نحوه تشخیص گوشی دزدی ایفون

نوشته شده در تاریخ1397-02-04 توسط 41392

شاید برای شما نیز سوال باشد چگونه از اصل بودن گوشی آیفون خود مطمئن شوید. با توجه به قیمت های متفاوت گوشی ها و بازار عرضه ی آنها ممکن است بخواهید اصل بودن گوشی خریداری شده را بررسی کنید. اگر گوشی دزدی باشد معمولا در لیست سیاه قرار دارد یا شماره ی سریال IMEI آن مسدود شده است. شماره ی IMEI به عنوان شناسه ی گوشی شما شناخته می شود و برای هر گوشی منحصر بفرد است. در این راهنما قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که چرا یک گوشی آیفون وارد لیست سیاه می شود و چگونه بفهمیم گوشی مان وارد لیست سیاه شده است.

بخش اول: شماره ی IMEI وارد لیست سیاه شده چیست؟

بسیاری مواقع گوشی های آیفون و دیگر گوشی ها دزدی هستند و در بازار سیاه خرید و فروش می شوند که خریداران از این قضیه خبر ندارند. در واقع ممکن است گوشی که همین الان در دست دارید دزدی باشد و متعلق به شخص دیگری باشد. این مشکل به قدری شایع شده است که معمولا فروشنده های معتبر به خریداران پیشنهاد می کنند شماره ی 15 رقمی IMEI گوشی را چک کنند، سپس در صورت دزدیده شدن گوشی آن را بلاک کنند.

زمانی که یک گوشی دزدیده شود و صاحب آن شماره ی IMEI گوشی را بلاک کند، آنگاه گوشی وارد لیست سیاه خواهد شد. یکی دیگر از دلایلی که ممکن است گوشی آیفون وارد لیست سیاه شده باشد زمانی است که گوشی به دلایلی از دسترسی به شبکه ی شرکت اپراتور محروم شده است. اکثر اپراتورهای گوشی های موبایل یک بانک اطلاعاتی (database) را به اشتراک می گذارند و اگر گوشی توسط یکی از حامل (Carrier) های مخابراتی در کشور وارد لیست سیاه شده باشد، به احتمال زیاد در هیچ حامل مخابرات محلی دیگر قابل استفاده نیست.

بخش دوم: چگونه بفهمیم شماره سریال IMEI گوشی مان وارد لیست سیاه شده است؟

بهترین راه برای بررسی اینکه آیا شماره سریال IMEI گوشی وارد لیست سیاه شده این است که IMEI آن را چک کنید. وبسایت های زیادی وجود دارند که این اطلاعات را آزادانه در اختیارتان قرار می دهند. مثلا با مراجعه به سایت www.imeipro.info می توانید این اطلاعات را بدست آورید.

مرحله 1: روی گوشی تان کد *#06# را بزنید. با این کار شماره ی سریال 15 رقمی IMEI گوشی تان نشان داده خواهد شد.

مرحله 2: حال وارد سایت معرفی شده شوید و شماره ی سریال IMEI را وارد کنید. سپس روی گزینه ی Check کلیک کنید.

مرحله 3: این سایت در عرض چند ثانیه اطلاعات مورد نیاز شما را نشان می دهد. این اطلاعات معمولا به شکل زیر هستند:

بخش سوم: معرفی چند نرم افزار کاربردی برای بررسی وضعیت شماره ی سریال IMEI

همان طور که گفتیم راحت ترین راه برای اینکه بفهمیم شماره سریال IMEI وارد لیست سیاه شده است، استفاده از برنامه های بررسی IMEI است. برنامه های زیادی در بازار وجود دارند که پنج مورد از بهترین برنامه ها را معرفی می کنیم:

1-برنامه ی IMEI Blacklist Checker

لینک: /http://www.imeichanger.net/imei-blacklist-checker

این برنامه که کاملا رایگان است، اطلاعات مربوط به هر شماره ی IMEI را در جهان فراهم می آورد. این برنامه بصورت آنلاین کار می کند، بنابراین تنها چیزی که نیاز دارید یک اینترنت خوب است. پس از وارد کردن شماره ی IMEI در این برنامه، نتایج آن طی چند ثانیه نمایش داده می شود. کار با این برنامه خیلی راحت است، کافیست اطلاعات گوشی و شماره سریال IMEI آن را وارد کنید و سپس دکمه ی Check را بزنید تا نتایج آن مشخص شود. این برنامه خدمات دیگری مانند تغییر شماره IMEI وارد لیست سیاه شده نیز دارد.

2- برنامه ی Orchard IMEI Checker

لینک: /https://www.getorchard.com/imei-checker

این برنامه ی آنلاین به کاربران اجازه می دهد شماره سریال IMEI خود را چک کنند و از وضعیت آن آگاه شوند. این برنامه کاملا رایگان است و اطلاعات زیادی در مورد چگونگی پیدا کردن شماره سریال IMEI گوشی و خدمات دیگری چون باز شده بودن گوشی فراهم می آورد.

3- برنامه ی IMEI

لینک: /http://imei-number.com/imei-number-lookup

این برنامه نیز مانند دو برنامه ی دیگر به راحتی اطلاعات شماره IMEI گوشی را در اختیارتان قرار می دهد. کافیست این شماره سریال را در محل مشخص شده وارد کنید. هم چنین این برنامه خدمات دیگری نیز اراده می دهد که بیشتر آنها رایگان نیستند.

4- برنامه ی Check ESN Free

لینک: /http://www.checkesnfree.com

این برنامه نیز برای بررسی رایگان شماره سریال IMEI گوشی استفاده می شود که کار با آن آسان است. تنها کاری که باید بکنید این است که Carrier خود را انتخاب کنید و سپس شماره سریال را وارد کنید تا نتایج آن مشخص شود. تنها مشکل این برنامه این است که از همه ی Carrier ها پشتیبانی نمی کند ولی خدمات دیگری در کنار این کار به شما عرضه می کنند.

5- برنامه ی IMEI Data

لینک: /http://imeidata.net

این برنامه یکی دیگر از برنامه های آنلاین است که به شما اجازه می دهد بفهمید گوشی تان وارد لیست سیاه شده است یا نه. تنها کافیست شماره سریال IMEI گوشی را وارد کنید و این برنامه اطلاعات مورد نیاز را برایتان فراهم می آورد. کار با این سرویس خیلی آسان است ولی بر خلاف دیگر برنامه ها هیچ خدمات بیشتری ارائه نمی دهد.

بخش چهارم: چند ویدئوی خوب برای اطلاعات بیشتر

اگر می خواهید بدانید گوشی آیفون تان وارد لیست سیاه شده یا نه می توانید از لینک ویدئوی زیر دیدن کنید.

https://www.youtube.com/watch?v=hPUXh1BQStc

برای کاربران گوشی های اندروید نیز ویدئوی زیر بسیار مفید است. در این ویدئو شما یاد می گیرید چگونه بفهمید گوشی آیفون یا اندرویدی تان دزدی است یا نه.

https://www.youtube.com/watch?v=KUKA8R6h29E

امیدواریم اطلاعات فوق مفید باشند و شما بفهمید چگونه شماره سریال IMEI گوشی تان را چک کنید و از دزدی بودن یا نبودن آن مطمئن شوید. اگر روش های دیگری برای تشخیص دزدی بودن گوشی های آیفون می دانید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

2 نظر
  • Naghme Faraji

    Naghme Faraji 1398-07-29

    سلام یه گوشی خریدم از دیوار که بعد از خرید طرف خطش و خاموش کرد چطوری بفهمم گوشی سرقتی یا نه

  • 1
  • رضاآرین

    رضاآرین 1398-04-09

    واقعا مطلب مفیدی بود سپاس

  • 2
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم