چگونه آیفون آب خورده را تعمیر کنیم؟

نوشته شده در تاریخ1397-06-02 توسط 2784

ممکن است گوشی شما در آب وان حمام یا در دریا افتاده باشد، یا در هنگام عکاسی زیر آب گوشی شما خیس شده و شما سعی دارید آن را خشک آسیب هایی که از طریق آب به آن منتقل شده را تعمیر و اطلاعات مورد نیاز خود را برگردانید.
این یک حقیقت تلخ است که گوشی های آیفون و آیپد (به خصوص گوشی های آیفون) زمین می خورد و همیشه ضربه می بیند. شاید رایج ترین آسیبی که به آن ها وارد می شود خراش افتادن روی صفحه نمایش آن هاست، اما دومین مشکل رایج گوشی های آیفون افتادن در آب و آسیب دیدگی از طریق خیس شدن است. ولی نگران نباشید، چرا که این موضوع به راحتی قابل حل است. ما نمی توانیم 100 درصد تضمین کنیم که گوشی آیفون شما سالم خواهد ماند، اما در این مطلب بهترین راه حل ها را برای رفع مشکل خیس شدن گوشی موبایلتان به شما پیشنهاد خواهیم کرد و بهتر است که شما همه این راه ها را امتحان کنید.

1. خشک کردن از بیرون

external dry
ابتدا فورا گوشی موبایلتان را از آب خارج کنید ، همچنین به هیچ عنوان آن را به شارژر متصل نکنید. 
اگر گوشی آیفونتان در هنگام شارژ خیس شده، آن را  شارژ بکشید و صفحه نمایش را به هیچ عنوان برای اینکه متوجه شوید سالم است یا خیر، روشن نکنید. حتی اگر سالم باشد ممکن است با روشن کردن آن به برخی از مدارها و قطعات الکترونیک آن آسیب رسیده و موجب سوختن صفحه نمایش شود.
اگر گوشی شما دارای محافظ یا کاور است، کاور و سیم کارت گوشی را خارج کنید. خارج کردن باتری نیز می تواند کمکی بکند، اما این موضوع برای کسانی است که گوشی موبایلشان دارای گارانتی نیست، چون باز کردن گوشی گارانتی را نقض می کند. این کارها باعث می شود مقدار آسیب دیدگی ممکن توسط آب را کاهش دهد و دیگر اجزای گوشی آیفونتان از خطر در امان بمانند.
در گام بعدی مقدار آب و مایعی که روی آیفونتان قابل رؤیت است را با یک پارچه مناسب خشک کنید. سپس گوشی موبایلتان را بصوت عمودی گرفته و کمی آن را تکان دهید تا آب از پورت های آن خارج شود.


2. خاموش کردن

turn off
چیزی که شما لازم است از انجام اجتناب کنید، فعال کردن مدارهای داخلی آیفون است. زیرا با این کار شما باعث اتصالی کوتاهی در آیفون شده و باعث می شود مدار ها آسیب ببیند. اگر گوشی آیفونتان قرار است خاموش شود، آن را به حال خود رها کرده و بگذارید خاموش شود.
به هیچ عنوان آن را برای چک کردن اینکه هنوز سالم است با خیر روشن نکنید، زیرا با همین نگاه کوتاه شما ممکن است برای همیشه گوشی آیفونتان از کار بیوفتد.
بنابراین در این نقطه شما دو گزینه دارید: اول اینکه گوشی را خاموش کنید( اما در این پروسه صفحه نمایش و سیستم روشن می شود، چرا که باید نوار مربوطه را به سمت راست کشیده و گوشی را خاموش کنید) و راه دوم این که گوشی را بدون استفاده رها کنید تا خود به خود خاموش شود، البته با این امید که پیامی برای شما ارسال نشود. به هرحال این تصمیم با شماست که کدام راه را انتخاب کنید.
اگر خوش شانس باشید و گوشی موبایلتان در زمان افتادن در آب روی جالت AirPlane بوده یا به عبارت دیگر هیچ چیزی گوشی آیفون شما را مجبور به روشن شدن نکند، تا 48 ساعت بعد که شما گوشی را به حال خود رها کرده اید خاموش خواهد شد.


3. خشک کردن آیفون با برنج خام

rice dry
حالا نوبت به آن رسیده که تا حد امکان آب درون آیفونتان را خشک کنید. به هیچ عنوان برای اینکار از سشوار یا هر وسایل گرم کننده ی دیگری استفاده نکنید زیرا دمای آن باعث آسیب دیدگی به اجزای داخلی گوشی آیفونتان می شود.
برخی از کرابران استفاده از پنکه های باد سرد را پیشنهاد می کنند که التبه این گزینه هم انتخاب بدی نیست اما روشی که ما به شما می گوییم ممکن است بیشتر موثر باشد.
برای خشک کردن رطوبت داخلی گوشی آیفون بسیاری از کاربران پیشنهاد کرده اند که از برنج خام استفاده کنید. گوشی موبایلتان را درون یک کاسه بزرگ قرار دهید و آن را بطور کامل با برنج خام پر کنید. گوشی موبایلتان را به مدت 48 ساعت در آن نگه دارید.
قطعا همه ما در خانه مقداری برنج نپخته داریم، برنج خام خاصیت جذب ربوطب بالایی دارد ولی دقت کنید که ممکن است دانه های آن وارد پورت های گوشی موبیالتان شود. (اما می توان به راحتی آن را خارج کرد)


4. یک راه حل بهتر: خشک کردن آیفون ب کیسه های ژل سیلیکا

silica gel
یک راه حل بهتر از برنج خام استفاده از کیسه های ژل سیلیکا می باشد، این کیسه ها کوچک و غیر خوراکی هستند و ممکن است قبلا آن ها را قبلا دیده باشید. این کیسه ها به همراه قطعات الکترونیک به خصوص اگر از کشور هایی با آب و هوای مرطوب منتقل شده باشند حمل می شود. هدف این کیسه ها جلوگیری از رسیدن رطوبت به قطعات الکترونیک است.
شما برای پوشاندن آیفون یا آیپد خود به چندتا از آن ها احتیاج دارید که گوشی آیفون را بطور کامل بپوشانید. اگر که به اندازه کافی این کیسه ها را در اختیار ندارید احتمالا می توانید از فروشگاه های صنایع دستی آن ها را تهیه کنید.
کیسه های ژل سیلیکا می توانند گوشی آیفونتان را بصورت موثرتر و با دردسر کمتری خشک کنند ولی با این حال در این روش نیاز است گوشی موبایلتان به مدت 48 ساعت زیر پوشش این کیسه ها بماند تا کاملا خشک شود.

5. باز کردن کامل آیفون

Open iPhone
اگر شما در مورد تعمیرات گوشی آیفون به خود اطمینان کامل دارید، بهترین راه برای یک آیفون رطوبت دیده باز کردن پیچ های زیرین آن است و تقریبا پیچ همه مدل های آیفون با پیچ گوشتی مخصوصی باز می شوند که شما می توانید بسته کامل لوارم تعمیرات را تهیه کنید و سپس اقدام به باز کردن آیفون و دسترسی به قطعات داخلی گوشی موبایلتان کنید.
ولی توجه داشته باشید که با این کار هر گارانتی که برای گوشی موبایل خود دارید از بین خواهد رفت و همچنین ممکن است گوشی موبایلتان بجای تعمیر شدن آسیب ببیند ولی با این حال بهترین راه برای خشک کردن داخل آیفون این است که آن را باز کرده و بطور مستقیم خشک شود، پس بنابراین بهتر است گوشی موبایلتان را به دست یک تعمیرکار قابل اعتماد بسپارید.
به هرحال اگر خودتان به تنهایی اقدام به باز کردن گوشی موبالتان کردید، باید ابتدا باتری را خارج کنید تا از جرقه و اتصالات احتمالی جلو گیری شود سپس رطوبت باقی مانده را از روی دیگر قطعات داخلی خارج کنید. یک پارچه نرم را به آرامی به تمام قسمت های داخلی بکشید و آن ها را خشک کنید.
ما این روش را به دلیل خطرات احتمالی پیشنهاد نمی کنیم اما اگر راه دیگری برایتان باقی نمانده و گوشی موبایلتان گارانتی ندارد می توانید از این روش کمک بگیرید.

6. بعد از اینکه آیفون را خشک کردیم چه کار کنیم؟

compelete dry
بعد از اینکه چند روزی منتظر مانده اید و فکر می کنید که با موفقیت کامل آیفونتان خشک شده، می توانید گوشی موبایلتان را روشن کنید. اگر روشن نشد یا اگر می خواهید قسمت های داخلی را بررسی کنید، می توانید از یک تعمیرکار بخواهید این کار را برای شما انجام دهد اما توجه داشته باشید که دستگاه های iOS دارای سنسورهای تشخیص مایع و رطوبت هستند بنابراین هیچ تردیدی وجود ندارد که دستگاه به صورت هوشمندانه از روشن شدن جلوگیری می کند که این موضوع را تعمیرکاران آیفون می توانند تشخیص دهند.
و هشدار آخر: اگر گوشی موبایلتان مدتزمان زیاد و  به شکل بدی در آب افتاده باشد ممکن است آسیب های بلند مدتی داشته باشد، بخصوص نسبت به باتری، که این مشکلات بعد از چند ماه ظاهر می شوند. 
توصیه ای که ما به شما می کنیم این است که اگر خوش شانس بودید و توانستید بعد از این مشکل گوشی خود را روشن کنید، ابتدا یک پشتیبان از تمام اطلاعات مهم خود تهیه کنید تا اگر بعد ها مشکلاتی برای گوشی موبایلتان پیش آمد، اطلاعاتتان در امان باشد. هرچند که ما امیدواریم که در آینده برای گوشی موبایلتان مشکلی رخ ندهد.


7. استفاده از محافظ های ضد آب یا کیت های اورژانسی

emergency kit
به امید این که روش های ذکر شده به شما کمک کرده باشد که آیفون خیس شده خود را تعمیر کرده باشید اما آیا راهی وجود دارد که بتوان در آینده از گوشی آیفون خود در چنین شرایطی محافظت کرد؟ بله وجود دارد.
عکس گرفتن در ساحل، وبگردی و حتی خواندن ایمیل در حمام  از جمله کارهاییست که باید از آن اجتناب کنید. اکثر ما زمانی که برای اولین بار گوشی آیفونمان خیس شد متوجه اهمیت این موضوع می شویم.
اگر شما واقعا علاقه دارید هنگامی که در استخر هستید کتاب الکترونیک بخوانید، باید حتما یک محافظ یا کاور ضد آب برای گوشی خود بخرید.
گزینه دیگری که می توانید امتحان کنید این است که گوشی موبایل خود را با یک دست بند به دست خود ببندید تا بصورت اتفاقی گوشی از دستتان نیوفتد.
بهتر است بجای اینکه بعد از خیس شدن گوشی موبایلتان به مغازه رفته و کیت های اورژانسی خشک کننده قطعات الکترونیک بخرید، از قبل آن را خریده و آماده در خانه داشته باشید تا در صورت بروز چنین مشکلی قبل آسیب دیدن قطعات داخلی گوشی موبایلتان، آن را خشک کنید.

8. کدام یک از آفون ها ضد آب هستند؟

water resistant
اگر شما یک کاور ضد آب بخرید که خواسته شما را به خوبی براورده نکند، مجبور می شوید خود گوشی را به روز رسانی کنید. از زمانی که گوشی های iPhone 7 و iPhone 7 Plus عرضه شدند، گوشی های هوشمند شرکت اپل به صورتی طراحی شدند که ضد آب باشند آن هم با یک رتبه به نام IP67( این رتبه در واقع استانداردی است که بیان می کند گوشی شما به مدت 15 دقیقه می تواند در عمق 15 سانتی متر تا 1 متر را بدون اینکه آب به آن نفوذ کند بماند).
این موضوع به این معناست که برای تعداد زیادی از کاربران آیفون آسیب دیدگی از طریق آب یک اتفاق قدیمی و برای گذشته محسوب می شود. ولی با این حال اگر بیشتر از نیم ساعت یا بیشتر از عمق یک متر آن را نگه دارید ممکن است باز هم مشکل ایجاد کند. حتی این امکان وجود دارد که شما گوشی را سریعا از آب خارج کنید اما همچنان گوشی موبایلتان آسیب ببیند.
اینجا لیستی از تمام مدل های آیفون است که از استاندارد IP67 ضد آب برخوردارند:
• iPhone 7
• iPhone 7 Plus
• iPhone 8
• iPhone 8 Plus
• iPhone X
• iPhone XS
• iPhone XS Max
• iPhone XR
سه مدل آخری که ذکر شده است هنوز عرضه نشده اند اما طبق گفته شرکت اپل این گوشی ها نیز ضد آب هستند.

9. چگونه آب را از اسپیکر آیفون خارج کنیم؟

با اینکه گوشی های iPhone 7 به بعد از نظر تئوری ضد آب هستند اما با این حال ضد آب بودن آن ها نمی تواند از ورود آب به مجرا های اسپیکر جلوگیری کند. ساعت Apple Watch از سری 2 به بعد نیزهمین مشکل را دارند، با این حال آن ها از یک ویژگی داخلی برخوردارند که می تواند رطوبت را با ایجاد یک فرکانس مخصوص خارج کند.
ما اطلاعی نداریم که چرا گوشی های آیفون این ویژگی را ندارند اما یک راه نسبتا آسان برای خارج کردن رطوبت از اسپیکر گشی های آیفون وجود دارد و آن هم استفاده از یک اپلیکیشن رایگان به نام Sonic است.
این اپلیکیشن می تواند یک موج سینوسی از 0Hz تا 25000Hz اجرا کند (که البته شما ممکن است قادر به شنیدن محدوده ای از فرکانس ها نباشید) و با اینکه این اپلیکیشن بطور خاص برای خارج کردن رطوبت ساخته نشده است، اما می تواند برای این کار به شما کند. 
اپلیکیشن را به آسانی دانلود کنید و سپس فرکانس را روی حدود 165Hz تنظیم کنید (تنظیم دقیق آن کار دشواری است اما بین 160-170Hz می تواند کمک کند) سپس بر روی Play کلیک کنید.
این کار باید موجب خارج شدن رطوبت از اسپیکر گوشی شما شود و با اینکه ممکن است مانند Apple Watch آن را خارج نکند، اما به اندازه ای که نیاز شما را براورده کند کافی است.

sonic

و در آخر اگر روش های ذکر شده برای شما کارساز نبود می توانید با دفتر ماکروتل هماهنگ کرده تا بصورت حرفه ای و با قیمت مناسب گوشی موبایلتان را تعمیر کند.

شرایط و نحوه ارسال و دریافت گوشی موبایل جهت تعمیر و تعویض قطعات

یکی از مهمترین مسائلی که افراد برای تعمیر گوشی موبایل خود با آن روبرو هستند پیدا کردن منابع و تعمیرگاه معتبر است. از این رو شرکت ماکروتل با تاسیس دفتر خود در تهران راه کاری برای کاربران گوشی های هوشمند ایجاد کرده که مردم بتوانند به راحتی و در کمترین زمان ممکن گوشی موبایل خود را تعمیر کنند. 

تاچ و ال سی دی های موجود در دفتر ماکروتل و آی سی شارژ گوشی های آیفون به صورت اختصاصی برای تعویض در دفتر موجود و امکان ارسال چنین قطعاتی مقدور نیست. همچنین امروزه طراحی بسیاری از گوشی های هوشمند به گونه ای می باشد که امکان تعویض باتری توسط کاربر وجود ندارد و نیاز است یک تعمیرکار متخصص اقدام به تعویض آن کند. بنابراین جهت تعمیر دستگاه خود ابتدا با تلفن های دفتر ماکروتل (02188394572 --- 02188394581) جهت مشاوره تماس گرفته تا درصورتی که امکان تعمیر گوشی شما در دفتر ماکروتل وجود دارد مطلع شوید. 

پس از دریافت مشاوره در صورتی که با شرایط موافق بودید می توانید به دفتر مراجعه کرده و تعمیرکاران متخصص ما اقدام تعمیر گوشی موبایلتان می کنند. درصورتی که امکان مراجعه حضوری برای شما وجود ندارد، اگر در شهر تهران سکونت دارید می توانید گوشی خود را از طریق پیک موتوری ارسال کنید و پس از اتمام تعمیر گوشی که زمان آن با توجه به مشکل گوشی متفاوت است، برای شما فاکتور صادر می شود و پس از پرداخت هزینه گوشی از طریق پیک برای شما ارسال خواهد شد. 

در صورتی که در شهرستان یا شهر های دیگر سکونت دارید روند کاری به همین صورت است فقط با این تفاوت که شما با پست گوشی خود را ارسال می کنید و پس از اتمام فرایند تعمیر و پرداخت، گوشی موبایل از طریق پست پیشتاز برای شما ارسال خواهد شد.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم