نقطه سبز و نارنجی در IOS 14 چیست؟

نوشته شده در تاریخ1399-10-01 توسط 2013

یکی از امکانات جدید در iOS 14 دو چراغ سبز و نارنجی‌ست که در نوار بالای صفحه نمایش آیفون‌ها ظاهر شده است. در این مقاله به شما می‌گوییم این چراغ‌های سبز و نارنجی که روی تاچ ال سی دی آیفون شماست برای چه هدفی طراحی شده و چه امکاناتی را به شما ارئه می‌کند. پس با ماکروتل همراه باشید.

نقطه‌ی نارنجی یا سبز در صفحه نمایش آیفون و آیپد به چه معناست؟

اپل در آپدیت جدید IOS قابلیت و ویژگی‌های مهم و جالبی را در این نسخه جای داده و هم‌چنین شاهد یکسری تغییرات کوچک و البته کاربردی نیز هستیم. اگر آیفون و آیپد خود را به iOS 14 آپدیت کرده باشید، احتمالاً متوجه‌ نقطه‌ای کوچک در بالا سمت راست نمایشگر (سمت راست بریدگی گوشی) که به آن نوار وضعیت (Status Bar) می‌گویند، شده‌اید. این نقطه در اصل دارد نقشِ یک LED مجزا را برای شما ایفا می‌کند که می‌تواند به رنگِ سبز یا نارنجی تغییر رنگ دهد. اما این LED چه کاربردی دارد؟

نقطه سبز و نارنجی در آیفون چه معنی دارد؟

کاربرد ال ای دی یا نقطه‌‌ی رنگی در بالای صفحه آیفون

بعد از کمی استفاده و بررسی iOS 14، متوجه شدیم که این LED یا نقطه‌ی رنگی که در بالای علامتِ آنتن آیفون یا آیپد وجود دارد، به حریم شخصی (Privacy) و افزایشِ امنیتِ شما در این سیستم عامل کمک می‌کند. بر روی لپ‌تاپ های اپل که به مک‌بوک معروف هستند و هم‌چنین در کامپیوتر های All in one اپل که iMac نامیده می‌شود، در کنارِ وب‌کم (دوربین) می‌توانید یک ال ای دیِ فیزیکی مشاهده کنید که وقتی وب‌کم روشن است، از طریق چراغ‌ها بتوانید از وضعیت آن مطلع شوید و هدف قرار دادن این چراغ یا دایره‌ی رنگی در آیفون یا آیپد، شبیه‌سازیِ همان چراغی است که در کنار وب‌کم‌ها وجود دارد.

نارنجی بودن نقطه در بالای صفحه آیفون به چه معناست؟

همانطور که اشاره شد این نقطه یا LED، به تازگی در iOS 14 به این سیستم عامل اضافه افزوده شده است و کاربردِ آن در نمایشِ وضعیتِ میکروفونِ آیفون یا آیپد می‌باشد؛ اگر این ال ای دی نارنجی رنگ باشد، یعنی یکی از اپلیکیشن ها در حال استفاده از میکروفون دستگاه است و حتی می‌تواند صدا ها را ضبط یا رکورد کند. این نقطه‌ی نارنجی زمانی که در حال استفاده از دستیار صوتی اپل یا همان سیری (Siri) هستید، روشن می‌شود یا هر برنامه‌ای که نیاز دارد از میکروفون استفاده کند.

برای مثال اگر گیتار دارید، می‌توانید از نرم‌افزارهای کوک یا Tune استفاده نمایید که نیاز به فعال بودنِ میکروفون دارد و همین باعثِ نارنجی شدنِ ال ای دی می‌شود.

اگر در حالِ کار با اپلیکیشنی هستید که اصلاً نیازی به استفاده از میکروفون ندارد ولی این نقطه نارنجی رنگ روشن است، بهتر است که از این موضوع به سادگی عبور نکنید؛ زیرا امکان به خطر افتادنِ امنیتِ شما وجود دارد. برای مثال یک برنامه‌ی کتابخوان به صورتِ پیش فرض نیازی به استفاده از میکروفون ندارد و اگر رنگِ ال ای دیِ در زمان استفاده از این اپلیکیشن به رنگِ نارنجی تبدیل شد، احتمالِ جاسوسی و ضبطِ صدای شما وجود دارد.

اگر بخواهیم خوشبین باشیم شاید باگ یا ایرادی از سمتِ برنامه باشد ولی پیشنهاد میکنم در صورتِ امکان برنامه را حذف کنید یا دسترسی به میکرفون، از آن برنامه گرفته شود.در نسخه های قبلیِ iOS این امکان که شما متوجه شوید که برنامه‌ای در حال ضبط صدا از طریق میکروفون هست، وجود نداشت؛ مگر اینکه اپ در پس‌زمینه (Background) اجرا می‌شد، در این صورت دایره‌ای قرمز رنگ در بالای نمایشگر ظاهر می‌شد که امروزه جای خود را به نقطه‌ای نارنجی رنگ و البته حرفه‌ای تر داده است.کاربرد نقطه نارنجی در آیفون و آیپد

سبز بودن نقطه در بالای صفحه آیفون به چه معناست؟

اگر نقطه‌ای که در بالای صفحه نمایش آیفون یا آیپد قرار دارد، به رنگ سبز درآید، به معنای آن است که اپلیکیشنی در حال استفاده از دوربینِ دستگاهِ شما می‌باشد؛ اگر رنگِ این ال ای دی یا نقطه به سبز تبدیل شود، طبیعتاً علاوه بر دوربین، دسترسی به میکرفون هم اتفاق میفتد و دیگر نقطه نارنجی رنگ نخواهد بود؛ اتفاق افتادنِ این حالت را در زمانِ استفاده از اپلیکیشنِ «Camera» می‌توانید مشاهده کنید.

اگر در حال استفاده از اپلیکیشنی بودید که هیچ نیازی به دسترسی به دوربین شما ندارد و در زمان کار با آن، چراغی سبز رنگ روشن می‌شود، احتمالاً به معنای جاسوسیِ صدا و دوربینِ شما می‌باشد، بهتر است که دسترسیِ دوربین را از آن برنامه بگیرید و در صورت امکان با تیمِ پشتیبانی آن برنامه تماس حاصل کنید و علت را جویا شوید؛ اگر اپلیکیشن از اهمیت بالایی برای شما برخوردار نیست، می‌توانید حذفش کنید.کاربرد نقطه سبز در آیفون و آیپد

درآخر:

ظاهر شدن نقطه سبز یا نارنجی در بالای صفحه نمایش شما گزینه‌ای برای اطلاع دادن به شما برای امنیت خودتان است و بهتر است از این امکان استفاده کنید و به دنبال حذف این نقطه سبز و نارنجی نباشید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم