همه چیز درباره دستیار صوتی اپل یا Siri

نوشته شده در تاریخ1398-09-25 توسط 52052

دستیار صوتی اپل Siri روز‌به‌روز در حال توسعه و قدرتمند‌تر شدن است و رقیبی سرسخت برای گوگل اسیستنت (Google Assistant) از گوگل، کورتانا (Cortana) از مایکروسافت و الکسا (Alexa) از آمازون، به شمار می‌رود. اگر دوست دارید بیشتر با این دستیار توانا آشنا شوید با ماکروتل در بررسی جامع Apple Siri همراه باشید.

Siri چیست؟

سیری یا Siri دستیار صوتی اختصاصی اپل برای کاربران خودش است که از طریق برقراری ارتباط کلامی می‌توانید درخواست انجام یک‌سری کارهای روتین و جالب را به او بفرستید. از او سوال کنید و بخواهید چیزی را برای شما نمایش دهد. سیری به تمامی برنامه‌های از پیش‌ نصب شده روی سیستم عامل محصولات اپل مانند: Safari، Mail، Messages، Maps، Safari و... دسترسی دارد و می‌توان آن‌ها را بدون اینکه انگشتی روی‌شان فشرده شود، اجرا و کنترل کنید.

نحوه استفاده از Siri

می‌توانید عبارت «Hey Siri» را در آيفون، آيپد، ایرپاد و HomePod به زبان بیاورید تا دستیار صوتی فعال شود. اگر صاحب آیفون 6S به بعد هستید، باید دکمه هوم (Home) را نگه دارید و اگر هم از آیفون‌های سری X به بالا استفاده می‌کنید باید دکمه Side را نگه دارید.

فعال کردن سیری در آیفون

در اپل‌واچ ها برای فعال‌سازی باید دست خود را روی چرخ‌دنده دیجیتالی (Digital Crown) در سمت راست ساعت نگه دارید. بعضی از دستورات پیچیده یا خاص هستند که وقتی ما آن ها را از طریق اپل‌واچ فراخوانی می‌کنیم، لازم است که خروجی و نتیجه را روی آیفون ببینیم، مانند استفاده از نقشه؛ بعضی فرمان‌ها نیز مثل تماس گرفتن یا تنظیم یادآور(Alarm) نیازی به اجرا در آیفون یا آیپد ندارد، اگر می‌خواهید بدانید که ساعت شما به آخرین نسخه WatchOS بروزرسانی می‌شود یا خیر، مقاله قابلیت های WhatchOS 6 را بخوانید

فعال کردن Siri در اپل واچ

سیری به چه زبان هایی صحبت می‌کند؟

دستیار صوتی اپل (Siri) می‌تواند به زبان‌های زیر صحبت کند و متوجه حرف‌های شما شود:

  • انگلیسی
  • اسپانیایی
  • فرانسوی
  • آلمانی
  • ایتالیایی
  • سوئدی
  • نروژی
  • روسی
  • ترکی استانبولی
  • ژاپنی

و ... حرف زده و با شما ارتباط برقرار کند، حتی لهجه‌های متفاوت انگلیسی مانند: استرالیایی، کانادایی، هندی، بریتانیایی، آمریکایی و سنگاپوری را متوجه می‌شود و امکان آن را پدید می‌آورد که بخش زیادی از مردم بتوانند با آن تعامل کنند.

متاسفانه بااینکه حدود ۱۱۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به زبان فارسی تکلم می‌کنند، Apple فعلا برنامه‌ای برای پشتیبانی از زبان ما ندارد و شاید مهم‌ترین دلیل آن مشکلات سیاسی باشد.

التبه جدیدا اپلیکیشنی به نام shortcuts معرفی شده که با آن می‌توانید با سیری خود فارسی صحبت کنید و فرمان‌هایی را برای Siri در نظر بگیرید.

Siri چه کار‌هایی را می‌تواند انجام بدهد؟

سیری بسیار باهوش و در بعضی مواقع بامزه است. او می‌تواند اطلاعاتی راجع‌به مسابقات ورزشی، پیام، ایمیل یا تماس های شما را بخواند و صد البته به سوالات گوناگون که می‌پرسید، واکنش داده و بهترین پاسخ ممکن را ارائه انتخاب کند.

سیری چه کارهایی میتوانید انجام دهید؟

تعدادی از توانایی های دستیار صوتی اپل:

  •  پیام دادن و تماس گرفتن با مخاطبین
  •  پخش موسیقی تصادفی از لیست اپل موزیک (Apple Music)
  • نمایش اطلاعاتی درباره فیلم های در حال اکران سینما
  • پیدا کردن بهترین رستوران در اطراف شما
  • سکه انداختن (شیر یا خط)
  • ترجمه 
  • تنظیم یادآور یا اعلان (Reminder)
  • پیدا کردن موقعیت مکانی مشخص در نقشه
  • جهت یابی برای رسیدن به مقصد
  • جستجوی کتاب بر اثر نام نویسنده یا ...

موارد ذکر شده فقط بخش کوچکی از قابلیت های این دستیار صوتی هوشمند است. او می‌تواند آب و هوای روز های آتی را نشان دهد یا نحوه تلفظ صحیح نام شما را یاد بگیرد. امکان تعیین و شناساندن افراد خانواده که در دفترچه تلفن ثبت شده نیز وجود دارد.

 Siri چگونه کار می‌کند؟

Siri بر پایه هوش مصنوعی و علم پردازش طبیعی زبان، تکامل یافته و از سه لایه مجزا ولی مرتبط به یکدیگر تشکیل شده است. این ساختار شامل ارتباطی و مکالماتی، لایه آگاه به اطلاعات شخصی و در نهایت لایه سرویس خدماتی می‌باشد.

  • لایه ارتباط و مکالمات: همانطور احتمالا از نام آن پیداست، این بخش شامل اطلاعاتی درباره نحوه پردازش کلمه‌به‌کلمه جملات و فرمان‌های صوتی‌ای که به سیری می‌دهیم، می‌شود.
  • لایه شخصی‌سازی: دستیار صوتی همانند مروگر های اینترنت، از شما یک تاریخچه (History) درباره موضوعاتی که به‌مرور زمان سرچ کرده‌اید، دارد؛ این باعث می‌شود که از عادات، علایق و سلایق شخصی شما، تا حدود زیای با‌خبر باشد و نتایج جستجو را با توجه به سوابق گذشته ارائه و نمایش دهد.
  • لایه خدمات: لایه خدمات، دارای دسترسی های پایه به برنامه های از پیش نصب شده در سیستم عامل است که از طریق آن، اپلیکیشن ها و سرویس های دستگاه را کنترل می‌کند.

آموزش تغییر صدا و زبان سیری

صدای Siri در برخی کشورها مرد و در برخی دیگر از کشور‌‌ها، زن است. سیری فارق از هر دو جنسیت، صدایی گرم، خوب و دوستانه دارد که حتی بعضی اوقات چاشنی طنز و شوخی نیز به آن اضافه می‌شود.

برای تغییر صدا و زبان Siri در آیفون و آیپد، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. تنظیمات (Settings) را اجرا کنید
  2. در صفحه تنظیمات دنبال «Siri and Search» بگردید
  3. روی «Siri Voice» بزنید
  4. از قسمت Language زبان مورد نظر و از قسمت Siri Voice می‌توانید صدا و لهجه را انتخاب کنید

عوض کردن صدای سیری Siri

نکته: اگر زبان یا لهجه را عوض کنید، مجددا باید تنظیمات مربوط به Hey Siri  و نحوه تلفظ نام‌تان را به آن آموزش دهید.

آموزش تغییر صدا و زبان Siri در MacOS

دقیقا مانند آيفون و آپید، امکان تغییر زبان و لهجه دستیار صوتی اپل در سیستم‌عامل Mac نیز، وجود دارد.

  1. در MacOS، وارد بخش System Prefrences شوید
  2. گزینه Siri را بزنید
  3. اکنون می‌توانید زبان، لهجه و جنسیت سیری را تعیین کنید

تغییر صدا و لهجه Siri در مک

شخصی سازی Siri

اگر اطلاعات بیشتری از خود، مانند محل‌کار و خانه یا روابط اجتماعی را به دستیار صوتی اپل بدهید، آن وقت دست سیری بیشتر برای کمک به شما باز خواهد بود؛ به طور مثال اگر Siri، شما و نوع رابطه‌تان را با دیگر مخاطبین موجود در دفترچه تلفن را بهتر بشناسد، می‌توانید به او فقط فرمان دهید که پیامی برای مادر یا همسر شما آماده و ارسال کند.

تنظیمات عمومی Siri

به سیری بگویید چه کسی هستید

دفترچه تلفن را باز کنید و اطلاعات تماس مربوط به خود را کامل کنید

سپس به تنظیمات بروید و در قسمت Siri & Search روی My Information بزنید و سپس نام خود را انتخاب کنید.

تلفظ نام

به‌قدری نام مختلف و خاص در کشور های سراسر جهان وجود دارد که انتظاری از Siri نمی‌رود که اسم ما را به صورت صحیح تلفظ کنید پس بهتر است خودمان دست‌بکار شویم و آن را به سیری یاد بدهیم.

برای اینکه دستیار صوتی نام شما را یاد بگیرد فقط باید بگویید:

 “Hey Siri, learn to pronounce my name”

معال فارسی جمله بالا: سیری، یاد بگیر چطوری اسم منو تلفظ کنی.

سپس نام خود را به صورت واضح و شفاف بیان کنید

نکته: همان‌طور که بالا‌تر ذکر کردیم، این قابلیت از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند، به همین دلیل باید از زبان جایگزینی مانند انگلیسی برای تعامل و ارتباط استفاده کنیم.

معرفی روابط‌ ‌آشنایان

اگر می‌خواهید دستیار صوتی، دوستان یا اعضای خانواده شما را بشناسد، باید آن‌ها را به او معرفی کنید.

به‌طور مثال:

“Hey Siri, Sara is my wife”

معال فارسی جمله بالا: سیری، نام همسر من سارا است.

مثالی دیگر:

“Hey Siri, Reza Abdi is my Dad”

معال فارسی جمله بالا: سیری، نام پدر من رضا عبدی است.

نام هایی که ذکر می‌کنید حتما باید در دفترچه تلفن (Contacts) های شما ثبت شده باشد.

محصولات مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم