اقدامات لازم هنگام خیس شدن گوشی موبایل و بعد ازافتادن گوشی در آب

نوشته شده در تاریخ1397-01-29 توسط 14750

1- اولین اقدام بعد ازافتادن گوشی در آب  وخیس شدن گوشی موبایل

بعد از خیس شدن گوشی موبایل و آب خوردگی گوشی پورت های هندزفری، سوراخ های ریز میکروفون، شارژر، کابل USB و کاورهای پلاستیکی روی گوشی موبایل (هر چند سفت باشند) محل هایی هستند که آب تنها پس از چند ثانیه وارد آن ها می شود. گوشی را فورا بردارید و خاموش کنید چون اگر زیاد در آب باشد ممکن است اتصال کوتاه رخ دهد و گوشی تان خراب شود.

زمانی که گوشی را از آب بیرون آوردید، مطمئن شوید که خاموش است. اگر به نظر می رسد گوشی تان سالم است باز هم بهتر است گوشی تان را خاموش کنید. اگر گوشی تان هم چنان روشن است، آن را خاموش کنید یا باتری اش را بیرون بیاورید.
خبر خوب این است که گوشی های جدید که ضد آب نیستند نیز اغلب کمی در برابر آب مقاوم هستند و در مقایسه با گوشی های سال های قبل بهتر می باشند.

2-اگر گوشی تان را سریعا از داخل آب بردارید ممکن است زیاد آسیب نبیند.

هر چه زمان تماس آب با گوشی بیشتر باشد مانند زمانی که با لباس داخل ماشین لباسشویی شسته می شود، آسیب آن جدی تر خواهد بود. البته قبل از اینکه کاملا از گوشی تان نا امید شوید ارزش آن را دارد که مراحل زیر را انجام دهید:

• اگر گوشی به شارژر دیواری وصل است و در آب افتاد، گوشی را از داخل آب برندارید. از یک کارشناس یا تعمیرکار بخواهید مراحل ایمنی مربوط به این حالت را برایتان توضیح دهد (مانند خاموش کردن فیوز اصلی برق یا کارهای مشابه). همان طور که می دانید آب و برق با هم میکس نمی شوند و باعث برق گرفتگی می شود. اگر گوشی تان به شارژر دیواری وصل نبود ولی داخل آب افتاد آنگاه گوشی را در سریع ترین زمان ممکن از آب بردارید و مراحل بعدی را ادامه دهید.

• واکنش سریع می تواند خسارت گوشی را خیلی کاهش دهد و هر ثانیه تاثیر گذار است. البته در این حالت عصبی و دست پاچه نشوید چون ممکن است تحت فشار تصمیم های غلط بگیرید.

2

3-پس از بیرون آوردن گوشی از آب، فورا مقداری دستمال توالت یا لباس نرم تهیه کنید و گوشی را روی آن بخوابانید و همزمان کاور باتری و خود باتری را بیرون آورید.

این اقدام یکی از مهم ترین کارها برای نجات گوشی است. با این کار بسیاری از مدارهای داخل گوشی آسیب نمی بینند چون دیگر به یک منبع تغذیه (باتری) وصل نیستند.

• برای فهمیدن این که آیا گوشی واقعا آب گرفته و آسیب دیده کافیست گوشه ای که باتری است را بررسی کنید- بایستی یک مربع یا دایره ی سفید با یا بدون خطوط قرمز در این قسمت وجود داشته باشد که اگر صورتی یا قرمز شده بود یعنی اینکه گوشی تان خیس شده و آسیب دیده است (شامل گارانتی نیز نمی شود). این قطعه ی بسیار کوچک مانند یک برچسب در گوشی های جدید قرار دارد که به عنوان نشانگر تماس مایعات شناخته می شود.

• اگر نمی دانید چگونه باتری گوشی را بیرون آورید سریعا دستورالعمل آن را بخوانید.

4-سیم کارت گوشی را در بیاورید.

اطلاعات بسیاری از مخاطبین شما در روی سیم کارت ذخیره شده اند که برای بسیاری این اطلاعات از خود گوشی مهم تر است.

• سیم کارت معمولا از آسیب ناشی از آب گرفتگی در امان می ماند ولی فورا آن را بیرون آورید تا به خوبی کار کند. سپس آن را خشک کنید و در جایی نگه دارید تا زمانی که مجددا گوشی تان را به شبکه وصل می کنید، از آن استفاده کنید (اگر گوشی تان سیم کارت ندارد این مرحله را رد کنید)

5-دیگر قطعات جانبی گوشی از قبیل کارت حافظه، هدفون و کاور محافظ را بردارید.

تمامی اتصالاتی که پورت ها و سوراخ های گوشی را پوشانده اند را بردارید تا در معرض هوا قرار گیرند و خشک شوند.

6-گوشی تان را با یک پارچه ی نرم یا حوله خشک کنید.

اگر حتی یک قطره آب داخل گوشی بماند، می تواند باعث خوردگی یا اتصال کوتاه و خراب شدن گوشی تان شود. مشخص است که شما بایستی در سریع ترین زمان ممکن بیشترین مقدار آب را از گوشی خارج کنید. برای جلوگیری از ورود بیشتر آب کارهای زیر را انجام دهید:

• تا حد ممکن آب را به آرامی از داخل گوشی پاک کنید بدون اینکه گوشی را بیندازید. از تکان دادن یا حرکت بیش از حد گوشی اجتناب کنید چون ممکن است آب بدتر داخل گوشی شود.

• با دستمال کاغذی یا دستمال توالت گوشی را خشک کنید، سعی نکنید کاغذ را لوله کنید و داخل گوشی بفرستید. هم چنین مواظب باشید پرزهای دستمال داخل گوشی نماند. این کار را به آرامی انجام دهید تا آب باقی مانده تا حد ممکن پاک شود.

• اگر باتری گوشی را در آوردید، داخل گوشی (محل قرارگیری باتری) را با الکل بمالید که با این کار آب جابجا می شود و همین کار به راحتی مشکل شما را برطرف خواهد کرد.

7- از یک جاروبرقی استفاده کنید.

اگر می خواهید آب را از داخل گوشی بمکید، از یک جاروبرقی (وسایل مکنده) استفاده کنید. برای خارج کردن رطوبت باقی مانده از داخل گوشی، جاروبرقی را بمدت 20 دقیقه روی سطوح مختلف گوشی بگیرید (برای این کار می توانید از دوست خود کمک بگیرید)

• این کار سریع ترین روش است و می تواند گوشی تان را کاملا خشک کند و پس از 30 دقیقه قابل استفاده خواهد بود. البته اگر گوشی تان بمدت خیلی کوتاهی در معرض آب قرار گرفته بود، پیشنهاد نمی کنیم گوشی تان را به این زودی روشن کنید.

• مواظب باشید دهانه ی جاروبرقی را خیلی نزدیک گوشی نگیرید چون ممکن است الکتریسیته ساکن ایجاد کند که برای گوشی حتی از آب نیز بدتر است.

8-از سشوار استفاده نکنید.

برخلاف توصیه های رایج، پیشنهاد نمی کنیم از سشوار حتی در حالت باد سرد استفاده کنید. استفاده از سشوار ممکن است باعث شود رطوبت بیشتر داخل گوشی نفوذ کند و به قطعات الکترونیکی داخل گوشی برسد و آن را خراب کند. هم چنین اگر سشوار خیلی گرم باشد ممکن است آسیب های دیگر به گوشی برسد. در کل هیچ وسیله گرمایشی نباید برای خشک کردن موبایل استفاده شود. بسیاری از تراشه‌ها و مدارهای درون موبایل به حرارت حساس هستند و افزایش دما به آنها صدمه خواهد زد. نکته بعدی این است که بخار در این شرایط نمی‌تواند به راحتی از موبایل خارج شود و دوباره درون گوشی به حالت مایع در می‌آید، پس از این روش به هیچ وجه استفاده نکنید. درضمن در آفتاب قرار دادن نیز می‌تواند تاثیری مشابه داشته باشد.

• اگر رطوبت وارد عمق گوشی شود، ممکن است مواد معدنی داخل آن بر روی مدارهای گوشی ته نشین شوند و باعث خوردگی و اکسیداسیون آن شوند که ممکن است باعث خرابی دائمی قطعات گوشی شود.

• اگر چه بایستی از دمیدن هوا به داخل گوشی اجتناب کنید، ولی استفاده از هیتر، فن و دیگر دستگاه ها برای عبور دادن هوا از روی گوشی مناسب است و به خشک شدن آن کمک می کند. بر اساس قانون برنولی اگر هوای گرم و خشک با سرعت از روی گوشی عبور کند، افت فشار ناشی از هوا به آرامی رطوبت را از داخل گوشی بیرون می آورد. بهترین بخش این آپشن این است که شما می توانید گوشی را برای چند ساعت در جلوی هوای گرم و در حال حرکت قرار دهید تا رطوبت داخل آن بیرون بیاید.

9-از مواد با قابلیت رطوبت گیری بالا استفاده کنید.

قرار دادن گوشی به مدت یک شب داخل کاسه ای از برنج خام یکی از آپشن های ارزان است. هم چنین پوشاندن گوشی با دستمال توالت یکی دیگر از گزینه ها می باشد. برنج می تواند رطوبت باقی مانده را جذب کند.

• در صورت در دسترس بودن دسیکانت ها (رطوبت گیر) ترجیحا از این مواد استفاده کنید چون رطوبت را بهتر از برنج جذب می کند. شما می توانید گوشی را داخل یک کیسه ی پلاستیکی بگذارید و در آن را ببندید. یک بسته رطوبت گیر مانند سیلیکاژل (معمولا داخل کفش و کیف جدید وجود دارد) به همراه گوشی داخل ظرف قرار دهید. البته ممکن است رطوبت گیرهای داخل کیف و کفش ها قبلا اشباع شده باشند و رطوبت جذب نکنند که می توانید آنها را از فروشگاه ها تهیه کنید. گوشی را تا جایی که امکان دارد داخل ظرف برنج یا رطوبت گیر بگذارید (حداقل یک شب) تا رطوبت آن جذب شود.

• هر از چند ساعت گوشی را زیر و رو کنید تا تمامی قسمت های آن با برنج یا رطوبت گیر تماس داشته باشند. این کار باعث خواهد شد هر قطره آب باقی مانده داخل گوشی راهی برای خروج داشته باشد و گوشی کاملا خشک شود.

• راه‌های دیگری نیز مانند فرو بردن گوشی در الکل 99 درصد وجود دارد، که باعث برطرف شدن رطوبت داخلی می‌شود و پس از مدت کمی خود الکل نیز بخار می‌شود که ما این روش را پیشنهاد نمی‌کنیم، چون معلوم نیست که آیا قطعات گوشی به الکل حساس باشند یا خیر. ولی این روش سریع‌تر عمل می‌کند.

9

10- گوشی تان را در جایی بگذارید که نور خورشید به آن برسد تا اگر رطوبتی داخل گوشی باقی مانده از آن خارج شود.

11- گوشی تان را روی حوله، دستمال یا پارچه بگذارید.

پس از بیرون آوردن گوشی از داخل ظرف برنج یا رطوبت گیر، گوشی را به صورت صاف روی یک وسیله ی جاذب مانند حوله بگذارید. به یاد داشته باشید که هدف از این کار تخلیه ی تمامی رطوبت از گوشی است.

• حوله یا دستمال مورد استفاده را هر 4 تا 6 ساعت چک کنید. اگر رطوبت روی آنها دیدید، مرحله ی جاروبرقی و رطوبت گیر را مجددا تکرار کنید.

10

12- گوشی تان را تست کنید.

پس از گذشت 24 ساعت (در صورت نیاز زمان بیشتر) گوشی تان را چک کنید و از خشک بودن تمامی نقاط آن اطمینان حاصل کنید. تمامی پورت ها، محفظه ها و شکاف ها گوشی را از وجود هر گونه رطوبت بررسی کنید. هر گونه گرد و خاک را از روی گوشی و کاورهای آن پاک کنید، سپس باتری گوشی را داخل آن قرار دهید. گوشی را روشن کنید و گوش کنید صدای عجیب از داخل گوشی بیرون می آید یا نه. نهایتا تمامی اجزای گوشی را چک کنید و مطمئن شوید درست کار می کنند. مثلا با گوشی تان تماس برقرار کنید و ببینید میکروفون و بلند گوی آن درست است یا نه.

13- اگر گوشی تان کاملا خشک شده ولی درست کار نمی کند، باتری آن را در بیاورید و گوشی را به شارژ بزنید.

اگر گوشی در این حالت کار کرد، احتمالا بایستی یک باتری جدید بخرید.

14-گوشی تان را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید.

بعضی مواقع این افراد قادرند گوشی را درست کنند. دقت داشته باشید که حتما مشکل آب گرفتگی و خیس شدن گوشی را با آنها در میان بگذارید. حتی اگر این موضوع را با آنها در میان نگذارید باز هم چندین شاخص داخلی وجود دارند که وجود رطوبت را ثابت می کنند و تعمیر کاران متوجه این موضوع خواهند شد ولی بهتر است آنها را زودتر باخبر کنید تا بتوانند کارشان را بهتر انجام دهند. شما می توانید برای گارانتی گوشی خود نیز اقدام کنید.

15- گوشی را هیچ وقت از هم جدا نکنید مگر اینکه آموزش دیده باشید و مهارت کافی در این زمینه دارید.

باز کردن گوشی را به افراد حرفه ای و متخصص بسپارید چون انجام این کار ممکن است باعث شوک، برق گرفتگی یا در معرض مواد شیمیایی خطرناک قرار گرفتن شود.

• اگر پس از خشک کردن گوشی، گوشی تان شارژ می شود ولی درست کار نمی کند احتمالا هنوز کمی رطوبت داخل آن وجود دارد یا رطوبت داخل آن باعث خوردگی قطعاتی از گوشی شده است. تمامی کاورها، باتری، سیم کارت و کارت حافظه و دیگر اتصالات خارجی گوشی را مجددا بردارید و گوشی را با یک مسواک یا قلم موی تمیز به آرامی بمالید.(برای راهنمایی بیشتر در یوتیوب جستجو کنید)

14

از قاب های محافظ ضدآب برای گوشی تان استفاده کنید یا گوشی های ضدآب بخرید.

خوش بختانه مراحل بالا برای نجات دادن گوشی حین خیس شدن کمک زیادی می کنند ولی اگر می خواهید در آینده با این مشکل مواجه نشوید، یک قاب محافظ ضد آب برای گوشی تان بخرید. قاب های ضد آب خوبی در بازار وجود دارند که بین آنها برندهای Otterbox، Griffin Survivor و Catalys توصیه می شوند.

تعدادی از گوشی ها تحت عنوان گوشی ضد آب به بازار عرضه شده اند. دقت داشته باشید زمانی که یک شرکت سازنده ی گوشی این موضوع را مطرح می کند، معمولا تحت شرایط خاص عملی می باشد. مقاومت یک گوشی نسبت به آب معمولا به شفافیت (تمیزی) آب، عمق فرورفتگی و مدت زمان فرو رفتن در آب بستگی دارد. توصیه ما به شما این است که حتی الامکان گوشی را زیر آب نبرید مگر اینکه واقعا ضروری باشد. تا اواخر سال 2017 گوشی های گلکسی S7+، S7 Edge، S8، S8 سامسونگ، آیفون 7 و 7 Plus، LG G6 و گوشی های Xperia Z5، Xperia Z5 Compact و XZ Premium سونی به عنوان گوشی های ضد آب به بازار عرضه شده اند که احتمالا سری جدید گوشی ها نیز این قابلیت را داشته باشند.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم