برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

تست سلامت باتری گوشی‌های ايفون

نوشته شده در تاریخ1396-06-29 توسط 55984

تست سلامت باتری آیفون

چندین ابزار مفید برای نشان دادن عمر باقی مانده باتری در گوشی‌ها و تبلت‌هایی که سیستم عامل ios دارند وجود دارد. همچنین این ابزار به شما نشان می‌دهند که کدام اپلیکیشن یا نرم افزار نصب شده روی گوشی بیشترین استفاده را از باتری ایفون دارند. باتری یکی از اجزاء بسیار مهم گوشی است و اپل آیفون یا هر گوشی دیگری بدون باتری مناسب، همانند ماشین بدون موتور می‌ماند. به همین دلیل اگر مدت زمان زیادی‌ست که از گوشی آیفون استفاده می‌کنید یا اگر قصد خرید آیفون دست 2 را دارید؛ حتما باید سلامت باتری آیفون خود را بررسی کنید.

فرق سلامت باتری آیفون با عمر باتری

سلامت باتری آیفون با عمر باتری فرق دارد. عمر باتری تعیین می‌کند که باتری شما با یک بار شارژ شدن چقدر دوام می‌آورد و به عبارت دیگر عمر باتری یعنی مدت زمانی که گوشی ما با هر بار شارژ شدن می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، اما سلامت باتری تعیین می‌کند که چه مقدار از عمر و کیفیت باتری شما در گذر زمان کاسته شده است.

بعد از یک سال، عمر باتری شما به اندازه زمانی که گوشی را تازه خریده بودید نیست و با گذشت سال به سال نیز از عمر آن کاسته می‌شود.

اگر تا به حال مجبور شده‌اید گوشی قدیمی خود را به خاطر این که باتری آن یکی _ دو ساعت بیشتر شارژ نگه نمی‌دارد مرتب به شارژ بزنید، درک می‌کنید که کم شدن عمر باتری چقدر مشکل ساز است.

چطور سالم بودن باتری اپل آیفون را چک کنیم؟
چیزی که این مشکل را پیچیده می‌کند این است که اکثر گوشی‌ها مخصوصا گوشی‌های جدید امروزی باتری از نوع غیرقابل تعویض دارند. که باز کردن آن راحت نیست و حتما نیاز به ابزارآلات دارد. برای همین زمانی که باتری‌تان دچار مشکل شود، به راحتی نمی‌توانید باطری جدیدی خریده و با آن تعویض کنید.

خوشبختانه، دو معیار بسیار عالی وجود دارد که می‌توانید با بررسی کردن آن‌ها، تصویری کلی از سلامت باتری خود داشته باشید. اولین گزینه حداکثر ظرفیت باقی مانده باتری موبایل است. یعنی مجموع شارژی، که باتری شما می‌تواند آن را نگه دارد. دومی مجموع تعداد چرخه‌های شارژ و دشارژ شدن باتری است.

استفاده از گوشی‌های آیفون و هر گوشی دیگری با گذشت زمان ظرفیت کلی باتری را کاهش می‌دهد، اما باتری سالم‌تر است که تنها چند درصد نسبت به ظرفیت اصلی خود کاهش پیدا کرده باشد.

علاوه بر این، ظرفیت باتری های لیتیوم یونی (یعنی اغلب باتری‌های موجود در گوشی‌های امروزی) با هر چرخه شارژ کاهش پیدا می‌کند. شرکت اپل می‌گوید که آن‌ها طراحی باتری‌های آیفون را به گونه‌ای انجام داده‌اند که بعد از 500 چرخه شارژ حدودا به 80% ظرفیت اولیه خود می‌رسد.

داده‌های مربوط به چرخه شارژ و دشارژ شدن باتری در تنظیمات iOS در دسترس نیست، بنابراین شما مجبور هستید برای دریافت این اطلاعات تدبیرهای دیگری بیندیشید. ما در زیر چندین روش برای این کار ارائه کرده‌ایم. البته برای بررسی سلامتی باتری، بهترین روش استفاده از بخش تنظیمات ios است.

بررسی سلامت باتری آیفون از طرق تنظیمات گوشی

شرکت اپل قابلیت جدیدی در نسخه‌ی iOS 11.3 (بتا) به نام Battery Health  را معرفی کردزمانی که آپدیت iOS 11 منتشر شد، کاربران نسل قدیمی دستگاه‌های آیفون با تغییر شدید عملکرد باتری دستگاه‌های خود مواجه شدند. بازخورد این قضیه بسیار منفی بود که اپل مجبور به عذرخواهی رسمی شد و برای تعویض این باتری‌ها به کاربران تخفیف داد. دلیل این موضوع آن بود که باتری قادر به برآورده کردن حداکثر نیاز عملکردی که در نسخه جدید برای اجرای نرم افزار نیاز بود را نداشت. به همین دلیل، دستگاه‌های آیفون به طور ناخواسته حتی در شارژهای بالا خاموش می‌شدند.

برای بررسی باتری آیفون، اپل قابلیت سلامت باتری (Beta) را در آپدیت iOS 11.3 خود معرفی کرد. برای دسترسی به این قابلیت کافیست مسیر Setting > Battery > Battery Health) را در دستگاه خود دنبال کنید. این قابلیت به شما اجازه خواهد داد وضعیت باتری دستگاه خود را ببینید.

تست سلامت باتری‌ آیفون‌های اپلتست سلامت باتری آیفون

به طور مثال اگر با کلمه Service روبرو شدید به این معنی است که باتری دستگاه شما نیاز به تعویض دارد. یا اگر درصد سلامت باتری زیر 80 درصد بود باید اقدام به تعویض باتری کنید.

البته این قابلیت امکانات دیگری را نیز برای شما فراهم می‌کند. مثلا در زیر این بخش شما گزینه‌ای به‌نام ظرفیت عملکرد حداکثری (Peak Performance Capacity) خواهید دید. اگر با این پیام روبرو شوید "Your battery is currently supporting normal peak performance"، یعنی عملکرد باتری شما در ظرفیت حداکثری خود است و باتری شما سالم است.

همچنین اگر گوشی اپل آیفون شما بدلیل کوچکترین مشکل در بخش شارژ، به صورت غیر‌منتظره خاموش شود. سیستم مدیریت باتری در آیفون فعال خواهد شد و گزینه "This iPhone has experiences an unexpected shutdown because the battery was unable to deliver the necessary peak power" را خواهید دید. این پیام یعنی اینکه باتری شما نمی‌تواند عملکرد مورد‌ نیاز گوشی را تامین کند، به همین دلیل آیفون شما ناگهان خاموش شده است. برای بررسی این مشکل باید به تعمیرگاه‌های مجهز مراجه کنید تا گوشی شما بررسی شود.

البته شگفتی‌های دیگری نیز در این بخش خواهید دید مثلا  اگر با این پیام روبرو شدید "Your battery’s health is significantly degraded. An Apple Authorized Service Provider can replace the battery to restore full performance and capacity."  به این معنی است که عملکرد باتری آیفون شما به شدت ضعیف شده و باید آن را تعویض کنید. بی‌توجهی به این پیام‌ها می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به گوشی شما وارد کند.

چه دستگاه‌هایی قابلیت سلامت باتری (Battery Health) را دارند؟

آپدیت iOS 11.3 که با تنظیمات باتری همراه بود، راه حل خوبی برای رفع مشکل کاربران گوشی‌های آیفون بود. این آپدیت بر روی دستگاه‌های جدید و حتی گوشی iPhone 5S نیز سازگار است. ولی گوشی iPhone 5S از قابلیت سلامت باتری این آپدیت بهره‌مند نیست. تمامی گوشی‌های آیفون از مدل iPhone 6 تا Iphone xr قابلیت سلامت باتری (Beta) نسخه ی iOS 11.3 را دارند. اگر گوشی iPhone 5S دارید، این آپدیت را نخواهید گرفت. دستگاه های قدیمی تر نیز با آپدیت iOS 11.3 سازگار نیستند.

به صورت دقیق دستگاه‌هایی که این قابلیت را دارند، شامل iPhone SE، iPhone 6، iPhone 6+ ،iPhone 6s، iPhone 6s+، iPhone 7، iPhone 7+، iPhone 8، iPhone 8+  iphone xs، iphone xs max iphone xr iphone x هستند.

علائم خرابی باتری آیفون

احتمالا اگر باتری شما مشکل داشته باشد با توضیحاتی که در بالا داده شد به تنهایی می‌توانید عیب گوشی خود را پیدا و سلامت باتری آیفون را بررسی کنید. اما ممکن است گوشی شما آپدیت نشده باشد یا نرم افزار به صورت دقیق سلامتی باتری را مشخص نکند. همچنین ios جدید روی گوشی شما عمل نکند. به همین دلیل باید از طریق دیگری و با توجه به نشانه‌هایی که باتری موبایل شما از خود بروز می‌هد متوجه عملکرد باتری آیفون‌های اپل بشوید. به طور مثال اگر صفحه تاچ ال‌سی‌دی آیفون بلند شده باشد ممکن است باتری شما به دلیل استفاده بیش از اندازه یا در معرض گرما قرار گرفتن ورم کرده باشد. یا در برخی مواقع دیر شارژ شدن دستگاه به یک مشکل تبدیل می‌شود. این موضوع نیز نشان از خرابی باتری است. همچنین ممکن است با مرور زمان برخی از سلول‌های باتری آسیب ببنید و در شارژ بالا گوشی شما ناگهان خاموش شود که این نشانه به ما می‌گوید که برخی از قسمت‌های باتری آسیب دیده و نیاز به تعویض آن دارید.

تست سلامت باتری آیفون با پرسش از پشتیبانی اپل

در سال‌های گذشته اگر می‌خواستید وضعیت سلامت باتری آیفون خود را مشاهده کنید مجبور بودید آن را به یک اپل استور ببرید و به آن‌ها اجازه دهید یک آزمایش تشخیصی روی آن اجرا کنند. با این حال، این نوع کارها را به صورت غیرحضوری هم می‌توان انجام داد. بنابراین، شاید بهترین راه برای دریافت این نوع اطلاعات همین باشد.
چندین روش وجود دارد که شما می‌توانید با پشتیبان اپل ارتباط برقرار کنید. سایت پشتیبانی اپل را مشاهده کنید و با شخصی از طریق تلفنی یا چت تماس براقرار کرده یا از طریق توییتر به آن‌ها پیام بدهید.
اصولا، آن‌ها به شما می‌گویند که آن‌ها را DM کنید(پیام مستقیم در توییتر بفرستید) و سپس به شما نسخه iOS و شماره سریال آیفون‌تان را ارسال می‌کنند.
سپس آن‌ها برای شما دسترسی به یک تست آزمایشی را تایید می‌کنند که در تنظیمات اپلیکیشن‌تان قرار می‌گیرد. در حال اجرای این برنامه، شما به نماینده اپل اجازه دسترسی می‌دهید و آن‌ها به شما اجازه دسترسی به آمار سلامت باتری را می‌دهند.

چطور از سالم بودن باتری اپل آیفون مطمئن شویم؟

تنها نکته منفی این کار این است که اپل برای تعیین سلامت باتری معیار کمیتی و قطعی ارائه نمی‌کند و به گفتن «به نظر می‌رسد باتری شما در سلامت کامل است» اکتفا می‌کند.

اگر باتری گوشی آیفون خراب شد چه کار کنیم؟

اگر بعد از بررسی‌های لازم با روش‌های متخلف به این نتیجه رسیدید که باتری آیفون شما وضعیت خوبی ندارد بهتر است به فکر تعویض آن باشید. زیرا درصورتی که باتری مناسبی درون دستگاه آیفون شما نباشد، کارایی آن به شدت کاهش می‌یابد. در صورتی تعویض نکردن باتری آیفون ممکن است با علائمی از جمله: کند شدن، خاموش شدن بصورت خود به خودی، خالی شدن باتری به یکباره و همچنین آسیب به آی‌سی‌ شارژ آیفون و در برخی مواقع شکستن تاچ‌ال‌سی‌دی به دلیل ورم کردن باتری روبرو شوید.

تعویض باتری آیفون‌ها از رایج ترین تعمیرات این گوشی‌های موبایل محسوب می‌شود. با توجه به خاصیت باتری‌های لیتیوم یونی هر چند سال یک بار ( 2 الی 3 سال یکبال ) باید تعویض باتری انجام شود. نکته‌ای که باید برای تعویض باتری آیفون حتما به آن دقت کنید مربوط به بکارگیری یک باتری اورجینال و اصل در گوشی می‌شود که بتواند انرژی مورد نیاز دستگاه را با بهترین کیفیت ممکن تامین کند. متاسفانه این روزها باتری‌های فیک و جعلی زیادی در بازار عرضه می‌شوند.

فراموش نکنید که یک باتری جعلی و فیک علاوه بر اینکه کیفیت عملکرد مطلوبی نخواهد داشت، حتی می‌تواند خطرآفرین هم شود و ریسک بروز حوادثی همچون آتش گرفتن و انفجار گوشی (به ویژه در حین شارژ) را افزایش می‌دهد. بنابراین حتما تعویض باتری آیفون خود را با مرجعی قابل اعتماد واگذار کنید. بدون شک مراکز مختلفی در اطراف شما وجود دارد که تعویض باتری آیفون‌های اپل را انجام خواهند داد. اما مراکزی که دستگاه تست باتری آیفون را موجود داشته باشند محدود هستند. فروشگاه اینترنتی ماکروتل تمام آن چیزی که نیاز دارید را یک جا به شما ارائه می‌دهد. تمامی باتری‌های آیفون موجود در این مرکز اورجینال هستند و با گارانتی به شما ارائه می‌شود. همچنین تعویض باتری آیفون با در دست داشتن تجهیزات پیشرفته تعمیرات در کمتر از 10 دقیقه انجام می‌شود و تمام بررسی‌های لازم مثل تست گوشی قبل و بعد از تعویض باتری نیز انجام داده خواهد شد و هر دو باتری شما یعنی هم باتری خریداری شده و هم باتری روی گوشی توسط دستگاه تست باتری بررسی خواهد شد. شما می‌توانید با ارسال گوشی توسط پیک موتوری در تهران یا مراجعه حضوری از این خدمات استفاده کنید. همچنین مشتریان شهرستان می‌توانند با ارسال گوشی موبایل خود از شهرستان به دفتر تعمیرات موبایل ماکروتل در تهران از خدمات ما استفاده کنند یا باتری گوشی موبایل را از طریق سایت ماکروتل خریداری کنید.

macrotel

4 نظر
  • رمضانی

    رمضانی 1398-11-24

    سلام گوشی من آیفون 7 + است که دست دوم خریدم وقتی فروشنده سلامت باطری را به ما نشان داد خط تیره زده بود و گفت که چون تازه عوض کردیم اینگونه نشان می دهد. البته از مغازه دار معتبر هم خریدیم. می خواستم بدانم آیا این حرف درست است که چون باطری تازه عوض شده خط تیره می گذارد.

    • 1398-11-24

      سلام
      باتری بعد از تعویض نهایتا تا دو ساعت بعد درصد رو نشون میده
      درصورتی که بعد از دو ساعت براتون نیاورده باتری خراب یا تقلبیه و باید تعویض بشه
      موفق باشید

  • 1
  • Shahin

    Shahin 1398-06-22

    سلام گوشی من ایفون فایو اس است چگونه بفهمم حالا راه حلی برای فهمیدن سلامت باطری است یا خیر

    • 1398-06-22

      سلام
      تنظیمات
      باتری هلث

  • 2
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم