تعمیر سیم هندزفری آیفون

نوشته شده در تاریخ1397-02-17 توسط 36326

بخش اول: پیدا کردن مشکل هندزفری

1-سیم را خم کنید و صدای هندزفری را تست کنید. اگر از طریق هندزفری صدایی می شنوید آنگاه به بخش دوم (تعمیر کردن سیم) بروید.

2- سعی کنید فیش هندزفری را فشار دهید. اگر تنها زمانی که انتهای فیش هندزفری را فشار می دهید صدا را می شنوید آنگاه به بخش سوم (تعمیر کردن فیش) بروید.

3- خروجی صدای (گوشی) هندزفری را چک کنید. اگر هیچ صدایی از هندزفری خودتان نمی شنوید، آن را بیرون آورید و روی یک دستگاه دیگر امتحان کنید. اگر مطمئن شدید سیم و فیش هندزفری تان سالم است آنگاه باید خروجی صدای آن (گوشی) را بررسی کنید. برای تعمیر این قطعه به بخش چهارم (تعمیر کردن گوشی هندزفری) بروید.
اگر مشکل هندزفری را نتوانستید پیدا کنید، به مرحله ی بعد بروید و از یک مولتی متر کمک بگیرید.

4- یک مولتی متر تهیه کنید. اگر هنوز مشکل هندزفری را پیدا نکرده اید، آنگاه از یک مولتی متر استفاده کنید. شما می توانید این ابزار را از فروشگاه های مربوطه تهیه کنید. ضمنا شما به یک چاقوی تیز یا کاتر نیز نیاز دارید. مولتی متر را بصورت زیر تنظیم کنید:

• مولتی متر را برای تست پیوسته تنظیم کنید، این حالت با علامت ))) یا نماد مشابه مشخص شده است.
• فیش سیاه را داخل سوراخ COM مولتی متر بزنید.
• فیش قرمز را داخل سوراخ مشخص شده با علامت Ω, mA یا ))) بزنید.

3

5- هندزفری را با مولتی متر تست کنید. اگر سیم هندزفری پاره یا خراب نشده باشد، مولتی متر بوق خواهد زد. عایق دور سیم را با یک چاقوی تیز ببرید و دستورالعمل های زیر را دنبال کنید. مواظب باشید سیم داخلی را نبرید.

• یک چاک (شکاف) کوچک بغل فیش و یکی هم نزدیک گوشی هندزفری درست کنید.
• سیم مسی لخت شده معمولا یک لایه ی محافظ دارد که آن را پوشانده است. این لایه را با چاقو به آرامی برش دهید.
• سر فیش سیاه مولتی متر را روی یکی از سیم های داخل شکاف بگذارید و سر فیش قرمز را در شکاف دیگر قرار دهید. اگر مولتی متر صدای بوق داد، آنگاه مشکل در فیش یا گوشی هندزفری است.
• اگر مولتی متر صدا نداد، یک شکاف در وسط سیم ایجاد کنید و هر دو نیمه ی سیم را تست کنید.
• مجددا یک شکاف در نیمه ای از سیم که مولتی متر صدا نمی دهد ایجاد کنید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا دو نقطه با فاصله ی چند سانتی متر از هم پیدا کنید که در آن مولتی متر صدای بوق نمی دهد. در واقع با این کار شما محل پارگی سیم را تشخیص می دهید.
• به بخش دوم (تعمیر کردن سیم) بروید و مشکل آن را برطرف کنید.

بخش دوم: تعمیر سیم هندزفری

1-سیم را تست کنید. هندزفری را در گوشتان بگذارید و صدای آن را روشن کنید. سیم هندزفری را 90 درجه دور انگشت تان بکنید و کمی بکشید. اگر با این کار صدا قطع و وصل شد آنگاه شما مشکل را پیدا کرده اید. اگر مشکل نزدیک فیش هندزفری است آنگاه به بخش بعد (تعمیر کردن فیش) مراجعه کنید. در غیر این صورت، مرحله بعد را دنبال کنید.
• زمانی که جای پارگی سیم را فهمیدید آن را با تکه ای نوار چسب مشخص کنید.
• اگر قبلا مشکل را با مولتی متر پیدا کرده اید، نیازی به انجام این مرحله نیست و به مرحله ی بعد بروید.
2- کابل عایق دور سیم را بشکافید. برای برش دادن کابل روی سیم از انبردست (سیم لخت کن) استفاده کنید و یا با چاقو (کاتر) با احتیاط این کار را انجام دهید. حدود نیم اینچ (1.25 سانتی متر) از لایه ی رویی سیم را بردارید. سپس دو طرف شکاف را لخت کنید تا سیم پاره شده را ببینید. این جا محلی است که سیم هندزفری شما مشکل دارد و باید آن را تعمیر کنید.
• اگر سیم هندزفری شما دارای دو کابل چسبیده به هم است آنگاه هر کدام از آنها یک سیم عایق (سیگنال) و یک سیم لخت (زمین) خواهد داشت.
• هندزفری های اپل معمولا دو سیم عایق (سیگنال چپ و راست) و یک سیم لخت دیگر دارند.

3- سیم را ببرید. سیم را از وسط ببرید. اگر سیم های داخلی بریده شدند، دو طرف آن را لخت کنید تا مشکل را برطرف کنید.

• اگر فقط یکی از سیم ها پاره شده است، به مرحله ی لحیم کردن سیم بدون برش دادن یا پیوند کردن بروید. با این کار زمان کمتری از شما گرفته می شود ولی تعمیر سیم خیلی مطمئن نخواهد بود.

4- یک تکه کابل تهیه کنید. برای این کار یک تکه کابل لاستیکی که مانند سیم هندزفری است را تهیه کنید و آن را برش دهید (بعدا به کارتان می آید). پس از تعمیر سیم، این کابل را روی منطقه ی برش داده شده می گذاریم تا از آن محافظت کند.

• اگر مجبور شدید چندین بار سیم را قطع کنید تا مشکل آن را پیدا کنید، روی هر برش یک کابل بگذارید.

5- سیم ها را به هم وصل کنید. در واقع در این مرحله سیم های قطع شده را به هم پیوند می دهیم. مطمئن شوید که سیم ها را درست به هم وصل می کنید و سیم های روپوش دار را به هم و سیم لخت را نیز به هم وصل کنید. برای وصل کردن سیم ها دو آپشن دارید:

• دو قسمت سیم لخت شده را به موازات هم بگیرید، سپس آنها را به هم گره بزنید تا یک اتصال بوجود بیاید. این کار بسیار سریع و راحت است ولی اتصال آن ضخیم تر خواهد بود.
• دو سیم را به نحوی بگیرید که انتهای آنها روی هم قرار بگیرد، سپس آنها را در خلاف جهت هم گره بزنید. این کار کمی مشکل تر است ولی اتصال آن راحت تر مخفی می شود.

6- اتصال ها را لحیم کاری کنید. به کمک یک هویه، روی سیم ها را لحیم کاری کنید. این کار را برای هر اتصال تکرار کنید و اجازه دهید لحیم خنک شود.

• سیم های لخت بدون عایق معمولا یک لایه ی نازک محافظ دارند. قبل از لحیم کاری، این لایه را با هویه بسوزانید. از استنشاق دود حین لحیم کاری پرهیز کنید.
• به محض خنک شدن لحیم، دو جفت سیم لحیم شده را با نوار چسب بپوشانید تا مطمئن شوید سیم های سفید و قرمز از سیم لخت جدا هستند.

7- تکه کابل برش داده شده را روی سیم بکشید. پس از لحیم کاری، کابل آماده شده از قبل را روی برش سیم بگذارید و آن را با سشوار گرم کنید تا جمع شود.

• کابل لوله ای شکل تا یک چهارم سایز اصلی اش جمع می شود و تقریبا هم اندازه ی سیم هندزفری می شود. این کابل نقش محافظ را برای نقطه ی برش داده شده دارد و با کشیدن سیم هندزفری نیز پاره نخواهد شد.

بخش سوم: تعمیر یک فیش خراب

1-یک فیش جدید بخرید. شما می توانید این فیش ها را با قیمت پایین از فروشگاه ها تهیه کنید. حتما فیش مربوط به گوشی خود را تهیه کنید و مطمئن شوید سایز آن یکسان (معمولا 3.5 میلی متر) باشد.

2- فیش قدیمی را قطع کنید. برای این کار از یک قیچی یا انبردست استفاده کنید و با فاصله ی حدود یک اینچ (2.5 سانتی متر) آن را ببرید.

• پس از قطع کردن فیش هندزفری، سیم های آن را چک کنید. اگر سیم ها پاره نبودند احتمالا ایراد از خود فیش خواهد بود. معمولا کابل انتهای فیش بدلیل خم شدن و کشیده شدن پاره می شود و مشکل شما در این قسمت نهفته است.

3- سیم را با انبردست (سیم لخت کن) لخت کنید. پس از لخت کردن سیم معمولا شاهد دو سیم عایق دار و یک سیم لخت هستیم. سیم لخت همان سیم زمین است و دو سیم دیگر سیگنال چپ و راست هستند.

• سیم های هندزفری ممکن است کمی متفاوت باشند و حتی یک سیم لخت اضافی نیز داشته باشند.

4- فیش را روی سیم فیت کنید. فیش هندزفری را بردارید و آن را باز کنید. داخل فیش باید دو پین وجود داشته باشد که به انتهای آن وصل می شوند. اگر فیش شما فقط یک پین دارد، یعنی اینکه شما فیش mono تهیه کرده اید و فیش شما Stereo نیست.

5- سیم ها را به فیش وصل کنید. هر یک از سیم ها را جدا کنید. نوک سیم ها را جمع کنید و آنها را مانند یک پین در آورید. سپس سیم ها را به شکل زیر به فیش وصل کنید:

• سیم لخت از جنس مس را به پروب (درازترین تکه ی فیش) وصل کنید. اگر سیم هندزفری شما دارای سیم لخت نیست آنگاه از عایق دور سیم استفاده کنید.
• دو سیم باقی مانده را به دو پین دیگر وصل کنید. وصل کردن این سیم ها ترتیب یا کد رنگ عمومی ندارد. اگر سیم ها را اشتباه وصل کنید، صدای هندزفری های چپ و راست سوئیچ می شوند. البته هندزفری به درستی کار خواهد کرد.

6- سیم ها را داخل پین ها گیر دهید. از یک گیره ی کوچک برای محکم نگه داشتن سیم ها استفاده کنید. ضمنا هیچ کدام از سیم ها نباید با هم اتصال داشته باشند.

7- سیم ها را به فیش لحیم کنید. برای لحیم کردن سیم ها از یک کاغذ سمباده استفاده کنید تا لبه های آنها را راحت تر جوش دهید. هویه را روی یکی از پین ها بگذارید و سیم را روی آن لحیم کنید. سپس دو سیم دیگر را لحیم کنید.

8- فیش را ببندید. اگر فیش شما پیچی است آن را مجددا ببندید. هندزفری خود را مجددا تست کنید. اگر هم چنان مشکل داشتید، احتمالا سیم ها با هم تماس دارند. فیش را دوباره باز کنید و سیم ها را از هم جدا کنید.

بخش چهارم: تعمیر گوشی هندزفری

1-گوشی هندزفری را باز کنید. این مرحله برای هر گوشی فرق دارد چون هندزفری آنها متفاوت است.
• اگر گوشی هندزفری شما پیچ دارد، آن را با پیچ گوشتی مناسب باز کنید.
• یک کاتر، پیک قاب بازکن یا هر ابزار نوک پهن دیگر را داخل شکاف گوشی هندزفری کنید و آن را از هم جدا کنید. ممکن است با این کار بعضی قسمت های هندزفری آسیب ببینند. بنابراین مطمئن شوید هندزفری شما چه مدلی است و روش باز کردن آن را پیدا کنید.
• هندزفری های Earbud از هم جدا می شوند ولی پس از باز کردن آنها به یک چسب یا موم نیاز خواهید داشت. البته مشکل Earbud ها معمولا در کابل آنها است و نیازی به باز کردن آن نیست.

2- سیم ها را بررسی کنید و مطمئن شوید شل (لق) نیستند. اگر خوش شانس باشید، مشکل هندزفری آشکار خواهد بود. اگر هر سیم داخل گوشی هندزفری شل یا لق شده باشد باید مجددا وصل شود. به دنبال پین های فلزی ریز بگردید، خوش بختانه چند سیم به این پین ها وصل می شوند. اگر سیمی قطع شده بود مجددا آن را روی پین مربوطه لحیم کنید.

• اگر بیشتر از یک سیم لق شده بود آنگاه باید بصورت دستی هر سیم را بررسی کنید و ببینید هر سیم کجا می رود و مربوط به چه قسمتی است.
• مطمئن شوید هیچ کدام از سیم ها به هم وصل نباشند.

3- درایور گوشی هندزفری را تعویض کنید. شما می توانید یک درایور هندزفری را از فروشگاه بخرید که البته ممکن است کمی گران باشد. اگر تصمیم گرفتید که تعویض این قطعه منطقی است، آنگاه هندزفری و درایور جدید خود را به یک فروشگاه تعمیر موبایل ببرید. شما می توانید این کار را خودتان نیز انجام دهید ولی ریسک خراب شدن آن بالاست.

چسب یا موم دور درایور هندزفری را ببرید و آن را بردارید.

درایور جدید را جایگزین کنید. مراقب باشید به دیافراگم نازک آن دست نزنید.

اگر احساس می کنید درایور محکم و مطمئن نیست، مقدار کمی چسب دور لبه ی آن بریزید.

4 نظر
  • علیرضا

    علیرضا 1397-09-04

    سلام خسته نباشید میشه یه ای دی تلگرام بدید باهاتون در ارتباط باشم
    من هندسفیریم جهارتا سیم داره یعنی یه میکروفن هم داره روکش سیم ها جوریه که میشه سیم های رفت و برگشتیا دید دیدم که سه تا سیم به بلندگوی چپ رفته قرمز ،سبز،طلایی ودر راست قرمز،ابی گ،طلایی
    ودر اخرهم چهاتا سیم ابی سبز طلایی قرمز بیرون امده که نمیدونم چطور تشخیص بدم کدوم مال کدومه

    • 1397-09-04

      09128595600
      واتساپ پیام بدید

  • 1
  • مختاری

    مختاری 1397-08-19

    سلام خسته نباشیدممنون بابت مطلبتون خواستم بدونم درایورهندزفری ازکجامیشه تهیه کرد

    • 1397-08-19

      سلام وقت شما بخیر
      متاسفانه در جریان نیستم.موفق باشید

  • 2
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم