برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

مقایسه تاچ ال سی دی گوشیهای سامسونگ گلکسی S9 و +S9

نوشته شده در تاریخ1397-01-27 توسط 1720

نگاهی دقیق بر تاچ و ال سی دی گلکسی S9 و +S9

گوشی های جدید سامسونگ یعنی گلکسی S9 و +S9 که به تازگی عرضه شدند سر و صدای زیادی در بازار گوشی های موبایل بر پا کرد. یکی از نقاط قوت این گوشی ها تاچ و ال سی دی فوق العاده آنها بود که در اینجا قصد داریم آنها را به صورت دقیق بررسی کنیم.

از چه نوع تاچ و ال سی دی صحبت می کنیم؟

گوشی گلکسی S9 دارای صفحه نمایش 5.8 اینچی است که 83.6 درصد از سطح را پوشش می دهد در حالی که گوشی گلکسی +S9 بزرگتر و 6.2 اینچ است که قاب باریک تری دارد و نسبت صفحه نمایش به بدنه ی آن به 84.2 درصد می رسد.

هر دو گوشی با فرمت 18.5:9 ساخته شده اند که نتیجه ی آن ابعاد نسبتا بلندتر این گوشی ها در مقایسه با گوشی های موجود در بازار است. لبه های این دو گوشی منحنی هستند که با ظرافت خاصی ساخته شده اند و جلوه ی زیبایی به گوشی ها داده است. البته باید اشاره کنیم که انحنای لبه های این دو گوشی در مقایسه با گوشی های گلکسی S8 و +S8 اندکی کمتر است.

در هر دو مدل با یک پنل Super AMOLED فوق العاده سر و کار داریم که توسط سامسونگ ساخته شده اند. رزولوشن 1440x2960 پیکسل یکی از ویژگی های خارق العاده ی این پنل ها می باشد. از آنجایی که ابعاد این دو گوشی متفاوت است پس تراکم پیکسلی آنها نیز فرق دارد. در واقع گوشی گلکسی S9 تراکم پیکسلی اندکی بیشتر و 570ppi دارد در حالی که تراکم پیکسلی گلکسی +S9 به 529ppi می رسد. این تراکم های پیکسلی دقیقا مشابه تراکم پیکسلی مدل های قبلی سامسونگ یعنی گلکسی S8 و +S8 هستند.
هر دوی این گوشی ها توسط گلس Gorilla Glass 5 محافظت می شوند و یک سنسور فشار در محل دکمه ی Home دارند.

الگوی قرار گیری پیکسل ها

سامسونگ از الگوی پیکسلی به نام Diamond Pixels برای این پنل های OLED استفاده کرده است که این الگو را در تصویر زیر مشاهده می کنید. همان گونه که می بینید زیر پیکسل های آبی بزرگترین زیر پیکسل این پیکسل ها هستند که دلیل آن اینست که این زیرپیکسل ها در نور دهی خیلی کارآمد نیستند و کمترین بازدهی انتشار نور را دارند. زیرپیکسل های سبز رنگ از همه ی آنها کوچکتراند چون نور بیشتری منتشر می کنند و بیشترین بازدهی انتشار نور دارند.

برای اینکه بیشترین تراکم پیکسلی ممکن در هر اینچ وجود داشته باشد، سامسونگ زیر پیکسل های قرمز و آبی رنگ را الماسی شکل ساخته است. هم چنین زیر پیکسل های سبز رنگ به دلیل اندازه ی کوچک شان بیضوی شکل هستند.

واضح ترین رنگ هایی که تابحال دیده شده

کیفیت رنگ ها روی صفحه نمایش این گوشی ها با چشم غیر مسلح نیز واضح است و واقعا جای تحسین دارد. حتی برخی از کارشناسان از این صفحه نمایش ها به عنوان بهترین صفحه نمایش های جهان یاد کرده اند که نشان دهنده ی کیفیت فوق العاده ی آنها و تجربه ی خوشایند کار با آنها می باشد. اگر چه کیفیت این صفحه نمایش ها کاملا بدیهی است ولی از لحاظ علمی نیز کیفیت آنها را بررسی می کنیم.

بر اساس گفته ی وبسایت Display Mate، پنل OLED گلکسی S9 بهترین نمایش رنگ را بین گوشی ها دارد. آنها ادعا می کنند که مقدار JNCD (اختلاف رنگ قابل توجه) این پنل 0.7 است و بازنمایی رنگ گلکسی S9 در عمل از حالت ایده آل قابل تشخیص نیست. البته این بدین معنی نیست که گوشی های آینده نمی توانند مقادیر JNCD بالاتری داشته باشند، در واقع گوشی گلکسی S9 به طرز خارق العاده ای به حالت ایده آل نزدیک است.

مقادیر JNCD در حقیقت اختلاف بین رنگ مرجع و رنگ اندازه گیری شده را نشان می دهند. مقادیر JNCD کمتر از یک بدین معنی است که رنگ دیده شده به حالت ایده آل و واقعی نزدیک است.

ما این تست را توسط یک ابزار کالیبراسیون رنگ بنام Spyder 5 Ellite انجام دادیم و مقادیری که ما ثبت کردیم نیز کمتر از یک بودند که در جدول زیر مشاهده می کنید:

مقادیر X و Y جدول اختلاف بین مقدار اندازه گیری شده و مقدار واقعی را نشان می دهند. با ترکیب این دو پارامتر می توانیم مقدار JNCD را بدست آوریم. مثلا برای رنگ قرمز داریم:

بیان ریاضی بردار : 0.6813 + 03187i

اندازه ی بردار : r = 0.7521 ، زاویه ی بردار : θ = 25.0694º

در این مثال، رنگ قرمز دارای اختلاف JNCD برابر 0.7521 می باشد که عالی است. در شکل زیر مثلث سفید رنگ مشخص شده، بازنمایی رنگ گوشی گلکسی S9+ را در حالت استاندارد نشان می دهد. (وبسایت AndroidPIT)

گوشی های گلکسی S9 و +S9 قادر هستند طیف رنگ sRGB / Rec.709 را در حالت استاندارد به خوبی نمایش دهند ( به طور دقیق تر، 107 % از این طیف رنگ). با استفاده از حالت AMOLED Cinema صفحه نمایش نیز این گوشی ها قادر به پوشش 101% از طیف رنگ DCI-P3 هستند که دلیل آن نوع پنل OLED آنها است که یک حالت اشباع بالا به نام Deep Red دارند.

حالت Adaptive Display نیز تا 141 % از استاندارد sRGB / Rec.709 و 113 % از استاندارد DCI-P3 می رسد که بیشترین مقادیر اندازه گیری شده برای یک گوشی هوشمند تا به امروز می باشد. هم چنین باید اضافه کنیم که کاربران می توانند بالانس رنگ سفید را کالیبره کنند. بر اساس نتایج ما، پیشفرض صفحه نمایش به نحوی کالیبراسیون شده که رنگ سفید آن اندکی متمایل به آبی نشان داده می شود.

از تیرگی مطلق تا آفتابی روشن

ویژگی متمایز پنل های OLED اینست که هر پیکسل مجزای آن روشنایی خودش را دارد. این یعنی اینکه چون شما می توانید روشنایی هر پیکسل را بصورت مستقل کنترل کنید، پیکسل های خاموش مطلقا تیره هستند. نتیجه ی این ویژگی این است که پنل های OLED عملا کنتراست (Contrast) بی نهایت دارند چون حتی امکان محاسبه ی نسبت کنتراست آن وجود ندارد (میزان نور رنگ تیره برابر با صفر است).

شگفتی های تاچ و ال سی دی گوشی های گلکسی S9 و +S9 فقط به تیرگی مطلق و کنتراست بی نهایت آنها خلاصه نمی شود. بر اساس گفته ی وبسایت Display Mate، نسل جدید گوشی های سامسونگ دارای ماکزیمم نور صفحه نمایش 1130 nits هستند که البته از ماکزیمم نور صحفه نمایش گلکسی note 8 کمتر است.

این ویژگی به دو گوشی گلکسی S9 و +S9 اجازه می دهد در نور مسقیم خورشید نیز خوانا باشند و حتی زمانی که به ماکزیمم نور صفحه نمایش می رسند نیز بازنمایی رنگ آنها اندکی کاهش می یابد که غیر قابل مشاهده و نامحسوس است. همه ی این ویژگی ها باعث شده تا هر دو گوشی گواهی HDR Premium و HDR 10 را از اتحادیه ی UHD کسب کنند.

در شکل های زیر وضوح رنگ روی صفحه نمایش این گوشی ها را در مقایسه با گوشی های پرچم دار بصورت کیفی مشاهده می کنید. ردیف بالا رنگ های اندازه گیری شده (واقعی) و ردیف پایین رنگ های مبنا (هدف) را نشان می دهند. هرچه رنگ های اندازه گیری شده به رنگ های مبنا نزدیک تر باشند نشان از بهتر بودن وضوح رنگ آن صفحه نمایش است. وضوح رنگ صفحه نمایش گوشی های گلکسی S9 و +S9 در مقایسه با گلکسی S8 و پرچمداران گوشی های دیگر یعنی iphone x ،تاچ ال سی دی LG V30 و Google Pixel 2 را در شکل های زیر مشاهده می کنید.

پارامترهای دیگر

پارامترهای دیگر موثر بر عملکرد صفحه نمایش این گوشی ها در جدول زیر نشان داده شده است. در جدول زیر عملکرد صفحه نمایش گوشی های گلکسی S9 و +S9 را در مقایسه با سری های قبلی سامسونگ یعنی گلکسی S8 ، Note 8 ، گلکسی S7 و هم چنین پرچمدار جدید اپل یعنی آیفون X مشاهده می کنید.

ستون دوم نشان دهنده ی مینیمم نور صفحه نمایش بر حسب nits است. در واقع این اعداد نشانگر سطح نور رنگ سفید در تنظیمات مینیمم نور صفحه نمایش می باشند. به عبارتی دیگر این اعداد بیانگر میزان تیرگی صفحه نمایش است و هر چه مینیمم نور یک صفحه نمایش کمتر باشد در محیط های تاریک عملکرد بهتری دارد و راحت تر می توان با آن کار کرد. مینیمم نور صفحه نمایش های گلکسی S9 و +S9 هر دو 1nits هستند که فوق العاده عالی هستند و کمترین مقادیر را بین این گوشی ها دارند.
ستون سوم جدول، نسبت کنتراست (Contrast) صفحه نمایش ها را نشان می دهد که هر چه این نسبت بالاتر باشد بهتر است. همان گونه که می بینید این نسبت برای همه ی گوشی ها بی نهایت است.

ستون چهارم دمای رنگ را نشان می دهد. در واقع این ستون بالانس بین رنگ های قرمز و آبی را در صفحه نمایش نشان می دهد. دمای رنگ ایده آل برای یک صفحه نمایش 6500 کلوین است. دماهای بالاتر از 6500 کلوین نشان دهنده ی ظاهر سردتر (مایل به آبی) صفحه نمایش و دماهای پایین تر از 6500 کلوین نیز بیانگر ظاهر گرم تر(مایل به قرمز) صفحه نمایش می باشند. همان گونه که در جدول مشاهده می کنید دمای رنگ روی صفحه نمایش گوشی های گلکسی S9 و +S9 به ترتیب 7842 و 7766 کلوین هستند که هر دو دماهای متوسطی هستند و بیانگر ظاهر اندکی گرم (متمایل به قرمز) صفحه نمایش آنها می باشد. در بین گوشی های اشاره شده گوشی گلکسی S8 با داشتن دمای رنگ 6784 کلوین بهترین دما را دارد.

ستون بعدی مقادیر گاما را نشان می دهند. در واقع این پارامتر نشان می دهد که آیا یک صفحه نمایش حین نشان دادن رنگ ها و سایه ها روشنایی کافی فراهم می کند یا نه. مقدار گامای ایده آل 2.2 است. مقادیر گامای گوشی های گلکسی S9 و +S9 به ترتیب 2.14 و 2.11 هستند که هر دو خوب هستند. گوشی آیفون X با داشتن گامای 2.2 بهترین عملکرد را در این زمینه دارد.

ستون ششم نشان دهنده ی DELTA E یا متوسط عدم دقت رنگ های اصلی (قرمز،سبز،آبی) و رنگ های فرعی یا ثانویه ( فیروزه ای،ارغوانی،زرد) هستند. اعداد کمتر از 2 ایده آل هستند. متوسط Delta E گوشی های گلکسی S9 و +S9 برابر 5.5 است که نتایج متوسطی هستند. گوشی آیفون X در این زمینه نیز بهترین عملکرد را بین سایر گوشی ها دارد و متوسط Delta E برابر 3.18 را ثبت کرده که خوب است.

ستون آخر نیز نشان دهنده ی DELTA E یا متوسط عدم صحت رنگ های صفحه نمایش در مقیاس خاکستری هستند. در اینجا نیز مقادیر Delta E کمتر از 2 ایده آل هستند. اعداد بدست آمده برای صفحه نمایش های گلکسی S9 و +S9 به ترتیب 7.53 و 7.91 می باشند که هر دو متوسط هستند. صفحه نمایش گوشی Google Pixel 2 با داشتن Delta E برابر 2.08 بهترین عملکرد را بین این گوشی ها دارد.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم