برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

بررسی iPadOS و امکانات جدید آن

نوشته شده در تاریخ1398-08-01 توسط 2857

اپل همزمان با معرفی iOS 13 سیستم عاملی جدید تحت عنوان iPadOS را برای آیپدهای خود منتشر کرد که بر پایه iOS می باشد. تیم ماکروتل در این مقاله به بررسی آیپد او اس(iPadOS) و امکانات جدید آن خواهد پرداخت. با ما همراه باشید.

آی‌پد او اس (iPadOS) چیست؟

اپل در مراسم WWDC سیستم عاملی را به اسم iPadOS معرفی کرد ولی در زمان انتشار متوجه شدیم که در واقع باید آن را iPadOS 13 بخوانیم؛ دلیل این نام گذاری توسعه و پیش بردن سیستم عامل iOS و iPadOS در موازات یکدیگر است.در ابتدا باید متذکر شویم که iPadOS بر پایه سیستم عامل iOS ساخته شده که در آیفون ها به کار می‌رود و هدف آن افزایش کارایی و راندمان بیشتر آیپد ها و نزدیک شدن آن ها به قابلیتهای لپ تاپ می‌باشد.

به مرور زمان و هر‌چه بیشتر بگذرد iPadOS دارای کارایی بهتر و ویژگی هایی نزدیکتر به کامپیوترهای امروزی خواهد شد.در حال حاضر نیز این سیستم عامل قابلیت های کاربردی و جذابی را در خود جای داده است.

پیشنهاد مطالعه: کاربردی‌ترین برنامه‌های آیپد

بررسی امکانات جدید iPadOS

از امکانات جدید iPadOS میشود به بروزرسانی صفحه اصلی (Home Screen)، حالت جدید چند‌وظیفه‌ای (MultiTasking) و بهبود و ارتقای کار با قلم لمسی، حالت دارک‌‌مود (DarkMode) و... اشاره کرد. در ادامه به تمامی امکانات آیپد او اس خواهیم پرداخت و از تمام زوایا آن را بررسی می‌کنیم.

Home Screen جدید

رابط کاربری‌ (UI) صفحه اصلی حالا ظاهری شبیه به MacOS پیدا کرده است.در سمت چپ می‌توانید ستونی از ویجت ها مانند: آب و هوا، تقویم و Apple News قرار دهید و  ویجت های دیگری هم در صورت نیاز اضافه کنید. اگر ستون Widget را مشاهده نمی‌کنید به تنظیمات و به بخش Display & Brightness بروید حالا در پایین صفحه Home Screen Layout را پیدا و اطمینان حاصل کنید که گزینه More تیک داشته باشد .اکنون در صفحه اصلی انگشت خود را به سمت راست بکشید تا بتوانید ویجت ها را اضافه کنید.

home screen

قابلیت دارک‌مود (Dark Mode) در آیپد او اس 

همانند iOS 13 که دارای حالت تاریک یا DarkMode است اکنون آی‌پد او اس هم از این امکان پشتیبانی می‌کند تا هر زمانی که خواستید آن را به‌ راحتی فعال کنید. حتی می‌توانید آن را به نحوی تنظیم کنید که در زمان مناسب به صورت خودکار فعال شود .این قابلیت در زمانی که نور محیط کم است می تواند از صدمه صفحه نمایش به چشم به دلیل شدت تابش نور جلوگیری کند.

dark mode

هماهنگی آی‌پد او اس با MacOS

اگر نسخه جدید سیستم عامل Mac یعنی Catalina بر روی مک بوک شما نصب شده باشد& می‌توانید به صورت وایرلس از آیپد خود به عنوان صفحه نمایش دوم استفاده کنید؛ البته حتما آیپد شما باید با iPadOS سازگار باشد غیر از این حالت نمی‌توانید به این ويژگی دسترسی داشته باشید. همچنین هر دو دستگاه باید به یک شبکه متصل باشند و از یک Apple ID استفاده کنند. زمانی که به MacBook متصل شدید در صفحه آیپد نواری را مشاهده می‌شود که باعث کنترل قسمت‌هایی از MacOS می شود مانند shortcut هایی برای کیبورد و...و بسیار شبیه کاربرد Touch Bar در مک‌بوک های پرو می‌باشد. می‌توانید برنامه ای را در ای‌پد او اس باز کنید و آن را داخل MacOS تماشا کنید و بالعکس.

از آیپد خود می توانید به عنوان صفحه طراحی برای Mac نیز استفاده کنید قلم اپل به هر چه بهتر شدن این امر کمک می‌کند و اپل ادعا کرده که هم‌اکنون کار با قلم لمسی دارای زمان پاسخ گویی کمتری نسبت به قبل می‌باشد اما هنوز مشخص نیست که این بروزرسانی برای آی‌پد او اس است یا برای قلم‌های این شرکت.

(MultiTasking)

مهم ترین و بیشترین تغییر iPadOS شامل این قسمت می‌شود. همیشه برای افراد تازه کار انتخاب بین آیپد و مک بوک تصمیمی دشوار به شمار می‌رود.برای اشخاصی که سهولت استفاده از تبلت و کارایی لپ تاپ مد نظر است آی پد او اس می تواند کمکی بزرگ باشد.زمانی که اپلیکیشنی را باز می‌کنید تا حدودی شبیه اجرا بر روی مک بنظر می‌رسد تا آیپد، و می توانید چند برنامه را به طور همزمان اجرا و مدیریت کنید. به دلیل ساختار متفاوت آی‌پد او اس، جابه‌جایی بین برنامه ها در صفحه نمایش راحت تر و روان تر شده است. همچنین قابلیت کشیدن و رها کردن (Drag & Drop) باعث ایجاد تجربه‌ای به مراتب نزدیک تر به سیستم عامل های کامپیوتری می‌شود.قابلتی تحت عنوان Slide Over وجود دارد که شما می‌توانید اپلیکیشنی را به آن انتساب دهید که همیشه آن را در کنار صفحه نمایش داشته باشد که تا حدودی شبیه به Split View است. Split View اکنون از اجرای چند صفحه از یک اپلیکیشن نیز پشتیبانی می کند مثلا می توانید از دو پنجره مروگر Safari به طور همزمان در کنار یکدیگر استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: اتصال موس به آيفون و آيپد

قابلیت ویرایش متن

Apple در iPadOS یکسری ویژگی جدید برای کار با متون قرار داده که می‌توانید بخشی از یک متن را با کشیدن انگشت خود روی آن انتخاب کنید، با دوبار ضربه متوالی یک کلمه، با سه بار ضربه یک جمله و با چهار بار ضربه یک پارگراف را انتخاب کنید. با نگه داشتن سه انگشت به طور همزمان روی متن انتخاب شده می‌توان آن را کپی کرد. برای بازگرداندن تغییرات اعمال شده در متن فقط کافیست سه انگشت را به صورت هم زمان به سمت چپ صفحه بکشید .

کیبورد حرکتی

اپل صفحه کلید پیش فرض خود را با اضافه کردن کیبورد حرکتی که به اسم Swipe Keboard شناخته شده می‌شود، بروزسانی کرده و به آن نام QuickPath را داده است. حالا می‌توانید به راحتی با کشیدن انگشت خورد بر روی صفحه کلید، کلمات را انتخاب کنید و حتی مانند حالت عادی، باز هم به شما کلمات پیشنهادی را با توجه به حروف انتخابی نشان می دهد البته این قابلیت جدیدی در صفحه کلید های اندرویدی نیست ولی برای اولین بار به دستگاه های اپل راه پیدا کرده است. از هوش مصنوعی هم برای یادگیری الگوی های تایپ شده استفاده شده تا به هرچه سریع‌تر شدن تایپ کمک کند.

بهبود Safari در iPadOS جدید

مرورگر Safari پیشرفت چشم گیری داشته و حالت Desktop به صورت کاملا بومی برای آی‌پد او اس پیاده سازی شده و دیگر نیاز نیست سایت ها را در نمای موبایل مشاهده کنید؛ همچنین یک برنامه مدیریت دانلود هم اضافه شده که می‌توانید برنامه ها مستندات و فایل های را دانلود کرده و در پوشه دانلود به آن دسترسی داشته باشید.

قابلیت مدیریت فونت

امروزه فونت های زیادی برای استفاده موجودند ولی تا قبل از این بروزرسانی، اپل برای انتخاب فونت سخت گیری داشت اما اکنون می توانید فونت موردعلاقه خود را دانلود و یا از App Store بخرید و در مستندات و متون از آن استفاده کنید.

قابلیت مدیریت فایل

Files App بهبود و پیشرفت هایی داشته است در حال حاضر می‌توانید از طریق iCloud پوشه ها را به اشتراک بگذارید و شما یا هرشخصی می توانید به صورت همزمان روی یک فایل کار و تغییراتی را اعمال کنید.

مدیریت فایل در iPadOS

چه آیپدهایی از iPadOS پشتیبانی می کنند؟
  •         12.9-inch iPad Pro
  •         11-inch iPad Pro
  •         10.5-inch iPad Pro
  •         9.7-inch iPad Pro
  •         iPad 6th generation
  •         iPad 5th generation
  •         iPad mini 5th generation
  •         iPad mini 4
  •         iPad Air 3rd generation
  •         iPad Air 2
سخن آخر

آیپد او اس لذت استفاده از تبلت های اپل را دو چندان کرده و به مرور کامل تر از گذشته خواهد شد. این سیستم عامل که کاملا بر پایه iOS می‌باشد، ویژگی های جدیدی را در خود جای داده است و نوید استفاده متفاوت و مدرن تری از تبلت ها را می دهد. مطمئنا در آینده ای نه چندان دور اندروید هم سیستم عاملی شخصی سازی شده‌ای مشابه، برای تبلت های تحت اختیار خود منتشر خواهد کرد که تا الان فقط سامسونگ آن را تحت نام Samsung DeX معرفی و منتشر کرده است. امیدوارم از بررسی آیپد او اس 13 لذت برده باشید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم