کالبد شکافی Apple iPhone 5

نوشته شده در تاریخ1397-03-03 توسط 4738

ابزارهای مورد نیاز: سشوار – پیک قاب بازکن – پیچ گوشتی چهارسوی Philips #000 – پیچ گوشتی ستاره ای P2- قاب بازکن اسپادگر – کاپ مکنده - پنس 

در این راهنما قصد داریم گوشی آیفون 5 را باز کنیم و تمامی قطعات آن را بررسی کنیم.

مرحله 1

مشخصات کلی این گوشی بصورت زیر است

• نمایشگر 4 اینچ Retina با رزولوشن 1136 × 640 پیکسل (حدود 326ppi)

• دارای تراشه ی A6 اپل

• دوربین اصلی 8 مگاپیکسل iSight

• کانکتور لایتنینگ 8 پین

• دارای قابلیت 4G LTE

• سیستم عامل iOS 6

مرحله 2

• ظاهر این گوشی در مقایسه با آیفون 4 و 4S تغییر زیادی کرده است. یکی از واضح ترین تفاوت های این گوشی کانکتور لایتنینگ کوچک آن است که نسبت به کانکتور داک 30 پین گوشی های قبل تغییر کرده است.
• جک هدفون این گوشی در پایین آن و دقیقا بغل خروجی میکروفون قرار دارد. در ضمن خروجی میکروفون این گوشی نسبت به مدل قبل تغییر کرده و از یک سری سوراخ ریز تشکیل شده است.
• از دیگر تفاوت های این گوشی می توان به جنس لبه ی آن اشاره کرد که مانند لبه ی استیل ضد زنگ گوشی آیفون 4S نیست.

مرحله 3

• دو پیچ ستاره ای بغل پورت شارژ گوشی را با پیچ گوشتی مناسب باز کنید. این دو پیچ مشابه پیچ های قرار داده شده روی گوشی های آیفون 4 و 4S می باشند.
• درب پشت این گوشی ما را به یاد آیفون 3GS می اندازد در حالی که لبه های مربعی شکل گوشی آیفون 4 نیز در این گوشی وجود دارند.

مرحله 4

• کاپ مکنده را روی تاچ و ال سی دی گوشی و دقیقا بالای دکمه ی Home می گذاریم و آن را به طرف بالا می کشیم تا تاچ و ال سی دی از بدنه ی گوشی جدا شود. سپس گیره های تاچ و ال سی دی را از بدنه ی گوشی آزاد می کنیم و آن را تا 90 درجه بلند می کنیم.
• از آنجایی که گوشی آیفون 5 از جلو به عقب باز می شود، تعویض تاچ و ال سی دی شکسته شده ی آن بسیار راحت تر از همیشه است.
• این مرحله را با باز کردن تاچ و ال سی دی گوشی آیفون 4S مقایسه کنید که حدود 38 مرحله طول می کشید تا باز شود. به نظر می رسد گوشی فوق جزء قابل تعمیرترین گوشی های آیفون باشد که تا به حال دیده ایم.

مرحله 5

کانکتور صفحه نمایش توسط چند پیچ چهارسو روی برد اصلی گوشی نگه داشته است که آنها را با پیچ گوشتی باز می کنیم. سپس نوک قاب بازکن پلاستیکی را به زیر این کانکتور می کنیم و آن را از روی برد آزاد می کنیم.

مرحله 6

تاچ و ال سی دی گوشی را جدا می کنیم. با نگاه به گوشی با سوالات زیادی مواجه می شویم که در ادامه به جواب آنها خواهیم رسید. در مراحل بعد تک تک قطعات این گوشی را باز می کنیم و به بررسی آنها می پردازیم.

مرحله 7

• مانند همیشه ابتدا باتری را قطع می کنیم تا هیچ چیزی (شامل خود ما) دچار شوک الکتریکی نشود.
• سه پیچ چهارسوی #000 و یک کاور فلزی بر روی کانکتور باتری قرار دارند که آن را روی برد اصلی نگه می دارند. این پیچ ها را از روی کاور باز می کنیم.
• این مراحل ما را یاد کالبد شکافی گوشی آیفون 3GS می اندازند که تاچ و ال سی دی آن به راحتی باز می شد ولی بیرون آوردن باتری آن دشوار بود. در مورد گوشی های آیفون 4 و 4S این قضیه بر عکس بود چون باز کردن تاچ و ال سی دی آنها بسیار سخت بود و 38 مرحله داشت در حالی که باتری آنها به راحتی بیرون می آمد. به نظر می رسد اپل از تجربه ی گوشی های قبل خود درس گرفته و اجازه داده تا بتوانیم تاچ و ال سی دی و باتری گوشی فوق را به راحتی و تنها پس از چند مرحله باز کنیم.

مرحله 8

نوک پهن قاب باز کن پلاستیکی را به زیر باتری گوشی کنید و آن را به آرامی بلند کنید. برای بلند کردن باتری این گوشی می توانید از ابزارهای پلاستیکی دیگر مانند پیک قاب باز کن نیز استفاده کنید ولی به هیچ وجه از ابزارهای فلزی و تیز استفاده نکنید چون ممکن است باتری را سوراخ کنند. اگر احساس کردید باتری گوشی نرم شده به هیچ وجه آن را بلند نکنید.

باتری گوشی آیفون 5 ساختار شیمیایی متفاوتی دارد به نحوی که ولتاژ آن بالاتر است و نسبت به باتری گوشی آیفون 4S ظرفیت بیشتری دارد. اجازه دهید باتری این گوشی را با باتری گوشی های آیفون 4S و گلکسی S III مقایسه کنیم.

باتری آیفون 5

• 3.8V، 5.45 Wh، 1440 mAh
• زمان مکالمه ی 3G: بیشتر از 8 ساعت
• زمان Standby : بیشتر از 225 ساعت (9 روز)

باتری آیفون 4S

• 3.8 V، 5.3 Wh، 1432 mAh
• زمان مکالمه ی 3G: بیشتر از 8 ساعت
• زمان Standby: بیشتر از 200 ساعت (8 روز)

باتری گلکسی S III سامسونگ

• 3.8 V، 7.98 Wh، 2100 mAh
• زمان مکالمه ی 3G: بیشتر از 11 ساعت و 40 دقیقه
• زمان Standby: بیشتر از 790 ساعت (32 روز)

پشت باتری گوشی آیفون 5 متوجه عبارت MFR Sony و Cell made in Singapore می شویم که یعنی شرکت سونی سازنده ی این باتری است.

مرحله 9

• همه مدل اتصال فلز به فلز داخل گوشی آیفون 5 وجود دارد. اتصال های فنری کار تعمیرات را راحت تر می کنند ولی به یاد داشته باشید که قبل از سر هم کردن این قطعات حتما آنها را تمیز کنید چون لکه و چربی های انگشت تان بر روی این قطعات باقی می مانند و باعث اختلال در کار آنها می شود.
• این اتصال ها قاب فلزی اطراف دوربین سلفی جلو را به قاب اطراف دوربین پشت وصل می کنند. ممکن است این قاب یک جور آنتن باشد؟ فقط زمان جواب این سئوال را مشخص خواهد کرد.
• صحبت از آنتن شد، نوک قاب بازکن پلاستیکی را به زیر لبه ی کانکتور آنتن (نزدیک باتری) کنید و آن را از روی برد اصلی بلند کنید. در گوشی آیفون 4S جای این آنتن برای آنتن Cellular رزرو شده بود. در حال حاضر دقیقا نمی دانیم هدف از این آنتن دوم چیست.

مرحله 10

• نزدیک لبه ی بالایی شاسی گوشی تعدادی کانکتور آنتن پیدا کردیم که با پیچ به داخل شاسی محکم شده بودند. این پیچ ها را باز می کنیم، سپس برد اصلی را از جایش بر می داریم.
• برد اصلی و دوربین 8 مگاپیکسل با هم بیرون می آیند که همین باعث می شود چند قطعه در پشت درب جا شود.

مرحله 11

بسیاری از قطعاتی که به همراه برد اصلی بیرون آمده اند با پیچ و روپوش در جایشان محکم شده اند. ظاهرا اپل بیش از حد نگران محکم بودن کانکتورها و شل نشدن آنها با گذشت زمان می باشد که نکته ی خوبی است.

مرحله 12

در زیر برد اصلی این گوشی قطعات زیر وجود دارند

قطعه ی مشخص شده با مربع قرمز رنگ ماژول (واحد) تقویت نیرو Skyworks 77352-15 GSM/GPRS/EDGE است.

قطعه ی مشخص شده با مربع نارنجی رنگ ماژول سوئیچ آنتن RF SWUA 147 228 است.

قطعه ی مشخص شده با مربع زرد رنگ ماژول Triquint 666083-1229 WCDMA / HSUPA power amplifier / duplexer برای باند UMTS است.

قطعه ی مشخص شده با مربع سبز رنگ ماژول Avago AFEM-7813 dual-band LTE B1/B3 PA+FBAR duplexe است.

قطعه ی مشخص شده با مربع آبی رنگ ماژول تقویت نیروی Skyworks 77491-158 CDMA است.

قطعه ی مشخص شده با مربع صورتی رنگ ماژول تقویت نیروی Avago A5613 ACPM-5613 LTE band 13 است.

مرحله 13

دیگر قطعات زیر برد اصلی موارد زیر هستند

قطعه ی مشخص شده با مربع قرمز رنگ Qualcomm PM8018 RF power management IC است.

قطعه ی مشخص شده با مربع زرد رنگ Hynix H2JTDG2MBR 128 Gb (16 GB) NAND flash است.

قطعه ی مشخص شده با مربع نارنجی رنگ Apple 338S1131 dialog power management IC* است.

قطعه ی مشخص شده با مربع سبز رنگ Apple 338S1117 Cirrus Logic Class D Amplifiers است.

قطعه ی مشخص شده با مربع آبی رنگ STMicroelectronics L3G4200D (AGD5/2235/G8SBI ) low-power three-axis gyroscope است که مشابه آن را در آیفون 4S، iPad 2 و دیگر گوشی های هوشمند دیده ایم.

قطعه ی مشخص شده با مربع صورتی رنگ ماژول وای فای Murata 339S0171 (based on Broadcom BCM4334) است.

مرحله 14

در این مرحله شاهد پردازنده ی A6 اپل بر روی این گوشی هستیم. این پردازنده اولین SoC یا System-on-Chips اپل است که طراحی آن سفارشی بوده است. کد نوشته شده روی این پردازنده بصورت B8164B3PM است که بیانگر 1GB Elpida LP DDR2 SDRAM. می باشد.

مرحله 15

در شکل زیر شاهد Apple 338S1077 Cirrus audio codec هستیم. در واقع Audio codec یک دستگاه مبدل است که بصورت دیجیتال به آنالوگ و آنالوگ به دیجیتال عمل می کند تا سیگنال های ورودی و خروجی صدا را رمز گذاری کند.

مرحله 16

تراشه های روی برد اصلی را مشاهده می کنید که شامل قطعات زیر می شوند:

قطعه ی نشان داده شده با مربع قرمز رنگ شتاب سنج خطی سه محور فوق کم مصرف STMicroelectronics LIS331DLH (2233/DSH/GFGHA) است.

قطعه ی نشان داده شده با مربع نارنجی رنگ Texas Instruments 343S0628 touch screen SoC است.

قطعه ی نشان داده شده با مربع زرد رنگ Broadcom BCM5976 touchscreencontroller است. اپل به جای کنترلر مجزای صفحه نمایش از چندین تراشه استفاده کرده تا صفحه نمایش های بزرگتر را بهتر مدیریت کند.

قطعه ی نشان داده شده با مربع سبز رنگ پردازنده ی A6 اپل است.

قطعه ی نشان داده شده با مربع آبی رنگ مودمQualcomm MDM9615M LTE است.

قطعه ی نشان داده شده با مربع صورتی رنگ Qualcomm RTR8600 Multi-band/mode RF transceiver است که مشابه آن را در گوشی گلکسی S III سامسونگ دیده بودیم.

مرحله 17

• یک گوشی آیفون با قابلیت 4G چیزی فراتر از تصورات شما است. اکنون می توانیم تایید کنیم که Qualcomm MDM9615M همان مودم 4G LTE گوشی است که این قابلیت را تغذیه می کند.
• در واقع Qualcomm MDM9615M یک مودم 28 نانومتر LTE (FDD and TDD), HSPA+, EV-DO Rev B, TD-SCDMA است. این مودم وظیفه ی انتقال همزمان صدا و داده را از طریق LTE بر عهده دارد.
• در ضمن ما Qualcomm RTR8600 multi-band/mode RF transceiver را روی برد داشتیم که دستگاه فرستنده گیرنده است. این دستگاه با مودم MDM9615M به هم جفت هستند تا باندهای مختلف (شامل 5 باند UMTS، 5 باند LTE و 4 باند EDGE) را پشتیبانی کنند.

25

مرحله 18

در شکل زیر شاهد کنترلر پد لمسی Broadcom BCM5976 هستیم. اپل از این تراشه در MacBook Air نیز استفاده کرده است تا پد لمسی را کنترل کند. در اینجا کنترلر فوق با کنترلر صفحه نمایش کار می کنند تا از تاچ نمایشگر Retina گوشی مراقبت کنند.

مرحله 19

پس از جداسازی کامل برد اصلی، توجه خود را معطوف به درب پشت گوشی می کنیم. ابتدا چسب های روی قطعات را با پنس یا نوک قاب بازکن جدا می کنیم. سپس قطعات کانکتور لایتنینگ را بیرون می آوریم که شامل جک هدفون، اسپیکر صدا و میکروفون پایین می باشد. به نظر می رسد آنتن وای فای نیز به این قطعات چسبیده است. گوشی آیفون 5 از امواج 2.4 GHz و 5 GHz پشتیبانی می کند.

مرحله 20

• اولین میکروفون را از سه میکروفون روی قطعات کانکتور لایتنینگ باز می کنیم. دو میکروفون دیگر باقی می مانند که فعلا آنها را باز نمی کنیم تا به قسمت بالایی گوشی برسیم.
• به نظر می رسد میکروفون واقع در لبه ی پایین و جلو دستگاه برای تماس ها و فرمان های صوتی استفاده می شود.

مرحله 21

• کانکتور لایتنینگ به گونه ای به نظر می رسد که می تواند توسط کانکتور داک 30 پین بلعیده شود !
• در این کانکتور ما شاهد 8 جوش سرب هستیم. اگر چه بطور رسمی اعلام نشده بود که پین ها از کانکتور لایتنینگ برداشته می شوند، با این وجود ما با قطعیت اعلام می کنیم که دو عدد از 8 تکه سرب قرار داده شده در این کانکتور برای اتصال Power و Ground استفاده می شوند. در مورد 6 تکه ی دیگر نمی توانیم نظری بدهیم.
• اپل ادعا می کند که کانکتور لایتنینگ کاملا دیحیتال است. ضمنا آنها ادعا می کنند آیفون 5 از ویدئوهای VGA و آنالوگ پشتیبانی می کند که حدس می زنیم نوعی مبدل دیجیتال به آنالوگ در داخل کابل ها وجود داشته باشد.

مرحله 22

• اگر دقیق تر به کانکتور لایتنینگ نگاه کنید شاهد یک ردیف پین و یک گیره برای نگه داشتن کابل در جایش خواهید بود. همان طور که در شکل دوم مشخص است، دو پین نسبت به پین های دیگر کمی فاصله دارند و جدا هستند. این حالت برای اطمینان از اتصال برق و همه ی سیگنال ها قبل از وصل شدن Power و Ground قرار داده شده است. در حالت نرمال ابتدا سیگنال ها و Ground وصل می شوند سپس برق از طریق پین های کوتاه تر اعمال می شود.
• در شکل سوم شاهد این پین ها بصورت مجزا هستیم. همان طور که می بینید هر پین بصورت فنری است و انتهای آن یک ورق نازک طلا قرار دارد که برای اطمینان از رسانایی خوب بین کابل لایتنینگ و سوکت قرار داده شده است.

مرحله 23

• پس از برداشتن قطعات از روی گوشی فقط درب پشت و چند قطعه ی دیگر باقی می مانند که بسیار سبک هستند. اگر درب پشت را روی ترازوی دیجیتال بگذارید نتیجه خواهید گرفت که کل درب پشت گوشی آیفون 5 تنها کمی بیشتر از درب پشت گوشی آیفون 4S وزن دارد.

مرحله 24

• وجود اتصال های فشاری بر روی موتور ویبراتور به معنی این است که برای تعویض آن به لحیم کاری یا بلند کردن کانکتورهای کوچک نیاز نیست.
• بر خلاف گوشی آیفون 4S که از یک ویبراتور نوسانی خطی استفاده می کرد، اپل از موتور چرخشی برای گوشی فوق استفاده کرده است. ویبراتور نوسانی که ساخت سامسونگ بود آرام تر و کمتر آزاردهنده بود و برای ما نیز جای سوال است که چرا اپل رویه ی خود را عوض کرده است.

مرحله 25

• اسپیکر گوشی به راحتی از قطعات تاچ و ال سی دی جدا می شود کافیست دو پیچ آن را باز کنید. اسپیکر توسط اتصال های فنری به گوشی وصل است.

• اسپیکر گوشی آیفون 4S به کابل ظریف دکمه ی Power چسبیده بود که جدا کردن آن کار دشواری بود. اسپیکر گوشی آیفون 5 به راحتی از گوشی بیرون می آید که این یکی دیگر از مزایای گوشی فوق است.

مرحله 26

• دکمه ی Home این گوشی طراحی جدیدی دارد به نحوی که یک روپوش فلزی از آن پشتیبانی می کند که امیدواریم به خوبی کشیده شود و کار با این دکمه را دشوار نکند.
• بسیاری از کاربران گوشی های آیفون 4 و 4S نسبت به خراب شدن دکمه Home گوشی شان گلایه داشتند که اپل سعی کرده این نقص را برطرف کند. طراحی جدید این دکمه نه تنها عمر آن را افزایش می دهد بلکه تعویض آن را راحت تر می کند.
• شکل دوم قطعات تاچ و ال سی دی گوشی های آیفون 4 و 5 را در کنار هم نشان می دهد. گوشی آیفون 4S دکمه ی Home شبیه این دو گوشی دارد.

مرحله 27

• حال نوبت باز کردن قطعات تاچ و ال سی دی است. ابتدا پیچ های روی ورقه ی محافظ نمایشگر را با پیچ گوشتی مناسب باز کنید. اتصال فنری نزدیک پیچ بیانگر این نکته است که این ورقه کاربرد دیگری جز محافظت از صفحه نمایش نیز دارد که احتمالا مربوط به برق آن باشد.
• این ورقه دارای مقاومتی معادل ورق استیل ضد زنگ است و اندکی خاصیت مغناطیسی نیز دارد.

مرحله 28

• یکی از مهم ترین ویژگی های آیفون 5 دوربین 8 مگاپیکسل iSight آن بود که باعث فروش خوب آن شد. اگر چه به نظر می رسد ظاهر این دوربین نسبت به دوربین مدل قبل تغییر چندانی نکرده است ولی سونی چند قابلیت آن را بهبود بخشیده است که شامل ارتقاء عملکرد دوربین در نور کم و عکس برداری سریع تر تا 40 درصد می شود.
• در شکل دوم دوربین این گوشی (سمت چپ) را در مقایسه با دوربین مدل قبل مشاهده می کنید.

مرحله 29

• اپل به استفاده کردن از کریستال یاقوت کبود در ساخت دوربین جدیدش خیلی افتخار می کند. از آنجاییکه این کریستال یک ماده ی بسیار سخت است بنابراین لایه ی بیرونی دوربین از این ماده ساخته شده است. ما سعی کردیم با یک جفت پنس بر روی کاور شفاف دوربین خش بیندازیم که موفق به این کار نشدیم. اگر چه این قضیه مؤید استفاده از کریستال اشاره شده در کاور محافظ دوربین نیست ولی حداقل می توان گفت که خیلی سخت و ضد خش است.
• ما نوک پنس را بر روی درب پشت این گوشی کشیدیم که همان طور که در شکل دوم می بینید به راحتی خش برداشت ولی کاور لنز دوربین هم چنان صاف و بدون خش باقی ماند که واقعا تحسین برانگیز است.

مرحله 30

• همان طور که گفته بودیم دو میکروفون دیگر در بالای گوشی قرار دارند که آنها را در شکل های زیر مشاهده می کنید.
• میکروفون اول را در بالای دوربین سلفی جلو پیدا کردیم که احتمالا مربوط به FaceTime و قابلیت های بلندگوی گوشی می باشد. میکروفون بعدی در بغل دوربین پشت قرار دارد که برای ضبط ویدئو و لغو سر و صدای پس زمینه در هنگام تماس استفاده می شود.

مرحله 31

در شکل زیر تمامی قطعات این گوشی را در کنار هم مشاهده می کنید.

در پایان باید اشاره کنیم که امتیاز کلی قابلیت تعمیر این گوشی 7 از ۱۰ است. (امتیاز ۱۰ بیانگر آسان ترین حالت تعمیر است).

نکات مثبت و منفی

• بسیار خوشحالیم که تاچ و ال سی دی گوشی اولین قطعه ای است که از آیفون 5 بیرون می آید. معمولا دلیل اصلی باز کردن گوشی فوق بدلیل شکسته شده تاچ و ال سی دی آن است.

• باتری این گوشی به راحتی بیرون می آید. کافیست پنل جلو را بردارید و ابزار مناسب را به زیر باتری کنید تا از جایش بلند شود.

• هنوز پیچ های ستاره ای در بغل پورت شارژ این گوشی وجود دارند که پروسه ی باز کردن گوشی را کمی سخت می کند.

• دیجیتایزر، LCD و گلس جلو بصورت یک قطعه هستند که هزینه ی تعمیر یا تعویض را افزایش می دهد.

• بسیاری از قطعات کوچکتر بر روی یک کابل روبانی لحیم کاری شده اند که هزینه ی تعمیر یک قطعه به تنهایی را افزایش می دهد.

محصولات مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم