بررسی کامل Samsung Galaxy A60

نوشته شده در تاریخ1398-10-11 توسط 5119

طراحی و بدنه

گلگسی A60 یک میان‌رده قدرتمند است که از نظر ظاهر و زیبایی سعی کرده خود را در قالب یک موبایل رده‌بالا به ما نشان دهد. اگر از جلو به این دستگاه نگاه کنید، احتمالا نمی‌توانید تشخیص دهید که این موبایل سامسونگ است؛ زیرا با دستگاه های قبلی این شرکت از نظر ظاهر تفاوت هایی دارد. کیفیت بدنه در حد یک میان‌رده خوب است ولی شما را شگفت زده نخواهد کرد. جنس بدنه از پلاستیک با کیفیت 3D Glasstic ساخته شده است که نمونه آن را در A50 می‌توانید مشاهده کنید؛ به هر حال کیفیت بدنه شما راضی می‌کند و نگرانی‌ای از این بابت نیست و همین باعث می‌شود که این دستگاه وزن مناسبی داشته و بیش از حد سنگین نباشد.

اگر به روند طراحی موبایل های هوشمند از چند سال پیش به الان نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که روز‌به‌روز اندازه صفحه نمایش‌ها در حال بزرگ‌تر شدن است؛ یکی از مشکلاتی که افزایش سایز نمایشگر برای شما ایجاد می‌کند، پایین آمدن ارگونومی دستگاه است. لبه های بدنه A60 خمیده است که باعث می‌شود که ارگونومی و کار کردن با آن تا حدودی مناسب شود اما به‌خاطر استفاده از صفحه نمایش بزرگ ۶.۳ اینچی، هنوز هم استفاده از گوشی با یک دست، خیلی راحت نیست. استفاده از پلاستیک در بدنه باعث شده که قیمت و وزن گوشی، ایده‌آل باشد و خط‌ و خش ها خیلی روی بدنه مشخص نباشد و همچنین رد اثرانگشت شما خیلی سریع به‌جا نماند.

بدنه گلکسی A60

اولین تفاوت ظاهری که نسبت به گوشی های دیگر شما را متوجه خود می‌کند، بریدگی یا حفره دوربین در قسمتِ سمت‌ِ چپِ بالای نمایشگر است. بر خلاف طراحی ناچ یا بریدگی بالای صفحه نمایش در گوشی های امروزی، سامسونگ در دستگاه های جدید خود مانند Galaxy S10 از طراحی جدیدی استفاده می‌کند. در پنل پشتی شاهد استفاده از سه دوربین هستیم که به شکل عمودی در کنار یکدیگر جای گرفته‌اند، قاب دوربین اصلی که در وسط قرار دارد، هم‌رنگ بدنه موبایل شماست. شیشه بیرونی دوربین ها کمی از بدنه بیرون آمده‌ که همین احتمال خش و آسیب‌پذیری را تا حدودی افزایش می‌دهد و باید مراقب آن باشید؛ البته وقتی که برای گوشی کاور یا قاب بیاندازید، این مشکل برطرف می‌شود. در میانه‌ پنل پشتی و کنار دوربین ها، سنسور اثر انگشت قرار گرفته است که سرعت و دقت خیلی خوبی را از خود نشان می‌دهد و مشکلی از این حیث وجود ندارد.

سامسونگ گلکسی A60

تنها نکته مهمی که در این بخش باید به آن اشاره کرد، حذف جک ۳.۵ میلی‌متری صدا می‌باشد و هم‌چنین ظاهر اطراف بدنه بسیار شبیه به گوشی های دیگر حال حاضر سامسونگ است.

اسپیکر و نمایشگر گلکسی A60

معمولا سامسونگ همیشه از پنل های با کیفیت AMOLED در ساخت صفحه نمایش های میان‌رده و بالا رده خود استفاده می‌کند اما به شکل عجیبی تاچ ال سی دی A60 از پنل PLS LCD به کار رفته است که علت آن را می‌توان قرار دادن دوربین جلویی در داخل صفحه نمایش دانست. نام این طراحی (وجود حفره داخل صفحه برای دوربین) Infinity_O است و باید دید آیا مانند ناچ، فراگیر می‌شود یا خیر. مشکلی که طراحی Infinity_O دارد آن است که قیمت ساخت گوشی را تا حدودی بالا می‌برد و شاید به همین دلیل است که سامسونگ به استفاده از پنل PLS LCD بسنده کرده است.

Samsung A60 Display

نمایشگر این محصول ۶.۳ اینچ، با رزولوشن 2340x1080 است و در هر اینچ آن 409 پیکسل قرار گرفته که بسیار رضایت بخش است. نمایشگر حدود ۸۵ درصد از صفحه جلویی گوشی را به خود اختصاص داده و حاشیه بسیار کمی دارد. اگر از این گوشی خوش‌تان آمده و به‌خاطر AMOLED نبود آن ناراحت هستید، باید بگویم با اینکه پنل این دستگاه شادابی و طراوت رنگ ها را مانند امولد ندارد اما هم‌چنان از LCD های گوشی های دیگر بهتر است و کیفیت بسیار مناسبی دارد. به دلیل امولد نبودن نمایشگر، قابلیت Always On Display در آن پیاده‌سازی نشده است. در کل زاویه دید، رنگ ها و روشنایی نمایشگر راضی کننده می‌باشد و نیازی به نگرانی نیست.

معمولا نباید انتظار زیادی ازاسپیکر های گوشی های میان‌رده داشت؛ گلگسی A60 بلندگوی مناسبی با قدرت ۷۲ دسیبل دارد که می‌تواند برای استفاده روزمره رضایت‌بخش و مناسب باشد. همچنین از قابلیت Dolby Atmos در این دستگاه استفاده شده تا زمانی که از هدفون استفاده می‌کنید، حجم و بیس صدا بهتر شنیده شود.

سخت افزار A60

قلب تپنده این گوشی، پردازنده هشت هسته‌ای اسنپدراگون ۶۷۵ است که از دو هسته ۲ گیگاهرتزی Kyro 460 Gold و شش هسته ۱.۷ گیگاهرتزی Kyro 460 Silver استفاده می‌کند. اگر در بخش نمایشگر، از این گوشی دلخور شده‌اید در عوض بخش پردازشی قدرت خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

در پردازشگر SnapDragon 670 از چیپ گرافیک Aderno 615 استفاده شده ولی حالا در SnapDragon 675 شاهد آن هستیم که چیپ گرافیک Adedno 612 استفاده شده است که این کار از شرکت کوالکام (Qualcomm) بعید و دور از انتظار بود اما کوالکوام ادعا کرده است که بااینکه از چیپ گرافیک ضعیف‌تری استفاده کرده اما با تغییرات نرم‌افزاری اعمال شده در این پردازشگر، شاهد بهره‌وری بیشتر و بهتر نسبت به قبل هستیم و در زمان انجام بازی ها شاهد هنگ و کرش نخواهیم بود و نرخ‌ فریم (Frame Rate) بیشتری را دریافت می‌کنیم.

اجرای بازی در گلکسی A60 سامسونگ

بنابر ادعای شرکت کوالکام، موتور و انجینِ هوش مصنوعی پردازنده اسنپدارگون ۶۷۵ نسبت به نسخه های قبلی تا ۵۰ درصد بهبود یافته و قدرتمند‌تر شده است. این پردازنده با نسخه پنجم بلوتوث سازگار است و از نسل چهارم شارژ سریع یا QuickCharge  کوالکام نیز پشتیبانی می‌کند. A60 در بخش سخت‌افزاری اصلا شما را ناامید نمی‌کند و شایستگی های خود را به نمایش می‌گذارد. قدرت پردازنده این محصول حتی از Nova 4 شرکت هوآوی و Galaxy A8S از سامسونگ بالاتر است و نکته جالب برابری آن با نیروی پردازش Galaxy A70 است.

باتری گلکسی A60     

شرکت سامسونگ از یک باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپری از نوع لیتیوم پولیمر (Li-PO) برای نیرو دهی به قطعات الکترونیکی A60 استفاده کرده است.شاید این ظرفیت باتری کمی غیرمنطقی و کم به‌نظر برسد اما به‌خاطر استفاده از CPU یازده نانومتری، مصرف باتری متعادل‌تر شده است. باتری گلکسی A60 یک روز کامل شما را همراهی می‌کند و از این بابت مشکلی وجود ندارد.

باتری گلکسی A60

یکی از نکاتی که شاهد پیشرفت آن در گوشی های میان‌رده هستیم بهبود استفاده از شارژ سریع است. به طور مثال گوشی های شیائومی نوت ۸ و نوت ۷ از شارژر سریع ۱۸ واتی پشتیبانی می‌کنند که فوق‌العادست. در سامسونگ گلگسی A60 از یک شارژر۱۶ واتی استفاده شده که کاملا راضی کننده است. زمان شارژ کامل باتری این دستگاه حدود یک ساعت و نیم است و این باعث چشم‌پوشی از ظرفیت ۳۵۰۰ میلی‌آمپری آن می‌شود. اگر موبایل خود را به آخرین نسخه بروزرسانی کنید شاهد الگوی شناساییِ خودکار مصرف باتری خواهید بود که می‌تواند باعث کاهش مصرف بی‌رویه برنامه ها شود.

دوربین گلکسی A60

دوربین عقب

در پنل پشتی شاهد استفاده از سه دوربین با چینش عمودی هستیم و همانطور که قبل‌تر ذکر شد، دوربین اصلی این دستگاه با سنسور ۳۲ مگاپیکسلی در وسط قرار گرفته است. دوربین اول از یک سنسور ۸ مگاپیکسلی اولتراواید (UltraWide) و دوربین سوم از یک سنسور ۵ مگاپیکسلی ساخته شده است که وظیفه تشخیص و سنجش عمق را دارد و در عکاسی پرتره شما را همراهی می‌کند؛ در نهایت نیز شاهد فلاش دوربین در پایین سه دوربین پشتی هستیم. درست مانند گوشی های دیگر سامسونگ با کشیدن دست خود در برنامه دوربین یا Camera می‌توانید بین حالت های مختلف عکاسی مانند AR Emoji و... سوئیچ کنید. کیفیت تصاویر دوربین گلکسی A60 در صورتی که نور محیط کافی باشد، بسیار مناسب و عالی است و شاهد ثبت جزئیات با بالاترین دقت ممکن هستیم.

دوربین سامسونگ A60

به صورت پیش‌فرض کیفیت عکس ها روی ۱۲ مگاپیکسل قرار دارد و می‌توانید از تنظیمات دوربین آن را به ۳۲ مگاپیکسل تغییر دهید. تصاویری که با کیفیت ۳۲ مگاپیکسل گرفته شده اند کیفیت بهتری دارند اما شفافیت تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی بیشتر است. قابلیت HDR نیز در این دوربین وجود دارد و اگر می‌خواهید محدوده و طیف رنگی تصاویر به واقعیت نزدیک تر باشد، آن را فعال کنید. (به صورت پیش‌فرض رو حالت خودکار قرار دارد). کیفیت عکس ها در شب و محیط های تاریک خیلی عالی نیست و جزئیات آن طور که باید و شاید ثبت نمی‌شود اما به اندازه کافی روشن و واضح هستند؛ پیشنهاد می‌کنم در شب دوربین را روی حالت ۱۲ مگاپیکسلی بگذارید زیرا در حالت ۳۲ مگاپیکسلی تصاویر نویز زیادی دارند.

دوربین سلفی

دوربین جلویی Glaxay A60 از یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که دارای دیافراگم F/2.0 است و از قابلیت Live Focus نیز پشتیبانی می‌کند. کیفیت دوربین سلفی در مواقعی که نور به اندازه کافی به لنز می‌رسد، بسیار عالی است و شما را کاملا راضی نگه می‌دارد.

نرم‌افزار

مهم ترین تغییر ظاهری گوشی و تبلت ها در سال ۲۰۱۹ بدون شک فراگیر شدن حالت تاریک یا Dark Mode است که اگر نور صفحه نمایش در شب های شما را اذیت می‌کند، می‌توانید آن را فعال کنید. رابط کاربری شخصی سازی شده‌ی این‌ روز های سامسونگ One UI نام دارد که جایگزین رابط کاربری Samsung Expreience شده است. با One UI ظاهر، طراحی منوها و رابط کاربری روان تر و خوش فرم‌تر است و از نظر بصری لبه‌ی آيکون ها گرد شده است. همچینین برای استفاده از سه دکمه ناوبریِ پایین صفحه باید آن ها را به سمت بالا بکشید؛ البته اگر آن را دوست ندارید، می‌توانید از تنظیمات تغییرش دهید.

Samsung OneUI

سخن آخر

در این مقاله به بررسی تمام نکات مثبت و منفی گلکسی A60 پرداختیم. این موبایل در کاربرد های روزمره و تا حدودی رده بالا بسیار مناسب است و شما را ناامید نخواهد کرد. در نهایت این شما هستید که باید درباره خرید آن تصمیم‌گیری کنید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم