برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

مقایسه کابل شارژ USB-C با کابل لایتنینگ اپل (آپدیت 2020)

نوشته شده در تاریخ1399-08-18 توسط 10905

ما امروزه فناوری شارژ بی سیم داریم و قادر به بک آپ گرفتن از داده‌های مان هستیم اما هنوز هم برای بسیاری از شارژ کردن‌ها و مدیریت داده‌های مان به کابل شارژ متکی هستیم.

کاربران iOS در طول چند سال گذشته یک انتقال کانکتور را تجربه کرده‌اند و از کانکتورهای داک 30 پین صاف و بزرگ به سمت استفاده از کانکتور لایتنینگ حرکت کرده‌اند. در حال حاضر بقیه صنایع گوشی‌های هوشمند در حال انتقال به کابل USB C هستند.

اما کدامیک از این کابل‌ها (کابل لایتنینگ اپل و کابل USB نوع C یا تایپ‌سی) مجموعه ویژگی‌های بهتری دارند؟

مقایسه طول عمر کابل USB-C با کابل لایتنینگ

مقایسه عمر کابل usb-c با کابل لایتنینگ

آیا می توانیم چیزی به نام «استاندارد» تعریف کنیم زمانی که برخی از شرکت‌های خاص این تغییر را اعمال نکرده‌اند؟

اپل اعتبار زیادی به خاطر اولین بودن در انتقال از کانکتورهای کوچک و نیز اولین بودن در بازار به خاطر کانکتورهای برگشت پذیر دارد. من نمی‌توانم بگویم که تا به حال درک کرده‌ام که چرا USB فول سایز مستطیلی است که فقط می‌توان آن را از یک جهت وصل کرد، درحالی که میکرو USB شکل نامتقارنی دارد که از سمتی که برآمدگی دارد متصل می شود.

تولیدکنندگان گوشی‌ها آن پورت را در جهت‌های مختلفی قرار داده‌اند ولی موقع اتصال همچنان نیاز به اندکی توجه دارد. اپل به راحتی از این موضوع اجتناب کرده است.

با پیشرفت‌های روز افزون، گوشی‌های اندرویدی و ویندوز نظیر OnePlus 2 و Lumia 950 به ترتیب شروع به استفاده از USB-C کردند. این کانکتور یا اتصال دهنده کوچکتر از میکرو USB نیست اما پورت استانداردی را برای همه‌ی گوشی‌ها و کامپیوترها معرفی می‌کند.

با به بازار آمدن کابل لایتنینگ و کابل USB-C دیگر مهم است که کانکتور کابل شارژ خود را از کدام جهت متصل کنید. این یعنی کابل شارژ‌ها دیرتر خراب می‌شوند و طول عمر بیشتری دارند.

مقایسه ویژگی‌های کابل شارژ USB-C با کابل لایتنینگ اپل

مقایسه ویژگی‌های کابل USB-C با کابل لایتنینگ اپل

در ادامه به بررسی ویژگی‌های این دو نوع کابل می‌پردازیم و سعی می‌کنیم این دو تکنولوژی که در کابل‌های امروزی به کابل رفت را باهم مقایسه کنیم. با ماکروتل در مقایسه کابل شارژ USB-C با لایتنینگ همراه باشید.

طراحی و دوام کدام بهتر است؟

هر دو کابل‌ها ممکن است برگشت پذیر باشند، اما طراحی کابل  از نظر نحوه اتصال به دیگر دستگاه‌های محاسباتی متفاوت هستند. همانند میکرو USB، کابل های USB-C نیز پین‌هایی از یک زبانه که در پورت گوشی شماست را جا می‌زند.

کابل‌های لایتنینگ زبانه‌هایی با پین‌های قابل مشاهده دارند. پورت‌های آی‌پد و آیفون طراحی ساده‌تری دارند و دیرتر خراب می‌شوند.

کابل usb-cپورت لایتنینگپورت میکرو usb

تفاوت بین این دو طراحی تفاوت این که در کجا آسیب و ساییدگی می تواند رخ بدهد را آشکار می‌کند. طراحی USB نوع C از پین‌ها و کانکتورهای کابل‌ها محافظت می‌کند اما ممکن است نگرانی‌هایی از نظر دوام و مقاومت در مورد زبانه درون گوشی یا دستگاه شما وجود داشته باشد. 

من شخصا هرگز یک پورت Micro USB شکسته را تجربه نکرده‌ام، اما حتی با یک کانکتور ضخیم تر از Micro USB هم امکان دارد که زبانه درونی گوشی صدمه دیده باشد.

کابل‌های لایتنینگ ممکن است معضلات بیشتری با پین‌های بیرون زده یا سیم‌های آسیب دیده داشته باشند اما کمتر احتمال دارد که منجر به خرابی پورت شارژ گوشی شوند چون طراحی تخت این پورت‌ها از سوکت شارژ محافظت می‌کند.

هرچند به نظر می‌رسد که اپل در مورد کیفیت کابل‌های خود با مشکلی برخورد کرده است ولی پست‌های متعددی در سراسر اینترنت هستند که شامل نکات و ترفندهایی برای تقویت و محکم کردن کابل شارژ آیفون ها هستند. برای مثال ترفند پیچیدن فنر خودکار به نزدیک قسمت اتصال شارژر یا استفاده از وارنیش.

البته اگر کابل شارژ آیفون‌تان خراب شد می‌توانید مقاله تعمیر کابل شارژ آیفون را بخوانید. در آن‌جا 6 راهکار برای تعمیر و جلوگیری از شکستن و خرابی کابل شارژ آیفون را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

اپل از سال 2012 به بعد نیز فقط تعداد انگشت شماری پرونده شکایت در مورد دوام و مقاومت کابل‌های خود دریافت کرده است. شاید خیلی خوشایند نباشد که برای شارژر با کابل شارژ 1 متری اپل هزینه‌ای به اندازه 30 دلار(100 هزار تومن) بپردازید.

کابل شارژ USB نوع C رقیب جدیدی‌ست و در حال حاضر می‌تواند کابل‌های با کیفیتی را با قیمت کمتر از شارژرهای اپل خریداری کرد.

مقاسیسه قدرت شارژ و انتقال داده کابل USB-C با لایتنینگ

مقایسه قدرت شارژ و انتقال داده کابل USB-C با کابل لایتنینگ اپل

هر دو کابل دارای مشخصات خوبی هستند اما این بستگی به تولید کننده‌ها دارد که از آن ویژگی‌ها پشتیبانی کنند یا نه.

ما می‌دانیم که کانکتور لایتنینگ می‌تواند ولتاژ و آمپر بالاتری را هدایت کند چرا که این چیزی است که آی‌پد برای شارژ شدن به شارژر بزرگترش یعنی شارژر 12 واتی اپل نیاز دارد.

کابل USB-C از پهنای باند کامل USB 3.1 پشتیبانی می‌کند و ما را به سرعت انتقال داده 10Gbps می‌رساند اما گوشی‌هایی نظیر OnePlus Two تنها از USB 2.0 و سرعت انتقال داده تا 480Mbps پشتیبانی می‌کنند.

مدیریت قدرت آن معضلی برای حرکت به جلو ندارد هرچند به عنوان یک کابل آنقدر سریع هست که بتواند از پس شارژ کردن لپ تاپ نیز بربیاید. ویژگی‌های شارژ سریع گوشی و تبلت باید به خوبی پشتیبانی شوند.

آیا ما یک استاندارد داریم؟

استاندارد اگر به معنی این باشد که یک نوع کابل بتواند بر همه دیگر کابل‌ها غالب باشد، من فکر نمی‌کنم این به طور قطع درست باشد اما حتمالش در آینده ممکن است.

اپل در کابل‌های لایتنینگ خود سرمایه گذاری زیادی کرده است اما کابل USB نوع C فوق العاده انعطاف پذیر است.

این نوع اتصال حتی قادر است وظیفه دوگانه برای پشتیبانی از اتصالات connections داشته باشد. USB نوع C تنهاکانکتور انتخاب شده برای تمام فعالیت های محیطی و شارژ کردن بر روی جدیدترین مک بوک بود و از آن جایی که اپل ادعا دارد که آی‌پدهای ما می‌توانند دستگاه‌های پراستفاده‌ای باشند یک کانکتور استاندارد برای همه دستگاه‌ها محتمل به نظر می‌رسد. اما مشکل کابل شارژ USB نوع C به این زودی ها حل نمی‌شود و نیاز به گذر زمان دارد.

در گوشی‌های نسبتا جدید آیفون مانند آیفون 7 و 7s نیز این کانکتور به کار نرفته است اما تغییر کانکتور آیفون 8 به همراه آی‌پد پرو 3 می‌تواند یک همکاری تولید خوب ایجاد کند. اگرچه این سه سال است که مدت زیادی برای جهان تکنولوژی موبایل به شمار می‌رود.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم