برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

آشنایی با انواع قطعات اصلی موبایل و کار هر یک

نوشته شده در تاریخ1396-11-25 توسط 28314

آشنایی با قطعات اصلی گوشی های موبایل؛ گوشی های موبایل از چه اجزایی ساخته شده اند؟گروهی از قطعات بسیار پیچیده درون گوشی موبایل وجود دارد اما قطعا هنگام خرید گوشی هیچ کدام از این قطعات چیزی نیستند که به آن ها فکر کنیم. با این حال، هنوز هم مهم است که در مورد سخت افزار که باعث می شود گوشی شما کار کند اطلاعات اولیه ای داشته باشید.

امروز ما قطعات اصلی گوشی موبایل که اکنون به یکی از دستگاه های ضروری ما در عصر رایانه ها تبدیل شده است را باز و معرفی می کنیم.  آماده اید تا در مورد قطعات داخلی گوشی موبایل تان بیشتر بدانید؟ پس در ادامه با ما همراه باشید.

امروزه با وجود تعدادی زیادی از گوشی های هوشمند موجود، طبیعی است که گوشی های موبایل در طراحی، ویژگی، دوربین، کیفیت صفحه نمایش، عمر باتری های مختلف و دیگر چیزهایی متفاوتی که مشتریان بیشتر می پسندند ارائه شوند.

با این حال، آن چه در داخل این دستگاه های هوشمند می گذرد نیز به همان اندازه مهم است زیرا اگر شما در این زمینه نیز آگاهی داشته باشید، آن گاه هنگام خرید گوشی جدید کمتر سردرگم می شوید.

معرفی قطعات اصلی درون گوشی های موبایل

1-صفحه نمایش

آشنایی با قطعات اصلی داخل موبایل

شاید بدیهی ترین جزء یک گوشی هوشمند صفحه نمایش آن باشد. با این حال هر جزئی که شما در خارج آن می بینید، در واقع یک جزء داخلی گوشی محسوب می شود.

تکنولوژی صفحه نمایش گوشی های موبایل امروزه در دو دسته بندی اصلی قرار می گیرند:

  • 1)آن هایی که مبتنی بر LCD هستند(فن آوری IPS و زیرشاخه هایش)
  • 2)آن هایی که مبتنی بر LED هستند(صفحه نمایش های AMOLED یا Super AMOLED و زیرشاخه هایش)

مقایسه صفحه نمایش ال سی دی با ال ای دی

روی صفحه نمایش مبتنی بر ال سی دی، نور پس زمینه ای وجود دارد که از طریق قطبنده ها تابیده می شود و از طریق عبور از چند فیلتر می درخشد و با کنترل صفحه نمایش کریستال، شما می توانید تعداد زیادی از رنگ های مختلف را در طرف دیگر مشاهده کنید.

به بیان ساده تر یعنی، نور توسط خود صفحه نمایش تولید نمی شود بلکه توسط نور پشت صفحه نمایش تولید می شود و فقط برخی از آن ها از طرف دیگر بیرون می آیند.

اما روی صفحه نمایش مبتنی بر ال ای دی، دیودهای تابنده نور تمام آن کارها را انجام می دهد. تمام پیکسل هایی که شما می توانید یا نمی توانید ببینید توسط این دیودهای کوچک تابنده نور انتشار می یابند. نام دیگر این دیودها ال ای دی است که می توانند رنگ های آبی، سبز و قرمز تولید کنند.

آشنایی با قطعات داخلی موبایل و کار هر کدام

در این جا، خود صفحه نمایش است که رنگ های مختلف و جذاب را تولید می کند. مزیت صفحه نمایش های آمولد AMOLED یا سوپر آمولد نسبت به همتایان IPS LCD این است که زمانی که یک پیکسل خاموش باشد شما یک رنگ مشکی می بینید و این هیچ باتری مصرف نمی کند ؛ به همین دلیل است که صفحه نمایش های AMOLED  از نظر عمر باتری کارایی بهتری دارند.   

با این حال در صفحه نمایش ال سی دی، اگر شما رنگ مشکی را مشاهده می کنید، در واقع نمایشگر کریستال است که طوری کنترل شده که هیچ نوری را از خود بیرون ندهد. اما نور پشت صفحه نمایش همچنان تولید می شود و این بدان معناست که گوشی در حال مصرف مقدار کمی از باتری است.

با این وجود، یکی از نقاط ضعف که نیاز است در مورد صفحه نمایش های AMOLED ذکر کنیم بالا بودن قیمت آن ها نسبت به IPS ها می باشد. اگر گوشی با صفحه نمایش آموال ای دی AMOLED دیدید و برچسب قیمت آن اندکی بالاتر بود احتمالا وجود این صفحه نمایش یکی از عوامل بالاتر بودن قیمت آن است.

2-باتری

آشنایی با قطعات اصلی گوشی موبایل و کار هر کدام

در باتری گوشی های موبایل معمولا از تکنولوژی لیتیوم یونی استفاده می شود که در گوشی ها هم به صورت قابل تعویض و هم به صورت داخلی استفاده می شوند. با این که این باتری ها که یکی از اجزای مهم گوشی می باشد، نیاز نیست دیگر در مورد مسائلی مانند کالیبراسیون و تست که در باتری های مبتنی بر نیکل آزاردهنده بودند نگران باشید.

با این حال، این بدان معنا نیست که باتری های فعلی بدون هیچ مشکلی هستند و کاربران باید موقع کار و استفاده از چنین اجزای ظریفی نهایت دقت را داشته باشند.

3-سیستم-روی-یک-چیپ یا SoC

SoC در واقع یک مدار مجتمع یا IC است که قطعات یک کامپیوتر کامل یا یک سیستم الکتریکی را در یک تراشه جای داده است. می توان گفت که SOC یکی مهم ترین جزء داخلی گوشی موبایل است و برخی کاربران ممکن است آن ار با پردازنده دستگاه اشتباه بگیرند.

با این حال، SOC بسیار فراتر از یک پردازنده است؛ SoC نه تنها شامل پردازنده گوشی(CPU) می شود بلکه GPU، مودم LTE، پردازنده صفحه نمایش، پردازنده ویدئو و دیگر تکه های سیلیکونی را نیز دربردارد که همین آن را به سیستم عملکردی اصلی گوشی تبدیل کرده است.

معرفی قطعات اصلی گوشی موبایل و کار هر کدام

درحالی که ممکن است گوشی هایی را ببینید که انواع مختلفی از SoC های شرکت کوالکوم، MediaTek، سامسونگ، Kirin هواوی و چیپ ست های توسعه یافته توسط اپل را تبلیغ می کنند، اما همگی از معماری سیستمی مشابه از ARM پیروی می کنند.

ARM در عمل نه تنها پردازنده ها و GPU های مخصوص به خود را تولید می کند بلکه مجوز طراحی و معماری سیستم خود را به دیگر شرکت ها اعطا می کند، بنابراین آن ها قادرند از تکنولوژی شان برای ایجاد SoC های قدرتمندتر و کارآمدتر استفاده کنند.

به علاوه برخی از شرکت ها از مجوز معماری سیستمی به نحوی استفاده می کنند تا مادامی که آن ها با معماری سیستمی ARM سازگار باشند بتوانند پردازنده های اختصاصی خود را برای استفاده در گوشی ها ایجاد کنند.

برای نمونه می توان به تراشه های سفارشی ساخت اپل که هسته های پردازنده اختصاصی توسعه یافته Cyclone را اجرا می کنند یا به پردازنده های Kryo شرکت کوالکوم اشاره کرد.

4-حافظه و فضای ذخیره سازی

آشنایی با انواع قطعات اصلی گوشی موبایل

هیچ گوشی نمی تواند بدون استفاده از RAM و مموری(حافظه سیستم) کار کند. ابتدا بیایید در مورد RAM صحبت کنیم که بیشتر دستگاه های موبایل با رم LPDDR3 یا LPDDR4 عرضه می شوند درحالی که برخی از گوشی های رده بالا با رم LPDDR4X فرستاده می شوند.

رم LP به خاطر کم مصرف کردن باتری برتری دارد و ولتاژ کلی این تراشه ها را کاهش می دهد و باعث می شود آن ها بسیار کارآمد شوند و عمر گوشی های موبایل را بیشتر می کند.

رم LPDDR4 بسیار کارآمدتر و قوی تر از LPDDR3 می باشد درحالی که رم LPDDR4X از همه قوی تر است و منجر به سرعت و کارایی بی نظیر می شود.

اگرچه LPDDR4X برای تولید گران قیمت تر است که به همین دلیل است که شما این رم را اکثرا روی گوشی های پرچمدار مشاهده می کنید.اما زمانی که نسل های جدیدتر RAM مانند LPDDR5 معرفی شوند آن موقع می توانید انتظار داشته باشید که رم LPDDR4X در دستگاه های رده متوسط استفاده شود.

همینطور حافظه داخلی، به عنوان حافظه فلش وجود دارد که فضای آن از 32 گیگا بایت شروع می شود و در برخی از گوشی ها به بالای 256 گیگا بایت نیز می رسد.

به طور طبیعی، از آن جایی که الزامات کاربران ایجاب می کند که مقدار فضای ذخیره سازی که استفاده می کنند سریعا افزایش یابد، تولیدکنندگان گوشی ها نیز با سرعت هر چه بیشتر مقدار RAM موجود در گوشی های هوشمند را افزایش می دهند.

هنگامی که اولین بار گوشی خود را راه اندازی می کنید، یکی از چیزهایی که ممکن است توجه شما را به خود جلب کند این است که فضای ذخیره سازی اعلام شده با چیزی که گوشی روی آن کار می کند یکی نیست.

برای مثال، یک گوشی که در مشخصات آن فضای ذخیره سازی 64GB اعلام شده، احتمالا برای استفاده شخصی فضایی 53 تا 55 گیگابایت دارد. خوب، این به خاطر آن است که سیستم عامل گوشی و اپلیکیشن های از قبل نصب شده به آن مقدار حافظه اولیه نیاز دارند.

5-مودم ها

معرفی قطعات اصلی گوشی موبایل و کار هر یک

از آن جایی که گوشی ها نوعی وسیله ارتباطی هستند، نیاز به قطعات ارتباطی دارند تا تماس ها و پیام ها را دریافت و ارسال کنند. این جاست که مودم به کار می آید و هر تولیدکننده SoC مودم برند خودش را دارد و این شامل کوالکوم، سامسونگ، هواوی و چندین تولیدکننده دیگر می شود.

تولیدکنندگان برای انتشار سریع ترین و کارآمدترین دسته از تراشه های LTE به شدت در حال رقابت هستند و اگر تا به حال اصطلاحی به نام مودم Cat 9 LTE به گوش تان خورده است، این سریع ترین و قوی ترین نوع مودم در حال حاضر است.

با این حال، اگر شبکه تلفن همراه شما چنین سطحی از سرعت را پشتیبانی نمی کند، آن گاه بدیهی است که داشتن چنین تراشه قدرتمندی در گوشی تان هیچ مزیتی محسوب نمی شود.

با این حال، شرکت ها تمام تلاش خود را می کنند تا مطمئن شوند که آن ها جدیدترین و پرسرعت ترین تراشه های رده مطلوب خود را تولید می کنند.

6-دوربین

آشنایی با قطعات اصلی موبایل و کار هر کدام

تمام گوشی های هوشمند مجهز به دوربین عقب و جلو هستند. گاها به دوربین جلو دوربین سلفی یا ثانویه نیز می گویند که معمولا تعداد مگاپیکسل آن کمتر از دوربین عقب می باشد. دوربین یک گوشی هوشمند شامل سه بخش اصلی است:

  •          سنسور که نور را تشخیص می دهد
  •          لنز جزئی است که از طریق آن نور می آید
  •          پردازنده تصویر

درحالی که تعداد مگاپیکسل در گوشی های هوشمند همچنان به عنوان یک ویژگی مهم دوربین محسوب می شود، اما اکنون اهمیت آن نسبت به گذشته کمتر شده است. در عوض، عامل محدود کننده اصلی سنسور دوربین گوشی است و این که هنگامی که نور از طریق لنزها عبور می کند سنسور چقدر حساسیت دارد.  

به یاد داشته باشید که سنسور گوشی های مختلف بسیار متفاوت با هم عمل می کنند، بنابراین هر قطعه عکس یا ویدئو که شما می گیرید از نظر کنتراست، اشباع بودن و دقت رنگ و چندین مولفه دیگر در مقایسه با گوشی های دیگر بسیار متفاوت خواهد بود.

اکثر اپلیکشن های دوربین دارای تنظیمات دستی هستند بنابراین شما می توانید عکس یا ویدئویی را مطابق با تنظیمات خود بگیرید اما بیشتر دستگاه ها لیست بلندبالایی از این کنترل ها و تنظیمات ارائه نمی کنند.

از آن جایی که گوشی های هوشمند دارای سنسورهایی با اندازه های کوچک هستند، معمولا کیفیت عکسبرداری و فیلمبرداری آن ها در شرایط کم نور تعریفی ندارد. این همان جایی است که تولیدکنندگان سنسور دوربین گوشی های موبایل به طور بی وفقه کار می کنند تا به طور قابل ملاحظه ای آن را بهبود ببخشند، اما آن طور که به نظر می رسند راه طولانی در پیش دارند.

7-سنسورها

آشنایی با انواع قطعات داخل گوشی موبایل و کار هر یک

پنج سنسور اصلی در گوشی موبایل وجود دارد که به آن اجازه می دهد به شما قابلیت های یک دستگاه هوشمند لمسی را ارائه کنند.

اسامی همه این سنسورها و اهمیت و کارایی آن ها در زیر ذکر شده است:

  • سنسور شتاب سنج(Accelerometer): توسط اپلیکیشن ها استفاده می شود تا جهت و نیز حرکت کردن گوشی شما را تشخیص دهد و نیز قابلیت هایی مانند تکان دادن گوشی برای عوض کردن موزیک را ارائه می کند.
  • سنسور ژیروسکوپ(Gyroscope): با سنسور شتاب سنج کار می کند تا چرخش گوشی را تشخیص دهد.قابلیت هایی مانند کج کردن گوشی در گیم های مسابقه ای یا تماشای فیلم با استفاده از این سنسور محقق می شود.
  • سنسور قطب نمای دیجیتال(Digital Compass): به گوشی شما کمک می کند تا جهت شمال را برای اهداف راه یابی و نقشه پیدا کند.
  • سنسور نور محیط(Ambient Light Sensor): این سنسور به طور خودکار قادر به تنظیم روشنایی صفحه نمایش بر اساس روشنایی محیط اطراف می باشد و از این رو به افزایش عمر باتری گوشی موبایل تان کمک می کند. به همین دلیل است که روشنایی گوشی شما در شرایط محیطی کم نور کاهش می یابد تا فشار کمتری به چشمان شما وارد شود.
  • سنسور مجاورت(Proximity Sensor): در طول مکالمه تلفنی، اگر دستگاه تان را نزدیک گوش تان بیاورید، به طور خودکار صفحه گوشی را قفل می کند تا از دستورات لمسی ناخواسته جلوگیری کند.
  • اکنون که اطلاعات بیشتری در مورد چیزهای پیچیده ای که درون گوشی تان اتفاق می افتد می دانید، در خرید گوشی موبایل بعدی تان می توانید با مقایسه قطعات مختلف درون گوشی های مدرن آن ها را از نظر کارآمد سبک سنگین کنید و بهترین گوشی را مطابق نیاز خود خریداری کنید.
9 نظر
  • شهرام

    شهرام 1398-01-15

    سلام فلت شارژ نوکیا ۸ رو دارین؟؟؟

    • 1398-01-15

      خیر

  • 1
  • افشین قیاسوند

    افشین قیاسوند 1397-11-29

    سلام ببخشین شما دوره کاراموزی تعمیرات موبایلم دارین؟

    • 1397-11-29

      سلام


      خیر نداریم.


      موفق باشید

  • 2
  • علیرضا

    علیرضا 1397-11-25

    سلام من میخوام دوربین پشت تبلت پیرگاردین رو بجای دوربین سلفی تبلت سامسونگ بزارم بنظرتون جواب میده بحث اندازه رو در نظر نگیرید از لحاظ نرم افزاری منظورمه

    • 1397-11-25

      سلام


      خیر جواب نمیده باید حتما دوربین خود تبلت باشه.

  • 3
  • مصطفی

    مصطفی 1397-09-28

    سلام ببخشید من یک تبلت لنوو a3000 دارم خب پردازنده گرافیکی ان power vr است خب می توانم پردازنده گرافیکی آن را عوض کنم مثل یک پردازنده گرافیکی به نام adreno بزارم یعنی قطعه شو عوض می کنم می تونم یا نمی تونم

    • 1397-09-28

      سلام وقت بخیر


      فکر نکنم جواب بده تست نکردم


      موفق باشید

  • 4
  • امیرسجادی

    امیرسجادی 1397-09-23

    خیلی عالی بود ممنون

  • 5
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم