برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

مقایسه OLED با LED LCD-کدام تکنولوژی صفحه نمایش در 2017 بهتر است؟

نوشته شده در تاریخ1396-04-22 توسط 22349

سال 2017 در حال تبدیل شدن به یک سال بزرگ برای تکنولوژی تلویزیون هاست. تکنولوژی های اولترا اچ دی Ultra HD یا 4K همچنان به عنوان رزولوشن استاندارد در جهان AV پذیرفته شده اند. محدوده دینامیک بالا(HDR) دیگر چیز بزرگی که قرار است به زودی بیاید نیست و اکنون حضور دارد.

به طور مشابه می توان در مورد صفحه نمایش های اسمارت فون ها صحبت کرد که  به خاطر افزایش رزولوشن ها و تراکم پیکسل بر اینچ همچنان در حال رسیدن به سطوح فوق العاده بالاتری از وضوح تصویر هستند.

اما در مقابل همه ویژگی ها و قابلیت های جدیدی که سر راه مان قرار می گیرد، ارزش دارد که یک دقیقه را  به نبرد قدیمی که بین دو نوع صفحه نمایش در جریان است اختصاص دهیم.

این دو نوع نمایشگر معروف و پرکاربرد را در مانیتورها، تلویزیون ها، گوشی های موبایل، دوربین ها و تقریبا هر چیزی که دارای صفحه نمایش باشد می توان پیدا کرد.

در یک گوشه ال سی دی  LCDیا همان صفحه نمایش کریستال مایع است. تا تقریبا رایج ترین نوع صفحه نمایش در همه انواع فناوری است. اگر می بینید که تی وی ها با عنوان «LED» خوانده می شوند، این در واقع یک صفحه نمایش LCD است البته نوعی که از چراغ های LED به عنوان منبع روشنایی اش استفاده می کند. در طرف مقابل، صفحه نمایش های OLED یا LED ارگانیک وجود دارد که در گوشی موبایل های گران قیمتی نظیر سامسونگ گلگسی اس 7 و تلویزیون های لوکس مانند sony a1 استفاده می شود.

این فناوری نسبت به ال سی دی کاملا متفاوت است. برخی افراد می گویند که OLED در آینده بازار را صفحه نمایش را به خود اختصاص می دهد، اما واقعا صفحه نمایش OLED نسبت به یک صفحه نمایش LED LCD خوب بهتر است؟

قصد داریم در این مقاله بررسی کنیم که چگونه تکنولوژی این دو صفحه نمایش با هم متفاوت است، هر کدام چه ویژگی های خوبی دارد و چطور کار می کنند.

صفحه نمایش های OLED و LCD از چه نظر متفاوت هستند؟

به طور خلاصه: صفحه نمایش های LED LCD از نور پس زمینه برای روشن کردن پیکسل های شان استفاده می کنند درحالی که پیکسل های OLED در واقع خودشان نور تولید می کنند. شاید شنیده باشید که پیکسل های OLED برون تاب یا گسیلی نامیده می شوند در حالی که تکنولوژی ال سی دی ال ای دی انتقالی است.

روشنایی صفحه نمایش OLED می تواند بر مبنای پیکسل به پیکسل کنترل شود. این نوع از قابلیت صرفا روی ال سی دی ال ای دی امکان پذیر نیست//. در تلویزیون ها و گوشی هایی با صفحه نمایش LCD ارزان، صفحه نمایش های ال ای دی ال سی دی که معمولا از روشنایی مرزی یا نور لبه استفاده می کنند که در این جا چراغ های ال ای دی در واقع کنار صفحه نمایش قرار دارند نه دقیقا در پشت آن ها.

سپس نور حاصل از چراغ های ال ای دی از طریق ماتریکسی برانگیخته می شود که پیکسل های قرمز، سبز و آبی و سپس به چشم های ما می رسد.

مقایسه صفحه نمایش های OLED و LED LCD از نظر کنتراست

اولین نقطه تفاوتی که می خواهیم بررسی کنیم میزان کنتراست است. روی صفحه نمایش های ال ای دی ال سی دی، کنترل سطح روشنایی در سرتاسر صفحه نمایش محدود است. یک صفحه نمایش ال سی دی را به اتاقی تاریک ببرید آنگاه متوجه می شوید که بخش هایی از یک عکس کاملا سیاه در واقع سیاه نیستند چرا که شما می توانید هنوز نور پس زمینه یا روشنایی پس زمینه یا مرزی آن را مشاهده کنید.این که قادر باشید روشنایی پس زمینه ناخواسته را مشاهده کنید روی کنتراست یک تلویزیون که تفاوت بین روشن ترین و تاریک ترین بخش ها است تاثیر می گذارد.  

شما اغلب بیان نسبت کنتراست را به خصوص در تلویزیون ها و مانیتورها می بینید. این عدد به شما می گوید رنگ های سفید یک صفحه نمایش چندبرابر روشن تر از رنگ های سیاه آن هستند. یک صفحه نمایش ال سی دی خوب باید نسبت کنتراست 1,000:1 داشته باشد که این یعنی رنگ های سفید تولید شده توسط آن هزار برابر روشن تر از رنگ های سیاه آن هستند.

مقایسه ال ای دی ال سی دی با OLED

در بالا کنتراست LCD و OLED سونی را مشاهده می کنید.

کنتراست روی صفحه نمایش OLED بسیار بالاتر است. زمانی که صفحه نمایش OLED سیاه می شود، در واقع پیکسل های آن هیچ نوری تولید نمی کنند. شما نمی توانید تیره تر از آن را مشاهده کنید. این بدان معناست که با صفحه نمایش های OLED شما نسبت کنتراست بی نهایت دریافت می کنید اگرچه میزان خوب بودن آن بستگی به این دارد که چراغ های ال ای دی آن زمانی که روشن می شوند تا چه میزان روشنایی می توانند بالا بروند. برای جبران، بسیاری از تلویزیون های LED LCD حالت کنتراست «dynamic» ارائه می کنند که سطح نور پس زمینه تلویزیون را با توجه به تصویر روی صفحه تغییر می دهد. این بهترین راه حل برای فیلم ها نیست چرا که در این مورد مغایرت روشنایی صفحه نمایش کمتر قابل پیش بینی است.

بهترین تلویزیون های ال ای دی ال سی دی صفحه نمایش های LED دایرکت یا مستقیم نامیده می شوند. در این مدل ها، چراغ های LED مستقیما پشت صفحه ال سی دی قرار می گیرند به جای این که در لبه های آن باشند که کنترل بهتری روی نحوه روشنایی مناطق خاصی از صفحه می دهد. این نوع تکنولوژی را در برخی از تلویزیون های گران قیمت می توانید پیدا کنید. با این حال کیفیت آن ها متفاوت است.

دو نوع شیوه نوردهی متفاوت در ال سی دی ها داریم. نوع Direct روشی است که واحد نوردهی پشت LED را درست پشت LCD جای می‌دهند و امکان می‌دهد تا LED بیشتری نسبت به نوع Edge استفاده شود. مشخصه این روش این است که می‌تواند بازتولید رنگ را با روشن شدن و انتشار نور بیشتر کند.

نوع Edge را می‌توان به زبان ساده به “روش مرزی” تعبیر کرد. این روش، که تحت آن LED به گوشه‌های هر پنل می‌چسبد و نور با شیشه منعکس و به جلو فرستاده می‌شود این مزیت را دارد که مصرف انرژی را کاهش می‌دهد و منجر به تولید پنل‌های بسیار باریک می‌شود.

برخلاف OLED ها، تلویزیون های LED از نوع دایرکت هنوز هم دارای کنترل سطح پیکسل در سطوح روشنایی خود نیستند. در عوض، یک صفحه نمایشی است که مناطق یا گروهی هایی از ال ای دی های آن می تواند کم نور باشد.

این برای انجام چیزهایی نظیر سیاه و سفید کردن هایی که شما هنگام تماشایی یک فیلم سنمایی 21:9  روی یک تلویزیون 16:9 می بینید می تواند بسیار مفید باشد اما به طور کلی در کارهای پیچیده تر به همان اندازه خوب نیست.

تلویزیون TX-65DX900 پاناسونیک از تکنولوژی نور پس زمینه «لانه زنبوری» استفاده می کند که کمک می کند LCD بتواند با قابلیت های کنتراست OLED رقابت کند.

به عنوان مثال، با نگاه کردن به یک چهره فوق العاده روشن روی یک پس زمینه کاملا سیاه ممکن است هاله ای نور را اطراف بخش هایی از چهره مشاهده کنید چرا که مناطقی از نور پس زمینه کاملا با چیزی که روی صفحه نمایش است مطابقت ندارند.

البته، تولیدکنندگان تلویزیون سال به سال بهتر عمل می کنند. تلویزیون سری DX900 پاناسونیک از ساختار نور پس زمینه «لانه زنبوری» استفاده می کند که نورهای پس زمینه را به هزاران بخش واحد قابل کنترل با ساختارهای دقیق تقسیم شده تفکیک می کند که انتشار نور را محدود کرده و به کاهش افکت های «هاله» کمک می کند.

 آیا ال سی دی ها می توانند با اُ ال ای دی OLED ها رقابت کنند؟

از نظر عملکرد کلی، هم OLED و هم LCD قادر به بازتولید کیفیت تصاویر فوق العاده هستند. بزرگ ترین ویژگی تلویزیون سال 2017 محدوده دینامیک بالا یا HDR است که مخفف High Dynamic Range است. این در واقع عبارت کوتاه شده ای برای بیان تعداد پیشرفت هایی است که منجر به حفظ جزئیات در قسمت های تیره عکس، تولید رنگ بهتر، رنگ های سیاه تیره تر و سفید روشن تر می شود. در کل محدوده وسیع تری برای رنگ و کنتراست ارائه می کند.

برای ایجاد مجموعه ای از استانداردهایی که یک تلویزیون باید داشته باشد تا به عنوان «HDR Ready» خوانده شود، برچسب جدید Ultra HD Premium معرفی شد.

شایان ذکر است که هم به تلویزیون های LCD و هم به OLED برچسب UHD Premium اعطا شده است. این بدان معناست که هر دوی این تکنولوژی صفحه نمایش ها با وجود تفاوت های مختلف شان قادر به تولید عکس هایی با کیفیت فوق العاده بالا هستند. بنابراین نبرد تنگاتنگی بین این در حال وقوع است.

پس کدامشان بهتر هستند؟ جواب این در واقع بتسگی به سلیقه شخصی شما دارد. اجازه دهید به سراغ تفاوت های کلیدی این دو صفحه نمایش بریم تا ببینید چرا ممکن است شما یکی از این دو را بر دیگری ترجیح دهید.

تلویزیون ها و گوشی هایی با صفحه نمایش LED LCD هرگز نمی توانند از نظر تیرگی رنگ های سیاه با OLED رقابت کنند. هیچ مقدار از تنظیم کنتراست دینامیک و تاریک کردن محدوده ای موجود در تلویزیون های LCD نمی تواند با عدم حضور نوری که توسط OLED ارائه می شود رقابت کند.

اما صفحه نمایش های LCD در کل بسیار روشن تر هستند و به سطح روشنایی حدود 200 nit می رسند که معادل نور 2000 شمع است. ولی بهترین صفحه نمایش های OLED در حال حاضر صرفا تا حدود 800 nit می تواند روشن شود.

در واقع جواب این سوال بیشتر به جایی که می خواهید از این صفحه نمایش استفاده کنید ربط دارد. اگر اتاق تاریک را ترجیح می دهید پس تلویزیون OLED مناسب شماست. اما روی گوشی ها که افراد اکثرا از آن در محیط های بیرون و آفتابی استفاده می کنند صفحه نمایش های OLED چندان رضایت بخش نیستند.

OLED ها کجا استفاده می شوند؟

اگر OLED ها خیلی خوب هستند پس تلویزیون ها و گوشی های OLED چرا اینقدر کم هستند؟

این برمی گردد به این که تولید صفحه نمایش های OLED واقعا دشوار است و از این رو گران قیمت است.

لیست گوشی های دارای صفحه نمایش OLED

هزینه پایین یکی از مزایای اصلی صفجه نمایش های LCD نسبت به سایر ویژگی های آن است. شما می توانید گوشی هایی نظیر Motorola Moto E با صفحه نمایش LCD را با قیمت زیر 100 دلار پیدا کنید. به علاوه هزینه پایین ال سی دی ها باعث شد که تلویزیون های 4K خیلی سریع ارزان قیمت تر شوند. اما امید چندان زیادی به ارزان قیمت تر شدن OLED ها در آینده نیز نمی باشد.

تفاوت بین ال سی دی ال ای دی و OLED

مقایسه ال سی دی ال ای دی ها با OLED از نظر زوایای دید

صفحه نمایش های OLED دارای زوایای دید عالی هستند بیشتر به خاطر این که تکنولوژی مورد استفاده در آن ها بسیار باریک است و پیکسل ها بسیار نزدیک به سطح صفحه نمایش هستند. این بدان معناست که شما اگر گوشی OLED خود را از بالا چپ، راست و از زوایای شدید نگاه کنید تغییری در کیفیت تصویر آن مشاهده نمی کنید. اگرچه این ویژگی خوبی است اما بسیاری از افراد دوست ندارند که افراد نشسته در کنار آن ها تصاویر و فیلم های در حال اجرای روی گوشی اش را به همان وضوحی که می بینید مشاهده کنند. در واقع این به نوعی حفظ حریم خصوصی را مختل می کند.

زوایای دید در ال سی دی ها در کل خوب نیستند اما این تا حد زیادی بسته به کیفیت تکنولوژی مورد استفاده در آن ها دارد.

شاید اساسی ترین تفاوت نستیک پیچ خورده(TN) باشد. این نوع تکنولوژی در مانیتور کامپیوترها، لپ تاپ ها و گوشی های ارزان قیمت به کار رفته است که زوایای دید ضعیفی ارائه می کند. اگر می بینید هنگامی که به کامپیوتر یا صفحه گوشی خود در جهتی غیر از مستقیم نگاه می کنید آن را سایه دار می بینید این مربوط به پانل نستیک پیچ خورده است.

خوشبختانه بسیاری از گوشی های ال سی دی امروزه از پنل های IPS استفاده می کنند. این تکنولوژی عملکرد رنگ بهتری دارد و زوایای دید بهبودیافته تری ارائه می کند. آی پی اس در بسیاری از گوشی های هوشمند و تبلت ها، بسیاری از کامپیوترها و تعداد زیادی از تلویزیون ها استفاده شده است. مراقب تبلیغات اغراق آمیز گوشی ها در این مورد باشید و از روی لیست مشخصات آن نوع تاچ ال سی دی آن را مشاهده کنید.

لیست گوشی هایی با صفحه نمایش IPS

مقایسه صفحه نمایش های OLED با LED LCD از نظر کیفیت رنگ

جدیدترین صفحه نمایش های LCD رنگ های فوق العاده طبیعی تولید می کنند. با این حال همانند زوایای دید این ویژگی بستگی به تکنولوژی مورد استفاده در آن ها دارد. صفحه نمایش های IPS و VA می توانند دقت رنگی بالایی فراهم کنند موقعی که به درستی کالیبره شده باشند. تاچ ال سی دی گوشی آیفون 6s نمونه مثال خوبی برای گوشی با دقت رنگ بالاست.

صفحه نمایش OLED یا LCD؟ کدام در سال 2017 بهتر است؟

رنگ های صفحه نمایش OLED هیچ مشکلی با زنده بودن و پویایی عکس ها ندارد اما تلویزیون ها و گوشی های OLED ابتدایی در تغییر رنگ و حفظ واقعی بودن عکس ها مشکل داشتند. این روزها کیفیت تصاویر روی گوشی ها و تلویزیون های OLED بسیار بهتر شده است.

تنها جایی که صفحه نمایش های OLED در آن مشکل دارد موضوع شدت رنگ است. بدین ترتیب، صفحه نمایش های OLED در حفظ شدت و اشباع بودن رنگ صحنه های واقعا روشن مشکل دارد. این ضعفی است که تولیدکنندگان LCD همیشه از گوشزد کردن آن لذت می برند.

در آینده بازار صفحه نمایش های گوشی ها مربوط به کدام خواهد بود OLED یا LCD؟

تولیدکنندگان نمایشگرها پیوسته در تلاش هستند تا محدودیت های مختلف ال سی دی را بهبود ببخشند. اگرچه صفحه نمایش های OLED ممکن است در چند سال آینده ارزان تر شوند و روشنایی آن ها بهتر شود ولی ما پیشرفت های متمایزتری در ال سی دی ها می بینیم. شاید جذاب ترین پیشرفت آن نقطه کوانتومی باشد. این روش جدیدی برای نزدیک کردن نور پس زمینه LCD است. به جای استفاده از چراغ های LED سفید، یک صفحه نمایش نقطه کوانتومی از چراغ های ال ای دی آبی و «نانوکریستال» ها در اندازه های مختلف استفاده می کند که با استفاده از تغییر طول موج شان نور را به رنگ های مختلف تبدیل می کند.

سامسونگ در سال های اخیر از این تکنولوژی زیاد استفاده کرده است. در این تکنولوژی آن ها نانوکریستال ها را در یک آلیاژ فلزی قرار داده اند و سیستم روشنایی را از نو ساخته اند که بسیاری از معضلات مربوط به کنتراست و زوایای دید مربوط به پانل های LCD را حل کرده است.

پس کدام یک پیروز میدان هستند؟

جواب این سوال سخت است. از نظر آماری و اعدادی، ال سی دی ها برنده میدان هستند چرا که مدت زمان حضور بیشتری دارند و قیمت ارزان تری دارند که این ها باعث شده سریعا بتوانند بازار را اشباع کنند.

اگر بودجه محدودی برای خرید گوشی موبایل، مانیتور، لپ تاب یا تلویزیون دارید بهتر است صفحه نمایش LCD را در نظر بگیرید چرا که OLED ها هنوز گران و گزینه ای لوکس هستند. اما تسلط و چیرگی ال سی دی ها به آرامی در حال شکستن است. فناوری OLED در حال قدرت گرفتن است. در حال حاضر بهترین گوشی های همراه مجهز به صفحه نمایش OLED هستند. صفحه نمایش های OLED در دنیای تلویزیون ها نیز موج های بزرگی ایجاد کرده است.

کدام بهتر است؟ اگر دست تان در بودجه باز است انتخاب از بین این دو واقعا به سلیقه شخصی شما برمی گردد. بعضی از افراد از قابلیت صفحه نمایش OLED در تاریکی و دقت روشنایی آن لذت می برند. درحالی که برخی دیگر توانایی ال سی دی برای روشنایی بالاتر آن و حفظ میزان روشنی رنگ ها در سطح روشن تر را ترجیح می دهند.

ولی همان طور که ذکر شد خوانایی گوشی های OLED چندان جالب نیست. بنابراین توصیه می کنیم هنگام خرید این گوشی ها کیفیت روشنایی آن ها را در محیط باز بیرون و زیر نور خوشید امتحان کنید تا ببینید برای چشمان تان آزار دهنده است یا نه. 

محصولات مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم