8 نکته بسیار مهم که هنگام تعمیرات موبایل باید به آن دقت کنید

نوشته شده در تاریخ1397-10-02 توسط 6731

تعمیر موبایل های هوشمند را نمی توان به عمل قلب باز تشبیه کرد، زیرا زمانی که شما به تعمیر گوشی می پردازید جان کسی در دستتان نیست اما با این حال اطلاعات فرد مورد نظر را در اختیار دارید و گذشته از بحث اطلاعات، با افزایش قیمت شدیدی که گوشی های موبایل در این روزها داشته، اگر نکات ایمنی را در هنگام تعمیر قطعات گوشی رعایت نشود، این امکان وجود دارد که ضرر و زیان هنگفت برای صاحب گوشی موبایل یا خود تعمیر کار به دنبال داشته باشد. امروز مجموعه ای از نکاتی که به نظر می رسد رعایت آن ها بسیار مهم است را برای شما مثال می زنیم و دلیل اجبار در رعایت آن ها را نیز برایتان شرح خواهیم داد.

1. استفاده از دست کش های ضد الکتریسیته و تمیز هنگام تعمیر و تعویض قطعات گوشی موبایل


برد و دیگر قطعات موبایل همگی رسانا و از اجزای الکتریکی به شمار می روند و قطعا این را هم می دانید که اگر جریانی نامنظم به آن ها وارد شود باعث آسیب دیدگی یا سوختن آن ها شود. از طرفی بدن انسان به دلیل رسانا بودن این توانایی را دارد که بار الکتریکی موجود در مواد را بین یک دیگر جا به جا کند. اکنون فرض کنید تعمیرکار در هنگام تعمیر گوشی با دستی که توسط وسیله ای دیگر مانند حوله، پارچه و یا هر چیز دیگری دارای بار الکتریکی است، به برد گوشی دست می زند و موجب ایجاد جریان در برد گوشی شده و خطراتی نظیر سوختن آی سی ها روی برد و یا حتی خاموشی غیر قابل بازگشت برد را می شود. با اینکه این مسئله به صورت یک در هزار پیش می آید، اما با استفاده از دست کش ضد الکتریسیته می توان این خطر را به حداقل و حتی صفر رساند.

2. خارج کردن کانکتور باتری قبل از خارج کردن فلت تاچ و ال سی دی


این مورد خیلی خیلی مهم و به کرات دیده شده که تعمیر کار ناوارد با رعایت نکردن این مورد موجب آسیب دیدگی های جدی به گوشی موبایل شده است. در زمانی که که فلت باتری به برد متصل است، قطعا جریان هنوز در مدار وجود دارد و همان ذره جریان موجود، اگر از برد خارج نشود، موجب می شود آسیب هایی با ضرر بالا و حتی جبران ناپذیر به گوشی وارد شود.
قطعه هایی که ممکن است با رعایت نکردن این اصل آسیب ببینند، دیود تصویر، آی سی تصویر، خازن تصویر و خازن لایت است که تعمیر آن ها با هزینه بالایی همراه و البته دردسر زیادی برای کاربر و تعمیرکار به همراه دارد.
آسیب جبران ناپذیر و غیر قابل تعمیر در این مورد زمانی است که قطعی به CPU گوشی برسد. اگر ارتباط قطعات مربوطه به CPU گوشی قطع شود، غیر قابل تعمیر و حتی اگر هم کسی بتواند آن را تعمیر کند، به دلیل دردسر فراوانی که دارد از تعمیر آن صرف نظر می کند.

3. اطمینان حاصل کردن از اینکه قبل از باز کردن گوشی، گوشی خاموش و شارژر متصل نباشد.

این مورد نیز تا حدودی مانند مورد قبل است و همانطور که در بالا گفتیم، وجود جریان در مدار، باعث آسیب دیدگی و ایجاد نوسان در قطعات دستگاه هنگام تعمیرات می شود، که نتیجه آن آسیب های جدی در برد گوشی است. اگر شما هنگامی که گوشی روشن است، آن را باز کرده و برای مثال اقدام به تعویض باتری کنید، این امکان وجود دارد که نرم افزار دستگاه به هم بریزد و کاربر مجبور شود گوشی خود را فلش (در گوشی های اندروید) یا Restore (در iOS) کند که متاسفانه این کار باعث از بین رفتن اطلاعات می شود. البته مکمن است حتی زمانی که باتری گوشی موبایل به صورت اصولی تعویض شده این اتفاق رخ دهد اما جزو اتفاق نادر است. با این حال قبل از انجام هرگونه تعمیرات روی گوشی ابتدا یک پشتیبان از اطلاعات گوشی موبایل برای جلوگیری از خطرات احتمالی تهیه کنید.

4. استفاده از حرارت مناسب هنگام تعمیرات موبایل

امروزه برای تعمیر بسیاری از گوشی های هوشمند  مخصوصا هنگام تعمیرات روی برد گوشی موبایل به حرارت و دستگاه هیتر (Heater) نیاز است. به این دلیل که گوشی های هوشمند اخیرا به گونه ای طراحی شده اند که دیگر مانند گذشته در قاب گوشی پیچ وجود ندارد و باید برای جدا کردن قاب، درب پشت و یا تاچ و ال سی دی، با گرم کردن اطراف آن ها چسب هایی که این قطعات را به شاسی گوشی متصل کرده آب می شود و در نهایت می توانید گوشی را باز کنید. بنابراین اگر دستگاه هیتر مدت زمان طولانی روی نقطه ای خاص متمرکز شود، موجب آسیب دیدن بخش مورد نظر می شود (در این موقعیت حتی 5 ثانیه هم ممکن است طولانی محسوب شود). تاچ و ال سی دی گوشی یک قطعه شیشه ای و الکترونیک است، بنابراین گرمای زیاد موجب سوختن یا شکستن آن شود. (در گوشی های Samsung سری A که در سال 2015 تولید شده، صفحه نمایش بسیار نازک و به پوست پیاز معروف است و احتمال شکستن آن در هنگام باز کردن تاچ وال سی دی وجود دارد. در این سری ریسک شکستن تاچ و ال سی دی به عهده خود مشتری است) درمورد قاب و درب پشت گوشی می توان گفت که حرارت زیاد باعث رنگ پریدگی قاب می شود. در برد گوشی، ممکن است آی سی های روی برد آسیب ببیند و یا حتی برد برای همیشه خاموش شده و غیر قابل استفاده شود. بنابراین در استفاده از دستگاه حرارت دهنده یا Heater دقت کنید.

5. استفاده از ابزار مخصوص تعمیرات موبایل برای باز کردن گوشی

Toolkit-ORG

قطعات گوشی های موبایل امروزه بیشتر از شیشه یا آلومینیوم تشکیل شده پس قطعا لازم است هنگام باز کردن و تعمیر آن ها از وسایلی استفاده شود که موجب خراشیدگی، شکستگی یا فرو رفتگی در تاچ و ال سی دی، فریم یا قاب گوشی نشود. برای مثال در هنگام استفاده از اسپاتول یا قاب باز کن موبایل برای باز کردن تاچ و ال سی دی یا قاب و شاسی گوشی تا جایی که امکان دارد از اسپاتول هایی پلاستیکی استفاده کنید و اگر این امکان وجود ندارد، اسپاتول فلزی را فقط برای ایجاد درز بین صفحه نمایش و قاب گوشی استفاده کرده و ادامه فرایند را با مکنده تاچ و ال سی دی یا پیک و اسپاتول پلاستیکی انجام دهید تا آسیب دیدگی را به حداقل برسد.

در هنگام استفاده از پیچ گوشتی برای باز کردن پیچ هایی گوشی، از پیچ گوشتی حرفه ای تعمیرات موبایل استفاده کنید تا موجب آسیب دیدن پیچ ها نشود. در استفاده از Heater از یک مدل با کیفیت استفاده کنید تا دمای تثبیت شده و مشخصی به گوشی وارد کند.

در هنگام بستن گوشی، برای گوشی هایی که تاچ و ال سی دی یا درب پشت به کمک چسب به شاسی گوشی می چسبند، از چسب های با کیفیت استفاده کنید تا بعد از اتمام کار چسب ها خاصیت خود را از دست ندهند. همچنین قبل از استفاده چسب فعلی، ابتدا مطمئن شوید که چسب قبلی را به صورت کامل تمیز کرده باشید تا قطعات به درستی به یک دیگر بچسبند. در مقدار چسبی که استفاده می کنید دقت کنید تا کم یا زیاد تر حد مورد نیاز نباشد. اگر نیاز به ابزار تعمیرات موبایل برای تعمیر گوشی دارید، روی لینک آبی کلیک کرده و از ماکروتل لوازم تعمیرات موبایل مورد نیاز خود را خرید کنید

6. ترتیب باز بسته کردن قطعات را هنگام تعمیر گوشی رعایت کنید

خیلی مهم است که قطعات به ترتیب تعیین شده باز یا بسته شوند و همانطور که پیش تر گفتیم، اگر قبل از اینکه فلت تاچ و ال سی دی را از روی برد باز کنیم باتری موبایل را خارج نکنیم مشکلاتی به دنبال دارد که هزینه سنگینی دارد. همچنین در خصوص بستن پیچ های گوشی مطمئن شوید که هرکدام دقیقا سرجای خود قرار گیرد. مخصوصا در iPad و iPhone دقت در بستن صحیح پیچ ها بسیار مهم است. برد iPad به قدری حساس است که حتی اگر یک پیچ سر جای خود بسته نشود کم ترین آسیبی که می تواند به تبلت وارد کند این است که تبلت به صورت مکرر ریستارت می شود، در خصوص بیشترین آسیب می توان به سوختن برد گوشی اشاره کرد.
در گوشی های iPhone، اگر پیچ ها به درستی بسته نشوند، به این دلیل که پیچ ها کوتاه و بلند هستند، ممکن است تاچ و ال سی دی، قاب و یا برد گوشی موبایل سوراخ شده که در نهایت اگر برد سوراخ شود کاملا بلا استفاده می شود.

7. فشار نیاوردن به برد و گوشی هنگام تعمیر

دیده شده که تعمیرکار یا کاربری که قصد دارد خودش به تنهایی و بدون هیچ پیش زمینه ای گوشی خود را تعمیر کند، به دلیل فشار آوردن بیش حد به گوشی آسیب هایی به آن وارد کرده است. انجام تعمیرات باید بسیار به آرامی و با دقت انجام شود. فرض کنید در هنگام تعویض باتری برای جدا کردن چسب مخصوص زیر باتری از وسیله ای مانند اسپاتول استفاده و به قدری به آن فشار وارد کنید که ناخود آگاه اسپاتول به قطعه ای مانند تاچ و ال سی دی برخورد کند و موجب شکستن آن شود.
یا در هنگام باز کردن گوشی از اسپاتول استفاده کنید و  فشار زیادی به قاب یا تاچ و ال سی دی گوشی وارد کنید که موجب فرو رفتگی در قاب گوشی  یا شکستن تاچ و ال سی دی شود. (همانطور که در بالا گفته شد در گوشی های سامسونگ سری A که در سال 2015 ساخته شده این موضوع استثنا و شکستن تاچ و ال سی دی مربوط به طراحی گوشی است).
گاهی اوقات ممکن است در هنگام کار روی برد، به برد فشار وارد کنید و وزن دستتان موجب کج شدن برد شود که در نتیجه خاموشی برد یا درست کار نکردن آن را به دنبال دارد.

8. قبل از باز کردن گوشی، نرم افزار گوشی را جهت عیب یابی های نرم افزاری بررسی کنید

قبلا هم گفتیم که نرم افزار سیستمی گوشی های اندرویدی قابلیت پیر شدن دارد و ممکن است به مرور زمان باگ و ویروس های نرم افزار در عملکرد گوشی موبایل تاثیر گذار باشند. گاهی اوقات این مشکل برای گوشی های iPhone نیز ممکن است پیش بیاید اما به دلیل قدرت نرم افزاری این گوشی ها، بسیار کمتر شاهد مشکلات نرم افزاری در سیستم iOS بوده ایم. ولی با این حال همانطور که بدانید، هر گوشی که باز شود گذشته از این که خاصیت ضد آب بودن آن از بین می رود، به دلیل باز شدن گوشی هرگونه گارانتی که داشته باشد لغو می شود. همچنین قیمت آن افت می کند. بنابراین قبل از اقدام به تعمیرات سخت افزاری و باز کردن گوشی ابتدا مطمئن شوید که مشکل گوشی به دلیل ایراد نرم افزاری نباشد و سپس اقدام به باز کردن گوشی و تعمیرات آن کنید.

در آخر چیزی که باید کاربران گوشی های موبایل به آن توجه داشته باشند:

 هرگونه مشکل حتی اگر بسیار کوچک و از نظر شما بی اهمیت است، برای سلامت دیگر قطعات گوشی موبایلتان به تعمیرکار مراجعه کرده تا آن را رفع کند. فرض کنید باتری گوشی موبایلتان ورم کرده باشد. اگر همچنان از گوشی استفاده کنید و در اولین فرصت باتری گوشی را تعویض نکنید، این ورم باتری زیاد شده و مشکلاتی نظیر شکستن تاچ و ال سی دی، کج شدن قاب گوشی، آسیب دیدگی آی سی شارژ یا آی سی تغذیه و یا حتی انفجار سطحی و تولید گازهای سمی به دنبال دارد. بنابراین در مورد تعمیر موبایل خود غفلت نکنید و گوشی خود را به تعمیر کاران مجرب بسپارید تا از ایجاد هزینه های بیشتر در آینده جلوگیری کنید.

شرایط و نحوه ارسال و دریافت گوشی موبایل جهت تعمیر و تعویض قطعات

یکی از مهمترین مسائلی که افراد برای تعمیر گوشی موبایل خود با آن روبرو هستند پیدا کردن منابع و تعمیرگاه معتبر است. از این رو شرکت ماکروتل با تاسیس دفتر خود در تهران راه کاری برای کاربران گوشی های هوشمند ایجاد کرده که مردم بتوانند به راحتی و در کمترین زمان ممکن گوشی موبایل خود را تعمیر کنند. 

تاچ و ال سی دی های موجود در دفتر ماکروتل و آی سی شارژ گوشی های آیفون به صورت اختصاصی برای تعویض در دفتر موجود و امکان ارسال چنین قطعاتی مقدور نیست. همچنین امروزه طراحی بسیاری از گوشی های هوشمند به گونه ای می باشد که امکان تعویض باتری توسط کاربر وجود ندارد و نیاز است یک تعمیرکار متخصص اقدام به تعویض آن کند. بنابراین جهت تعمیر دستگاه خود ابتدا با تلفن های دفتر ماکروتل (02188394572 --- 02188394581) جهت مشاوره تماس گرفته تا درصورتی که امکان تعمیر گوشی شما در دفتر ماکروتل وجود دارد مطلع شوید. 

پس از دریافت مشاوره در صورتی که با شرایط موافق بودید می توانید به دفتر مراجعه کرده و تعمیرکاران متخصص ما اقدام تعمیر گوشی موبایلتان می کنند. درصورتی که امکان مراجعه حضوری برای شما وجود ندارد، اگر در شهر تهران سکونت دارید می توانید گوشی خود را از طریق پیک موتوری ارسال کنید و پس از اتمام تعمیر گوشی که زمان آن با توجه به مشکل گوشی متفاوت است، برای شما فاکتور صادر می شود و پس از پرداخت هزینه گوشی از طریق پیک برای شما ارسال خواهد شد. 

در صورتی که در شهرستان یا شهر های دیگر سکونت دارید روند کاری به همین صورت است فقط با این تفاوت که شما با پست گوشی خود را ارسال می کنید و پس از اتمام فرایند تعمیر و پرداخت، گوشی موبایل از طریق پست پیشتاز برای شما ارسال خواهد شد.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم