انواع باتری گوشی موبایل و ساختار آنها

نوشته شده در تاریخ1398-02-17 توسط 10825

در این مطلب به بررسی انواع باتری موبایل، کیفیت، دوام، اجزای تشکیل دهنده و ساختار باتری‌های موبایل می‌پردازیم. با ماکروتل همراه باشید.

انواع باتری گوشی موبایل

انواع باتری گوشی موبایل

  • نیکل کادمیوم (NiCd)
  • (NiMH (NiMH
  • لیتیوم یون (Li-ion)
  • باتری لیتیوم پلیمر (Li-pol)

باتری‌های Ni-Cd یا NiMH را می‌توانید در وسایلی مانند دریل و مته‌های خانگی پیدا کنید. تقریبا تمام تلفن‌های همراه با باتری‌های یون لیتیوم تولید می‌شوند. باتری لیتیوم پلیمر جدیدترین نوع باتری است که اخیرا رونمایی شده است. در ادامه مطلب به نوع‌های باتری و چگونگی تولیدآنها میپردازیم.

ساختار باتری موبایل

باتری لیتیوم پلیمر (lithium polymer)

Li-Poly آخرین و پیشرفته‌ترین فن‌آوری برای باتری گوشی موبایل است. این فناوری باعث می‌شود که باتری فوق‌العاده سبک وزن باشد و ظرفیت باتری را تا 40 درصد بیشتر از باتری های Ni-MH افزایش می‌دهند. در این نوع باتری ها تحت تاثیر "اثر حافظه ای" قرار نمی‌گیرند. شاید در ذهنتان این سوال نقش ببندد که اثر حافظه ای یا Memory Effect چیست؟

"اثر حافظه" زمانی اتفاق می افتد که باتری های قابل شارژ بین چرخه شارژ کامل تخلیه نمی شوند؛ در نتیجه باتری چرخه کوتاه شده را "به خاطر نگه می دارد" و در نتیجه، ظرفیت شارژ آن را کاهش می دهد. دستگاه هایی مانند Blackberry Playbook و سامسونگ گلکسی S3 از این نوع باتری استفاده می کنند.

باتری لیتیوم یون (لیتیوم یون)

این تکنولوژی برای باتری‌های تلفن همراه قدیمی محبوب‌تر است. تنها نقص واقعی باتری‌های لیتیوم‌یون گوشی‌ها گران بودن آنها‌ست. با این حال، آنها چگالی انرژی بیشتری نسبت به لیتیوم پلیمر دارند. در دستگاه‌هایی با اندازه بزرگ مانند تبلت‌ها، باتری‌های لیتیوم پلیمر انتخاب می‌شود. باتری‌های یون لیتیوم ارزان‌تر از باتری‌های لیتیوم پلیمری هستند، بنابراین وقتی هزینه یک فاکتور مهم محسوب می‌شود، لیتیوم یون یک انتخاب مناسب برای کاربران است.

باتری لیتیوم یون و باتری لیتیوم پلیمر هم ترکیب شیمیایی مشابهی دارند، اما تفاوت آنها در میزان تمایل آنها به گرم شدن است. به همین دلیل، باتری های لیتیوم یون دارای یک مدار محافظ فعال - اساسا یک کامپیوتر در حال اجرا - که مانع از گرم شدن باتری و انفجار شود. باتریهای لیتیوم پلیمری نیازی به مدار حفاظت فعال ندارند، به همین دلیل است که آنها را می توان در اندازه های کوچک به اندازه ی یک کارت اعتباری ساخت اگر علاقمند به دانستن عمده تفاوت های این دو توع باتری هستید می توانید به مقاله مقایسه باتری های لیتیوم یون و لیتیوم پولیمری مراجعه کنید

ساختار باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر

باتری قابل تعویض یا غیر قابل تعویض؟

یکی دیگر از ویژگی های که استفاده از باتری های مختلف را متمایز می کند قابل تعویض و غیر قابل تعویض بودن آن هاست. در مورد باتری غیر قابل تعویض، آن را یک سلول لیتیوم یونی نامیده اید که یک سل مهر و موم است که حاوی ورق های آند و کاتد (صفحات مثبت و منفی) است و لایه ای جداکننده بین آنها است.

در بین تمامی این لایه ها یک الکترولیت مایع تزریق می شود. در یک انتهای باتری یک مدار چاپی (PCB) به ترمینال های مثبت و منفی هر سلول متصل می شود که حفاظت فعال در برابر اتصال کوتاه و تخلیه اجباری را فراهم می کند.در باتری های قابل تعویض، اندازه نیز یک فاکتور مهم است. از آنجا که دستگاه های بزرگتر و قدرتمند نیاز به باتری های بزرگتری دارند که در فضای کوچکتر قرار گیرند. گوشی هایی مانند آیفون، نوکیا Lumia، HTC Sensation XL، HTC One X، Sony Xperia S، باتری های قابل تعویض ارائه نمیدهند.

بنابراین بهترین نوع این باتری‌های گوشی کدام است؟

برای کاربر، تکنولوژی باتری فعلی گزینه های زیادی را ارائه نمی دهد، این سازندگان هستند که تصمیم می گیرند وزن تبلت یا گوشی هوشمند را تعیین کنند و با توجه به آن باتری تعبیه کنند. باتری های لیتیوم یون دارای ظرفیت انرژی بیشتری نسبت به باتری های لیتیوم پلیمر هستند، بنابراین در دستگاههایی که نیازهای فعلی بالاتری دارند باتری های لیتیوم یون ترجیح داده می شوند.

نکاتی درمورد انواع باتری‌های موبایل

در ادامه به نکات مهمی درمورد ساختار باتری‌های موبایل می‌پردازیم. هرکدام از این نوع باتری‌ها مشکلاتی دارند که در ادامه این مشکلات را شناسایی و حل می‌کنیم.

ظرفیت باتری چیست و چگونه اندازه گیری میشود؟ (میلی آمپر ساعت mAh)

ظرفیت باتری یک واحد اندازه گیری است که نشان می دهد که چه مقدار الکتریسیته برای یک زمان مشخص به این باتری انتقال پیدا می کند. ظرفیت باتری گوشی با میلی آمپر ساعت mAh اندازه گیری می شود. ظرفیت بزرگتر باتری زمان عملیاتی بیشتری را بدون اینکه مجبور باشید تلفن خود را به شارژ بزنید فراهم می کند. شما می توانید از تلفن همراه با باتری قدرتمند استفاده کنید و از خاموش شدن دستگاه خود هراسی نداشته باشید اما توجه داشته باشید که ظرفیت باتری باید بر اساس ویژگی های گوشی شما و میزان استفاده آن انتخاب شود.

اگر شما یک تلفن ساده دارید که اغلب تماس زیادی نمی گیرید و از رسانه ها به طور مرتب استفاده نمی کنید - شما می توانید یک باتری با ظرفیت استاندارد خریداری کنید. اما اگر شما یک گوشی هوشمند داشته باشید و از آن به طور کامل و مداوم استفاده می کنید، بهتر است که به جستجوی باتری ظرفیت بالا با طول عمر بالا باشید. به طور متوسط با توجه به شرایط، سطح شارژ باتری های جدید تلفن باید به اندازه کافی برای حدود 3-4 روز باشد. بهترین باتری گوشی هوشمند می تواند تا 7 روز بدون شارژ مجدد کار کند.

ساختار باتری گوشی موبایل | ظرفیت باتری موبایل چیست و چگونه اندازه گیری میشود؟

تولید کنندگان باتری موبایل چه شرکت هایی هستند؟

اگر صادق باشیم، اکثر باتری ها در چین ساخته می شوند، اما کیفیت آنها کاملا متفاوت است. بهترین راه برای خرید باتری خوب و با کیفیت این است که آن را از نمایندگی شرکت سازنده تلفن یا در فروشگاه های معتبر فروش باتری های تلفن همراه خریداری کنید. همچنین در مورد ضمانت نامه های شرکت غافل نباشید و باتری اورجینال را با گارانتی خریداری کنید

چطور دستگاه خود را شارژ می کنید؟

اگر شارژ باتری شما کندتر از انتظار شما است، مطمئن شوید که از شارژر مناسب استفاده می کنید، زیرا میزان شارژ در شارژرها متفاوت است. همیشه از یک شارژر مخصوص با ولت-آمپر باتری خود استفاده کنید.اگر شما نیاز به تعویض شارژر خود دارید، بررسی کنید که توان شارژر جدید شما مناسب مدل دستگاه شما باشد. خروجی توان جایی که کابل را به دستگاهتان وصل می کنید می تواند زمان شارژ را تحت تاثیر قرار دهد. اگر گوشی خود را به طور مستقیم به یک منبع تغذیه متصل و شارژ کنید از حالتی که آن را به لپ تاپ خود وصل کنید سریعتر شارژ می شود اما این سریعتر شارژ شدن به دستگاه آسیب میرساند. پس بهترین راه برای شارژ کردن باتری موبایل شارژر اورجینال است. برای خرید شارژر اصلی گوشی روی لینک ابی کلیک کنید.

ساختار باتری گوشی های موبایل چیست؟

چرا عمر باتری کاهش می یابد؟

عمر باتری برای گوشی هوشمند ثابت نخواهد ماند. با توجه به اینکه باتری شارژ و دشارژ می شود، عمر آن در طول زمان به آرامی کاهش می یابد. این امر به این دلیل است که واکنش شیمیایی که باعث تولید الکتریسیته می شود، لایه های نازک لیتیوم را بر روی الکترودها قرار می دهند، که مقدار ظرفیت برای تولید برق را کاهش و مقاومت داخلی باتری را افزایش می دهد.

مقاومت بالاتر، کار باتری را برای حفظ یک ولتاژ قابل استفاده سخت تر می کند. بنابراین مقدار توانی که می تواند در هر شارژ تولید شود، کاهش می یابد. شما ممکن است این موضوع را از کتاب های مدرسه به یاد داشته باشید: ولتاژ = اندازه مقاومت داخلی * میزان جریان انتقالی (V=IR)
برای مطالعه ی بیشتر در مورد عمر باتری ها و هر آن‌چه که لازم است در این باره بدانید مقاله راهکار های افزایش عمر باتری گوشیهای موبایل را از دست ندهید.

راهکار افزایش عمر باتری گوشیهای موبایل

چندین کار است که می توانید برای کمک به افزایش طول عمر باتری خود انجام دهید. ماهیت واکنش شیمیایی داخل باتری بدین معنی است که باید در %20 انتهایی، شارژ و در %80 باتری فرایند شارژ متوقف شود. نگه داشتن یک باتری لیتیوم یون تقریبا بین %20 تا %80 از شارژ باعث می شود ظرفیت بیشتری را برای مدت زمان بیشتری حفظ کند.


باتری هرگز نباید به طور دائمی به شارژر وصل بماند، مخصوصا برای لپ تاپ ها این اخطار را جدی تر بگیرید. لپتاپ ها در صورتی که بطور کامل تخلیه و مجددا شارژ و بارگیری شوند عملکرد بهتری دارند. این کار را یک بار در ماه باید انجام داد. استفاده کردن از فندکی ماشین و پاور بانک غیر استاندارد باعث کاهش عمر باتری شده و به برد دستگاه شما اسیب میزنند

چرا عمر باتری گوشی های موبایل کاهش می‌یابد؟

چرا بعضی از باتری ها منفجر می شوند؟

باتری هایی با چگالی توان بالاتر نسبت به سلول های مبتنی بر لیتیوم در حال حاضر در دسترس هستند، اما آنها به اندازه کافی برای استفاده در ادوات الکترونیکی قابل حمل مناسب و ایمن نیستند.

دکتر بیلی وو، مدرس دانشکده مهندسی طراحی دیزون دانشکده امپریال کالج لندن می گوید: "انرژی که شما در یک جعبه محبوس کرده اید، خطرناک تر از چیزی است که انتظار می رود." ایمنی و مدیریت بخش حرارتی باتری دو نکته اساسی است و بسیار مهم است. اگر یک باتری بیش از 80 درجه سانتیگراد گرم شود، جایی که قطعات شروع به تجزیه می کنند، و این زمانی است که گوشی شما می تواند منفجر شود. علت مشخصی که سامسونگ در مورد باتری های منفجر شده در نوت 7 با آن مواجه شد، ناشناخته است، این شرکت فقط با اشاره به مشکلات مربوط به باتری در این مورد توضیح داد.. اگر بدنبال اطلاعات جامع تری درمورد علت انفجار باتری ها هستید به مقاله دلایل انفجار باتری های موبایل مراجعه کنید.

ساختار باتری موبایل | چرا برخی از باتری ها منفجر میشوند؟

بعد از خرید باتری به نکات زیر توجه کنید

• اگر باتری را از فروشگاه‌هایی با درجه حرارت بسیار پایین یا بالا خریداری کرده اید، باتری را در محل خود قرار ندهید و یا آن را شارژ نکنید تا با دمای محیط همسان شود.

پس از شارژ، همیشه تلفن را از کابل شبکه برق جدا کنید.

از تماس باتری با رطوبت اجتناب کنید.

باتری های نیکل کادمیوم و نیکل مایع باید پس از دشارژ کامل شارژ شوند و باتری های لیتیوم یون (لیتیوم یون) و باتری لیتیوم پلیمر میتوانند بدون توجه به میزان سطح باتری شارژ شوند.

برای خرید انواع باتری موبایل به این لینک در فروشگاه اینترنتی ماکروتل مراجعه کنید.

1 نظر
  • من

    من 1398-05-31

    با تشکر فراوان

  • 1
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم