برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

حل مشکل هنگ کردن و بیرون افتادن از نرم افزار گوشی‌های اندرویدی

نوشته شده در تاریخ1398-03-28 توسط 7504

چطور مشکل هنگ کردن گوشی های اندرویدی را برطرف کنیم؟

مقدمه: وظیفه هر سیستم عاملی، مدیریت منابع و فراهم سازی بستر مناسب جهت استفاده از نرم افزارهای کاربردی‌ست. پل ارتباطی بین کابران و سیستم عامل نیز توسط نرم افزار انجام می‌شود و در نهایت این ارتباط به سمت سخت افزار گوشی حرکت می‌کند.

پس بدون شک هر چه نرم افزار مورد استفاده با سیستم عامل هم‌خوانی قوی‌تری داشته باشد و برنامه نویسانی که آن نرم افزارها را تولید کرده‌اند کارشان بدون نقص باشد کاربران می‌توانند از حداکثر توانایی سیستم عامل‌ دستگاه خود استفاده کنند.

بیشترین مشکلات در زمینه هنگ کردن گوشی مربوط به سیستم عامل‌ گوشی یا نرم افزارهای نصب شده روی آن است. البته در بعضی مواقع ممکن است مشکلات سخت افزاری مثل خرابی باتری گوشی موبایل یا تعویض قطعات موبایل نیز باعث شود گوشی شما هنگ کند. که در انتهای مقاله در این مورد نیز توضیح خواهیم داد. اما اغلب مواقع این نرم افزارها هستند که با مشکل روبرو می‌شوند و البته این مشکلات پیامدهای گوناگونی از جمله ریستارت شدن، هنگ کردن، کند شدن و بیرون افتادن از نرم افزارها یا اجرا نکردن آنان را به همراه دارد. در اینجا سعی داریم به رفع مشکلات نرم افزاری گوشی بپردازیم.

هنگ کردن گوشی سامسونگ و راه حل برطرف کردن آن

نرم افزار موبایل

رفع مشکلات سیستم عامل و کرش شدن گوشی‌های اندرویدی

عمده‌ترین مشکلاتی که باعث می‌شود گوشی‌های اندرویدی ریستارت شوند مربوط به سیستم عامل گوشی‌ است. اولین قدم برای رفع چنین مشکلی آپدیت کردن دستگاه هوشمندتان است. چون شرکتی‌های سازنده گوشی‌ باگ‌های سیستم عامل‌ را با توجه به گزارش‌هایی که از سمت کاربران دریافت می‌شود برطرف می‌کنند. پس باید از آپدیت بودن دستگاه خودتان اطمینان حاصل کنید.

برای بروز رسانی یا آپدیت دستگاه مراحل زیر را دنبال کنید:

تنظیمات گوشی را باز کنید. قسمت (Setting)
هنگامی که وارد اپلیکیشن تنظیمات گوشی شدید اگر دستگاه شما نیاز به آپدیت داشته باشد در این بخش با پیامی مبنی بر انجام فرآیند بروزرسانی روبرو خواهید شد. البته ممکن است در دستگاهای مختلف اندرویدی شیوه آپدیت کردن متفاوت باشد اما با این حال اگر با پیامی مبنی بر بروزرسانی روبرو نشدید، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید.
Setting > About device > Download updates manually
نکته: البته همانطور که اشاره شد با توجه به متعدد بودن تعداد گوشی‌های اندرویدی ممکن است مراحل ذکر شده در هر گوشی موبایل متفاوت باشد که برای دریافت جزئیات بیشتر باید به سایت کارخانه سازنده گوشی خودتان مراجعه کنید.

آموزش: مشکلات گوشی هواوی و نحوه برطرف کردن آن

رفع مشکل سیستم عامل و کرش شدن گوشی های اندرویدی

پاک کردن حافظه یا فضای رم گوشی های اندرویدی

معمولا پر بودن حافظه گوشی باعث می‌شود عمل پردازش و دسترسی به اطلاعت کند شده و گوشی‌های موباید نتوانند برنامه‌ها یا حتی سیستم عامل را به درستی اجرا کنند. در نتیجه گوشی یا نرم افزارها دچار مشکل می‌شوند و در نهایت امکان دارد دستگاه هوشمند شما ریستارت شده یا کند عمل کند و در بعضی مواقع برای اینکه به سی‌پی‌یو فشار نیاید باعث شود نرم افزاری که قصد اجرا کردن آن را دارید ناگهان متوقف شود. برای رفع چنین مشکلی باید بخشی از اطلاعات دستگاه را پاک کنید.

برای انجام چنین کاری می‌توانید فرآیند زیر را دنبال کنید:

به قسمت تنظیمات دستگاه مراجعه کنید. (Setting)
گزینه (storage) را لمس بزنید.

در این قسمت می‌توانید از میزان حافظه دستگاه خودتان آگاه شوید. در بهترین حالت باید بین 15 تا 20 درصد از فضای ذخیره دستگاه شما خالی باشد. اگر کمتر از آن است باید چند نرم افزار یا فایل‌های موجود در گوشی را پاک کنید تا به فضای خالی استاندارد برسید.
همچنین اگر گوشی شما داری کارت حافظه است اول از سرعت انتقال داده‌ها که روی بدنه مموری کارت درج شده آگاه شده و مطمئن شوید که سرعت بالایی دارد و سپس حافظه مموری کارت را بررسی کنید تا از حد معینی بیشتر نباشد. همچنین می‌توانید برای عملکرد بهتر برنامه‌ها و فایل‌های ذخیره شده در گوشی را به حافظه مموری انتقال دهید.

پاک کردن حافظه یا فضای رم گوشی های اندرویدی

رفع مشکل بیرون افتادن از نرم افزار و برنامه‌ها‌ در گوشی های اندرویدی

اگر مراحل ابتدایی که در بالا توضیح داده شد را انجام دادید اما بازهم با مشکل کندی، کرش شدن یا بیرون افتادن از نرم افزار مواجهه شدید به احتمال زیاد مشکل از سیستم عامل دستگاه شما نیست و باید به صورت اختصاصی سراغ نرم افزارهایی که با آن‌ها مشکل دارید بروید.
ابتدا از آپدیت بودن نرم افزار مورد نظرتان مطمئن شوید.

برای این کار وارد اپیلیکیشن پلی استور شوید.

پس از اجرا کردن برنامه پلی استور گزینه منو را لمس کنید. سپس گزینه (my apps & games) را انتخاب کنید. در این قسمت می‌توانید تمامی اپلیکیشن‌هایی که نیاز به آپدیت دارند را مشاهده کنید. با لمس گزینه آپدیت می‌توانید نرم افزار مورد نظر خودتان را آپدیت کنید. بهترین حالت این است که تمام نرم افزارهای گوشی خود را آپدیت کنید. چون معمولا هر آپدیت جدای از اینکه امکانات جدیدی را به اپیلیکیشن‌ها اضافه کرده، باگ‌های نرم‌افزاری را نیز برطرف می‌کند.

نکته: در گوشی‌هایی با سیستم عامل اندروید، برنامه‌های مشابهی مثل نرم افزار بازار وجود دارد که بسیاری از کاربران از این نرم افزار برای آپدیت یا دریافت برنامه استفاده می‌کنند. اما پیشنهاد تیم فنی ماکروتل این است که از نرم افزار پلی استور استفاده کنید.

پاک کردن حافظه پنهان یا کش نرم افزار گوشی های اندرویدی

یکی از ویژگی‌هایی که باعث شده گوشی‌های هوشمند امروزی سرعت پردازش بالایی داشته باشند استفاده از حافظه کش یا حافظه پنهان است. حافظه کش بین پردازنده و رم قرار دارد و بخشی از حافظه به صورت کش روی گوشی شما قرار می‌گیرد تا سرعت پردازش را بیشتر کند. هرچه تعداد نرم افزارهای نصب شده روی گوشی شما بیشتر باشد یا از نرم افزار خاصی استفاده زیادی کنید، آن نرم افزار مقدار بیشتری از حافظه پنهان را در اختیار می‌گیرد؛ که در نهایت همین موضوع باعث می‌شود سرعت پردازش گوشی پایین بیاید. بخصوص حافظه کش در نرم افزارهای و شکبه‌های اجتماعی مثل تلگرام چون فایل‌های دانلودی زیادی را روی خود ذخیره می‌کند. اگر عملکرد گوشی یا نرم افزارهای شما کند شده است یکی از دلایل آن می‌تواند مربوط به حافظه پنهان باشد که با پاک کردن این قسمت می‌تواند عملکرد پردازش را سریعتر کنید. برای انجام این کار می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

پاک کردن حافظه پنهان یا کش نرم افزار گوشی هاسی اندرویدی

ابتدا وارد تنظیمات گوشی شوید. قسمت (Setting)
در این مرحله گزینه برنامه‌ها یا همان Applications را انتخاب کنید.

نرم افزار گوشی اندرویدی

در این قسمت برنامه‌ مورد نظر خودتان را انتخاب کنید و سپس گزینه حافظه یا storage را انتخاب کنید.
در این قسمت می‌توانید حافظه پنهان یا کش را پاک کنید. گزینه CLEAR CACHE را انتخاب کنید.

پاک کردن کش گوشی اندرویدی

بعد از انجام فرآیند بالا ابتدا گوشی خود را ریستارت کنید. اگر بازهم با مشکل روبرو شدید می‌توانید برنامه مورد نظر را حذف و دوباره نصب کنید. توجه داشته باشید که حذف برنامه باعث می‌شود تمام اطلاعات نرم افزار مورد نظر پاک شود.

غیر فعال کردن نرم افزارها در گوشی های اندرویدی

گاهی اوقات یک نرم افزار می‌تواند کارایی گوشی شما را کند کرده و روی عملکرد سیستم عامل تاثیر داشته باشد و در نتیجه بقیه برنامه‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. بهترین روش این است که نرم افزارهایی را که استفاده نمی‌کنید یا جدیدا دانلود کرده‌اید را به صورت موقت غیرفعال کنید و سپس عملکرد گوشی را ارزیابی کنید. اگر سرعت گوشی شما بالا رفت، پس مشکل از نرم افزاری‌ست که آن را موقتا غیر فعال کرده‌اید. برای انجام این کار می‌توانید فرآیند زیر را دنبال کنید.

برنامه تنظیمات را بر روی گوشی‌تان باز کنید. (Setting)
گزینه Apps & notifications the app را لمس کنید. اگر نیاز بود قبل از انتخاب روی خود اپلیکیشن بر روی App info ضربه بزنید.
حالا گزینه Force stop را انتخاب کنید.

بازگشت به تنظیمات کارخانه یا ریست فکتوری کردن در گوشی‌های اندرویدی

سیستم عامل اندروید امکان پیر شدن دارد. یعنی بعد از مدتی استفاده قدرت عملکرد اولیه خود را از دست می‌دهد و همین موضوع باعث می‌شود گوشی شما هنگ کند. بهترین روش برای اینکه سیستم عامل را جوان سازی کنید فلش کردن گوشی است. اما چون فلش کردن نیازمند باکس‌های مخصوص و یا تخصص دارد می‌توانید با ریست فکتوری بعضی از باگ‌های نرم افزاری را رفع کنید.
ابتدا اطمینان حاصل کنید که گوشی شما بالای 70 درصد شارژ داشته باشد. زیرا فرآیند ریست فکتوری کردن کمی زمان نیاز دارد. همچنین توجه داشته باشید که این روش تمام اطلاعات روی گوشی را پاک می‌کند.

ابتدا وارد لیست برنامه‌ها شده و سپس برنامه تنظیمات یا setting را اجرا کنید.
سپس روی تهیه نسخه پشتیبان و بازنشانی (Backup and reset) کلیک کنید.
در این قسمت روی بازنشانی داده کارخانه Factory data reset کلیک کنید.
در ادامه روی بازنشانی دستگاه Reset Device کلیک کنید تا به مرحله بعد بروید.
در این مرحله اگر گوشی‌تان دارای رمز یا قفل باشد باید آن را وارد کنید، سپس روی حذف همه Erase Everything کلیک کنید تا پس از طی مدتی گوشی‌تان به تنظیمات کارخانه باز گردد.

اطلاعات بیشتر: آموزش ریست فکتوری گوشی های اندرویدی

نکته: توجه داشته باشید که استفاده از کدهای دستوری پایین باعث می‌شود تمام اطلاعات دستگاه شما به طور کامل پاک شود.

کد بازگشت به تنظیمات کارخانه یا ریست فکتوری سامسونگ

*2767*3855#

کد بازگشت به تنظیمات کارخانه یا ریست فکتوری کردن گوشی سونی

۳۸۵۵#*۲۷۶۷*

کد بازگشت به تنظیمات کارخانه یا ریست فکتوری گوشی هواوی

*2767*3855#

چند پیشنهاد برای جلوگیری از کند شدن و هنگ کردن گوشی

ریست فکتوری اندروید

با توجه به پیشرفت هر روزه تکنولوژی و بخصوص پیدایش نرم افزارهای کاربردی متفاوت مخصوصا در گوشی‌های اندرویدی که سیستم عامل آن به صورت باز یا اپن سورس نوشته شده است. هنگ کردن و کرش در گوشی‌هایی که با این سیستم عامل به بازار عرضه می‌شود یکی از شایع‌ترین مشکلات در این گوشی‌هاست. برای اینکه کمتر با مشکلات هنگ کردن روبرو شویم پیشنهاد ما به کاربران این است که بعضی از مراحل بالا مثل خالی کردن کش نرم افزارها یا آپدیت مداوم سیستم عامل و نرم افزارهای نصب شده روی گوشی موبایل را به صورت دوره‌ای انجام دهند. همچنین اگر از گوشی هوشمند خودتان استفاده زیادی دارید سالی یک بار تمام اطلاعات گوشی را پاک کرده و با ریست فکتوری کردن یا فلش کردن نرم افزار گوشی را جوان سازی کنید. البته گاهی اوقات دیده شده که افکت‌های آپدیت جدید سیستم عامل باعث می‌شود سرعت گوشی کاهش پیدا کند. مخصوصا گوشی‌هایی که چند سال از تاریخ ساختشان گذشته است. زیرا معمولا آپدیت سیستم عامل‌ها برای گوشی‌های تازه تنظیم شده است و بدون شک نسل تازه تلفن‌های هوشمند داری سخت افزار قوی‌تری نسبت به نسل گذشته هستند. در نتیجه گوشی که چندسال از ساخت آن گذشته است قادر نیست افکت‌ها را به خوبی اجرا کند. در نتیجه بهتر است این افکت‌ها را غیرفعال کرد چون بیشتر جنبه زیبایی دارند.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم