بررسی سامسونگ گلکسی Note 10

نوشته شده در تاریخ1399-03-09 توسط 2861

 اگر به خریدِ موبایل های پرچمدار و قدرتمندِ سامسونگ علاقه‌مند هستید و مشکلی نیز از نظر بودجه ندارید،گلکسی نوت ۱۰ یک هیولای اندرویدی است که در هیچ زمینه‌ای شما را از خودش نا‌امید نمی‌کند. با ماکروتل در معرفی و بررسی سامسونگ گلکسی Note 10 همراه باشید.

صفحه نمایش سامسونگ گلکسی نوت ۱۰

گلکسی نوت ۱۰

همان موقع که برای اولین بار گلکسی Note 10 را در دستان خود می‌گیرید، حس یک کالای باکیفیت و لوکس به شما القا خواهد شد و وقتی نمایشگر را روشن می‌کنید، وضوح و کیفیت آن شما را شگفت زده می‌کند. از سال ۲۰۱۸ به بعد، شاهد روی کار آمدن و فراگیری زبان های طراحی مخصوصی برای ال سی دیِ موبایل‌ها و حتی تبلت‌ها هستیم. در سال ۲۰۲۰ فعلاً دو زبان طراحیِ بسیار محبوب و پر استفاده داریم؛ یکی infinity-U هست که موبایل هایی مثل گلکسی A50 یا گلکسی A30 از آن استفاده می‌کنند، در اصطلاح به آن ناچ (Notch) هم می‌گویند. در روی دیگر سکه، شاهد وجودِ infinity-O هستیم؛ بر خلاف ناچ که دوربین سلفی به نحوی به بدنه موبایل متصل می‌شود، اما در infinity-O می‌توانید مشاهده کنید که دوربین سلفی به شکل یک حفره و بدون هیچ‌گونه اتصالی در وسط نمایشگر جای گرفته است. خوشبختانه دوربین سلفیِ نوت ۱۰ نسبت به گلکسی S10 در مکان مناسب‌تری قرار داد و ‌کمتر مستعدِ دریافت خط و خش است. شاید مکانِ قرار گیریِ دوربین جلو در ابتدا کمی آزار دهنده باشد، مخصوصاً در صفحه های که رنگِ پس‌زمینه‌ی آن سفید است، اما در کمتر از چند هفته کاملاً به آن عادت می‌کنید.

نمایشگر نوت ۱۰

اندازه‌ی ال سی دیِ گلکسی Note 10 نزدیک به ۶.۳ اینچ یا به عبارتی دیگر ۱۶ سانتی‌متر است که نسبت به نوت ۹، یک دهم اینچ کوچک‌تر است که اصلاً به چشم نمی‌آید. رزولوشنِ صفحه نمایشِ گلکسی نوت ده، ۱۰۸۰ در ۲۲۸۰ می‌باشد که جزو استاندارد های فول اچ دی پلاس (+FullHD) به شمار می‌رود. این رزولوشن برای یک دستگاه متوسط و تا حدودی رده بالا یک استاندارد معمول و پر استفاده است اما وقتی حرف از یک پرچم‌دار مانند نوت ۱۰ می‌شود، این رزولوشن شاید خیلی قابل قبول نیست، مخصوصاً وقتی که سامسونگ در سال گذشته و برای گلکسی نوت ۹، از رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۹۶۰ استفاده کرده که تفاوتِ زیادی نسبت به این نسخه‌ دارد.

تراکم یا چگالیِ پیکسلیِ نمایشگر گلکسی نوت ۱۰ حدود ۴۰۱ پیکسل در اینچ (401 PPI) می‌باشد که حتی برای یک موبایلِ رده‌بالا هم‌چنان مناسب جلوه است اما اگر دوباره به مقایسه‌ی جزئی با نوت ۹ نگاهی بیاندازیم، متوجه می‌شویم که تراکم پیکسلی حدود ۱۰۰ پیکسل نسبت بر هر اینچ کاهش یافته که فاصله‌ی بسیار زیادی با Note 10 دارد. برای محافظت هر چه بیشتر از تاچ و ال سی دی گلکسی Note 10، سامسونگ از محافظِ کورنینگ گوریلا گلس نسل ۶ (Corning Gorilla Glass V6) استفاده کرده تا شاهد حداکثر مقاومت در برابر ضربه و خط و خش های احتمالی باشیم.

پنل گلکسی نوت ۱۰

چیزی که باعث می‌شود که نمایشگر یک موبایل نسبت به نمایشگری دیگر برتری داشته  باشد، کیفیت پنل آن است. پنل نوت ۱۰ مانند اکثرِ موبایل های رده بالا و پرچم‌دارِ سامسونگ از نوعِ داینامیک سوپر امولد (Dynamic Super AMOLED) است که کیفیت آن برای همه ثابت شده است. پنل امولدی که در این گوشی به کار رفته، از فناوری +HDR10 پشتیبانی می‌کند که طراوت و عمق رنگ آن، شما را مجذوب خوش می‌کند.

قابلیت Always-on Display

تقریباً تمامی پنل های AMOLED که توسط سامسونگ تولید شده، از قابلیتِ Always-on Display پشتبانی می‌کند. با استفاده از این قابلیت و به دلیلِ ساختارِ پنل های امولد، می‌توان فقط بخشی از پیکسل هایی که به آن‌ها نیاز داریم را روشن کنیم؛ اینگونه مصرف باتری تا حدِ زیادی پایین می‌آید و می‌توان اطلاعاتی کاربردی، زمانی که صفحه نمایش خاموش است، مانند ساعت یا بعضی از اعلانیه ها را مشاهده کرد.

دوربین Galaxy Note 10

سامسونگ از همان لنزِ دوربین هایی که در گلکسی S10 به کار رفته، در نوت ۱۰ استفاده کرده است و با هم هیچ تفاوتی ندارند؛ این ماجرا در صورتی اتفاق افتاده که در همان زمان و با فاصله کوتاهی سری S20 سامسونگ در حالِ تولید بود، سری S20 از نظرِ قدرت، کیفیت و قابلیت، در جایگاهِ بالاتری نسبت به گلکسی Note 10 قرار می‌گیرد؛ البته در یک آپدیتِ مهم، بعضی از ویژگی های نرم‌افزاری جدیدِ سامسونگ، مانند Night Hyperlapse به نوت ۱۰ اضافه شد.

Galaxy Note 10 به دوربینی سه‌گانه مجهز شده که به صورت افقی در پشتِ دستگاه قرار گرفته است. شرح این سه لنز به صورت زیر می‌باشد:

  • لنز۱۲ مگاپیکسلی از نوعِ واید (Wide) با دیافراگم ۱.۵ – ۲.۴
  • لنز۱۲ مگاپیکسلی از نوعِ تله‌فوتو (telephoto) با دیافراگم ۲.۱
  • لنز۱۶ مگاپیکسلی از نوعِ اولترا واید (ultraWide) با دیافراگم ۲.۲

دوربین گلکسی نوت ۱۰

لنزِ تله‌فوتو به شما کمک می‌کند تا زوم اپتیکالِ دو برابری (2x) داشته باشید که خوب به نظر می‌رسد، اما نسبت به هواوی P30 Pro با زومِ اپتیکالِ پنج برابری (5x)، خیلی حرفی برای گفتن ندارد. قابلیتی در نوت ۱۰ تحت عنوان VGA Depth وجود دارد که باعث می‌شود که عمقِ عکس به صورت هوشمند، بهینه سازی یا Optimize شود. دوربین Note 10 نسبت به دوربینِ Google Pixel 3 در جزئیات مربوط به سایه‌ها، از دقتِ بالاتری برخوردار است، اما پیکسل ۳ در محیط های شلوغ و جزئیات کلی و نقاطِ برجسته، کیفیت بالاتری دارد. با استفاده از قابلیت Night Mode می‌توانید در شب‌ها یا محیط هایی که از فقدان نور رنج می‌برند، عکاسی کنید و شاید تا ۳۰ درصد کیفیت عکس نسبت به حالت عادی بهتر باشد.

پیشنهاد مطالعه: بررسی سامسونگ گلکسی A60

دوربین اصلی می‌تواند در حالت 4k با ۳۰ یا ۶۰ فریم در ثانیه، در حالت ۱۰۸۰ با ۳۰، ۶۰ یا ۲۴۰ فریم و در نهایت در حالتِ ۷۲۰ یا HD، با کیفیت ۹۶۰ فریم فیلم برداری کند، ضبط صدای ویدیوها از نوعِ استریو خواهد بود. هم‌چنین قابلیت HDR10+ نیز قابل استفاده است که باعث افزایش کیفیت و عمق رنگ و صد البته حجم خروجیِ ویدیو خواهد شد.

دوربین جلو یا سلفی از یک لنزِ ۱۰ مگاپیکسلیِ واید (Wide) با دیافراگم ۲.۲ استفاده می‌کند؛ هم‌چنین می‌توانید در زمان سلفی گرفتن، قابلیت Auto HDR را فعال کنید. فیلم برداری چه با کیفیتِ 4K و چه با کیفیتِ 1080p با دوربین سلفی، به شما ۳۰ فریم خواهد داد که کافی به‌نظر می‌رسد. دوربین گلکسی نوت ۱۰ از کیفیت بسیار مناسب و خوبی برخوردار است اما اگر با پرچم‌دار های هواوی یا سری پیکسل گوگل مقایسه شود، هنوز جای کار دارد.

عملکرد و سخت افزار گلکسی Note 10

عملکرد گلکسی نوت ۱۰ در بازی

به لطف چیپ پردازشیِ کوالکام اسنپ‌دراگون ۸۵۵ (Qualcomm Snapdragon 855) گلکسی نوت ۱۰ جزو سریع‌ترین موبایل های اندرویدی تولید شده تا به امروز است. اسنپ دراگون ۸۵۵ با کد ساختِ SM8150 یک پردازشگر با معماریِ ۷ نانومتری و فوق‌العاده سریع است که قدرتش را ۸ هسته تأمین می‌کند؛ لازم به ذکر است که نوت ۱۰ با دو کانفیگِ مختلف در بازار های جهانی عرضه شده که ما هر دو را به شما نشان می‌دهیم که جزئیات آن به شرح زیر است:

کانفیگ اول:

  • ۲ هسته از نوع Mongoose M4 با فرکانس کاریِ ۲.۷۳ گیگاهرتز
  • ۲ هسته از نوع Cortex-A75 با فرکانس کاریِ ۲.۴ گیگاهرتز
  • ۴ هسته از نوع Cortex-A55 با فرکانس کاریِ ۱.۹ گیگاهرتز
  • چیپ گرافیک از نوع Mali G76 MP12

کانفیگ دوم:

  • ۱ هسته از نوع  Kyro 485با فرکانس کاریِ ۲.۸۴ گیگاهرتز
  • ۳ هسته از نوع  Kyro 485با فرکانس کاریِ ۲.۴۲ گیگاهرتز
  • ۴ هسته از نوع  Kyro 485با فرکانس کاریِ ۱.۷۸ گیگاهرتز
  • چیپ گرافیک از نوع Aderno 640

گلکسی نوت ۱۰ جزوِ معدود موبایل هایی است که با حافظه‌ی دارای استانداردِ UFS 3.0 منتشر شده که باعث می‌شود سرعت گوشی در عملیات خواندن و نوشتنِ روی حافظه (Read & Write) تا حدِ خیلی زیادی افزایش پیدا کند. گلکسی نوت ۱۰ با ۸ گیگابایت حافظه اصلی یا رم (RAM) و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی به بازار جهانی عرضه شده است؛ سامسونگ برای اینکه فضای بیشتری در اختیار داشته باشد، اسلات miroSD را از note 10 حذف کرده، یعنی شما دیگر نمی‌توانید از حافظه های جانبی استفاده کنید؛ البته ۲۵۶ گیگابایت کافی به‌‌نظر می‌رسد و اگر به صورت عادی از آن استفاده کنید، به این زودی ها پر نمی‌شود. فرقی ندارد درباره کدام کانفیگ صحبت کنیم، هر دو بسیار قدرتمند هستند و عملکرد فوق‌العاده‌ی آن‌ها چه در کارهای پردازشی بسیار سنگین و بازی های پرجزئیات و با کیفیت بالا، رضایت بخش است.

در حال حاضر بازی یا گیمی وجود ندارد که گلکسی Note 10 از پس اجرای آن بر نیاید. در هر صورت اگر به سری نوت ۱۰ بسیار علاقه‌مند هستید و مشکلی از بابت بودجه ندارید، می‌توانید به +Note 10 نیز نگاهی بیاندازید؛ نوع پلاس، با دو پیکربندی ۲۵۶ گیگابایتی با ۱۲ گیگ رم یا ۵۱۲ گیگابایتی با ۱۲ گیگ رم و هم‌چنین یک باتریِ ۴۳۰۰ میلی‌آمپری، در اختیار دوستداران سری Note قرار می‌گیرد.

قلم اس (S Pen) گلکسی نوت ۱۰

s pen for galaxy note 10

وقتی که نامِ سریِ Note به گوش ما می‌خورد، اولین چیزی که در ذهن‌مان تداعی می‌شود، بدون شک قلمِ معروف آن است. قلم‌‌ها در سریِ نوت، مجموعه‌ای بی‌نظیر از امکانات را برای شما به ارمغان می‌آورد؛ یکی از قابلیت های جذاب این قلم، تواناییِ تبدیل دست نوشته به متن (Text) است که با کمکِ رابط کاربریِ جذاب سامسونگ، یعنی One UI، می‌توانید این متن را به نرم‌افزاری های پردازش کلماتی مانندِ Word doc و... بفرستید و به شکل یک فرمت یا قالبِ استاندارد از آن استفاده کنید.

از دیگر امکاناتِ جذابِ S Pen، می‌توان به کمک در عکاسی اشاره کرد؛ زمانی که واردِ اپلیکیشن دوربین یا Camera می‌شوید، با استفاده از قلم S و تکان دادن آن در هوا می‌توانید افکت (Effect) های متفاوتی را روی عکس اعمال کنید یا به کشیدنِ یک دایره‌ی فرضی در هوا، روی سوژه زوم کنید و با فشار دادنِ دکمه‌ی روی قلم، می‌توانید عکس بگیرید یا تصویر برداری را شروع کنید. قابلیت های قلمِ گلکسی نوت ۱۰ فقط به موارد ذکر شده محدود نمی‌شود و دنیایی از امکاناتِ کاربردی را در اختیار شما قرار می‌دهد و به بخشِ مهمی از تجربه‌ی کار کردن با Note 10 تبدیل می‌شود.

قابلیت Samsung Dex

قابلیت دکس در note 10

حداقل برای من، قابلیت Dex یکی از جذاب ترین ویژگی های گلکسی نوت ۱۰ به شمار می‌رود. با استفاده از Dex و داشتن یک کابل USB Type-C، دکس استیشن یا دکس پد می‌توانید گلکسی نوتِ خود را به یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ متصل و همانندِ یک کامپیوترِ واقعی از آن استفاده کنید؛ لازم به ذکر است که در دستگاهِ مقصد، باید برنامه‌ی Dex را با توجه به سیستم عاملِ آن، نصب کنید.

پیشنهاد مطالعه: بررسی و آموزش نحوه‌ی استفاده از Samsung Dex

قابلیتِ دکس بسیار جالب و تا حدودی کاربردی است، اما باید به نکته توجه کرد که اگر کسی به یک سیستمِ کامپیوتری از قبل دسترسی دارد، چرا باید از Dex به این منظور استفاده کند؟ شاید در مواقع ضروری یا تماشای یک ویدیو یا اجرای بازیِ مورد علاقتون، جذاب باشد ولی بیشتر از این نمی‌توان از دکس انتظار داشت، دِکس بیشتر یک قابلیتِ فوق‌العاده برای تبلت های سامسونگ است تا موبایل های آن.

عمر باتری گلکسی نوت ۱۰

باتری گلکسی نوت ۱۰

سامسونگ Galaxy Note 10 از یک باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپری استفاده می‌کند که این ظرفیت روی کاغذ برای یک موبایلِ پرچم‌دار خیلی جالب نیست. اکنون بیشتر موبایل های میان‌رده از باتری های ۳۵۰۰ و ۴۰۰۰ میلی‌آمپری استفاده می‌کنند. نکته‌ی عجیب آن جا است که نوت ۹ دارای یک باتری با حجم ۴۰۰۰ میلی‌آمپر بود و این یک عقب‌گرد برای گلسی نوت ۱۰ به شمار می‌آید؛ حتی نوت ۱۰ پلاس با ۸۰۰ میلی‌آمپر بیشتر، یعنی با ظرفیت ۴۳۰۰، فقط کمی بیشتر از نوت ۱۰ عادی، عمر باتری دارد؛ البته نکات گفته شده ابداً به معنیِ بد بودنِ باتری این موبایل نیست ولی اگر به رقیب های او نگاهی بیاندازیم، به موبایل های قدرتمندی در زمینه‌ی عمر باتری برخورد خواهیم کرد.

در جعبه‌ی این گوشی، یک آداپتورِ شارژِ ۲۵ واتی وجود دارد که کمک می‌کند گوشی شما با سرعت بالایی شارژ شود. با استفاده از از آداپتور، اگر درصدِ باتریِ نوت ۱۰، صفر باشد، تا رسیدن به ۲۶ درصد، ۱۵ دقیقه و تا رسیدن به ۴۷ درصد، ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد. Note 10 از شارژر های وایرلس یا بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کند که در صورت خرید، حداکثر توان آن‌ها برای شارژ، ۱۵ وات است.

پیشنهاد مطالعه: نقد و بررسی Huawei Y9 Prime 2019

محصولات مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم