برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

از iPadOS 14 چه انتظاراتی داریم؟

نوشته شده در تاریخ1399-03-09 توسط 1441

Apple با معرفیِ نسل جدیدی از سیستم عامل های انحصاریِ خود، تحت عنوان iPadOS، سعی در افزایشِ بهره‌وری آیپد ها کرد، تا چند ماه دیگر نسخه‌ی جدید این OS به منتشر می‌شود و ما انتظار داریم که در iPadOS 14 برخی از امکاناتی که از گذشته دوست داشتیم را در این نسخه ببینیم. با ماکروتل همراه باشید.

iPadOS چیست؟

ipados 14 چیست؟

کمپانی نام آشنای اپل در همایش WWDC که هر ساله برگذار می‌شود، سیستم عاملی انحصاری، تحت عنوان iPadOS رامعرفی کرد؛ در همان سال ۲۰۱۹ اولین نسخه‌ی آن در دسترس کاربران قرار گرفت؛ نکته‌ی مهم اینجا است که ما باید این سیستم عامل را iPadOS 13 بنامیم، نه یک! دلیل این نام‌گذاری تشخیصِ راحت‌تر و پیش بردنِ موازی iOS و iPadOS است. این سیستم عامل کاملاً بر پایه‌ٔ iOS ساخته شده که در آیفون ها به کار رفته ولی هدف آن افزایش کارایی و راندمان بیشتر آیپد ها و نزدیک شدن آن ها به قابلیت های لپ‌تاپ‌ها و به خصوص مک‌بوک است. به مرور زمان و هر‌چه بیشتر بگذرد، iPadOS دارای کارایی بهتر و ویژگی هایی نزدیکتر به کامپیوترهای امروزی خواهد شد. در حال حاضر نیز این سیستم عامل قابلیت های کاربردی و جذابی را در خود جای داده است.

پیشنهاد مطالعه: بررسی iPadOS 13

مولتی‌تسکینگِ هوشمندتر!

multi tasking در آیپد

در iPadOS 13 که اولین سیستم عاملِ طراحی شده برای آیپد ها بود، شاهد بهبود Multi-Tasking تا حدِ نسبتاً مناسبی بودیم، برای آن دسته از دوستانی که نمی‌دانند مولتی‌تسکینگ یا چندوظیفه‌ای چیست، باید گفت که ما انواع مختلفی از سیستم عامل‌ها داریم، سیستم عاملی که بتواند حد‌اقل دو یا چند برنامه یا اپلیکیشن را به صورت هم‌زمان اجرا و پردازش کند را سیستم عاملِ چندوظیفه‌ای می‌گوییم. در iOS 11 اپل با اضافه کردن قابلیت هایی همچون: Slide Over، Split View و Picture in Picture، صفحه‌ای جدید از دفترِ مولتی‌تسکینگ را برای آیپد ها ورق زد.

تا قبل از iPadOS 13، اپل هیچ تلاشِ خاصی برای بهبود این قابلیت در آیپد ها انجام نداد. در حالی که آیفون ۱۱ از قابلیتی تحت عنوان Smart gestures برای راحتی بیشتر در پیمایش بین اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کند، اما مولتی‌تسکینگ در آیپد ها با اینکه نسبت به قبل بهتر شده، اما هم‌چنان باید ارتقأ یافته هوشمند‌تر از گذشته شود؛ امیدواریم این امر در iPadOS 14 مُیسر شود.

قابلیت Desktop Mode

قابلیت desktop mode در آیپد

در معرفی iPadOS 13 به بررسی قابلیت Desktop Mode یا «حالت میزکار» پرداختیم و دیدیم که تا چه حد این قابلیت شما را به داشتن یک لپ‌تاپ، مخصوصاً از نوع مک‌بوک، نزدیک می‌کند؛ فقط کافی‌است که از مَجیک کیبورد های اختصاصیِ اپل برای آیپد خود استفاده کنید، تا این حس بیشتر از قبل به شما القا شود. همه چیز تا اینجای کار خوب است اما اگر همه‌ی ما پس از مدتی برای انجام کار های روزمره خود، مانند تایپ، از آیپد به عنوان یک لپ‌تاپ استفاده کنیم، بدون شک خلأ یک قابلیت ما را آزار می‌هد، که آن نشانگر یا Pointer است. همگی می‌دانیم که نبود نشانگر تا چه اندازه ما را آزار می‌دهد؛ شما می‌توانید با اتصال موس های سیمی یا بی‌سیم، این مشکل را حل کنید.

پیشنهاد مطالعه: آموزش اتصال موس به آیپد

قابلیت «دسکتاپ مود» بسیار خوب و کاربردی است ولی هنوز جای کار دارد؛ زیرا خیلی از اپلیکیشن‌ها هنوز با این حالت سازگار نیستند و بعضی از آن‌ها هم دچار مشکل در اجرا هستند. با این حال نمی‌توان خرده‌ای از آیپد‌‌او‌اس ۱۳ به دلیل آنکه نسخه‌ی اولِ این مجموعه است، گرفت، اما انتظار می‌رود که درiPadOS 14 شاهد بهینه‌سازی های بیشتری طرفِ از تیم توسعهٔ نرم‌افزارِ اپل باشیم.

چندکاربری

چندکاربری در ipados 14

در بخش های بالایی اشاره شد، ما انواع سیستم عامل، مانند چندوظیفه‌ای داریم و در عین حال، یک سیستم عامل ممکن است که چندکاربری یا Multiple users هم باشد؛ همانطور که متوجه شده‌اید، در این نوع سیستم عامل، چند کاربر با حساب های مختلف امکانِ استفاده از آن را دارند. تقریباً ده سال از معرفی اولین آیپد گذشته و هنوز اکثر افراد منتظر اضافه شدن قابلیت «چند کاربری» هستند، چه شخصی از ساختِ یک حساب کاربری یا پروفایل جداگانه برای استفاده‌ی فرزندان و دیگر اعضای خانواده بدش بی‌آید؟ طبیعتاً اگر با آیپد خود کارهای اداری یا مهمی را پیش ببرید و اگر فرزند هم داشته باشید، دوست ندارید که صفحه اصلی آیپد شما پر شود از انواع کارتون و بازی های مختلف! اینجا است که قابلیت Multiple Users می‌تواند به شما کمک کند و شدیداً‌ امیدواریم که در iPadOS 14 شاهد رقم خوردن این اتفاق باشیم.

مخفی کردن اپ ها در آیپد

یکی از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین قابلیت هایی که همه‌ی سیستم عامل ها باید داشته باشند، امکانِ مخفی کردن برنامه هاست. ده سال گذشته و هم‌چنان به صورت تعبیه شده شاهدِ پیاده سازی این قابلیت در سیستم عامل های iOS و البته iPadOS نیستیم و مجبوریم که از برنامه های Third-Party یا شخص ثالث، مانند Locker استفاده کنیم. در هر صورت منتظریم که در iPadOS 14 این قابلیت ساده و البته کاربردی اضافه شود.

پیشنهاد مطالعه: بررسی iOS 13 و امکانات آن

برنامه مدیریت فایل

اگر به قصد داشتن تجربه‌ای نزدیک به مک‌بوک یا لپ‌تاپ از آیپد استفاده کنیم و همچ‌نین از کاربران بپرسیم که اگر یک برنامه‌ای که در مک‌بوک وجود دارد و دوست دارید که آن را به iPad بی‌آورید، کدام است، مطمئن باشید که Finder در اولویت بالا‌تری نسبت به بقیه برنامه ها قرار می‌گیرد. به لطف اپلیکیشنِ Files App، کار کردن با پوشه‌ها و فایل‌ها در آیپد راحت است اما وقتی شخصی به عنوان یک لپ‌تاپ، حتی در سطح پایین به آیپد نگاه می‌کند، دوست دارد که مدیریت فایل‌ها و فضای ذخیره سازی، بسیار از آنچه که اکنون می‌بینیم راحت‌تر و بهینه‌تر باشد.

اپلیکیشن files app در ipad

همانطور که می‌دانیم، مک‌بوک ها از سیستم عامل MacOS استفاده می‌کنند که در نسخهٔ Catalina شاهد اضافه شدن Finder بودیم؛ سهولت در استفاده و کاربردی بودن آن باعث شد که کار کردن با Mac از گذشته جذاب‌تر شود و امیدواریم که اضافه شدن این قابلیت در iPadOS 14 یا بهتر بگوییم نسخه‌ی دوم این سیستم عامل، اتفاق بیفتد. با وجود اپلیکیشن Finder فشرده‌سازی، کپی، ایجاد فولدر، انتقال فایل، استخراج (Extraction) و در کل تمامی عملیات مربوط به مدیریت حافظه، بسیار سریع‌تر و بهینه‌تر از گذشته خواهد شد. با اضافه کردن یک سیستم مدیریت حافظه، مانند Finder شاهد نزدیک شدن و ادغام شدنِ بیش از پیش مک‌بوک و آیپد خواهیم بود.

محصولات مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم