تاریخچه شرکت اپل و فراز و نشیب هایش

نوشته شده در تاریخ1396-12-06 توسط 1715

اپل (Apple)، نامی که به تنهایی بیانگر اعتبار و شکوه است. این شرکت کامپیوتری شناخته شده ی جهان در واقع حاصل دانش و زحمات بزرگترین نوآورانی است که تا به حال جهان به خود دیده که یکی از ان ها آقای استیو جابز می باشد.

مرگ نابه هنگام او اندوه عمیقی بر قلب تمام علاقه مندان به کامپیوتر و گجت ها نشاند. استیو جابز با میوه زندگی اش یعنی اپل، در معنای واقعی انقلابی در شیوه گوش دادن موزیک و کار کردن با کامپیوترهای سنتی به پا کرد. در این مقاله به تاریخچه مختصری از اپل می پردازیم که اگر جزو طرفداران نوآوری و تکنولوژی هستید حتما ارزش خواندن خواهد داشت.

ردپای آغاز به کار اپل به اوایل و اواسط دهه هفتاد برمی گردد. این شرکت حاصل تلاش مشترک استیوجابز (Steve Jobs) و استیو وزنیاک بود.

آن ها دوران نوجوانی خود را در سن خوزه کالیفرنیا که به عنوان دره سیلکونی شهرت دارد گذراندند. هم جابز و هم وزنیاک اشتراکات زیادی داشتند، هر دو نوجوانی درون گرا بودند که به خوبی با جمع جوش نمی خوردند و از کالج ترک تحصیل کرده بودند.

آن ها اولین بار هم دیگر را در Hewlett Packard ملاقات کردند که در آن جا جابز مشغول کارآموزی تابستانی بود و وزنیاک نیز به عنوان تولیدکننده ماشین حساب کار مشغول به کار بود.

وزنیاک شیفته محصولات مربوط به تکنولوژی های جدید بود و دستگاه های مختلفی را به صورت غیرقانونی تولید می کرد. یکی از اختراعات بسیار جذاب او، دستگاهی بود که به افراد اجازه می داد تماس های تلفنی طولانی برقرار کنند. او این دستگاه را با هک کردن غیرقانونی شبکه AT & T ساخت.

بعد از مدت کوتاهی، جابز و وزنیاک تصمیم گرفتند تا به سمت یک مسیر واحد حرکت کنند. در همان جایی که وزنیاک از تولید محصولات جدید و جالب لذت می برد، استیو جابز با استراتژی های سودمند برای عرضه طیف گسترده ای از کامپیوترهای شخصی به جهان ظاهر شد.

برای تامین سرمایه تاسیس شرکت اپل، استیو جابز اتومبیل فولکس واگن و وزنیاک ماشین حساب Hewlett-Packard خود را فروخت.

تاریخچه اپل و فراز و نشیب هایش

در ابتدا، زیرزمین خانه جابز به عنوان دفتر مرکزی این شرکت انتخاب شد. آن ها اولین کامپیوتر شخصی شان را در 1 آوریل 1976 ساختند. اولین کامپیوتر اپل تحت نام شرکت کامپیوتری اپل(Apple Computer Co) عرضه شد.

لینک: خرید اینترنتی قطعات و لوازم جانبی اپل از اپل استور ماکروتل

شرکت کامپیوتری اپل در 1 آوریل 1976 توسط دو اخراجی از کالج یعنی استیوجابز و استیو وزنیاک تاسیس شد و این شرکت چشم انداز تغییر شیوه نمایش کامپیوترها برای مردم را در سرداشت.  جابز و وزنیاک می خواستند کامپیوترهایی بسازند که به اندازه کافی کوچک باشد تا مردم بتوانند یکی از آن ها را در خانه یا اداره خود داشته باشند. به زبان ساده تر آن ها کامپیوترهایی را می خواستند بسازند که کاربرپسندتر باشد.

اولین اقدامات شرکت اپل

اولین کامپیوتر شخصی اپل از تلویزیون به عنوان رسانه نمایش استفاده می کرد که به نوبه خود حرکتی انقلابی بود چون قبل از آن هیچ کامپیوتر شخصی هیچ نوع نمایشگری را ارائه نکرده بود. این کامپیوتر بسیار سریع تر از دیگر ماشین ها کار کرد و راه اندازی RAM آسان و کد بوت استرپ(خود راه انداز) فراهم کرد. به علاوه این کامپیوتر شامل یک کاپوت انعطاف پذیر بود که در صورت نیاز می توانستید ماشین را با آن بپوشانید یا نمایان کنید.

تاریخچه شرکت اپل و موفقیت ها و شکست هایش

اولین سفارش آن ها از فروشگاه کامپیوتر محل شان بود که می خواست 50 کامپیوتر آن ها را به ازای پرداخت 50 دلار برای هر کدام خریداری کند. استیو جابز و وزنیاک برای تحویل دادن این سفارش زحمات و شب بیداری های زیادی کشیدند.

به علاوه استیو جابز از رونالد وین(Ronald Wayne) خواست تا به شرکت آن ها بپیوندد و با دانش خود عملکرد آن ها را بهبود ببخشد. با این حال این همکاری نتوانست برای مدت طولانی دوام بیاورد.

سرعت گرفتن موفقیت شرکت اپل

اپل بعد از این که با کامپیوتر Apple I و تثبیت سودهای مالی جای پای خودش را محکم کرد، نسخه جدید و پیشرفته تر را با عنوان Apple II ارائه کرد. آن ها کامپیوتر اپل 1 را بدون مانیتور، کیبورد و کیس فروختند و تصمیم گرفتند که آن ها را در سال 1977 به آن اضافه کنند.

تاریخچه کمپانی اپل apple

اپل II با تولید اولین گرافیک های رنگ انقلابی در صنعت کامپیوتر به پا کرد و فروش اپل که در 1978 معادل 7.8 میلیون دلار بود در سال 1980 به 117 میلیون دلار رسید که در همان سال بود که اپل شناخته شده شد.

 این کامپیوتر واقعا در آن زمان محبوب بود و دلیلش این بود که رابط کاربری آن بازسازی شده رابط کاربری تلویزیون بود که می توانست به طور کامل گرافیک ها و رنگ ها را کنترل کند.

تاریخچه شرکت اپل و فراز و نشیب هایش

تلاش های آتی کمپانی اپل نیازمند هزینه بود و بنابراین سرمایه گذاری ها توسط مایک مارکولا Mike Markkula تامین شد. مارکولا عمیقا تحت تاثیر موفقیت طرحی که استیو جابز به او توضیح داد قرار گرفت و جمعا 92 هزار دلار سرمایه گذاری و بعدا نیز 250 هزار دلار را به صورت وام بانکی اعطا کرد.

علاوه بر این مارکولا در زندگی جابز و وزنیاک نقش مربی را نیز داشت و آن ها با راهکارهای تخصصی مدیریتی و کسب و کار آشنا می کرد.

نخستین مدیر عامل اپل، مایکل اسکات(Michael Scott) شخصی که اختراع فلاپی را پیشنهاد کرد نیز توسط مارکولا معرفی شد. مکینتاش که معروف ترین محصول اپل است در واقعا اولین کامپیوتری بود که از رابط موس گرافیکی استفاده می کرد. این کامپیوتر در واقع بعد از این که یکی از کارکنان اپل به نام جف راسکین(Jef Raskin) مکررا روی نیاز به توسعه کامپیوترهایی که قابلیت نمایش آسان تری برای افراد معمولی داشته باشند پافشاری کرد تولید گردید.

استیو وزنیک در سال 1983 از آن جایی که علاقه کمی به اداره مستمر اپل داشت آن را ترک کرد.

و بعد از آن عدم کفایت استیوجابز در به تنهایی مدیریت کردن شرکت معلوم شد. او فاقد دید و بلوغ یک استراتژیست بود و در رویکردش ثابت قدم نبود. او بعدا از اسکالی(Sculley) دعوت کرد که در کارهای شرکت به او کمک کند.

اسکالی با سال ها تجربه و تخصص در بازار، بهترین انتخاب بود و با خود ثبات و مدیریت کارآمد را به سازمان آورد. در واقع همین Sculley بود که طرح زیرکانه افزایش قیمت مکینتاش از $1,995 به $2,495 را پیشنهاد کرده بود.

شکست سخت اپل

با این حال مشاجره و اختلاف بین استیوجابز و اسکالی با گذر زمان افزایش یافت. دلیل اساسی آن اختلاف در ایدئولوژی بود چون همانقدر که اسکالی محتاطانه و سنتی فکر می کرد جابز دارای فکر باز بود و نمی توانست خود را تحت محدودیت قرار دهد. استیوجابز به زیر پا گذاشتن محدودیت ها برای تولید محصولات خلاقانه با ارزش و جالب برای مردم معتقد بود. بعد از مدتی استیوجابزدر سال 1985 به خاطر این مشاجرات اپل را ترک کرد و به سراغ چیزهای جدیدتر و بزرگتر رفت.

تاریخچه اپل apple و فراز و نشیب های آن

اپل به سختی توانست تا دهه 1990 روی پای خود بایستد. البته تمام موفقیت های تا آن موقع را نیز مدیون برنامه هایی بود که استیوجابز قبل از رفتنش به اجرا گذاشته بود. شرکت IBM یک جریان کامپیوتری راه انداخت که در جذب مخاطبان تاثیر زیادی داشت و در همین زمان محصولات اپل مانند Quadra، Centries و Performa همگی نتوانستند موفقیت کسب کنند. علاوه بر این اپل طیف وسیعی از PDA مخصوص به خود به نام نیوتن را معرفی کرد که این هم با شکست مواجه شد.

تمام این شکست ها به خاطر مدیریت ضعیف بود و ارزش سهام شرکت به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

از سوی دیگر، استیو جابز سازمان انیمیشن پیکسار(Pixar) را از جرج لوکاس(George Lucas) خریداری کرد و شرکت نرم افزاری دیگری به نام نکست(neXT) را تاسیس کرد. این اقدام نیز به خاطر قیمت های بالا شکست دیگری بود اما پایه و اساسی برای Mac OS X فراهم آورد و توانست تیم برنرز لی(Time Berners Lee) را به ورود به دنیای وب ترغیب کند.

آغاز دوباره موفقیت اپل

بازگشت استیوجابز جان تازه ای به اپل بخشید. اگرچه رشد در سال های ابتدایی کند بود اما زمانی که استیو جابز به صندلی مدیر عامل شرکت اپل نقل مکان کرد، با تاکید بر توسعه iMac(ترکیبی از صفحه نمایش CRT و طراحی CPU) سرعت رشد اپل را بیشتر کرد.

پروژه iMac موفقیت آمیز بود و به سرعت باعث رشد شرکت شد. به محض این که اپل تمرکز خود را به سمت حفظ زیبایی شناختی محصولات سوق داد، به موفقیت چشم گیری دست یافت.

تاریخچه شرکت اپل و فراز و نشیب های آن

در قدم های بعدی، اپل به معرفی سایر محصولات حیرت برانگیز مانند ساخت سیستم عامل جدید،  MAC OS X ، توسعه iBook، مک G4 و غیره پرداخت.

اپل در زمان فعلی

در زمان حال، غیر ممکن است کسی به گوشی های هوشمند، پلیر موزیک، لپ تاپ و غیره فکر کند و نام اپل از ذهنش گذر نکند. محصولات اپل امروزه بالاترین استانداردهای مصارف لوکس را تعیین می کند.

چیزی که باعث شد محصولات اپل تا این حد محبوب و پرطرفدار شود راه اندازی اپل آی پاد(Apple iPod) در تاریخ 23 اکتبر 2001 بود.

apple-rd-spending-increase-project-titan

اپل با تولید آی پاد ریسک کرد اما ارزش ریسک کردن داشت چون این دستگاه کوچک که به کاربران اجازه می داد تا بیش از 1000 آهنگ را پخش کند، شدیدا مورد پسند عام قرار گرفت و بازار را غبضه کرد. 

همین امر اکنون منجر به توسعه مدل های مختلفی از آی پاد نظیر Nano، classic، ipod mini، ipod touch، shuffle و غیره شده است.

تاریخچه کمپانی اپل و فراز و نشیب های آن

دیگر محصولات شرکت اپل، یعنی آیفون و آیپد در بین کاربران فوق العاده محبوب و پرطرفدار هستند. در سال 2003 نیز اپل سیستم مخصوص خودش را برای گوش دادن به موزیک یعنی iTunes را به دنیا ارائه کرد که در واقع روش گوش دادن مردم به موزیک را تغییر داد. امروزه iTunes یکی از پراستفاده ترین پلتفرم ها برای دانلود موزیک و ویدئو است. درحالی که تولید کامپیوتر همچنان بخش عمده ای از فعالیت های اپل بود اما محصولات مرتبط با موسیقی یعنی آیپاد و آیتونز به بخش سودآور شرکت تبدیل شده بودند.

در 25 آگوست 2011 به اطلاع عموم رسانه شد که استیو جابز از سمت مدیرعاملی اپل به خاطر ناراحتی سلامتی کناره گیری کرده است چرا که او مبتلا به سرطان پانکراس شده بود.

بعدها گزارش شد که سمت او به تیم کوک Tim Cook اعطا شده است. استیو جابز با موجی از غم و ناراحتی در 5 اکتبر 2011 جهان را ترک کرد.

اپل و آینده آن

اپل هیچ علاقه ای به کند شدن و دست کشیدن از موفقیت مفروضش نشان نمی دهد. این غول تکنولوژی تصمیم دارد روز به روز با تولید گوشی ها و تبلت های لوکس و مدرن سرآمد و الگوی دیگر تولیدکنندگان باشد. اپل به تازگی سه گوشی آیفون 8، آیفون 8 پلاس و ایفون X را ارائه کرده که ویژگی های متمایزی نسبت به گوشی های پرچمدار دیگر برندها دارد. صفحه نمایش آن ها تقریبا تمام اج است و فاقد دکمه خانه بوده و برای باز کردن قفل گوشی به جای سنسور تشخیص اثر انگشت از سنسور چهره نگاری استفاده می کند. اگرچه سنسور چهره نگاری قبلا نیز در برخی از گوشی های دیگر برندها به کار رفته بود اما آن ها چنان ضعیف بودند که با پرینت گرفتن عکس یک شخص می شد به راحتی قفل گوشی را باز کرد. اما امنیت سنسور چهره نگاری اپل بسیار بالاتر از این حرف هاست.

قبل از تر این نیز گوشی آیفون 4s با ویژگی های بسیار جذابی که داشت سر و صدا به پا کرده بود. برای مثال ویژگی تشخیص صدا یا Siri می تواند به آسانی صدای شما را تشخیص دهد، بفهمد و دستورات صوتی شما را اجرا کند.

تاریخچه اپل و فراز و نشیب های آن

استیو جابز ماه ها قبل از مرگ غم انگیزش قصد خود را برای تغییر مکان مرکز فرماندهی اش به شهر Cupertino کالیفرنیا در ساختمانی فوق العاده مدرن و با شکوه که فضایی برای استخدام بیش از 12 هزار کارمند داشته باشد را با جهانیان در میان گذاشت.

این ساختمان فوق العاده هوشمندانه ساخته شده است طوری که تمام مسائل مربوط به محیط زیست در آن رعایت شده و تنها از منابع طبیعی نامحدود به عنوان منبع انرژی در آن استفاده می شود. این ساختمان در سال 2013 تکمیل شد و شرکت اپل تصمیم گرفت که در سال 2015 به آن جا نقل مکان کند.

تاریخچه شرکت اپل و شکست ها و دستاوردهایش

یادداشت آخر

هیچ اندازه بحث و سخن نمی تواند به تنهایی شکوه و ابهت دنیای اپل و گسترش آن برای تبدیل شدن به غول تکنولوژی و شاید پرآوازه ترین نام در صنعت کامپیوتر و توسعه گجت ها را خدشه دار کند.

در این مقاله، ما تلاش کردیم خلاصه کوتاهی از تاریخچه اپل و فراز و نشیب هایش ارائه دهیم.

ضربه اصلی به اپل از دست دادن موسسش یعنی آقای استیو جابز بود که به سرطلان مبتلا بود. با این حال، دستاوردهای گذشته بنیان و بستر آینده را می سازد و ما دوست داریم مثل همیشه گجت ها و کامپیوترهای خیره کننده و حیرت آور از شرکت اپل دریافت کنیم.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم