برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

تاچ آیدی (Touch ID) آیفون چیست و همه‌ چیز درباره سنسور تشخیص اثر انگشت

نوشته شده در تاریخ1396-04-07 توسط 7185

تاچ آیدی(Touch ID) نامگذاری برای تکنولوژی جدید تایید هویت اثر انگشت بیومتریک اپل می باشد. از طریق آن دکمه خانه می تواند اکنون قفل گوشی های آیفون 5s به بعد را باز کند و خرید شما را در iTunes Store فعال کند.

چرا تاچ آیدی؟

در کش مکش دائمی بین امنیت و راحتی، بیشتر افراد ترجیح می‌دهند بدون کد گذرواژه یا رمز عبور قوی باشند و خود را درگیر رمزهای پیچیده موبایل‌شان نکنند در این مواقع تاچ آیدی به منظور احراز هویت استفاده می‌شود مشابه چیزی که آی کلود (iCloud) برای پشتیبان گیری و بازیابی انجام داده است و این می‌شود که استفاده از آن برای افراد واقعا آسان میشود.

معرفی تاچ آیدی Touch ID اپل

در زیر نقل قول اپل را در این مورد می‌بینید:

«انگشت خود را روی دکمه خانه نگه‌دارید، با همین کار ساده به راحتی آیفون شما باز می شود. این یک راه راحت و فوق العاده امن برای دسترسی به موبایل‌تان است.

به علاوه اثر انگشت شما می‌تواند خرید از iTunes Store ، اپ استور و  iBooks Store را تایید کند درنتیجه شما نیازی به وارد کردن رمز عبور خود ندارید.

ضمنا تاچ آیدی قابلیت خوانایی از 360 درجه را دارد. این بدان معنی است که جهت گیری، پرتره، چشم انداز یا هر چیزی ما بین آن اهمیتی ندارد و گوشی آیفون شما اثر انگشت شما را می‌خواند و شما را می‌شناسد.

از آن جایی که تاچ آیدی به شما اجازه می‌دهد تا چندین اثر انگشت را ثبت نام کنید، افرادی که شما به آن‌ها اعتماد دارید را نیز می‌شناسد.»

ورود رمزعبور روی آیفون اصلی واقعا عذاب آور بود. شما نمی‌توانستید رمز عبور خود را کپی پیست کنید و نمی‌توانستید حتی به کاراکترهایی که هنگام تایپ رمز می‌نوشتید نگاه کنید. این عوامل به میزان خطای بالا منتهی می‌شد که موجب افزایش حس سرخوردگی شده و درنتیجه باعث می شد تا افراد پیچیدگی و قدرت کلمات عبور خود را کاهش دهند.

در نهایت اپل امنیت خود را با پذیرفتن رمزهای عبور قوی به جای رمز عبورهای ساده برای باز کردن قفل دستگاه‌هایش افزایش داد. به علاوه اپل این کار را با نشان دادن چند ثانیه‌ای کاراکترهای تایپ شده راحت‌تر کرد.

اپل همچنین قابلیت کپی پیست را در رمز عبور ارائه کرد. هنوز کیبورد‌های موبایل مخصوصا نوع مجازی آن‌ها، برای وارد کردن رمز عبور به ویژه رمزهای عبور قوی دردسرهایی دارد.

این دردسرها باعث شده که بسیاری از مردم رمز عبور خود را غیرفعال کند و یا رمزهای عبور ساده و راحتی را برای آیتونز خود انتخاب کنند و این برای هر کسی خوب نیست.

تاچ آیدی Touch ID چگونه کار می‌کند

اثر انگشت شما کلمه عبور شماست

دکمه خانه یا Home روی گوشی‌های جریان اصلی و پرطرفدار مثل آیفون نقش فوق‌العاده مهمی ایفا می کند، زیرا نه تنها روش ساده‌ای برای بیدار کردن گوشی است، بلکه راه گریزی است که هر کسی را بدون توجه به چگونگی و میزان سردرگمی، تنش یا استرس در انبوهی از اطلاعات به صفحه اصلی گوشی بازمی‌گرداند.

به علاوه این دکمه مکان مناسبی برای قرار دادن سنسور اسکنر تشخیص اثر انگشت یا تاچ آیدی است.

زنجیره توالی تاچ آیدی بسیار هوشمندانه است. یک لنز شیشه‌ای یاقوت کبود فوق العاده مقاوم در برابر خش از این زنجیره حفاظت می‌کند و سنسور را احاطه می‌کند درحالی که یک حلقه استیلی هم رنگ نیز حول آن را می‌گیرد و برای شناسایی اثر انگشت شما آماده به کار هستند.

هنگامی که انگشت خود را روی دکمه خانه بگذارید، سنسور خازنی تاچ آیدی فعال شده و عکسی از اثر انگشت شما با وضوح بالا می گیرد.

این اثر انگشت با آن چه که در تنظیمات امنیت گوشی خود ذخیره کرده‌اید مقایسه می‌شود و چنان چه ویژگی‌های منحصربه فرد انگشت شما یعنی چاله‌ها، برآمدگی‌ها و انحناها با آن کاملا هماهنگ باشد فورا اثر انگشت شما تایید می‌شود و می‌توانید گوشی آیفون خود را باز کنید یا خرید از آیتونز خود را تایید اعتبار کنید.

اگر نمی خواهید از تاچ آیدی استفاده کنید، هنوز هم می‌توانید مثل قبل از کد گذرواژه استفاده کنید اما ما این کار را پیشنهاد نمی‌کنیم.

خطاهای امنیتی

اپل با تاچ آیدی در درجه اول به راحتی کاربران ارزش قائل شده است اما گاهی اوقات شرایطی پیش می‌آید تاچ آیدی قفل می‌شود و در عوض شما را مجبور به وارد کردن کلمه عبور 4 رقمی یا کلمه عبور قوی الفبایی می‌کند.

- برای مثال اگر تاچ آیدی شما تا 48 ساعت استفاده نشود، نیاز دارید تا کد گذرواژه یا رمز عبور خود را وارد کنید تا دوباره فعال شود.

- اگر آیفون خود را ریبوت یا ریست کرده باشید نیز نیاز دارید تا گذرواژه یا رمز عبور خود را وارد کنید تا تاچ آیدی دوباره فعال شود.

- اگر یک اثر انگشت 5 بار پشت سرهم شناسایی نشود، مجبورید کد گذرواژه یا رمز عبور خود را وارد کنید تا تاچ آیدی دوباره فعال شود.

- همین طور اگر از طریق Find my iPhone پیام قفل از راه دور ارسال شده باشد، مجبورید مثل قبل کد گذرواژه یا رمز عبور خود را وارد کنید.

برای حل سایر خطاها و اشکالات تاچ آیدی 5 اشکال رایج تاچ آیدی Touch ID و روش اصلاح آن را بخوانید. 

گاهی اوقات نیز بعد از تعویض تاچ ال سی دی آیفون، دیگر تاچ آیدی شما کار نمی کند. برای حل این مشکل بخوانید: چرا تاچ آیدی بعد از باز کردن یا تعویض  تاچ ال سی دی گوشی آیفون کار نمی کند!

در همه ی این موارد، اپل به طور پیش فرض در حالت امن قرار می گیرد تا از اطلاعات و گوشی آیفون شما محافظت کند.

تاچ آیدی اثر انگشت افراد مرده را از زنده تشخیص می‌دهد

تشخیص اثر انگشت قطع شده در تاچ آیدی اپل

سنسور تاچ آیدی بسیار نازک است و 170 میکرون ضخامت دارد. با این حال، می تواند اسکن هایی با رزولوشن 550ppi بگیرد که سطح خوبی از تجزیه و تحلیل جزئیات را فراهم می‌کند. به علاوه این سنسور از نوع خازنی است و اثر انگشت را از سطح زیرپوست می‌خواند.

این بدان معناست که پوست مرده سطح بالایی انگشت دست شما را نمی‌خواند و فقط پوست زنده زیر سطح پوست شما را تشخیص می‌دهد. این باعث می‌شود که تاچ آیدی توسط اثر انگشت‌های جعلی، انگشت قطع شده و دیگر اقدام‌های جاسوسی و خرابکارانه فریب نخورد.

تاچ آیدی از جهت گیری نیز مستقل است و می‌تواند اثر انگشت شما را از 360 درجه بخواند.

پشتیبانی از پنج اثر انگشت

شما با گذاشتن یک انگشت به طور مکرر در برابر دکمه خانه تاچ آیدی را قوی‌تر می کنید چرا که هر زمانی که از آن استفاده کنید در تشخیص آن انگشت بهتر عمل می‌کند.

به علاوه شما می‌توانید تاچ آیدی را در شناسایی 5 انگشت‌تان استفاده کنید؛ چه این پنج انگشت دست یا پای خودتان باشد و یا 5 انگشت از اعضای خانواده، دوستان و همکاران‌تان. ????

پشتیبانی از پنج اثر انگشت در تاچ آیدی Touch ID

این برای مثال در محیط‌هایی که مدیری تعداد دستگاه‌های زیاد سازمانی را باید مدیریت کند یا خانه‌ای که اعضای خانواده نیاز به دسترسی یک دستگاه موبایل یکسان دارند اهمیت دارد.

معایب تاچ آیدی اپل 

تاچ آیدی؛ اولین بخش از این نام مکانیزم کار آن را توصیف می‌کند. دومین بخش بیانگر هدف و مقصود از کار آن است. این یک حسگر اثر انگشت است. این مهم است زیرا تشخیص هویت، مقصود بزرگ بعدی فناوری دیجیتال است.

همه می‌خواهند نه تنها بدانند که ما کی هستیم بلکه قادر به اثبات هویت‌مان نیز باشیم. فیس بوک و گوگل این کار را با درخواست نام واقعی و شماره موبایل دادن انجام می‌دهد که مبادا در معرض خطر قفل شدن حساب‌های اکانت خودمان قرار بگیریم.

اپل این کار را با اثر انگشت انجام می‌دهد که شخصی‌تر، هرچند که غیرعمومی‌تر است. اگرچه این کار مزایایی دارد اما کاملا هم بی‌نقص نیست.

اولا، استفاده از اثرانگشت علاوه برای تایید اعتبار معاملات ثابت می‌کند که کسی که مبادله را انجام داده است شما هستید. ممکن است شما گوشی آیفون خود را باز کرده باشید و روی میز گذاشته باشید و در این هنگام کسی از طریق گوشی شما خرید کند. در هر صورت مسئول آن خرید شما هستید.

دوما، این که انگشت کسی را به زور روی تاچ آیدی قرار دهید آسان‌تر است تا او را مجبور به گفتن رمز عبور یا کد گذرواژه کنید. حتی این کار از لحاظ حوزه قضایی نیز پذیرفته شده است.

معایب تاچ آیدی Touch ID

سوم، درحالی که اپل از روش خود برای اصرار بر داده های اثر انگشت بیومتریک دست برداشته است اما روی چیپ ست A7 ثابت مانده است و هرگز هیچ نرم افزاری فراتر از آن برای سنسور تاچ آیدی ارائه نکرده است و هرگز سرورهای خود یا همگام سازی با iCloud  را زمانی که داده ها وجود دارند بروزرسانی نکرده است.

برخی افراد ممکن است در مورد آن هرگز نگرانی نداشته باشند و راحتی را به معنای حریم خصوصی و امنیت را به معنای آزادی بدانند اما آن‌هایی که هم اکنون روی دوربین و میکروفون‌های خود را با نوار چسب پوشانده‌اند بهتر از از یک برچسب مات بر روی تاچ آیدی خود نیز استفاده کنند.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم