چند دقیقه ای به شارژ بزنید و در همین زمان کوتاه به اندازه کافی شارژ تا رسیدن به خانه دریافت کنید خیلی بهتر است از این است که با ویژگی هایی مانند صرفه جویی در باتری عملکردهای گوشی را محدود کنید و عملا گوشی تان بلااستفاده شود و مادامی که باتری گوشی شما برای استفاده از Quick Charge 2.0 طراحی شده باشد برای اکوسیستم آن ضرری ندارد.

محصولات مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم