تنظیمات دوربین آیفون و آیپد

نوشته شده در تاریخ1398-09-07 توسط 21168

ما همیشه سعی داریم که از قابلیت ها و تنظیمات موبایل هوشمند خود به نحوی استفاده کنیم که بهترین عکس های ممکن را ثبت و به یادگار بگذاریم. در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به ویژگی های دوربین آیفون جهت عکس گرفتن بیاندازیم. با ماکروتل در بررسی و آشنایی با قابلیت ها و تنظیمات دوربین آیفون همراه باشید.

تنظیمات دوربین آیفون

صدای شاتر دوربین

صدای شاتر دوربین در موبایل ها بیشتر از اینکه باعث زنده کردن حس نوستالژیک دوربین های قدیمی شود، می‌تواند ما را اذیت کند، به خصوص زمانی که در محیط های آرام و بی‌سر و صدا قصد عکس گرفتن داریم.

قطع کردن صدای دوربین زمان عکس گرفتن در آیفون

متاسفانه هیچ روشی به صورت دائمی نمی‌تواند این صدا را از بین برده و قطع کند، تنها راه حل موجود این است که قبل از عکس گرفتن با استفاده از دکمه های کم و زیاد کردن صدا آن را قطع کنید.

ترازبندی عکس در آيفون

هدف ما همیشه در عکاسی گرفتن بهترین عکس از سوژه مورد نظر است، یکی از مهم ترین ویژگی هایی که یک تصویر را از دیگر تصاویر متمایز می‌کند و به نوعی باعث بهتر شدن عکس می‌شود، کادربندی صحیح است.

ترازبندی و کادربندی در آیفون

امروزه تقریبا در تمامی اپلیکیشن های دوربین، شاهد این قابلیت هستیم که معمولا با اسم Grid Lines یا خطوط شبکه ای به ‌کار می‌روند؛ کاربرد این خطوط در زاویه و در ترازبندی است.

برای فعال کردن این قابلیت باید وارد تنظیمات آیفون خود شوید و در قسمت دوربین یا Camera دنبال Grid بگردید و آن را روشن کنید.

Settings > Camera > Grid

نکته: برای شفاف سازی بیشتر باید گفت که این خطوط فقط زمان اجرای برنامه دوربین بر روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود، پس عکس به صورت عادی و بدون خط ذخیره خواهد شد.

 پیشنهاد مطالعه: آموزش انواع فیلم برداری در آيفون

فوکوس دستی 

دوربین به صورت خودکار روی سوژه فوکوس می‌کند اما بعضی وقت‌ها فوکوس دستی عملکرد و نتیجه بهتری را به ارمغان می‌آورد.

نحوه فوکوس کردن در دوربین آیفون :

به هیچ وجه کار دشواری نیست و فقط در قاب دوربین، باید روی سوژه ای که قصد دارید کانون توجه باشد ضربه بزنید تا عمل فوکوس دستی انجام گیرد.

فوکوس دستی در آیفون

ثبت مکان عکس

مکان عکس هایی که کنون می‌گیریم را کاملا به خاطر داریم ولی شاید چند سال دیگر یادمان برود که آن ها را کجا گرفته ایم و چه خوب می‌شد که اطلاعاتی مانند مکان را در زمان گرفتن عکس بتوان ذخیره کرد. اپل قبلا به آن فکر کرده و آن را توسط قابلیتی تحت عنوان GeoLocation پیاده سازی کرده است.  شما با دستورالعمل زیر می‌توانید آن را فعال کنید.

برای روشن کردن این قابلیت مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  • به تنظیمات آیفون خود بروید
  • به Privacy رفته و Location Services را بزنید
  • دنبال Camera بگردید و سوییچ این دکمه را به سمت راست بکشید تا فعال شود.

ثبت مکان عکس در دوربین

لازم به ذکر است که مکان عکس را بر روی آن درج نخواهد کرد و فقط به صورت داده های فرامتن به آن الحاق می‌شود که در جزئیات عکس قابل مشاهده است.

حالت متوالی یا Burst Mode در دوربین آیفون 

بار‌ها پیش آمده که قصد داریم از سوژه‌ای عکس بگیریم که دارای سرعت زیادی است، به طور مثال ماشینی در حال حرکت را تصور کنید؛ قبل از آن که شما به خود زحمت کادربندی و فوکوس مناسب را دهید آن ماشین دیگر چند متر از شما دور شده است و حتی اگر خیلی سریع از آن عکس بگیرید کیفیت تصویر به هیچ وجه مناسب نخواهد بود.

پس راه کار چیست؟

نگران نباشید آیفون امکانی تحت عنوان Burst Mode یا حالت متوالی را برای شما در نظر گرفته است که در صورت استفاده از آن وقتی دکمه شاتر را می‌زنید به‌جای یک تصویر، مجموعه ای از تصاویر را به صورت خیلی سریع و پشت سر‌هم می‌گیرد. این کار باعث می‌شود در بین تعدادی از عکس ها دنبال آن تصویری باشید که به نظرتان خوب و با کیفیت افتاده است و می‌توانید بقیه را پاک کنید. البته بعضی از گوشی های رده بالا قابلیتی به نام Slomotion دارند که می‌توانید نرخ فریم بر ثانیه عکس را بالا ببرد و شاهد ویدیو هایی بسیار جالب و هیجان انگیزی باشید ولی مشکل آن حجم بسیار بالا و مدت زمان کوتاه ضبط ویدیو است.

حالت Burst mode در دوربین آیفون

نحوه فعال کردن Burst Mode:

  • برنامه دوربین یا Camera را باز اجرا کنید
  • دکمه شاتر را نگه دارید

به همین سادگی تا زمانی که انگشت شما روی دکمه شاتر است به صورت خیلی سریع دوربین شروع به عکس گرفتن می‌کند.

ذخیره یا رزرو تنظیمات

حالت های متفاوتی برای عکس گرفتن وجود دارد، به طور مثال نیاز در شرایط خاص نیاز دارید که به صورت دستی نور، حالات یا افکت تصاویر را تنظیم کنید تا بار بعد نیازی به تنظیم مجدد نباشد. در iOS این ویژگی پیاده سازی شده و تحت نام Preserve در تنظیمات دوربین وجود دارد؛ برای استفاده از آن باید به تنظیمات یا Settings آیفون خود بروید و در قسمت Camera به بخش Preserve Setting بروید و تغییرات خود را اعمال نمایید.

ذخیره تنظیمات دوربین در آيفون

HDR در iOS

نام فناوری HDR امروزه بسیار بر سر زبان ها افتاده است، از تلویزیون و مانیتور ها گرفته تا دوربین موبایل ها. با HDR عکس ها زنده و واقعی تر به نظر می‌رسند. در این فناوری وقتی شما دکمه شاتر را فشار می‌دهید به صورت خودکار مجموعه از عکس ها به صورت متوالی گرفته می‌شود و به سرعت روی هم قرار می‌گیرند تا تبدیل به یک عکس واحد شوند. با اینکار جزئیات تصاویر مانند سایه ها، به شکل بهتری ذخیره می‌شود.

گرفتن عکس HDR در آیفون

به صورت پیش فرض این حالت در آيفون ها فعال شده است و اگر به هر دلیل قصد غیرفعال کردن آن را دارید مراحل زیر را انجام دهید:

Settings > Camera > Turn Off Auto HDR

اگر می‌خواهید علاوه بر تصویر HDR ، تصاویر به صورت عادی هم ذخیره شوند فقط کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

Settings > Camera > Keep Normal Photo

اگر این قابلیت را غیرفعال کرده باشید دیگر نیازی نیست که برای روشن کردن آن دوباره به تنظیمات بروید؛ اگر وارد اپلیکیشن دوربین آیفون شوید، در سمت بالای صفحه نمایش علامت HDR را مشاهده خواهید کرد.

HDR

نکته: اگر گزینه ذکر شده را پیدا نکردید مطمئن شوید آخرین نسخه iOS یا iPadOS بر روی آیفون یا آیپد شما نصب شده باشد.

تنظیم تایمر دوربین در آیفون

استفاده از تایمر مخصوصا در زمان سلفی گرفتن بسیار کاربردی می‌باشد و خیلی نیازی به توضیح درباره آن نیست.

تایمر در دوربین آیفون

نحوه فعال کردن تایمر در دوربین آیفون :

در بالای صفحه نمایش سمت راست، نمادی شبیه به یک ساعت وجود دارد، روی آن ضربه بزنید و بین 3 یا 10 یک زمان شمار انتخاب کنید.

اسکن QR code

برای جستجو و اسکن QR Code فقط کافی‌است کد موردنظر را به طور مستقیم جلوی لنز دوربین بگیرید تا به شکل خودکار توسط آن بررسی و پس از آن کادری بالای صفحه نمایش داده شود.

حالت شب یا Night Mode

برای گرفتن عکس های بهتر در تاریکی باید از حالت شب استفاده کنیم که معمولا در صورت نیاز، به طور پیش فرض توسط آیفون شما فعال می‌شود.

حالت شب در دوربین آیفون

در حال حاضر فقط آیفون های جدید کمپانی اپل یعنی:

  • iPhone 11
  • iPhone 11 Pro
  • iPhone 11 Pro Max

از این امکان پشتیبانی می‌کند.

اگر به هر دلیلی در تاریکی این قابلیت خاموش بود، در برنامه دوربین خود دنبال نشانه   باشید تا آن را فعال کنید.

 پیشنهاد مطالعه: فعال کردن حالت تاریک در مرورگر های کامپیوتر

عکس پاناروما یا 360 درجه

کاربرد گرفتن عکس پاناروما زمانی است که قاب یا فریم دوربین شما شامل تمامی محتویات مود نظر جهت ثبت تصویر نمی‌شود. اگر بخواهیم کمی کلی‌تر به قضیه نگاه کنیم، در عکاسی 360 درجه در واقع شما دارید یک ویدیوی خیلی کوتاه ضبط می‌کنید تا تبدیل به عکس شود.

عکاسی پاناروما در دوربین آیفون

برای گرفتن عکس پاناروما مراحل زیر را دنبال کنید:

  • برنامه دوربین یا Camera را اجرا کنید
  • منوی بالای دکمه سفید رنگ شاتر را روی حالت PANO تنظیم کنید
  •  آماده شوید و دکمه شاتر را بزنید
  • به آرامی و سرعتی نه کم و نه زیاد، دوربین را از سمت چپ به راست حرکت دهید.

عکاسی 360 درجه در آیفون

نکته: با اینکه این قابلیت به عنوان عکس برداری 360 درجه شناخته شده است ولی در واقع عکس ها به شکل 240 درجه ضبط و ذخیره می‌شوند.

سخن آخر

دوربین ها بخش مهمی از تلفن های همراه امروزی هستند و یکی از مهم ترین فاکتور و پارامتر ها در خرید یک موبایل به شمار می‌روند؛ این باعث شده که کمپانی ها تولید کننده این دستگاه ها تمام تلاش خود را برای پیاده سازی جدید ترین متد‌های روز در حوزه دوربین به‌کار بگیرند.

آیفون ها همیشه نسبت به گوشی های هم رده خود از دیگر کمپانی ها، دوربینی رضایت بخش و قدرتمند را در خود جای داده‌اند. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

محصولات مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم