برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

مقایسه باتری گوشی های iPhone X و Galaxy S9 Plus

نوشته شده در تاریخ1397-05-08 توسط 2169

در ابتدا می خواهیم به بررسی کیفیت و زمان نگه داری شارژ  گوشی Apple iPhone X در برابر رقیب اصلی خود Samsung Galaxy S9 Plus بپردازیم .

iPhone X vs Galaxy S9 Plus

عوامل زیادی در قدرت نگه داری شارژ یک گوشی موبایل تاثیر دارند که یکی از مهم ترین آن ها اندازه و کیفیت صفحه نمایش گوشی موبایل می باشد؛ صفحه نمایش هرچه بزرگ تر و پر نور تر برابر است با مصرف باتری بیشتر. اکنون شاید در این فکر باشید که قطعا پرچمدار سامسونگ در این مبارزه بازنده است چون از صفحه نمایش بزرگتری برخوردار است.

اگر این حدس شما بوده، متاسفانه کاملا اشتباه حدس زدید. چون Galaxy S9 Plus علاوه بر صفحه نمایش بزرگ تر از باتری بزرگ تر و همچنین ظرفیت باتری بیشتری برخوردار است. گوشی Galaxy S9 Plus  دارای باتری با ظرفیت

3500 ملی آمپر ساعت و 29 درصد از باتری iPhone X با ظرفیت 2716 ملی آمپر ساعت بزرگ تر است.

هر دوی آنها با صفحه نمایش های او ال ای دی (OLED) مجهز شده اند که پیامد های خوب و بدی برای عمر باتری گوشی ها دارد.

از ویژگی های خوب این صفحه نمایش ها این است که این تکنولوژی به این معنی است که هر پیکسل که دارای نور پس زمینه است، اجازه دارد فقط از مقدار انرژی مورد نیازش برای روشنایی استفاده کند که این به تنهایی برای افزایش عمر باتری بسیار مفید است همانطور که درهنگام حالت تاریک صفحه (Dark Mode) و یا هنگام استفاده کامل از روشنایی صفحه قابل مشاهده است.

اما در عوض نمایشگر های او ال ای دی (OLED) می تواند انرژی بیشتری را برای نمایش رنگ های روشن یا سفید نسبت به ال سی دی (LCD) های معمولی مصرف کند. پس بنابر این استفاده از روشنایی خودکار (auto-brightness) و همچنین تم های تاریک تاحد ممکن عمر باتری را افزایش می دهد.

باتری ایفون iPhone X از نظر ظرفیت بیشتر قابل مقایسه با باتری Galaxy S9 Plus با ظرفیت 3000 ملی امپر ساعت است، اما قصد ما این است که پرچمداران هر شرکت را باهم مقایسه کنیم. پس وقت آن رسیده که به سراغ تست ها برویم.

تست 1 : شبانه

تست اول بسیار ساده بود، اندازه گیری میزان مصرف باتری درصورتی که هیچکدام از گوشی ها در حال استفاده از نرم افزار نباشند، تمام برنامه های پس زمینه بسته باشند و همچنین از شارژ کامل برخوردار باشند.

تقریبا 16 ساعت بعد Galaxy S9 Plus دارای 85 درصد ظرفیت بود درصورتی که بطور شگفت انگیزی iPhone X از شارژ 99 درصدی برخوردار بود. ممکن است که از نظر شما گوشی سامسونگ بازنده باشد اما هنوز تمام تست به انجام نرسیده پس با ما همرا باشید تا ادامه تست ها را بررسی کنیم.

تست 2 : YouTube

در این تست iPhone X به صورت چشمگیری ظرفیت خود را در حالت تم تاریک (Dark Theme) یوتیوب بعد از سه ساعت اجرای ویدیو تا 55 درصد کاهش داد. متاسفانه این تم هنوز برای اندروید در دسترس نیست و از تم پیشفرض یوتیوب برای Galaxy S9 Plus  استفاده کردیم اما با این حال گوشی سامسونگ با ذخیزه 67 درصد از باتری خود این تست را با فاصله قابل توجهی برنده شد.

توجه داشته باشید که در این تست میزان روشنایی هردو گوشی بر روی 80 درصد بود.

تست 3 : بازی

 iPhone X vs Galaxy S9 Plus

یک بازی قابل قبول از نظر گرافیک به نام وینگلوری (Vaingloryبر روی هر دو دستگاه به مدت یک ساعت و با روشنای 100 درصد اجرا شد با این هدف که مصرف باتری را به حداکثر برسانیم و نتیجه ها با اینکه از تمام روشنایی استفاده شده بود بسیار قابل قبول بود. گوشی آیفون با 87 درصد و سامسونگ با 84 درصد از ظرفیت باتری خود با نتیجه ای تقریبا برابر این تست را به اتمام رساندند.

تست 4 : بنچ مارک (Benchmark) تخلیه جزئی

احتمالا یکی از دقیق ترین راه ها برای تست عمر باتری استفاده از معیار باتری Geekbench 4  در هر دو گوشی بود.

در ابتدا تست تخلیه ی جزئی برنامه بود که صفحه نمایش را تیره و وظایف پردازنده را به طور مستقیم به مدت سه ساعت اجرا می کند. که گوشی آیفون با امتیاز 2566 و ظرفیت باتری 40 درصد بعد از سه ساعت و گوشی سامسونگ با امتیاز 4592 و ظرفیت 63 درصدی با تفاوت بسیار چشمگیر بود. بنا بر این متوجه شدیم که گوشی Galaxy S9 Plus

 با 79 درصد امتیاز بالاتر در تست بنچ مارک خیلی بهتر عمل می کند .

 بدون اینکه شرایط واقعی باتری را ببینیم با توجه به این تست می توان به این موضوع پی برد که iPhone X درصد باتری را زمانی که نزدیک شارژ کامل است اشتباه نشان می دهد و زمانی که به خالی شدن نزدیک می شود درصد باتری آن به سرعت کاهش می یابد تا به عمر واقعی باتری خود برصد.

تست 5 : بنچ مارک (Benchmark) تخیله کامل

و بالاخره این آخرین تست ما برای سنجش عمر باتری های این دو گوشی است. بار دیگر از معیار باتری Geekbench 4 استفاده می کنیم اما با این تفاوت که این بار تخلیه کامل باتری را اجرا می کنیم.

iPhone X vs Galaxy S9 Plus

نتیجه تست ها بار دیگر به نفع پرچمدار گوشی سامسونگ Galaxy S9 Plus می باشد. این گوشی موبایل در مدت 7 ساعت و 22 دقیقه و با امتیاز 4420 تخلیه شد و در طرف دیگر iPhone X با امتیاز 2845 در مدت 4 ساعت و 45 دقیقه تست را به اتمام رساند و به صورت کامل تخلیه شد.

سامسونگ بطور کامل این تست را برنده شد اما ممکن است که دیگران دلیل این برتری را یا این حال که از صفحه نمایش بزرگ تری برخوردار است، بزرگ تر بودن باتری آن بدانند اما برای اینکه بصورت دقیق تر این موضوع را برایتان شفاف کنیم باید این موضوع را نیز مطرح کنیم که با توجه تست های اخیر گوشی iPhone X از نظر پردازش تک هسته ای بیش از دوبرابر و از نظر پردازش چند هسته ای چیزی حدود 26 درصد قوی تر از Galaxy S9 Plus عمل می کند و همانطور که می دانید هرچه قدرت پردازش اطلاعات بیشتر باشد از انرژی بیشتری استفاده می شود. پس بنابر این حتی اگر هم تفاوت اندازه را درنظر بگیرید متوجه می شوید که گوشی سامسونگ Galaxy S9 Plus به دلیل پردازش کمتر به انرژی کمتری نیاز دارد و مدت زمان طولانی تری می تواند نسبت به iPhone X  انرژی خود را نگه دارد.

مقایسه زمان شارژ Galaxy S9 Plus و iPhone X

مقایسه ویژگی های گوشی Apple iPhone X در برابر رقیب اصلی اش یعنی گوشی Samsung Galaxy S9 Plus در زمینه باتری ادامه می یابد و این بار قرار است مدت زمان مورد نیاز برای شارژ شدن 0 تا 100 درصد این دو گوشی موبایل را مورد بررسی قرار دهیم.

همانطور که در تست باتری اخیر این دو گوشی موبای مشاهده کردیم گوشی سامسونگ Galaxy S9 Plus برنده این مقایسه بود اما باید در نظر داشت که این برد تا حدودی به دلیل بزرگ تر بودن باتری سامسونگ نسبت به رقیبش می باشد. در زمانی که مدت زمان دوام باتری های این گوشی ها آزمایش شد، این طرف مسئله را بررسی نکردیم که در زمان خالی بودن باتری ها کدام باتری زودتر شارژ می شود.

همانطور قبلا اشاره کردیم برای مقایسه با گوشی Apple iPhone X ممکن است از نظر تئوری گوشی Samsung Galaxy S9 گزینه بهتری باشد و با توجه به ظرفیت برابر باتری های آن ها نتیجه ها بیشتر به هم نزدیک باشد اما به دلیل اینکه مقایسه ما برای آزمایش بهترین گوشی هایی که هر کمپانی می تواند ارائه کند است، ما گوشی Samsung Galaxy S9 Plus را انتخاب کردیم.

می توان به این موضوع نیز اشاره کرد که کاربرانی که به میزان عمر باتری اهمیت می دهند بهتر است گوشی Galaxy S9 Plus را به جای Galaxy S9 آن هم به دلیل بیشتر بودن ظرفیت باتری انتخاب کنند. البته قابل ذکر است که کمپانی سامسونگ در زمینه های دیگری نیز بهای بیشتری به گوشی Galaxy S9 Plus داده است. از جمله ی آن ها می توان به دوربین دوگانه و قوی تری که گوشی Galaxy S9 Plus نسبت به گوشی Galaxy S9 دارد اشاره کرد. بنابراین می توان با یک تیر دو نشان زد. اما ما اینجا نیستیم که در مورد تفاوت های آخرین گوشی های کمپانی سامسونگ بحث کنیم. پس با ما همراه باشید تا تستی که انجام دادیم را برای شما شرح دهیم.

وقتی که باتری گوشی Galaxy S9 Plus از گوشی iPhone X بزرگ تر است برخی از ویژگی های وابسته به شارژی که گوشی iPhone X را برای خریداران جذاب می کند، از بین می برد.

کمپانی اپل ادعا می کند گوشی iPhone 8 و iPhone X در شرایط عالی در مدت زمان 30 دقیقه، تا 50 درصد شارژ می شوند. اما نکته منفی آن این است که برای رسیدن به همچین چیزی خرید یک آداپتور شارژ USB-C 29 وات MacBook و یک کابل مبدل USB-C به lightning لازم است.

البته قیمت این وسایل بالاست ولی شما می توانید از  وسایل جانبی ارزان تر از دیگر شرکت ها بغیر از خود شرکت اپل، استفاده کنید.

iPhone X vs Galaxy S9 Plus

در جریان باشید که خرید آداپتور شارژر 87 واتی شرکت اپل هیچ فرقی نمی کند چرا که شارژ سریع تا 18 وات محدود شده است بنابراین هیچ اهمیتی ندارد که شما یک آداپتور 29 وات، 61 وات و یا گران ترین آن ها که 87 واتی است را بخرید. زمانی که از این راه برای شارژ گوشی خود استفاده می کنید همه این آداپتور ها نتیجه یکسانی را برای شما به ارمغان می آورند.

و اما در دست دیگر ما، گوشی سامسونگ است که یک شارژر سریع (Fast Charger) با قدرت 15 وات را به همراه خود گوشی موبایل در جعبه قرار داده است. بنابراین نیازی نیست که برای خرید وسایل جانبی پول بیشتری در کنار خرید این گوشی گران قیمت پرداخت کنید.

و اما زمان آن رسیده که به سراغ تست شارژ برویم

در هنگام شارژ زمانی که هردو گوشی کاملا خالی از شارژ بودند، بصورت هم زمان به شارژر متصل شدند. در مدت زمان کمی بعد، هر دو گوشی را رشون کردیم اما گوشی iPhone X بعد از سه بار تلاش روشن شد. برای کم کردن مصرف باتری برنامه هایی که در پس زمینه روشن هستند، حالت Airplane هر دو گوشی را روشن کردیم.

در اوایل تست گوشی iPhone X شروع قدرتمندی داشت. در مدت زمان 15 دقیقه 25 درصد از شارژ مورد نیازش را به دست آورد در صورتی که گوشی Galaxy S9 Plus با 18 درصد شارژ عقب مانده بود. بعد از 30 دقیقه، همانطور که شرکت اپ قول داده بود iPhone X به 50 درصد رسید و گوشی سامسونگ Galaxy S9 Plus به فقط 35 درصد شارژ شده بود.

در 15 دقیقه دیگر، گوشی iPhone X به 72 درصد شارژ رسید درحالی که گوشی Galaxy S9 Plus هنوز 20 درصد عقب تر بود. درمدت زمان 1 ساعت کامل گوشی iPhone X به 80 درصد از شارژ رسید یعنی در مدت زمان 15 دقیقه آخر فقط 8 درصد شارژ به دست آورده بود درصورتی که گوشی Galaxy S9 Plus به نظر می رسید که سعی دارد که خودش را بالا بکشد. با اختلاف فقط 9 درصد گوشی Galaxy S9 Plus در 15 دقیقه چهارم عملکردی بسیار خوبی را نسبت به رقیب خود داشته است.

در 1 ساعت و 15 دقیقه گوشی سامسونگ تقریبا به شارژ 89 درصدی iPhone X رسید، بنابراین گوشی Galaxy S9 Plus در 15 دقیقه پنجم به سرعت خود را هماهنگ کرد.

بعد از گذشت یک ساعت و 30 دقیقه، گوشی iPhone X به 96 درصد از شارژ رسید و گوشی سامسونگ دقیقا در پشت سرش قرار داشت. با توجه به افزایش 7 درصدی شارژ نسبت به آخرین بررسی، به نظر می رسد که سرعت شارژ شدن آن کاهش یافته است. بعد از 15 دقیقه دیگر هردو گوشی به 99 درصد از شارژ خود رسیدند. به نظر می رسد که گوشی iPhone X در ابتدا به سرعت شارژ می شود و بعد از رسیدن به 50 درصد، سرعت شارژ شدن آن کاهش می یابد درحالی که گوشی سامسونگ بعد از 80 یا 85 درصد از شارژ سرعتش کاهش می یابد. اما نه به سرعت iPhone X.

iPhone X vs Galaxy S9 Plus

بعد از گذشت دقیقا 1 ساعت و 45 دقیقه و 52 ثانیه، شارژ گوشی Galaxy S9 Plus به 100 درصد رسید اما چراغ LED آن بعد از مدت 4 دقیقه به رنگ سبز تغییر کرد.

در زمانی که گوشی Galaxy S9 Plus شارژ 100 درصد را نشان می داد گوشی iPhone X هنوز 99 درصد بود تا مدتی بعد به همین صورت باقی ماند. بالاخره بعد از گذشت 1 ساعت و 54 دقیقه شارژ گوشی iPhone X به 100 درصد رسید.

ما واقعا تحت تاثیر توانایی گوشی Galaxy S9 Plus در زمینه شارژ شدن باتری قرار گرفتیم، چرا که توانست یک باتری با ظرفیت 29 درصد بزرگ تر از iPhone X را در زمانی کمتر شارژ کند، آن هم درصورتی که فقط یک شارژ سریع 15 واتی را پشتیبانی می کند.

کاهش یافتن سرعت شارژ در گوشی iPhone X زمانی که نزدیک به شارژ کامل است، به این دلیل است که باتری لیتیوم یونی آن از دیدگاه نرم افزار کار می کند. سرعت شارژ به دلیل گرما و دلایل امنیتی کاهش می یابد، و تفاوت بین گوشی های iPhone X و Galaxy S9 Plus فقط در نمایشگر درصد آن ها دیده می شود. هر دو گوشی برای جلوگیری از مشکلات حرارتی که باعث آسیب به باتری یا بدتر از آن می شود، الگوی شارژ خوبی دارند.

iPhone X vs Galaxy S9 Plus

این تفاوت درصدی در زمانی که در حالت آماده باش (Standby) قرار دارند نیز مشاهده می شود. شارژ گوشی iPhone X در یک دوره 16 ساعته فقط 1 درصد کاهش یافت.

این امکان وجود دارد که یکی از این دو گوشی درصد شارژ خود را اشتباه نشان می دهند، زمانی که نزدیک به شارژ کامل هستند، یا زمانی که شارژ آن ها به سرعت نسبت به نرخ معمولی کاهش می یابد. اما در حال حاضر شواهدی قطعی برای اثبات این امر نیست.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم