باتری اصلی آیفون را از تقلبی تشخیص دهید

نوشته شده در تاریخ1398-03-26 توسط 42408

تشخیص اصل یا کپی بودن باتری ایفون: همانطور که می‌دانید گوشی‌های هوشمند آیفون با ویژگی‌های خاص شان مشتریان زیادی را به سمت خود جلب کرده اند. پس از مدتی باتری گوشی آیفون به انتهای عمر خود رسیده و می‌بایست با باتری دیگری جایگزین شوند ولی متاسفانه باتوجه به بازار داغ اجناس تقلبی چینی باتری‌های که از بازدهی نامناسب‌شان تا باد کردن و منفجر شدن، کاربران گوشی‌های آیفون را با دغدغه تشخیص باتری اصل از تقلبی مواجه می‌کنند اما چگونه می‌توانیم باتری‌های آیفون اصل را از نوع تقلبی آن تشخیص دهیم؟

باتری کپی یا تقلبی آیفون

گوشی‌های هوشمند آیفون تنها محصولاتی نیستند که توسط کپی برداران هدف قرار می‌گیرند. بازار سیاه باتری‌های تلفن و شارژرهای آیفون نیز به بازار نفوذ کرده است که کاربران را باتری‌های تقلبی یا اصل روبرو می‌کند. با توجه به ظاهر یکدست اکثر باتری‌ها و شارژرهای موبایل، سخت است که محصولات تقلبی را از اصلی تشخیص دهید. 
تعویض باتری گوشی‌های آیفون یک امر اجتناب ناپذیر است و تمامی دارندگان این گجت‌ها بعد از گذشت زمانی خاص مجبور به انجام آن می‌شوند، زیرا ظرفیت باتری گوشی آیفون آن‌ها کاهش می‌یابد. با این حال ویژگی‌ها و قابلیت‌های چشمگیر گوشی‌های آیفون معمولا منجر به تخلیه سریع شارژ باتری می‌شود. این مسئله در مورد باتری‌های آیفون که از توع جدانشدنی هستند بسیار بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.

ساده ترین راه برای این کار این است که به نزدیکترین فروشگاه نمایندگی اپل بروید. ممکن است شما بخواهید خود باتری آیفون‌تان را چک کنید، ما به هیچ وجه این کار را پیشنهاد نمی‌کنیم. این کار بسیار بزرگ و نیاز به مهارت خاص دارد. زیرا گوشی‌های آیفون از بسیاری مواد نگهدارنده همچون چسب‌ها و سایر مواد مورد نیاز برای فیکس و ثابت کردن باتری استفاده می‌کنند که جزء ترفند‌های کمپانی است و اگر خودتان کار باز کردن را انجام دهید به این معنی است که آیفون 7 یا آیفون 7 پلاس ضد آب شما دیگر ضد آب نخواهد بود.

باتری اصل آیفون

باتری اصل از تقلبی ایفون را چگونه تشخیص دهیم؟ 

برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن باتری آیفون خود بهترین راه حل کمک گرفتن از نمایندگی‌های معتبر جهت باز کردن آیفون شما و چک کردن اساسی‌ترین نکانی است که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. روش‌هایی از جمله تفاوت در وزن باتری‌ها، شکل ظاهری و بسیاری از موارد روتین دیگر از جمله روش‌هایی اند که شما می‌توانید به آن‌ها استناد کنید اما ما در اینجا قصد داریم یک روش حرفه‌ای و کاملا تخصصی را برای‌تان باز کنیم تا از اصل بودن باتری آیفون خود اطمینان حاصل کنید.

آی‌سی GAS GAUGE چیست؟

چندین سال ما باتری‌های آیفون را با بسیاری از ویژگی‌ها و با کیفیت‌های متفاوتی مشاهده کرده‌ایم. در حال حاضر، اینگونه بنظر می‌رسد که هر کس باتری "0 سیکل شارژ" خریداری می‌کند. ولی معنی دقیق این چیست؟ و چرا ما به آن نیاز داریم؟
باتری تلفن همراه می‌تواند در مشخصات بسیاری متفاوت و دارای تنوع باشد. یکی از مهمترین عوامل، منحنی شارژ / دشارژ گوشی است. به وفور مطالب زیادی در مورد باتری‌های شیمیایی گوشی‌های هوشمند موجود است و هزاران صفحه اطلاعات برای توضیح هر یک از آنها وجود دارد. با این حال، ما می‌خواستیم به جای نوشتن یک کتاب، آنچه را که در مورد باتری لیتیومی آیفون یا آیپد شما نیاز است، توضیح دهیم.

به طور معمول، یک باتری لیتیومی 3.7 ولتی، تا 100٪ با 4.2 ولتو در 0٪  با 3.7 ولت شارژ و دشارژ می‌شود.(این کاملا درست نیست اما فرض بر این است که در حال حاضر اینگونه باشد). بر اساس این فرض، یک سلول باتری 3.7 ولت با ولتاژ 3.95 ولت تا 50٪ شارژ خواهد شدکه البته اگر منحنی دشارژ سلول باتری کاملا خطی باشد، این توجیه درست است. تنها این مورد نیست، بلکه متغیرهای زیادی وجود دارد که نقش مهمی را در این میان بازی می‌کنند. منحنی متفاوت است زیرا:

  • سلول‌های باتری متفاوتی وجود دارد.
  • با درجه حرارت تغییر می‌کنند
  • بسته به نوع بار متفاوت اند.
  • ظرفیت با استفاده کردن از آن در حین زمان طولانی تغییر می‌کند.
  • ظرفیت ذخیره سازی در طول زمان کاهش می‌یابد.
  • تفاوت تخلیه در دمای مختلف

تشخیص اصل از تقلبی بودن باتری

باتری آیفون

پس اگر غیرقابل پیش‌بینی است چگونه سازندگان این باتری‌ها را ردیابی می‌کند و اطلاعات صحیح را به دستگاه در مورد میزان شارژ گوشی و مدت زمانی که عمر خواهد کرد، ارائه می‌دهد؟ آنها یک سنسور گاز (Gas Gauge) و سیستم مدیریت باتری را در دستگاه (سمت سیستم) و یا مونتاژ باتری (سمت سلول) ساختند.
شرکت Texas Instruments)TI) یکی از رهبران این زمینه است و اپل از همان ابتداتصمیم به استفاده از IC‌های دارای سنسور گاز و پروتکل HDQ (شناخته شده بعنوان تراشه ی داخلی به نام SWI، Single Wire Interface) گرفته است.

باتری اصل آیفون

IC گاز سنج قادر به اداره تمام این اطلاعات و دادن گزارش آن به دستگاه است. اپل هم اکنون تنها بر روی پروتکل HDQ برای تعیین دمای باتری، حالت شارژ، ظرفیت واقعی، ظرفیت طراحی، زمان خالی شدن و خیلی چیزهای دیگر تکیه می‌کند. این IC قادر به نظارت بر سلول باتری در هنگام شارژ و تخلیه، در دماهای مختلف است و ضبط و تنظیم این داده‌ها را با گذشت زمان تغییر می‌دهد.
پروتکل HDQ برای عملی ساختن و اجرا بسیار آسان است، ما در حال حاضر آن را در انواع گوشی‌های استفاده شده در سراسر جهان مشاهده می‌کنیم. در واقع این پروتکل است که بما می‌گوید چگونه قادر به تعیین سلامتی و ظرفیت باتری گوشی با استفاده از نرم افزار ساده(مانند ابزار 3u)خواهیم بود.

متاسفانه، سهولت پیاده سازی، استفاده گسترده، عدم درک و پیگیری مداوم برای "جایگزینی قطعات ارزان" در صنعت تعمیر و نگهداری لوازم الکترونیکی مصرفی یک مشکل جدید را معرفی کرده است.

اصل یا تقلبی بودن باتری آیفون

آی‌سی‌های سنسور گاز غیر اصل و جعلی:

برای کم کردن قیمت و به کسری از هزینه رساندن این ICهای TI، شرکت‌های چینی می‌توانند یک IC سنجش گاز، تولید کنند تا به استثنای استاتیک آن، اطلاعاتی را که دستگاه درخواست می‌کند فراهم می‌کند. این آی‌سی‌ها تغییر نمی‌کنند و با عواملی چون تغییرات دمایی ثابت می‌ماند، هوشمند نیستند، امنیت ندارند و ممکن است برای گوشی خطر‌آفرین باشند و در نهایت دقیق نیستند.
با استفاده از این IC‌هایی که در باتری نصب می‌شود، باتری می‌تواند به طور نامحدود ظرفیت واقعی که 100٪ ظرفیت طراحی شده است را گزارش کند. این آی‌سی می‌تواند به طور نامحدود گزارش را از دمای 25 سانتی گراد تازمانی که درجه حرارت  80 درجه است ارسال کند و گوشی را برای ایمنی در این دما خاموش می‌کند. همینطور می‌تواند زمانی که هیچ کدام از این مشکلات وجود ندارد زمانی که باتری دارای مقدار زیادی توان قابل استفاده نمی‌باشد برای شارژ مجدد گزارش کند.

باتری تقلبی آیفون

به عبارت دیگر، کمپانی‌های چینی با ایجاد وسوسه در کاربران برای خرید اکسسواری‌های کپی و تبلیغات گسترده، دو راهی شک و تردید را در برابر هر کس قرار داده است و بسیاری از مردم در تلاش برای حفظ سرمایه و  سود در خرید لوازم جانبی گوشی‌های هوشمند خود فریب خورده اند. اما اینجا جایی است که همه چیز جالب می‌شود. در واقع، این اطلاعات جدیدی نیست، در واقع، آگاهی از این سنسور‌های گاز جعلی تقریبا گسترده شده است. تکنسین‌ها می‌دانند به دنبال چه چیزی بگردند. 

IC‌های سنسور گاز مجددا برنامه ریزی شده

IC‌های ‌گازگیج اورجینال Texas Instruments، مانند BQ27541، بسیار هوشمند هستند و دارای سیستم عامل خود هستند.
تهیه کنندگان این کار را کرده اند که تکنسین‌ها نمی‌خواهند IC‌های جعلی را انتخاب کنند، بنابراین ترفند جدید این است که ابتدا IC اورجینال و 100% OEM را انتخاب کرده و یک سفارشی سازی (Customize) سیستم عامل را به آن اضافه کنند.

سنسور مجدد برنامه ریزی شده‌ی جعلی بدین معنی است که درجه حرارت گزارش شده در واقع ممکن است صحت داشته باشد و اختلاف فاحشی هم میان آن و نمونه‌ی اصلی وجود نداشته باشد، و بسیار دشوار است تا یک آی‌سی جعلی را از OEM آن شناسایی کنید ( اگرچه دسته‌های بزرگ اغلب یک شماره سریال دارند، بنابراین اولین نشانه شما چک کردن آن شماره است).
سایر اطلاعات گزارش شده می‌تواند به طور کامل دستکاری شود. اینگونه که می‌تواند با یک ظرفیت به ظاهر واقعی ثابت برنامه ریزی شده باشد، گزارش وضعیت شارژ می‌تواند برآورد نادرستی بوده و شمارنده چرخه هرگز بیشتر از 0 تغییر نخواهد کرد! و شما شاهد افزایش سیکل شارژ نخواهید بود. در نرم افزارهای تست سلامت باتری آیفون شما می‌توانید این سیکل را ببینید که با گذشت زمان و شمارش آن به شما میزان عمر باقی‌مانده‌ی باتری گوشی شمارا نشان می‌دهد که البته در این آی‌سی‌های تقلبی، عمر باتری شما همیشه 100% است!

سنسور گاز باتری آیفون

چرخه‌ی صفر باتری

یک ترفند جدید! این‌ها باتری‌هایی هستند که گزارش‌های ارائه شده در رابطه با آنها می‌گوید، "هیچ وقت مورد استفاده قرار نگرفته اند". آنها تا کنون 0 مورد شارژ و دشارژ داشته اند. آنها کاملا "یک باتری جدید و نو" هستند. متأسفانه، این کار اصلا جالب نیست.
در اصل، این سنسورهای گاز فوق العاده هوشمند دارای حافظه اند و هر پریود شارژ و دشارژ را بخاطر می‌سپارد. به همین دلیل یک آیفون جدید با هر نام و برندی باید در ابتدا برخی از چرخه‌های شارژ را داشته باشد. آزمایشگاه Foxconn این گوشی‌ها را آزمایش می‌کند و یکی از این آزمایش‌ها گوشی را شارژ و تخلیه می‌کند. این بدان معناست که برای آیفون از باکس خارج شده، باتری خواص شیمیایی خود را دارد و تعدادی سیکل در ابتدا روی آن از تست‌ها باقی می‌ماند.

لذا باتری ای با صفر چرخه دروغی بیش نیست. IC اندازه گیری گاز گزارش ظرفیتی را می‌دهد که هرگز دیده نمی‌شود و در حالت واقعی وجود ندارد. حتی اگر سیستم عامل کاملا اصلی باشد و تنها شمارنده چرخه ریست شده باشد، در بهترین حالت ممکن است، باتری خواص شیمیایی قدیمی که قبلا از آن پیروی می‌کرد را قبل از تعمیر مجدد و ریست به یاد داشته و در حافظه خود داشته باشد و با انجام تست‌هایی از آن اطلاع پیدا کرد.

چرخه صفر باتری

حرکت رو به جلو،  یک راه حل جدید

ما می‌توانیم این توزیع این باتری‌های سیکل 0 را متوقف کنیم و شروع به گفتن به تامین کنندگان و طراحان در مورد اینکه می‌خواهیم باتری‌های جدید با سنجنده‌های اصلی  TIرا، با سیستم عامل بدون تغییر، که 3 سیکل چرخه‌ی اولیه تست را داشته باشد کنیم. بنابراین ما می‌دانیم که قبل از استفاده از آنها کالیبراسیون می‌شوند. این کار برای هر باتری چند ساعت طول می‌کشد.

ما به یک راه حل جدید نیاز داریم. یک تستر باتری که بی طرفانه با گرفتن تست از باتری ما را به جواب‌هایمان برساند. شرکتiFix Electronics، همکاران و دوستان کار بر روی یک پروژه تستر باتری جدید DIY با ویژگی‌هایی که قبلا دیده نشده اند، کار می‌کنند. بهترین بخش این کار است که مرجع کاملا اختیاری است. این دستگاه بر اساس Arduino Nano )ATmega328P) بوده و کاملا قابل تنظیم، قابل ارتقا و مدولار است و کد مرجع برای هر کسی که میخواهد ببیند چگونه کار میکند، در دسترس خواهد بود.

امکاناتی که این تستر باتری به ما می‌دهد عبارتند از:

مقایسه - مقایسه طیف وسیعی از داده‌ها در مقابل دیتاهای اصلی

گزارش - اطلاعات مشکوک را به شما گزارش می‌دهد.

سلامت باتری - گزارش سلامت و درجه حرارت باتری بر اساس ظرفیت شارژ کامل، تعداد چرخه، و غیره

شارژ - مجاز به شارژ، تخلیه باتری

بروز رسانی- سیکل باتری، تست سنسور گاز

چاپ حرارتی- نسخه‌های کپی از گزارش‌های باتری را برای مشتریان خود چاپ کنید!

ماژول – واحد‌های چندگانه را در یک زنجیره برای پردازش دسته ای با یک منبع برق لینک کرده.

نمونه اولیه - ویژگی‌ها و اصلاحات خود را اضافه کنید

باتری آیفونتست اصل بودن باتری آیفون

با توجه به اینکه چگونه آیفون محبوب است، همیشه امکان دارد برخی از نسخه‌ها یا لوازم جانبی آن در نوع تقلبی  خود وجود داشته باشد. بخصوص بازار داغ اجناس کپی و aftermarket باتری‌های چینی که این روزها بسیار مشاهده می‌شود. همه ی این باتری‌های تقلبی‌ در نگاه اول شبیه یک باتری واقعی هستند، اما همه آنها چند ویژگی مشترک دارند که در اینجا باهم به برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

  •          تخلیه باتری
  •          برچسب با پارامترهای ذکر شده
  •          طرف دیگر برچسب

باتری جعلی با اطلاعات روتین باتری آیفون، با برخی از داده‌های چاپ شده با ماتریس نقطه و یک بارکد ماتریس داده تکمیل شده است. برای مثال با ظرفیت 1560 میلی آمپر و ولتاژ اسمی 3.8 ولت مشخص شده است.

اصل بودن باتری آیفون

قسمت اتصال دهنده باتری خود دارای دو نقطه برای لحیم کردن اتصال برای دوام و ماندگاری بیشتر است. با این حال، برای باتری‌های جعلی، آنها لحیم نمی‌شوند. دو نقطه در انتهای کانکتورها تاریک هستند و نقطه کوچکی که در داخل آن دیده می‌شود (این نقطه پین ​​تقویت کننده در کانکتور است).

تست باتری

 حذف نوار محافظ سیاه برد اندازه گیری سوخت و ساز باتری آیفون را نشان می‌دهد. اتصال دهنده به این برد جوش داده شده است و با چهار نقطه لحیم قابل مشاهده است.

باتری آیفون اصلباتری تقلبی آیفون

بیرون کشیدن PCB یکی دیگر از ویژگی‌های این باتری‌های جعلی را نشان می‌دهد: ترمینال مثبت کوتاه است و با بخش دیگری از فلز که به صورت غیرمستقیم به نقطه خالی در باتری جوش داده می‌شود. توجه داشته باشید که چگونه باتری با ضخامت به PCB  جوش داده می‌شود.

باتری آیفون صل یا تقلبیباتری اصل و اورجینال آیفون

اطلاعات سوخت سنج باتری

سنسور سوخت باتری نیاز به برنامه نویسی مناسب برای نشان دادن وضعیت شارژ باتری دارد. از این رو، هر نسل باتری آیفون پیکربندی خاص خود را دارد. باتری آیفون جعلی، برنامه نویسی برای باتری ای را که ظرفیت طراحی شده‌ی آن 1420 میلی‌آمپر ساعت است، با استفاده از یک سیستم اندازه گیری سوختbq27541 حفظ می‌کند و اطلاعات را در هربار خواندن بصورت جعلی نشان داده و میزان استفاده از باتری را صفر می‌کند و گویا آیفون شما در هربار تست تازه از جعبه خارج شده‌است.

این اطلاعات می‌تواند (به طور جزئی) مستقیما از آیفون با یک ابزار مانندiBackupBotخوانده شود، اما اگر باتری با ابزار دیگری خوانده شود، اطلاعات بیشتری می‌توان بدست آورد. شما می‌توانید از EV2400 کمپانیTexasInstrumentsبرای خواندن این اطالاعات بر روی یک کامپیوتر خود داشته باشد. این داده‌ها را می‌توان با یک پورت سریالی  USB-to-TTL، یک دروازه منطقی (یک اینورتر منطقی) و یک ترانزیستورMOSFET کوچک خواند.

اصل یا کپی بودن باتری آیفون

از همراهی‌تان با ما در این مقاله متشکریم. نظرات خود را با در میان بگذارید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم