برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

چگونه مصرف اینترنت موبایل iPhone خود را در iOS 11 کاهش دهیم؟

نوشته شده در تاریخ1397-05-22 توسط 5931

در عصر امروز با پیشرفت تکنولوژی، افزایش سرعت اینترنت و طراحی های جدید در اپلیکیشن های موبایل و سیستم های نرم افزاری آن ها مصرف اینترنت به شکل قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.
چند روزی قبل گزینه محدود کننده ی حجم مصرفی دینای موبایل را خاموش کردیم و با این که تا الان فقط چند روز گذشته است تنها 30 درصد از حجم آن باقی مانده است. ما در مورد این مصرف زیاد و غیر منتظره ی حجم اینترنت بسیار زیاد گوشی های iPhone متعجب شدیم و با کمی دقت و آزمایش در این گوشی برنامه های خورنده ی حجم اینترنت را پیدا کردیم و یک لیستی از روش هایی برای کاهش مصرف اینترنت در iOS 11 برای شما آماده کردیم.
آیا شما هم با همین مشکل مواجه شده اید؟ خودتان را ناراحت نکنید چرا که شما می توانید به آسانی و با کمک که چند ترفند ساده حجم مصرفی اینترنت خود را مدیریت کنید. همانظور که به نظر می رسید، بیشتر این حجم مصرفی را استفاده از اپلیکیشن ها و آپدیت های سنگین پوشش می دهد. همچنین اپلیکیشن هایی که به روز نیستند می توانند تا حدودی باعث این مشکل شوند.
در ادامه ترفند هایی که باعث می شود مصرف اینترنت در iPhone و iPad در iOS 11 کاهش می دهد را برای شما ذکر می کنیم.


1. ثبت عکس ها در فرمت هایی با کیفیت و بازدهی بالا

most compatible
در آخرین ورژن از سیستم iOS آیفون به شما این امکان را می دهد که در زمان عکس برداری و فیلم برداری، فیلم و عکس های خود را در فرمت هایی با بازدهی بالا ولی حجم کمتر ذخیره کنید. این ویژگی باعث می شود علاوه بر اینکه 50 درصد کمتر حافظه اشغال شود، بلکه در زمان ارسال و یا ذخیره آن ها در iCloud مقدار حجم کمتری مصرف خواهد شد. و قسمت جالب آن اینجاست که با ذخیره کردن در این فرمت، از کیفیت عکس و فیلم کاسته نخواهد شد. پس بنابریان اگر به دنبال این هستید که حجم اینترنت کمتری مصرف کنید، این مورد قطعا برای شما کارآمد خواهد بود.
چگونه فرمت عکس و فیلم را در دوربین آیفون به فرمت HEIF/HEVC تغییر دهیم؟
ابتدا وارد اپلیکیشن تنظیمات گوشی خود شوید.

high-efficiency

سپس وارد قسمت دوربین Camera شوید.

camera

وارد قسمت Formats شوید و اینجا در قسمت فرمت گزینه High Efficiency را انتخاب کنید.

formats

high

و از این به بعد عکس ها در فرمت HEIF و ویدیو ها در فرمت HEVC ذخیره خواهد شد.

برای برگشتن به تنظیمات قبلی نیز می توانید از این مسیر به جای High Efficiency گزینه ی Most Compatible را انتخاب کنید.

most

2. انتقال عکس ها و ویدیو ها iPhone و iPad به لپ تاپ یا کامپیوتر Mac خود از طریق فرمت های سازگار (Compatible Format)

transfer
در iOS 11 شما می توانید ویدیو یا عکس های خود را از طریق فرمت های سازگار به کامپیوتر یا لپ تاپ خود به آسانی انتقال دهید. اگر گاهی اوقات شما مجبورید که اطلاعات قابل انتقال خود را به کامپیوتر خود از طریق دینای موبایل منتقل این کنید، با این روش که در ادامه به سما آموزش می دهیم علاوهر بر افزایش سرعت پروسه می توانید 50 کمتر از حجم اینترنت خود را مصرف کنید.
اگر شما به هر دلیلی نیاز دارید که این کار را انجام دهید، با این ویژگی که در iOS 11 اضافه شده، شما می توانید سریع تر از قبل اقدام به انتقال اطلاعات خود کنید و مزیت دیگری که این روش دارد این است که حتی در زمانی که اینترنت شما ضعیف است، این انجام این کار ممکن است. البته اگر هم شما بخواهید کیفیت اصلی اطلاعات خود را نگه دارید، انتقال از طریق فرمت اورجینال نیز ممکن است.
و اما چگونه عکس ها و فیلم های خود را از طریق فرمت های سازگار به کامپیوتر خود منتقل کنیم؟
ابتدا به تنظیمات گوشی خود بروید.

settings

کمی پایین تر وارد قسمت عکس ها Photos شوید.

photos

و در پایین صفحه در قسمت Transfer to Mac Or PC گزینه خودکار Automatic را انتخاب کنید.

auto

از این به بعد عکس ها و فیلم های شما با فرمت مناسب منتقل می شوند. اگر به هر دلیل می خواهید آن را به تنظیمات اولیه خود برگردانید در همین قسمت گزینه Keep Originals را انتخاب کنید.

Orginal

3. خاموش کردن پخش خودکار ویدیو ها در اپ استور

autoplay
آگهی های تبلیغاتی که به صورت فایل ویدیویی در اپ استور پخش می شوند برای بررسی اجمالی و اینکه محتوای اصلی اپلیکیشن ها چیست بسیار خوب هستند اما بهتر می شود زمانی که بتوان پخش خودکار این ویدیو ها را برای ضمانت حجم مصرفی اینترنت خود خاموش کرد. در ادامه از روشی آسان و سریع به شما آموزش خواهیم داد چگونه این کار را بکنید.
یکی از سیاست های اپ استور App Store برای معرفی اپلیکیشن های برتر روز، هفته یا ماه از همین ظریق است که ویدیو هایی به عنوان پیش نمایش به شما نشان می دهد. اما اگر شما بخواهید می توانید این ویدیو ها را فقط زمانی که که در حال استفاده از وای فای Wi-Fi هستید تماشا کنید.
به تنظیمات گوشی و به قسمت iTunes and App Store بروید

settings

و حالا فقط کافیت که قسمت Auto-Play Videos را از On به Off یا به Wi-Fi Only تغییر دهید. شما همچنین می توانید در دیگر اپلیکیشن هایی مانند اینستاگرام، توئیتر، فیسبوک و... از همین روش انجام دهید و از این طریق مصرف اینترنت را به حداقل برسانید.

off

wifi

4. فعال کردن حالت عکاسی با کیفیت پایین (Low-Quality Image Mode)

عکاسی با کیفیت و رزولوشن بالا نه تنها باتری زیادی مصرف می کند بلکه در هنگام آپلود این عکس ها در iCloud یا برای ارسال به دیگران، حجم اینترنت زیادی رامصرف می کنند. برای این کار به تنظیمات و سپس قیمت پیام ها Messages بروید و گزینه Low-Quality image Mode را فعال کنید. به همین راحتی! البته در این مورد از کیفیت عکس های ارسالی کاسته می شود و شما می توانید این حالت را به همین طریق دوباره غیر فعال کنید.

Message

Low Image

5. خاموش کردن خدمات مکان یاب Location Services زمانی که به آن نیازی ندارید.
نیازی به گقتن نیست خدمات مکان یاب یکی از ویژگی های خورنده ی حجم اینترنت شما می باشد. چرا که این ویژگی برای به دست آوردن موقعیت شما بطور مداوم به اینترنت متصل است پس اگر در هر زمانی به آن نیازی ندارید آن را خاموش کنید.
برای این کار به تنظیمات گوشی و قسمت Privacy رفته و گزینه Location Services را غیر فعال کنید.

privacy

Location

6. خاموش کردن تازه سازی برنامه ها در پس زمینه (Background App Refresh)
درست همانند خدمات مکان یاب، این ویژگی نیز در مصرف حجم اینترنت شما بسیار تاثیر گذار است. برخی اپلیکیشن های گوشی شما حتی زمانی که بطور کامل آن ها را بسته اید، بطور مداوم در حال تازه سازی و به روز رسانی خود هستند. درست مانند زمانی که شما اپلیکیشن اینستاگرام یا تلگرام خود را خاموش کرده اید ولی همچنان برای شما پیام ارسال می شود. بنابراین خاموش کردن این ویژگی از جمله کار هایی است که مصرف اینترنت شما را بطور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.
برای غیر فعال کردن این ویژگی به تنظیمات گوشی و قسمت General رفته و در قسمت Background App Refresh آن را به Off یا به Wi-Fi تغییر دهید. در صورت انتخاب Wi-Fi این ویژگی فقط زمان اتصال به وای فای فعال می شود.

Generals

background

Off_Wifi

7. اپلیکیشن ها را در زمان فعال بودن دیتای موبایل دانلود یا به روز رسانی نکنید
به روز رسانی کردن یا دانلود اپلیکیشن های اپ استور زمانی که دیتای موبایل شما روشن است بسیار هزینه بر است. چرا که معمولا اپلیکیشن ها از حجم بالایی برخوردارند و همچنین هر روزه به روزظ رسانی هایی برای اپلیکیشن های شما می آید. این اپلیکیشن ها بدون این که شما خبر داشته باشید بصورت خودکار به روز رسانی خواهند شد البته تا زمانی که دانلود خودکار را غیر فعال کنید.
برای غیر فعال کردن دانلود های خودکار به تنظیمات گوشی خود و سپس به قسمت iTunes and App Store بروید و در پایین صفحه گزینه Use Mobile Data را غیر فعال کنید. و به همین شکل اگر زمانی به دلیلی نیاز داشتید آن را دوباره فعال کنید.

Itunes

Use data

8. فقط برنامه هایی را که مورد نیازتان است برای استفاده از دیتای موبایل انتخاب کنید
ممکن است که اپلیکیشن هایی در گوشی شما باید که شما تقریبا از آن ها استفاده ای نمی کنید. پس بهتر است که این اپ ها از دیتای موبایل استفاده نکنند. خوشبختانه در iPhone و iPad امکان انتخاب برنامه هایی که اجازه دسترسی به دیتای موبایل دارند، وجود دارد.
برای این کار شما لازم است که به تنظیمات گوشی بروید، وارد قسمت Mobile Data شوید و در اینجا آن دسته از اپلیکیشن هایی که به نظرتان نیازی به استفاده از دینای موبایل ندارند، انتخاب کرده و اجازه دسترسی را برای آن ها غیر فعال کنید.

Mobile data

Apps

9. مدیریت اعلان ها و هشدار ها
برخی از اعلان ها و هشدار که بصورت مداوم برای شما نمایان می شود به طریقی در کاهش دادن پهانی باند و دیتای موبایل شما نقش دارند. مثلا فرض کنید شما در چندین گروه واتساپ عضو می باشید و بصورت مداوم برای شما اعلان نمایش داده می شود. اگر اعلان ها و هشدار های زیادی از این طریق برای شما ارسال شود به نحوی از حجم اینترنت شما مصرف می کند. شاید این حجم مصرفی مقدار اندکی باشد اما به خودی خود در کاهش مصرف اینترنت نقش دارد به همین دلیل ما این مورد را نیز برای شما ذکر کردیم. بنابراین سعی کنید به اپلیکیشن هایی که به اعلان های آن نیاز دارید اجازه ارسال اعلان بدهید.
چگونه اعلان ها را در iPhone غیر فعال کنیم؟
برای غیر فعال کردن اعلان ها نیز مانند موارد قبل ابتدا به تنظیمات گوشی خود رفته و در قسمت Notifications اپلیکیشن هایی که نیاز به دریافت اعلان های آن ها را دارید فعال بگذارید و بقیه را غیر فعال کنید.

Notification

disable

شما همچنین می توانید پیش نمایش این اعلان ها را نیز غیر فعال کنید که حتی در قسمت مرکز اعلان ها Notification Center و روی صفحه ی قفل آن ها را نبینید. برای این کار در همان قسمت گزینه Show Previews را به Never تغییر دهید.

Off

10. غیر فعال کردن دیتای موبایل برای دانلود یا به روز رسانی Apple Music
موزیک از جمله چیزهاییست که خیلی از ما به خصوص نسل جوان به آن وابسته هستند. بنابریان اگر شما در قسمت Apple Music لیست پخش یا آلبومی دارید، برای به روز رسانی آن از دیتای موبایل استفاده نکنید.
برای غیر فعال کردن دیتای موبایل برای Apple Music به تنظیمات گوشی قسمت موزیک Music رفته و دیتای موبایل یا Mobile Data را غیر فعال کنید. به همین راحتی و هر موقه به آن نیاز داشتید از همین روش دوباره آن را فعال کنید.

Music

Mobile Data

11. برای دیدن ویدیو های در قسمت Video از دینای موبایل استفاده نکنید
همه ما می دانیم که ویدیو در قسمت رسانه های تصویری از بیشترین حجم برخوردار است بنابراین استفاده از دیتای موبایل برای تماشای ویدیو های آنلاین قطعا انتخاب هوشمندانه ای نیست. بهتری است برای این کار از وای فای استفاده کنید.
غیر فعال کردن این مورد نیز به آسانی موارد قبلی می باشد و شما به راحتی می توانید بعدا در صورت نیاز دوباره آن را فعال کنید. برای این کار به تنظیمات گوشی و قسمت Video رفته و گزینه Use Mobile Data For Playback را غیر فعال کنید.

playback

12. دیدن ویدیو های آنلاین در کییفیت پایین تر

این مورد نیز تا حدودی مربوط به مورد قبل می باشد. قطعا همه ما علاقه داریم که ویدیو ها را در یک کیفیت رزولوشن بالا ببینیم چرا که دیدن ویدیو با رزولوشن بالا از آنجایی که تعداد پیکسل های تصویر زیاد بوده و تصویر روشن و واصح است هیجان انگیز تر است. اما این هیجان قطعا هزینه بر است. فیلم های اچ دی یا فول اچ دی (HD/Full HD) حجم های بالایی دارند که اگر بخواهیم زمانی که دیتای موبایل فعال در این کیفیت فیلم ببینیم، قطعا خیلی زودتر از آن که فکرش را می کردیم نیاز به خرید یک بسته اینترنت جدید داریم. بنابراین بهتر است از کیفیت پایین تر استفاده کنید.
برای اینکار درست مانند مسیری که در مورد قبیل طی کردید، در قسمت Video Playback گزینه Cellular data را روی Good قرار دهید تا از کیفیت کمتری برای پخش ویدیو ها استفاده کند. اگر به مصرف دیتا کمتر در زمان وای فای نیاز دارید نیز می توانید از همان قسمت Wi-Fi را نیز را روی Good قرار دهید.

playback

13. غیر فعال کردن Wi-Fi Assist
آیا تا به حال به این موضوع دقت کردید که گاهی اوقات حتی هنگام متصل بودن به وای فای گهگاهی دیتای موبایل فعال می شود؟ برایتان شوال نشده که چرا این اتفاق می افتد و چگونه می توان از فعال شدن دیتای موبایل جلوگیری کرد؟
این موضوع به این دلیل است که گوشی هایی iPhone و iPad زمانی که میزان کانکشن وای فای ضعیف است، به صورت خودکار دیتای موبایل را فعال می کند. حالا فرض کنید شما در حال دانلود یک ویدیو با حجم بالا یا یک بازی هستید و ناخواسته وای فای به دیتای موبایل تغییر وضعیت دهد و تمام حجم باقی مانده اینترنت موبایلتان را از بین می برد. البته این ویژگی از جهتی دیگر نیز به درد بخور است. با فعال بودن این ویژگی لازم نیست هر ثانیه که میزان کانکشن وای فای کاهش یافته بصورت دستی دیتای موبایل را فعال کنید. اما برای کاهش مفصرف پیشنهاد می شود که آن را غیر فعال کنید.
و اما چگونه Wi-Fi Assist را غیر فعال کنیم؟
در تنظیمات گوشی به قسمت Mobile Data یا Cellular Data رفته و گزینه Wi-Fi Assist را غیر فعال کنید.

cellular data

wifi assist


14. برای انتقال اطلاعات به iCloud از دیتای موبایل استفاده نکنید
دیتای موبایل شما از جمله عکس ها و اسناد و اطلاعات دیگری که در تنظیمات ذخیره سازی iCloud انتخاب کردید، حتی زمانی که شما به یک وای فای متصل نیستید آپلود خواهند شد. آپلود شدن این اطلاعات حجم زیادی را از اینترنت شما مصرف خواهد کرد پس بنابراین اگر نیاز دارید که آن ها را آپلود کنید از وای فای استفاده کنید و اگر نیاز ندارید به طور کلی آن را غیر فعال کنید.
برای غیر فعال کردن آپلود خودکار iCloud به تنظیمات گوشی و قسمت Mobile Data بروید و گزینه iCloud Drive را غیر فعال کنید.

Mobile data

iCloud Data

15. ذخیره سازی خودکار قسمت Reading List که در اپ Safari است را غیر فعال کنید
ممکن است برای شما هم پیش بیاید که چندین تب وبسایت را به این قسمت منتقل کنید که بعدا در صورت نیاز آن ها را مطالعه کنید. گوشی موبایل شما به صورت خودکار این لیست را در iCloud ذخیره می کند تا بعد آن ها را به صورت آفلاین بخوانید. و همانطور که می دانید هر وب سایت با توجه به محتوای آن مقدار حجم قابل توجهی دارد پس اگر تمام این وب سایت ها ذخیره شود سر جمع مقدار حجم زیادی را از دیتای موبایل شما می گیرند. بنابراین بهتر است که ذخیره سازی خودکار را غیر فعال کنید.
برای این کار در تنظیمات گوشی به قسمت Safari بروید و گزینه ی Automatically Save Offline را غیر فعال کنید.

Safari

Reading list

16. گالری عکس های خود را از طریق دیتای موبایل به روز رسانی نکنید
ممکن است عکس یا فیلمی قبلا بر روی iCloud شما ذخیره شده باشد و به صورت خودکار در گالری شما به روز رسانی می شود. که این مسئله از جمله مهم ترین مواردی است که موجب کاهش میزان حجم اینترنت شما می شود و لازم است که این ویژگی را برای دیتای موبایل غیر فعال کرده و در صورت نیاز از وای فای برای به روز رسانی گالری استفاده کنید.
غیر فعال کرد این مورد نیاز همانند بقیه از طریق تنظیمات انجام می شود. برای این کار در تنظیمات به قسمت Photos رفته و گزینه Mobile Data را غیر فعال کنید.

Photos

Mobile Data

17. پیام ها را با iCloud همگام سازی نکنید
در iOS 11 شما این توانایی را دارید که مکالماتی موجو در اپ Messages را در دستگاه هایی که دارای iCloud هستند همگام سازی کنید. از آنجایی که این مکالمات ممکن است شامل عکس، فیلم و یا Animoji (در iPhone X) باشد که حجم بالایی داشته باشند و قطعا همگام سازی آن ها از طریق دیتای موبایل یکی دیگر از مواردی است که در میزان مصرف اینترنت شما تاثیر زیادی دارد.

18. بصورت روزانه دیتای مصرفی را چک کنید
وقتی که حجم اینترنت شما سریع مصرف می شود قطعا اپلیکیشنی وجود دارد که مصرف زیادی دارد و شما می توانید در قسمت Mobile Data میزان مصرف هر یک از اپلیکیشن ها را مشاهده کنید. سعی کنید روزانه این لیست را چک کنید و در صورت لزوم اقدام به حذف اپلیکیشن و یا غیر فعال کردن دیتای آن کنید.


19. برای وظایف هر یک از اپلیکیشن ها زمان خاصی را در نظر بگیرید
راه های زیادی وجود دارند که به شما کمک می کنند تا اپلیکیشن ها را از مصرف دیتای غیر ضرروی بازدارید که در این مورد هر اپلیکیشن متفاوت است. برای مثال پخش خودکار ویدیو را غیر فعال کنید. همانطور که قبلا اشاره شد نرم افزار هایی مانند اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر و... حاوی ویدیو هستند و این ویدیو ها بصورت خودکار اجرا می شوند و قطعا تاثیر زیادی در مصرف اینترنت دارند. به این اپلیکیشن ها اجازه دهید که فقط در صورت متصل بودن به وای فای این ویژگی را به کار گیرند و یا آن را بطور کامل خاموش کنید.
راه دیگر این است داده های غیر ضروری اپلیکیشن ها را پاک کنید.
معمولا تمام اپلیکیشن قسمتی از داده های غیر ضرروی یا به اصطلاح Cash دارند که علاوه بر اینکه باعث کند شدن اپلیکیشن می شوند، بلکه ممکن است مقداری حجم از اینترنت هم مصرف کنند. پس پس این داده ها را وقت به وقت بطور منظم پاک کنید تا اپلیکیشن ها هم روان تر کار کنند هم دیتای اضافی مصرف نکنند.

20. اپلیکیشن ها را به روز رسانی کنید.
نسخه قدیمی از اپلیکیشن ها ممکن است مشکلاتی زیادی از جمله هنگ کردن کرش کردن یا مصرف بی رویه دیتای موبایل یا حتی باتری را به دنبال داشته باشند پس بنابراین سعی کنید همیشه اپلیکیشن هایتان رابه روز نگه دارید. شما می توانید این کار را هم به صورت تکی هم بصورت یکپارچه انجام دهید. برای این کار به اپ استور رفته و در قسمت Updates با توجه به علاقه خود Update با Update All را انتخاب کنید.


21. iOS را به روز رسانی کنید
داده های گوناگون زیادی ممکن است با به روز رسانی کردن iOS رفع شود بنابراین سعی کنید این مورد را هم امتحان کنید.
برای این کار به تنظیمات گوشی رفته و در قسمت General وارد قسمت Software Update شوید و درصورت امکان iOS گوشی موبایل خود را به آخرین نسخه موجود به ورز رسانی کنید.
و این تمام چیزهایی بود که ممکن بود در کم کردن مصرف دیتای موبایلتان به شما کمک کند و ما مطمئنیم تمام این موارد به شما کمک خواهند کرد تا دیتای موبایل خود را به بهترین نحو کنترل کنید. اما اگر به دنبال یک راه حل مطمئن تر و آسان تر می گردید، کافیست هر زمان که نیازی به دیتای موبایل خود ندارید آن را غیر فعال کنید.

2 نظر
  • Soheil

    Soheil 1398-04-26

    با تشکر واقعا کامل ترین مطلبی بود که تو اینترنت دیدم

    • 1398-04-26

      سلام


      باعث خوشحالی ماست که تونستیم کمکی به شما بکنیم


  • 1
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم