مقایسه گوشی سامسونگ نوت 4 و نکسوس Nexus 6 (دو فبلت قدیمی ارزشمند)

نوشته شده در تاریخ1396-11-06 توسط 1677

سامسونگ note 4 و گوگل nexus 6 هر دو فبلت هستند و با استانداردهای امروز فبلت های قدیمی به حساب می آیند با این حال هر دو به نوبه خود گوشی های بسیار قوی هستند. هر دو فبلت صفحه نمایش با کیفیت، پردازنده قدرتمند و طراحی عالی دارند و فراتر از همه این ها این گوشی ها در سال 2018 نسبت به بقیه گوشی ها به طور قابل توجهی ارزان تر هستند.

یکی از مزایای خرید گوشی های قدیمی تر، علاوه بر ارزان بودن آن این است که می توانید ROM های سفارشی نصب کنید و به طور چشمگیری کارایی، طول عمر و قابلیت های گوشی خود را افزایش دهید.

نه سامسونگ نوت 4 و نه نکسوس 6 هیچکدام هیچ آپدیتی از سامسونگ یا گوگل دریافت نخواهند کرد. اما از آن جایی که این گوشی ها به راحتی آنلاک می شوند همچنان می توانید آپدیت ها را از طریق ROM های سفارشی نصب کنید و خصوصیات و قابلیت های جدیدی به هر دو گوشی مذکور اضافه کنید.

علیرغم قدیمی بودن، هر دو گوشی در مقایسه با استانداردهای امروزی مناسب قلمداد می شوند زیرا هر دو در قیمت های بسیار پایین تری نسبت به قبل در دسترس هستند و ارزش خرید بالایی دارند به خصوص اگر با نصب ROM های سفارشی روی گوشی های موبایل آشنایی داشته باشید.

مقایسه گوشی های سامسونگ نوت Note 4 و نکسوس Nexus 6

1) مقایسه گوشی سامسونگ گلگسی نوت 4 و نکسوس 6 از نظر طراحی و ساخت

درحالی که نکسوس 6 تغییر قابل توجهی نسبت به سایر گوشی های نکسوس گوگل نشان داد اما سامسونگ گلگسی نوت 4 تغییر چندان زیادی نداشت، صرفا چند تغییر کوچک داشت که قابل اغماض بود و در کل می توان گفت که بسیار شبیه نوت Note 3 بود.

گوشی Nexus 6 توسط موتورولا ساخته شد. گوشی های قبلی نکسوس توسط ال جی ساخته می شدند و خط و مشی طراحی و استایل ظاهری گوشی های ال جی روی آن ها پیاده می شد و همین روند اکنون با تغییر به موتورولا ادامه دارد.

مقایسه گوشی نوت 4 و نکسوس 6 از نظر قابلیت ها و ویژگی ها

اساسا، نکسوس 6 مانند نسخه بزرگتر گوشی تازه تاسیس موتورولا موتو X می ماندکه این مدل صفحه نمایش 5.2 اینچ دارد و Nexus 6 دارای صفحه نمایش بزرگتر 5.96 اینچ است. (تاچ ال سی دی motorola nexus 6)

این گوشی دارای قاب فلزی محکم و پنل پشت با روکش نرم است درحالی که صفحه نمایش آن با حاشیه باریکی احاطه شده است. به علاوه نکسوس 6 یک جفت بلندگوی استریوی جلویی دارد.

در مقابل گوشی Galaxy Note 4 به طور قابل توجهی کوچکتر و جمع و جورتر و باریک و سبک تر از چیزی است که گوگل ارائه کرده است. از لحاظ زیبایی با ظاهر چرم مصنوعی روی درب پشت کاملا شبیه سلف خود می باشد با این حال در این نسخه از لطافت و نرمی درب پشت note 3 خبری نیست و ظاهر آن پلاستیکی تر و خشن تر است.

اما، لبه های گوشی با یک نقره باریک نرم تر ساخته شده است که حاشیه های آن را لطیف تر از مدل های قدیمی می کند و همزمان به خاطر جنس پلی کربنات مات درب پشت گرفتن آن را در دست راحت تر می کند.

مقایسه گوشی سامسونگ نت 4 و نکسوس 6 گوگل ؛ کدام یک بهتر اند؟

نوت 4 اندکی ضخیم تر و سنگین تر از نوت 3 است اما همچنان نسبتا متعادل است و به طور قابل توجهی از نکسوس جدید گوگل نازک تر است.

در نهایت، گوشی Nexys 6 ضد آب است(هر چند اگر در آب پرتاب شود نمی تواند سالم دربیاید) ولی گوشی نوت 4 به هیچ وجه خاصیت ضد آب بودن گلگسی s5 را ندارد.

به همین ترتیب که این دو فبلت از نظر صفحه نمایش حیرت آور هستند، سایز و وزن شان نیز شما را متعجب می کند؛ صادقانه آن ها عالی هستند.

علی رغم این که آن ها زیاد متفاوت نیستند هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند. جایی که نکسوس 6 جلو می زند ارگونومی است. بدنه پشت گرد شده آن بدین معناست که روی سطح صاف نمی خوابد اما با ساختار کف دست بسیار هماهنگ است و به خوبی قالب آن می شود.

به علاوه موتورولا کار شگفتی در مورد حاشیه بندی نکسوس 6 انجام داده و یک صفحه نمایش 6 اینچی را در تقریبا همان فوت پرینت 5.7 اینچ نکسوس 4 جا داده است.

برتری های دیگری نیز وجود دارد؛ نکسوس 6 در مقایسه با لنز عقب نوت 4 اسپیکرهای جلوی صفحه و فلش دوربین دارد.

 نوت 4 در عمل جلو می زند. درب پشت قابل تعویض آن اجازه می دهد که به راحتی بتوانید باتری note 4 را تعویض کنید و فضای ذخیره سازی را گسترش دهید که هیچ کدام از این ها در گوشی نکسوس وجود ندارد.  نوت 4 به خاطر عرض باریکتری(78.6 در برابر 83 میلی متر) که دارد به شما اجازه می دهد به آن طرف صفحه گوشی راحت تر دسترسی داشته باشید و بنابراین بتوانید با یک دست تایپ کنید.

مقایسه گوشی سامسونگ نوت 4 و نکسوس 6

اگرچه، سامسونگ مواد ساخت گوشی هایش را محرمانه نگه می دارد اما من ظاهر و طراحی نوت 4 را بیشتر از نکسوس 6 می پسندم. این یک تحسین صد درصدی نیست چون هر دو گوشی ویژگی های قابل تحسینی دارند، اما درحالی که موتورولا با کمال تعجب از جنس نرم پیش فرض بدنه پشتی موتو X دست برداشته و قاب پشت لغزنده با ظاهر پلاستیکی چیپ را برگزیده است، درب پشت چرم مانند سامسونگ نوت 4 حداقل بافتی دارد که از سرخوردن در دست جلوگیری می کند و در صورت خراب شدن می توان آن را تعویض کرد.

در مورد حمل هر دو فبلت در طول روز چه می توان گفت؟ هر دو فبلت به خوبی در جیب های جلوی شلوارهای جین مردانه جا می شوند اما در حین عبور از پله ها، خم شدن و پیاده شدن از ماشین ممکن است درد کوتاهی حس کنید. 

2)مقایسه صفحه نمایش گلگسی note 4 با nexus 6

به عنوان فبلت، تکنولوژی صفحه نمایش هر دو گوشی در این جا یک نقطه تعیین کننده است. گوگل صفحه نمایش 5.96 اینچ آمولد با رزولوشن  2560x1440 در تراکم 493 پیکسل بر اینچ را انتخاب کرده است.

نیازی به گفتن نیست که با رزولوشن 2K کیفیت تصویر باید بسیار بی عیب و نقص باشد و علاوه بر این استفاده از OLED بایستی تضمین کننده تجربه رنگ های زنده و شاداب با کنتراست خوب باشد.

مقایسه گوشی سامسونگ note 4 و نکسوس nexus 6 ؛ کدام بهتر است؟

سامسونگ از نظر صفحه نمایش های OLED قدرت بسیاری دارد و صفحه نمایش Note 4 با 5.7 اینچ قطر صفحه نمایش کوچکتر Super AMOLED دارد که با تراکم پیکسل اندک بالاتر 516ppi رزولوشن یکسانی با نکسوس 6 ارائه می کند(البته توجه داشته باشید که این تفاوت کوچک زیاد قابل توجه نیست). با این حال چیزی که ممکن است قابل توجه باشد اشباع رنگ، کنتراست و روشنایی است که همگی روی صفحه نمایش های سوپر آمولد معمولا بهتر هستند.

با این حال سامسونگ به خاطر تولید رنگ های با دقت پایین تر و رنگ آمیزی روی مدل های قبلی مورد بازخواست قرار گرفته است و تلاش کرده تا این مشکل را حل کند. ممکن است هنوز note 4 دارای کنتراست و اشباع بالا باشد اما احتمالا دیگر رنگ های سفید متمایل به آبی را در آن مشاهده نخواهید کرد.

3)مقایسه دوربین گلگسی نوت 4 و نکسوس 6

گوشی Nexus 6 با یک سنسور نور پس زمینه 13MP، تثبیت کننده تصویر نوری(OIS)، دیافراگم f/2.0، ضبط ویدئویی 4k و فلش دوگانه مجموعه کیت تصویربرداری کاملا ارتقایافته نسبت به نکسوس 5 دارد. اما در عمل نتایج آنقدرها هم درخشان نیست.

گوشی نکسوس 6 زمان بیشتری برای فوکوس نیاز دارد و اغلب تصاویر آشفته و بی نظم می افتد که نیاز به دوباره عکس گرفتن دارند. با این حال کیفیت دوربین آن بهتر از نکسوس 5 است اما نسبت به گوشی نوت 4 که یکی از بهترین دوربین ها را حتی در مقایسه با آیفون 6 در برخی تنظیمات خاص دارد حرفی برای گفتن ندارد.

مقایسه گوشی سامسونگ نوت 4 و نکسوس 6 nexus

با این حال، سامسونگ گلگسی نوت 4 نیز به خاطر داشتن یکی از سنسورهای  ISOCELL BSI سامسونگ در 16MP، دیافراگم f/2.2، ثبت کننده نور OIS و ضبط ویدئو 4k ارتقا زیادی نسبت به نسخه های قبل خود داشته است.

عکس های گرفته شده توسط گوشی نوت 4 فوق العاده حیرت آور هستند. سامسونگ بار دیگر نشان داد که چقدر در تولید دوربین های پیشرفته گوشی های هوشمند توانا است که در سال های قبل نیز این توانایی خود را در گوشی های گلگسی اس 5 و نوت 3 نشان داده بود و در نوت 4 چیزهای بیشتری به آن افزود.

KYM مدت هاست که از مهارت سامسونگ در تولید تکنولوژی عالی دوربین های درون گوشی های خود و گلگسی نوت 4 ( حداقل قبل از انتظار گلگسی اس 6) حمایت می کند.

4)مقایسه گوشی های گلگسی  Note 4 و نکسوس Nexus 6 از نظر سخت افزاری

گوشی سامسونگ گلگسی نوت 4 تنها با یک فضای ذخیره سازی عرضه می شود که آن 32 گیگا بایت با پشتیانبی از میکرو SD تا ارتقا 128 گیگا بایت می باشد. در همین حال گوگل نکسوس 6 از SD کارت استفاده نمی کند اما دارای گزینه های 32 گیگ و 64 گیگ می باشد. با صرف نظر از این تغییر، هر دو گوشی از نظر دیگر خصوصیات مانند گزینه های اتصال، از جمله 4F LTE و 3G، وای فای دو باند، بلوتوث، NFC، میکرو usb و GPS کاملا یکسان هستند.

گوشی نوت 4 دارای یک بلستر مادون قرمز است و از تلویزیون MHL پشتیبانی می کند، درحالی که گوشی نکسوس 6 گوگل پشتیبانی از شارژ سریع Qi و شارژ سریع دارد.

مقایسه گوشی سامسونگ نوت 4 و نکسوس 6 گوگل ؛ کدام بهتر است؟

از نظر باتری، هر دو گوشی باتری با سایز یکسان دارند. با این حال گوشی سامسونگ نوت 4 دارای چند آیتم اضافی است. برای مثال باتری نوت 4 قابل جابه جایی است بنابراین می توانید در مواقع لزوم آن را با یک باتری یدکی پرشارژ تعویض کنید و دارای حالت صرفه جویی در باتری Ultra Power هست که با محدود کردن وظایف به تماس و پیام با یک صفحه نمایش سیاه و سفید با یک بار شارژ کردن می توانید تا 15 روز از گوشی خود استفاده کنید.

امتیاز دیگر نوت 4 داشتن قلم S-Pen نوت 4 می باشد که دارای نرم افزار تشخیص دست خط عالی می باشد و برای نقاشی کردن یا ویرایش عکس ها فوق العاده دقیق عمل می کند.

مقایسه گوشی سامسونگ نت 4 و نکسوس 6 nexus

گوشی سامسونگ مجموعه ای از بلندگوها را پشتیبانی می کند اما آن ها در پیکره بندی استریو جلوی صفحه نمایش Nexus 6  نیستند. 

اکنون این بخش را به تجربه کاربر و نرم افزار این دو فبلت ارتباط می دهم اما از یک چشم انداز کاملا مبتنی بر سخت افزار هر دو گوشی نوت 4 و نکسوس 6 یکسان هستند:

تراشه اسنپ دراگون 805 کوالکوم: 4 هسته ای 2.7 گیگا هرتز با سی پی یو krait 450، جی پی یو Adreno 420، رم 32 گیگ.

در نتیجه از نظر سخت افزاری ما تفاوت فاحشی را مشاهده نمی کنیم. این چیز بدی نیست چون هر دو دستگاه می توانند از پس هر برنامه ای که شما از گوگل پلی درون آن ها بریزید بربیایند و تا چند سال دیگر هم احتمال این که مشکلی پیدا کنند وجود ندارد.

البته تفاوت های جزئی سخت افزاری نیز وجود دارد: برای سنسور ضربان قلب و سنسور فینگر پرینت گوشی نوت 4 ، هر چند که قابلیت ضد آب بودن گلگسی اس 5 دیگر در این گوشی وجود ندارد.

در عین حال نکسوس 6 از ژیروسکوپ خود استفاده می کند تا زمانی که گوشی لمس شد صفحه قفل سیاه و سفیدی بالا بیاورد. این خوب است اما به اندازه فعال کردن صفحه Moto X که صرفا با عبور دست از نزدیک آن انجام می شد عالی نیست. 

5) مقایسه گوشی نکسوس 6 و نوت 4 از نظر نرم افزار و رابط کاربری

در این جا کلیشه هایی وجود دارد: تاچ وایز TouchWiz چیزی است که سرعت اندروید را کند می کند و با انبوهی از برنامه های بدون کاربرد و غیرقابل حذف فضای گوشی را هدر می دهد. در عین حال اندروید فعلی سریع و روان است که تمام تولیدکنندگان گوشی ها باید آن را اتخاذ کنند. اما مشکل این است که این حرف کاملا صحیح نیست حداقل در مورد این دو فبلت.

Nexus 6: Android 5.0/5.0.1 Lollipop

Note 4 - Android 4.4 KitKat with TouchWiz

برای مبتدیان TouchWiz در گلگسی نوت 4 در بهترین حالت خود است. چرا؟ چون سامسونگ یک ستون از قابلیت های مخصوص به فبلت را در آن ساخته است. کلید اصلی آن قلم S pen است که در ابتدا بحث برانگیز بود اما اکنون قلم استایلوس نوت 4 به طور گسترده مورد تحسین قرار گرفته است.

شاید اگر جزو آن دسته افرادی هستید که بعد از شنیدن سخنان استیو جابز در مورد S pen موقع پرده نمایی آیفون اصلی از آن دست کشیده اید با شنیدن این حرف متعجب شوید.

قلم S Pen بسیار دقیق است و با همان سرعت و دقت خودکارهای واقعی می نویسد و قابلیت های اضافه تری نیز دارد. مهم تر از آن اگر شما نزدیک صفحه نوت 4 آن را نگهدارید می تواند اپلیکیشن ها و میانبرهای ناوبری را بالا بیاورد و حتی اگر آن را پشت سر گذاشتید به شما هشدار دهد.

اما این تازه اول ماجراست. در نوت 4 امکان همپوشانی اپلیکیشن ها وجود دارد برای مثال شما می توانید یک ویدئو یوتیوب تماشا کنید و در همان زمان ایمیل های خود را بررسی کنید یا پنجره مرورگر را در حال نوشتن یک اپلیکیشن یادآور باز نگه دارید.

به همین ترتیب در حالی که پافشاری های اندروید تمام آن سفارشی سازی ها را رسوا کرد، در واقعیت سامسونگ به جز این کار انتخاب کمی داشته است چرا که Android 4.4 KitKat هیچ چیز خاص طراحی شده برای بهره مندی از مزایای این تبلت ارائه نمی کند. 

مقایسه گوشی سامسونگ نت 4 note و نکسوس nexus 6 گوگل ؛ کدام بهتر است>

 گوشی گوگل نکسوس به خاطر نرم افزار پوشش UI بدون محدودیت است، بنابراین بسته به این که سامسونگ چقدر توانسته است رابط کاربری TouchWiz خودش را خوب اجرا کند ما می توانیم اندکی عملکرد نرم تر از نکسوس 6 توقع داشته باشیم.

به هر حال هر دو گوشی از نظر پردازنده بسیار قوی هستند چون این جدیدترین تراشه کوالکوم است و هر کدام باید بتوانند به راحتی در مدت زمان طولانی از محتوای فروشگاهی گوگل استفاده کنند. از لحاظ نرم افزاری هر دو دستگاه با اندروید گوگل کار می کنند.

گوشی سامسونگ نوت 4 با اندروید Lollipop و لایه TouchWiz خودش کار می کند که زیبایی شناختی متمایز و چند قابلیت اضافه به همراه دارد اما استفاده از آن لزوما به سادگی استفاده از Android 5.0 Lollipop روی نکسوس 6 که ظاهر واضح و شفاف تری دارد نیست. 

ناگفته نماند که نرم افزار نکسوس آپدیت تر است با این حال احتمال آن زیاد است که نوت 4 به زودی یک نسخه جدید Lollipop دریافت کند.

شایان ذکر است که قابلیت های چند وظیفه داخلی نوت 4 به شما اجازه می دهد فضای صفحه نمایش را بین برنامه های متعدد به طور همزمان و پنجره های مینی نرم افزاری(برای چیزهایی مانند ماشین حساب) تقسیم کنید. این کار گوشی نوت 4 را به یک دستگاه خلاقانه تبدیل می کند که در فضای اندروید نسبتا نادر است.

سر انجام نکسوس 6 بهتر است یا نوت 4؟ 

در این که نکسوس 6 و گلگسی نوت 4 رقبای بزرگی برای هم هستند اندکی طنز وجود دارد چرا که در واقعیت آن ها گزاره های بسیار متفاوت با مزایا و معایب بسیار متفاوت هستند.

در نهایت می توان گفت که نت 4 یک گوشی کاری پر از قابلیت ها و ویژگی های مفید است و با قلم s pen، باتری قابل تعویض و فضای ذخیره سازی قابل ارتقا خودنمایی می کند.

در مقابل نکسوس 6 بیشتر شبیه آیفون 6 پلاس اندرویدی می ماند: سیستم عامل متداول با آپدیت های سریع، باتری داخلی و فضای ذخیره سازی غیرقابل ارتقا.

برای تصمیم گیری نهایی ابتدا باید از خود بپرسید چرا فبلت می خواهید؟

مقایسه گوشی سامسونگ note 4 و nexus 6 کدام یک بهتر است؟

اگر دلیل شما داشتن صفحه نمایش بزرگتر است پس به سراغ نکسوس 6 بروید. این یک معامله خوب است، nexus 6 دارای دوربین و اسپیکرهای عالی می باشد و سیستم عامل Lollipop با هر بار آپدیت ها بهتر و بهتر می شود که روی عملکرد و عمر باتری آن به طور غیرمستقیم تاثیر می گذارد.

در مقابل اگر گوشی موبایل با بهره وری بیشتر می خواهید به سراغ گلگسی نوت 4 بروید که به سادگی از این نظر از iPhone 6 Plus هم جلو می زند. این گوشی با برخی ویژگی های مخصوص فبلت که واقعا باید در اندروید اکنون وجود می داشت گوگل را خجالت زده کرد.

این ویژگی ها ممکن است زمانی به نکسوس 6 نیز اضافه شوند اما این که به امید آن روز نکسوس 6 را خریداری کنید معقول به نظر نمی رسد.

در نهایت باید بگوییم که این دو از گوشی های برجسته ای هستند که هنوز بعد از گذشت 4 سال از تولیدشان هم چنان آوازه و شهرت خود را حفظ کرده اند. این که کدام یک بهتراند به اولویت ها و نیازهای شما برمی گردد. 

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم