برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

چطور چشمان خود را از خستگی و فشار گوشی های هوشمند محافظت کنیم

نوشته شده در تاریخ1396-04-22 توسط 3233

آیا به تازگی زیاد چشمان تان خسته یا خشک می شود؟ آیا به تازگی متوجه شده اید که پوست اطراف چشمان تان تیره تر شده است؟ آیا امروزه مکررا دچار سردرد می شوید؟ همه این ها می تواند ناشی خیره شدن های طولانی به صفحه نمایش گوشی موبایل باشد. صفحه نمایش تلفن های همراه نور مرئی با انرژی زیاد(HEV) منتشر می کند که معمولا در مقادیر بالا با عنوان «نور آبی» شناخته می شود. در واقع HEV بخشی از نور مرئی با کوتاه ترین طور موج هاست که حداکثر توانایی برای آسیب رساندن به بافت های زنده را دارد.

مطالعات انجام شده در آزمایشگاه ها نشان داده است که تماس دائمی با نور HEV می تواند سبب آسیب رساندن به بافت های شبکیه چشم شود و این موجب آغاز شدن تغییرات شبکیه ای شود که شبیه به دژنراسیون ماکولا است که این دژنراسیون یکی از دلایل اصلی از دست دادن کامل بینایی است.

پس شاید باور نکنید اما همین صفحه نمایش های گوشی که هر روزه در دست داریم می توانند به سادگی به چشم های ما آسیب بزنند. با این حال، در این برهه از زمان هیچ کس به طور قطع مطمئن نیست که آیا استفاده طولانی مدت از تلفن های موبایل می تواند آسیب دائمی روی بینایی فرد داشته باشد یا نه.

به علاوه نور آبی توسط لامپ های LED و همچنین خورشید نیز منتشر می شود اما در واقع ما در طولانی مدت به آن ها خیره نمی شویم. ولی برعکس روزانه 10 ها بار به صفحه نمایش گوشی موبایل خود خیره می شویم.

درحالی که ممکن است به این دلیل که تابش های منتشر شده از صفحه نمایش گوشی به چشمان مان آسیب می رساند از آن ها دست بکشیم ولی می توانیم حداقل آسیب های احتمالی را به حداقل ممکن برسانیم.

مطالعات نشان داده که استفاده از موبایل در حالت های خاصی برای به حداقل رساندن اثرات منفی  تابش نور آبی صفحه نمایش های موبایل بر روی بافت شبکیه چشم واقعا می تواند مفید باشد.

سعی کنید موارد گفته شده در زیر را به عادت های خود تبدیل کنید تا آسیب به چشم های خود را به حداقل برسانید.

کاهش مدت زمان استفاده از تلفن همراه می تواند یک راه حل مناسب برای اطمینان از آسیب وارد نشدن به چشمان تان توسط تابش HEV صفحه نمایش گوشی تان باشد اما کاهش مدت زمان استفاده از موبایل ها مخصوصا برای افراد پرمشغله و پرکار امروزی و حتی برای کودک 10 ساله امروزی نسل امروز می تواند چالش بزرگی باشد.

افراد به دیدن و خیره شدن به صفحه نمایش گوشی های خود برای ساعت ها اعتیاد پیدا کرده اند. آن ها فیلم تماشا می کنند، چت می کنند یا کتاب و مقاله می خوانند. صفحه نمایش گوشی به اندازه صفحه نمایش لب تاپ یا کامپیوتر شما بزرگ نیست. از این رو فشاری که صفحه نمایش گوشی های موبایل به چشمان تان وارد می کند بیشتر از آن صفحه نمایش های بزرگ است. بنابراین باید از چشمان تان مراقبت کنید تا از پیش آمدن هر مشکلی برای آن ها در آینده جلوگیری کنید. چشمان شما با استفده مداوم ا از این دستگاه خارش پیدا می کند، خسته و خشک می شود.

چشم ها مهم ترین عضو بدن هستند. آن ها نه تنها باعث می شوند ما ببینیم بلکه ما از طریق آن ها احساساتی را درک می کنیم که هیچ کس نمی تواند آن ها را در قالب جمله بیان کند. چشم ها در فعالیت های روزمره ما نقش مهمی دارند. خستگی بیش از حد به چشم ها ماهیچه های آن ها را سفت می کند و این باعث آسیب به آن ها می شود. نتیجه نهایی آن داشتن بینایی بد است.

7 روش برای کاهش خستگی و خشکی چشم هنگام نگاه کردن به صفحه نمایش موبایل

1-چشم های خود را چندین بار ببندید

درحالی که دارید روی گوشی چیزی می خوانید یا به طور پیوسته به آن خیره شده اید، باید چندین بار چشمان خود را باز و بسته کنید تا رطوبت آن حفظ شود و خشک نشوند. شاید خیلی از اوقات این تجربه را داشته باشید که هنگام استفاده از گوشی تان چشم تان را می خارانید، این به خاطر این است که زیادی چشمان تان را باز گذاشته اید و خیره شده اید و این باعث شده که رطوبت نرمال چشمان تان کم شود و در نتیجه موجب خارش و سوزش چشم گردد. این به خاطر این است که زمانی که ما چیز جذابی را روی گوشی موبایل خود می بینیم تمایل داریم کمتر پلک بزنیم. یک شخص باید در طول 20 دقیقه حداقل 10 بار پلک بزند. به علاوه با پلک زدن، تمرکز تان بیشتر می شود که یک مزیت دیگر آن است.

2-روشنایی زننده صفحه نمایش را به حداقل برسانید

تابش زننده روی صفحه نمایش نه تنها فشار بیشتری به چشمان تان وارد می کند بلکه آن ها را خشک تر نیز می کند. یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از این امر استفاده از یک پوشش ضد انعکاس یا anti-glare بر روی صفحه نمایش است. آن ها برای چشمان و نیز صفحه نمایش گوشی هوشمند شما بسیار مفید هستند، چرا که صفحه نمایش شما را از اثر انگشت و خراش محافظ می کند. بنابراین یک لوازم جانبی با مزایای متعدد است که همیشه یک گزینه خوب است.

3-کاهش روشنایی صفحه نمایش گوشی موبایل

هرچه روشنایی صفحه نمایش شما بیشتر باشد چشمان تان بیشتر خسته می شود. مخصوصا در شب، صفحه نمایش با روشنایی بالاتر چشمان تان را بیشتر خسته می کند و موجب سوزش آن ها می شود. بنابراین باید حتما میزان روشنایی گوشی تان در روز و شب تنظیم کنید. این کار خارش و سوزش چشمان را کاهش می دهد و باعث می شود بتوانید بدون وجود هیچ مشکلی مدت بیشتری از گوشی تان استفاده کنید.

4-استراحت دادن به چشم ها هر یک ربع

شما باید هر 15 دقیقه گوشی خود را به کنار بگذارید یا دیگر به صفحه نمایش آن نگاه نکنید. مدت این استراحت باید 30 ثانیه تا 1 دقیقه طول تا مفید باشد و خستگی چشمان تان را کاهش دهد. به علاوه شما می توانید با تمرکز کردن چشمان تان روی یک شیء واحدی که در مسافت دورتر است کمی به آن ها ورزش دهید. این کار ماهیچه های چشمان شما را شل می کند.

5-تنظیم سایز متن و کنتراست

مهم است که سایز متن و کنتراست را تنظیم کنید تا خستگی چشمان تان کمتر شود. این کار خواندن کتاب ها، پیام ها و ایمیل ها را با فشار کمتر آسان می کند. هر چه اندازه صفحه نمایش شما کوچک تر باشد مجبورید هنگام خواندن چیزی بیشتر به چشم تان فشار بیاورید که این در آینده تاثیر بدی روی بینایی شما می گذارد. پس پیشگیری بهتر از درمان است.

6-صفحه نمایش گوشی موبایل خود را تمیز نگه دارید

اگر صفحه نمایش شما اندکی کثیف باشد موجب خستگی چشمان می شود چرا که باعث کاهش شفافیت و وضوح تصاویر شده است. زمانی که وضوح کمتر شود، شما معمولا باید فشار بیشتری به چشمان تان وارد کنید تا نوشته های روی صفحه نمایش را ببینید. بنابراین باید صفحه نمایش گوشی تان را با پارچه نرمی که روی صفحه آن خش نمی اندازد پاک کنید. حتی با خراش های بیشتر دید صفحه نمایش شما بدتر می شود.

7-فاصله مناسب بین چشمان و صفحه نمایش گوشی را رعایت کنید

اکثر ما عادت داریم گوشی تلفن را زیادی نزدیک صورت خودمان کنیم که به خاطر نور انعکاسی از صفحه آن بیشتر به چشم فشار می آورد. با این کار ماهیچه چشمان تان را خسته می کند و هیچ فایده ای ندارد مگر این که به چشمان تان آسیب بزند. شما باید گوشی تلفن خود را حداقل در فاصله 20 تا 30 سانتی متر صورت خود نگه دارید.

شاید راه های دیگری نیز برای خستگی کمتر چشم ها هنگام نگاه کردن به صفحه نمایش گوشی ها باشد اما ما در این جا ساده ترین آن ها را بیان کردیم. شما می توانید هر چند وقت یک بار آب سرد را به درون چشمان تان بپاشید تا خنک و هیدراته بمانند. 

1 نظر
  • مهدی جاویدنیا

    مهدی جاویدنیا 1396-05-18

    سپاس

  • 1
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم