مقایسه دوربین گوشی های iPhone X و iPhone 8 Plus

نوشته شده در تاریخ1397-06-21 توسط 18428

گوشی iPhone 8 plus دارای دوربین قوی و عالی است اما بزرگترین رقیب او ممکن است از خانواده خودش باشد.
دهمین نسل از گوشی های شرکت Apple یعنی iPhone X دارای یک طراحی جدید و ویژگی های اضافی است که شامل دوربینی کمی متفاوت نسبت به دوربین گوشی های قبل خودش است. خب اما سوال اینجاست که که این دوربین ها هرکدام تا چه حد نسبت به دیگری بهتر است و آیا رزش تفاوت قیمت 200 دلاری را دارد یا خیر؟
تفاوت های اساسی این دوربین ها چیست؟
هردو گوشی iPhone X و iPhone 8 Plus دارای دوربین دوگانه پشت، با کیفیت 12 مگاپیکسل و اندکی تفاوت ساختاری که در پایین بطور کامل آن ها را بررسی می کنیم.
• دوربین عریض آن ها هردو دارای لنز با دریچه دیافراگم F/1.8 هستند و هردو دارای لرزش گیر اپتیکال (OIS) برای عکاسی هستند.
• لنز تله فوتو (Telephoto) در iPhone X کمی سریع تر است. با تفاوت f/2.4 در برابر f/2.8.
• لرزشگیر اپتیکال برای لنز تله فوتو فقط درiPhone X وجود دارد.
درباره دوربین چلو گوشی می توان گفت که هر دو گوشی دارای لنز 7 مگاپیکسلی هستند، با این تفاوت که در iPhone X بخشی بزرگ تر وجود دارد که آن را TrueDepth Camera می نامند. این گوشی دارای دوربین مادون قرمز، سنسور ها و پروژکتورهای سبک با قابلیت درک عمق است.
جدا از قابلیت FaceID، و باز کردن قفل از طریق شناسایی صورت، این دوربین توانایی در تولید عکس های پرتره برای عکس های سلفی دارد.
در جدل زیر می توانید خصوصیات کامل هر دو گوشی را بررسی کنید.

                                                            iPhone 8 Plus          iPhone X
رزولوشن دوربین بزرگ                        12 مگاپیکسل      12 مگاپیکسل
رزولوشن دوربین تله فوتو                   12 مگاپیکسل       12 مگاپیکسل
دیافراگم دوربین بزرگ                              f/1.8                  f/1.8
دیافراگم دوربین تله فوتو                          f/2.8                   f/2.4
لرزشگیر تصاویر اپتیکال                  هردو دوربین پشت   فقط دوربین بزرگ
لرزشگیر فیلم                                     1080p/720p          1080p/720p
زوم اپتیکال                                             2 برابر                   2 برابر
زوم دیجیتال                                          10 برابر                  10 برابر
سرعت فریم در ویدیو 4K کیفیت           24/30/60         24/30/60
سرعت فریم در ویدیو 1080p کیفیت 30/60/120/240 30/60/120/240
فرمت ویدیو                                     H.264/HEVC         H.264/HEVC
رزولوشن دوربین جلو                        7 مگاپیکسل           7 مگاپیکسل
دیافراگم دوربین جلو                              f/2.2                      f/2.2
نوع دوربین جلو                                 FaceTimeHD         TrueDepth
قیمت مدل 64 گیگبایت                         999 دلار               799 دلار
قیمت مدل 256 گیگابایت                    1149 دلار               949 دلار

برای تست دوربین های این دو گوشی در کنار یکدیگر، ما آن ها را روی آنتنی نصب کردیم تا در حد امکان لنزهای آن ها به هم نزدیک شوند. به دلیل اینکه جهت قرار گیری دوربین های این دو گوشی ( عمودی در iPhone X و افقی در iPhone 8 Plus) ساخت یک دید یکشان را برای عکس برداری و فیلم برداری سخت می کند.

تصویر اول Emperor Norton I در محله چینی های شهر سانفرانسیسکو می باشد که توسط گوشی iPhone X گرفته شده است.

مقایسه دوربین گوشی های IPHONE X و IPHONE 8 PLUS

و این نیز همان عکس است که توسط iPhone 8 Plus گرفته شده است که می توانید باهم مقایسه کنید.

تفاوت دوربین آیفون 8 پلاس با آیفون ایکس در حالت عادی

این عکس را نیز می توانید با عکس بعد مقایسه کنید تا ببینید که عکس های پرتره در هر دو گوشی نور خوبی ایجاد می کند. عکس اول با گوشی iPhone X و عکس دوم با گوشی iPhone 8 Plus گرفته شده است.

عکاسی پرتره با آیفون x

تفاوت عکس پرتره آیفون 8 پلاس با آیفون x

گرفتن عکس های پرتره در نور کم بدون فلش؛ عکس اول با گوشی iPhone X گرفته شده است و تنظیمات دوربین به صورت f/2.4 , 1/30 , ISO 500 می باشد.

عکاسی با آیفون ایکس در نور کم

عکس دوم همان عکس است و توسط iPhone 8 Plus گرفته شده است که می توانید به وضوح تفاوت آن ها را ببینید. در عکس دوم عکس دارای نویز تصویر بیشتری است. تنظیمات دوربین در این عکس بصورت f/2.8 , 1/60 , 1250 است.

عکاسی با آیفون 8 plus  در نور کم

وقتی این عکس ها را در کنا هم قرار می دهید به وضوح می بینید که عکس های گرفته شده توسط iPhone X بسیار بهتر از آن هایی است که توسط iPhone 8 Plus گرفته شده است. بطور کلی، در اکثر موقعیت ها، هردو گوشی عکس های مشابهی از نظر رنگ، محتویات و محدوده دینامیکی عکاسی ارئه داده اند.

صفحه نمایش OLED گوشی iPhone X عکس ها را روشن تر و زیباتر نسبت به گوشی iPhone 8 Plus وقتی که از روی گوشی به آن ها نگاه می کنید نشان می دهد. در عکس زیر می توانید مشاهده کنید.

تفاوت کیفیت ال سی دی برای نمایش تصاویر در آیفون ایکس با آیفون 8 پلاس

عکاسی پرتره

در عکاسی پرتره هردو گوشی عکس های بسیار خوبی ارائه داده اند البته در حالتی که بزرگنمایی انجام نداده ایم. اما زمانی که بزرگنمایی انجام می دهیم، جزئیات تصویر مانند مو در گوشی iPhone X واضح تر است.

مقایس عکاسی پرتره آیفون 8plus با  آیفون x

در عکس پرتره ی بالا سمت چپ عکسی است که توسط iPhone X گرفته شده و سمت راست توسط iPhone 8 Plus گرفته شده است.

حالت بوکه و تار کردن پشت زیمنه که توسط عکاسی پرتره ایجاد می شود در هر دو گوشی یکسان است. اما به نظر می رسد بطور کلی عکسی که توسط iPhone X گرفته شده است بهتر است.

تفاوت رنگ در عکاسی با آیفون ایکس و آیفون 8 پلاس

رنگ ها نیز به نظر می رسد که در iPhone X واضح تر و یبشتر اشباع شده است نسبت به عکس هایی که در iPhone 8 Plus گرفته شده است. شما می توانید این تفاوت را در صورت عکس پرتره ی بالا متوجه شوید. رنگ های نارنجی و صورتی در iPhone X بسیار جالب تر به نظر می رسد، اما در iPhone 8 Plus عکس ها کمی ضعیف به نظر می رسد. حالت پوس نیز متفاوت است، در iPhone 8 Plus صورت فرد به نظر کمی تاریک و با رنگ صورتی بیشتر دیده می شود، اما در iPhone X رنگ صورت کمی زرد و هلو مانند و با روشنایی بیشتر است.

عکاسی پرتره با دوربین جلو توسط iPhone X بسیار جالب و سرگرم کننده است، شما همانند دوربین پشت به این ویژگی دسترسی دارید، دوربین را به حالت پرتره تغییر حالت دهید، گزینه روشنایی مورد نیازتان را انتخاب کنید، صورتتان را در چهارچوب مشخص شده قرار دهید و در این صورت گوشی موبایل صورت شما را تشخیص می دهد و سپس از خودتان عکس بگیرید.

به نظر نمی رسد که دوربین جلوی iPhone X همانند دوربین پشت قوی عمل کند اما خیلی خوب می شد اگرهمین ویژگی به جای دوربین همین دوربین معمولی جلوی iPhone 8 Plus وجود داشت. البته قابل ذکر است که گوشی های موبایل دیگری مانند Google Pixel 2 دارایی قابلیتی هستند که می تواند از طریق نرم افزار عکس های پرتره تولید کنند، بدون اینکه نیازی به یک سنسور با قابلیت سنجش عمق همانند iPhone X، داشته باشند.

بین عکس هایی که با دوربین تله فوتو دو گوشی گرفته شده است در روشنایی روز یا در مکانی که روشنایی به خوبی وجود دارد، هیچ تفاوتی وجود ندارد.

بازبینی عکاسی تله فوتو با آیفون ایکس و آیفون 8 پلاس

برای ویدیو، فیلم برداری از هر نوع پیگیری، راه رفتن یا حرکت کردن با لنز دو برابر بزرگنمایی شده ، شما به خوبی متوجه تثبیت شدن لنز  می شوید. اگر دو گوشی را نسبتا در کنار هم نگه دارید، متوجه تفاوت زیادی نخواهید شد.

تثبیت کننده اپتیکال به شما کمک می کند ویدیو را قابل نمایش و روان تر کنید. این ویژگی در موقعیت هایی که شما نیاز دارید به یک موضوع نزدیک تر شوید، مانند فیلمبرداری از یک مدرسه یا عملکرد آن، مفید است.

عکاسی با نور کم

عکس ها در مکان هایی که نور کمی وجود دارد، با دوربینی که زاویه ی دید گسترده تری دارد، یکسان است. هر دو گوشی زاویه ی یکسانی را نمایش می دهند البته اگر نور به درستی به طرف لنز آن ها تابیده شود. iPhone 8 Plus نسب به گوشی iPhone X در محل هایی که روشن تر است، نور بیشتری جذب کرده است که در عکس زیر می توانید تفاوت آن ها را ببینید.

تفاوت کیفیت تصاویر گرفته شده در نور کم با آیفون ایکس و آیفون 8 پلاس

برای عکاسی پرتره در نور کم، این دو گوشی تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. عکس گرفته شده در گوشی iPhone X روشن تر و واضح تر است و حتی در اطراف سوژه و پشت زمینه نیز می توان متوجه آن شد، بطور کلی عکس ها در پرتره با نور کم و بدون فلش در iPhone X بهتر و واضح تر است. در مقابل آن، با همان زاویه توسط iPhone 8 Plus عکس گرفته شده و می توانید تار بودن و نویز تصویر را به خوبی در عکس زیر ببینید.

مقایسه عکس برداری با نور پایین در iphone x و iphone 8 plus

بزرگنمایی تصویر در نور کم

زمانی که از لنز تله فوتو برای عکس برداری های از نزدیک میکنیم تفاوت ظریفی وجود دارد، وقتی بزرگنمایی را دو برابر می کنیم عکس ها در گوشی iPhone X واضح تر دیده می شود، مخصوصا در مناطقی که جزئیات زیادی وجود دارد. و این موضوع به دلیل وجود تثبیت کننده و دیافراگم عریض تر در لنز دوم این گوشی است که باعث می شود شاتر دوربین مدت زمان بیشتری برای دریافت نور بیشتر باز بماند و عکس های روشن تری بگیرد.
و برای ویدیو، تغییر کیفیت ویدیو زمانی که دوبرابر تصویر را بزرگنمایی میکنیم و از یک شئ ثابت فیلم برداری می کنیم، به سختی قابل تشخیص است. تثبیت کننده اپتیکال باعث رفع لرزش دست زمانی که با بزرگنمایی دو برابر آن هم در نور کم فیلم برداری می کنیم، می شود و ویدیو را قابل نمایش تر و بهتر می کند. اما لازم به ذکر است که دوربین این گوشی در عکس برداری و فیلم برداری در نور کم، عکس های چندان خوبی ارائه نمی دهد از آن جایی که نویز تصویر زیادی وجود دارد.
زمانی که از فلش LED برای عکس های پرتره استفاده می کنید، در عکس هایی که هر دو گوشی می گیرند قرمزی چشم های سوژه قابل مشاهده است. در هر دو تصویر اختلال و تار شدن عکس به وضوح دیده می شود حتی در حالت استفاده از فلش آهسته شما به راحتی می توانید تشخیص دهید که در هنگام عکاسی از فلش گوشی استفاده شده است.

و اما برنده کیست؟

در واقع تفاوتی چندان بزرگی در کیفیت عکس برداری و فیلم برداری گوشی های iPhone 8 Plus و iPhone X وجود ندارد اما گوشی iPhone X قطعا برتری بزرگی نسبت به iPhone 8 Plus در نور کم دارد و همچنین اگر در هنگام عکاسی سلفی با دوربین جلو نیاز به عکس های پرتره دارید.
بطور کلی اگر می خواهید فقط در رابطه با ویژگی های دوربین تصمیم بگیرید، هزینه کردن حداقل 200 دلار بیشتر برای دستیابی به دوربین سریع تر و پایدار تر iPhone X ارزشی ندارد. اما گوشی iPhone X ویژگی ها و تواناهایی بیشتری دارد که این تفاوت قیمت را با ارزش می کند. بنابریان قبل از خرید ابتدا تمام ویژگی های جدید گوشی iPhone X را بررسی کرده و سپس اقدام به خرید گوشی موبایل مورد نیازیتان کنید.

محصولات مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم