روت ( Root ) کردن گوشی‌ اندرویدی

نوشته شده در تاریخ1398-09-18 توسط 2700

آموزش روت کردن Root گوشی های اندرویدی

فرار از زندان! این نام سریع ذهن ما را به سمت یکی از بهترین سریال‌های آمریکایی می‌برد و البته آن، نزدیکترین مفهوم به واژه‌ی روت کردن گوشی اندروید شماست. بله! درست شنیدید! فرار از زندان! گوشی های اندرویدی با یک برنامه‌ی از پیش تعیین شده روانه بازار می‌شود. برنامه هایی که امکان دسترسی به محتوا و تغییر آن‌ها برای کاربران فراهم نیست. برای دستیابی به هسته‌ی اصلی سیستم عامل گوشی اندروید عمل روت کردنROOT یا ROOTING تعریف می‌شود. اگر علاقمندید یک سیستم عامل شخصی و به سلیقه‌ی خود داشته باشید یا در بازی مورد علاقه‌تان با ترفند قفل مراحل بالاتر را بشکنید و یا بسیاری از کارهای دیگر که با روت کردن گوشی می‌توانید به آن‌ها دست پیدا کنید، با همراه باشید.

ما سعی داریم در این مقاله به تمامی سوالات شما دوست در حیطه‌ی روت کردن گوشی های اندرویدی مانند تعریف دقیق روت کردن، مزایا و معایب ROOT گوشی، لزوم انجام عمل ROOTING روی دستگاه‌های اندرویدی، اثر روت کردن روی سرعت گوشی، دستورالعمل‌های لازم پیش از اقدام و نحوه‌ی انجام این کار با استفاده از گوشی و یا کامپیوتر شخصی را پاسخ دهیم. با ما در ادامه همراه شده و اگر قصد روت کردن گوشی هوشمند خود را دارید وقت آن است که آستین‌های خود را بالا زده تا قدم قدم باهم پیش برویم.

روت یا Root گوشی اندروید یعنی چی؟

رون root کردن گوشی اندروید یعنی چی؟

حتما تا بحال کلمه‌ی روت کردن گوشی به گوشتان خورده است اما چقدر در مورد آن اطلاعات دارید و اصلا درمورد لزوم روت کردن یک گوشی هوشمند چه می‌دانید؟

اگر بخواهیم به زبان عامیانه و ساده این مفهوم را توضیح دهیم، همانند آنچه در ابتدای مقاله گفته شد، روت کردن همان فرار از محدودیت‌های اندرویدی کمپانی سازنده‌ی گوشی هوشمند شماست. منظور از این محدودیت‌ها هسته‌ی سیستم عاملی هست که به طور پیش فرض شرکت سازنده روی آن برنامه‌هایی نصب کرده که شما نه می‌توانید آن‌ها را حذف کنید و نه دخل و تصرفی روی آن‌ها داشته باشید. قابلیت شخصی‌سازی، رنگ و لعاب دادن به سیستم مطابق خواسته‌ی شما و همچنین حذف و تغییر برنامه‌های ثابت گوشی مانند اپ استور‌های مختلف، پخش‌کننده‌های ویدیویی کم کاربرد و برخی مرورگر‌ها نیز از دیگر کارهایی است که شما بعد از روت کردن گوشی اندرویدی خود می‌توانید انجام دهید.

اما این تمام ماجرا نیست، حتما برایتان پیش آمده در بازی مورد علاقه‌تان سری به مراحل قفل بازی زده و با حسرت در انتظار روزی باشید که این قفل‌ها باز شوند یا بتوانید با ترفندی بدون دادن حتی یک ریال پرداخت درون برنامه‌ای انجام داده و بسیاری سکه به جیب بزنید و بازی را پیش ببرید. این ترفند‌ها و تقلب‌ها را می‌توانید با روت کردن گوشی اندروید خود انجام دهید. در واقع با روت کردن گوشی اندرویدی خود با دست پیدا کردن به هسته‌ی اصلی برنامه‌ی بازی می‌توانید در کد‌ها دست برده و تمامی این ترفند و هک‌ها را داشته باشد.
گاها پیش آمده استفاده از بعضی نرم‌افزار‌ها و یا همین بازی‌های سرگرم کننده نیاز به دسترسی به روت برای کرک کردن آن‌ها را داشته باشند. این موارد و موارد بالا از ابتدایی‌ترین موارد ضرورت روت کردن گوشی‌های اندرویدی را بیان می‌کنند.

لزوم اصلی Root گوشی های اندرویدی چیست؟ آیا موارد بالا تمام علل آن است؟

لزوم روت کردن گوشی اندروید

اما سوالی که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کند این است که آیا فقط روت کردن گوشی به این منظور انجام می‌شود که ما به هسته‌ی داخلی سیستم دست پیدا کنیم؟ اصلا برای یک کاربر معمولی این موضوع چه اهمیتی دارد؟ گوشی هوشمند جدید ما با چند برنامه‌ی پیش‌ فرض که حالا قابل حذف هم نباشند بازهم کارا است و مشکلی هم با آن نداریم چرا وقت خود را برای اهدافی این چنینی تلف کنیم؟ اصلا کاربران چرا به دنبال روت کردن گوشی هوشمند خود می‌روند؟ صرف پاک کردن و دسترسی بیشتر؟

نه دوست من! این کل داستان نیست و موضوع فراتر از یک دسترسی و حذف ساده‌ است. بیایید باهم چند نمونه از دلایل مهمی که کاربران را به سمت و سوی root گوشی می‌برد را بررسی کنیم.

  • با روت کردن سرعت گوشی شما زیاد می‌شود! بله به همین راحتی به یکی از راهکار‌های بالا بردن سرعت پردازش گوشی تلفن همراه دست پیدا خواهیم کرد.قبل از نوشتن این مقاله، درحال بررسی و تحلیل مقاله‌های دیگر در مورد این موضوع بودم که در بعضی از آن‌ها دیدم که به اشتباه روت کردن را دشمن بزرگ گوشی معرفی کرده بودند که باعث کندی آن می‌شود. همین موضوع موجب شد دقیق‌‌تر بدنبال این مسئله بروم و ته و توی قضیه را در بیاورم. نظرتان راجع به یک مثال عینی چیست؟ مطمئنم همه ی ما ساعاتی از وقت خود را در منوی تنظیمات گوشی خود در جستجو و دیدن گزینه‌ها سپری کرده‌ایم و حتما در این سیر و سیاحت گذرمان به منوی About گوشی‌مان افتاده است. حتما سرعت CPU گوشی هوشمندمان را در این منو دیده‌ایم. اصل ماجرا از این قرار است که سازندگان این گوشی‌ها برای اینکه در بازار رقابتی باتری‌ها و طول عمر و ساعات نگهداری شارژ از رقبای خود عقب نمانند این سرعت پردازش را روی یک عددی در رنج خاصی که نه خیلی کم باشد که کاربر را از کندی خود شاکی کند و نه خیلی زیاد که باتری به سرعت مصرف شود قرار می‌دهند. با این اوصاف این محدوده‌ی خاص در هر گوشی یعنی یک سرعت پردازش ثابت و غیرقابل تغییر و یک میزان مشخص از باتری در ساعات شبانه‌ روز مصرف گردد. حال اتفاقی که می‌افتد این است که شما با روت کردن گوشی خود می‌توانید این عدد سرعت CPU را تغییر دهید و آن را زیاد کنید. به این ترتیب سرعت کار گوشی شما بالا می‌رود که اصطلاح تخصصی به این کار اورکلاک (Overclock) می‌گویند. 

شما با یک تیر چند نشان زدید! با یک روت ساده سرعت و عملکرد گوشی هوشمندتان را ارتقا دادید. حالا دیگر مانند بقیه نگران نیستید که بازی جدید و سنگین مورد علاقه‌تان را روی گوشی بارگذاری کنید. با خاطری آسوده سنگین‌ترین بازی‌ها گرافیکی را روی اسمارت‌فون‌تان دانلود و نصب کنید و از سرعت بالای آن لذت ببرید. البته حتما در نظر می‌گیرید که با این کار ممکن است باتری گوشی‌تان سریعتر از قبل تخلیه شود.
اگر مایلید برای افزایش طول عمر باتری گوشی خود از یک راهنمای جامع استفاده کنید می‌توانید به این مقاله سر بزنید: افزایش عمر باتری گوشی موبایل با ترفندهای علمی

  • تجربه‌ی ناخوشایند حافظه‌ی داخلی پر و پیمان و نبودن جای در حد چند مگابایت برای نصب یک نرم‌افزار جدید گریبان همه‌مان را گرفته است. تاکنون به این فکر افتاده بودید که اگر نرم‌افزار‌ها جای نصب شدن روی دستگاه، روی حافظه‌ی خارجی یا همان SD Card نصب می‌شدند چقدر از مشکلات حل می‌شد؟! روت کردن گوشی اندرویدی شما این امکان را برایتان فراهم می‌کند تا به راحتی محل نصب نرم‌افزار‌ها را تغییر دهید
  • شاید دلتان بخواهد یک سیستم عامل سفارشی داشته باشید. سیستم عملی با طرح و رنگ و آیکون‌های منحصربفرد و تم مخصوص به خودتان که برگرفته از تیم موردعلاقه‌ یا رشته‌ی تخصصی محبوب‌تان باشد. بازیابی اطلاعات از دست رفته و یا تهیه نسخه پشتیبان از گوشی خود برای زمانی‌که به آن نیاز دارید با روت کردن گوشی اندروید شما قابل اجرا است.

روت کردن گوشی‌ های اندرویدی چه مزایایی دارد؟

اگر بخواهیم فواید و مزایای root را به صورت موردی و کوتاه اشاره و جمع‌بندی کنیم می‌توان موارد زیر را بیان کرد:

  1. امکان کنترل کامل روی دستگاه
  2. کنترل روی کدنویسی برنامه‌های نصب شده
  3. اجازه دسترسی و تغییر رنگ آیکون‌ها و برنامه‌ها
  4. تغییر اورکلاک و بالا بردن سرعت پردازنده‌ی گوشی
  5. امکان نصب یک سیستم عامل سفارشی
  6. تهیه نسخه پشتیبان، بازیابی و یا ویرایش دسته‌ای از نرم‌افزار‌ها
  7. استفاده از نرم‌افزار‌های هک و تقلب

آیا جنبه‌ی منفی، مضرات و نقطه‌ی تاریکی در root گوشی‌ های هوشمند اندرویدی وجود دارد؟

نکات منفی و مضرات روت کردن گوشی های اندرویدی

قطعا هر نکته‌ی مثبت و نقطه‌ی قوتی جنبه‌ی دیگری نیز دارد. مانند همان مثال بالا بردن سرعت و عملکرد تلفن همراه که مصرف بالاتر باتری گوشی را بهمراه دارد. روت کردن هم مانند تمامی این‌ها ضرر‌هایی دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به خارج شدن گوشی از گارانتی اشاره کرد.

خارج‌شدن از گارانتی! بله! با روت کردن دیگر نمایندگی گوشی هوشمند شما را تحت ضمانت خود قرار نمی‌دهد. زمانی‌که شما گوشی‌تان root می‌کنید در واقع بدلیل تغییرات حاصل شده در هسته‌ی سیستم عامل و برنامه‌ها گوشی از حالت اولیه خود خارج می‌شود و اگر در این میان مشکلی برای آن پیش بیاید تمامی جوانب و هزینه‌های آن برعهده‌ی خود شماست.

اما نگران نباشید همیشه یک راه‌حل برای دور زدن مشکلات وجود دارد. همانگونه که شما می‌توانید rooting گوشی‌تان را انجام دهید نرم‌افزار‌هایی هم وجود دارند که عکس این عمل یعنی Unroot را روی گوشی پیاده و آن را به حالت اولیه بر می‌گردانند. پس یادتان باشد با این ترفند گوشی روت شده‌ی خود را قبل از بردن به نمایندگی برای تعمیرات به وضعیت اولیه برگردانید.

اما این تنها مشکل root گوشی‌های اندرویدی نیست. درواقع ممکنی است یک خطای کوچک و نصب یک بازی یا برنامه از یک مرجع نامعتبر بدافزاری را وارد گوشی خود کنید و چون گوشی شما روت شده و راحت برنامه‌ها به هسته‌ی اصلی سیستم‌ عامل دسترسی دارند، می‌توانند دستگاه شما را تخریب و چنان بلایی بر سر گوشی نازنین‌تان بیاورند که از روت کردن خود پشیمان شوید. لذا توصیه‌ی ما به شما کاربر عزیز این است که در صورت روت کردن گوشی همراه خود بسیار حواستان را در دانلود نرم‌افزار از سایت‌ها و استور‌ها جمع و از منابع شناخته شده این‌کار را انجام دهید.

از بین رفتن آپدیت سیستم مشکل‌ دیگری است که پس از روت کردن ممکن است با آن مواجه شوید و مشاهده خواهید کرد که اگر با گوشی root شده وارد تنظیمات قسمت system update شوید چیزی برای آپدیت شدن وجود ندارد.

شاید بد نباشد بدانید اگر در هنگام انجام عملیات Rooting گوشی اندرویدتان خاموش شود ممکن است این آخرین دیدار با گوشی هوشمند جدیدتان باشد و می‌بایست فاتحه آن را بخوانید. پس روت کردن گوشی‌های اندرویدی ریسک‌های مربوط به خودش را دارد که لازم است جهت انجام root به نحو احسن دستورالعمل‌هایی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت را در دستور کارتان قرار دهید تا با خاطری آسوده روت شدن انجام و گوشی اندرویدی هوشمند گران قیمت شما از گزند مشکلات احتمالی در امان باشد.

دستور‌العمل‌های لازم برای شروع روت کردن گوشی‌های اندرویدی

موارد مورد نیاز برای شروع روت کردن گوشی اندروید

دوست عزیز! اگر قصد دارید مانند یک کاربر حرفه‌ای روت کردن گوشی همراه‌تان را انجام داده و در حین انجام کار مشکلی گوشی هوشمند شما را تهدید نکند لطفا قبل از هز اقدامی موارد زیر را در نطر گرفته و آن‌ها را رعایت کنید.

  1. از خالی نبودن باتری گوشی خود اطمینان حاصل کنید. حداقل 50% ظرفیت باتری باید پر باشد. یادتان نرفته که در قسمت قبل در مورد بروز خاموشی در وسط عملیات Rooting چه عرض کردم! خاموشی در حین روت یعنی خداحافظی ابدی با اسمارت فون عزیزتان.
  2. دسترسی به یک اینترنت تقریبا پر سرعت (لزوما Wi-Fi)؛ شاید هم لازم باشد یک تحریم گذر هم داشته باشید تا در حین روت کردن مشکلی برای دسترسی‌ها بوجود نیاید.
  3. تصمیم برای اینکه آیا عملیات ROOT را می‌خواهید با همان گوشی خود انجام دهید یا با یک کامپیوتر شخصی
  4. دانلود و نصب نرم‌افزار مربوط به نسخه‌ی ویندوز یا اندروید برای شروع فرایند
  5. و در آخر از قسمت تنظیمات گوشی خود، اجازه‌ی نصب برنامه از منابع ناشناخته را تیک بزنید:

Setting < Security < Unknown Source

فاش یک راز کوچک در مورد root گوشی‌های اندرویدی

راز هایی درباره روت کردن root گوشی اندروید

بیایید قبل از شروع فرایند روت کردن گوشی‌های اندرویدی باهم از یک واقعیت پرده برداریم. در سایت‌های انگلیسی زبان زیادی دیدم که عمده‌ی کاربران علاقمند به روت کردن گوشی‌های هوشمند خود این سوال را مطرح کرده بودند و شکایت داشتند که چرا کمپانی سازنده‌ی تلفن همراه محبوب آن‌ها از ابتدا گزینه‌ای را در گوشی تعبیه نمی‌کنند که هر کاربری که دلش می‌خواست بتواند به راحتی زدن یک کلیک به‌طور پیش فرض با گوشی روت شده کار کند و علیرغم معایب نه چندان زیاد این همه مزایا را نادیده گرفته‌اند؟
کمی تحقیق و مطالعه در مورد این سوال من را به این جواب رساند که گفتم شاید بد نباشد با شما نیز در میان بگذارم. جواب این سوال چیزی نبود جز سیاست‌های خاص صاحبان برند و کمپانی‌های سازنده. فکرش را بکنید گوشی هوشمند شما به‌طور پیش فرض و به آسانی روت شده باشد و کاستی‌های و نقایص هر مدل از برند مورد علاقه‌ی شما مانند حافظه‌ی داخلی پایین یا سرعت تخلیه باتری و عمر آن و همچنین برنامه‌های کاربردی با دسترسی راحت شما به هسته‌ی اصلی سیستم عامل قابل برطرف کردن و ارتقا دادن بود. آن‌وقت چه اتفاقی می‌افتاد؟ بله درست حدس زدید دیگر هیچ کاربر تلفن همراه نیازی به تعویض گوشی برای ارتقا کاستی‌ها و خرید یک مدل بالاتر نداشت. برای همین موضوع سیاست گذاران این زمینه برای تولیدات جدید و فروش آن‌ها این قابلیت را از دسترس کاربران خارج می‌کنند.

برای روت کردن گوشی‌ اندروید خود چه باید کرد؟

برای روت کردن گوشی اندروید باید چه کاری انجام دهیم؟

اگر در سال 2019 میلادی نبودیم برای پاسخ به این سوال که چگونه گوشی خود را روت کنیم می‌گفتم نیاز به یک مقاله‌ی تخصصی پیچیده و یک فرد حرفه‌ای و متخصص کار بلد برای این‌کار دارید. اما امروزه با ظهور نرم‌افزار‌های زیادی این کار به راحتی یک کلیک ساده است. اما یادتان نرود برای اینکه این آخرین باری نباشد که از گوشی‌تان استفاده می‌کنید، حتما دستور‌العمل‌هایی که قبل آن‌ها را با هم مرور کردیم را انجام دهید. این دیگر وقت آن شده آستین‌های خود را بالا بزنید و عملیات root را شروع کنیم.

در اینجا لیستی از نرم‌افزار‌هایی که برای روت کردن گوشی به شما در محیط‌های اندروید و ویندوزی کمک می‌کنند را معرفی می‌کنیم و با هم محیط کار و نحوه‌ی اجرا شدن چند نمونه از آن‌ها که بهترین و کاربر پسند‌ترین (User-Friendly) عملکرد را دارند بررسی می‌کنیم که اگر شما به هر دلیلی گوشی یا کامپیوتر شخصی خود را برای روت کردن انتخاب کردید بتوانید روش‌ها و مراحل را ببینید و در حین انجام کار به مشکلی برنخورید.

لیست چند نرم‌افزار‌ روت کردن با عملکرد عالی :

  • King Root (دارای نسخه ویندوز و اندروید)
  • Kingo Root (دارای نسخه ویندوز و اندروید)
  • Frama Root (دارای نسخه ویندوز و اندروید)
  • Root Genius (دارای نسخه ویندوز و اندروید)
  • One Click Root (دارای نسخه ویندوز)

بهتر است این نکته را یادآور شوم که نرم‌افزار King Root در نسخه‌ی ویندوزی‌اش تمام با زبان چینی منتشر شده و برای همین بهتر است برای روت کردن گوشی با کامپیوتر سراغ این نرم‌افزار نروید. مگر اینکه زبان چینی‌تان خوب باشد!

آموزش روت کردن گوشی‌های اندرویدی با نرم‌افزار Kingo Root (نسخه‌ی اندروید):

1. مرحله اول: دانلود نرم افزار

شما می‌توانید از طریق آدرس تایپ آدرس زیر در آدرس‌بار مرورگر خود این نرم‌افزار را جستجو و دانلود کنید.

مرحله 1 روت کردن اندروید: دانلود نرم افزار

اگر در هنگان دانلود نرم‌افزار با پیغام زیر روبرو شدید بر روی گزینه OK کلیک کنید.

دکمه ok را برای نصب نرم افزار بزنید

2. نصب نرم‌افزار
اگر دستور‌العمل 5 را در بند‌های قبلی فراموش کرده باشید در زمان نصب نرم‌افزار به خطای زیر برخواهید خورد.

نصب نرم افزار برای روت کردن اندروید

پس دوباره دستور‌العمل‌هارا مو به مو چک کرده و گزینه‌ی اجازه‌ی نصب از منابع ناشناخته را از تنظیمات و زدن تیک Unknown Source به طریق زیر فعال کنید:

اجازه نصب به نرم افزار روت گوشی های اندروید بدید

3. نرم‌افزار را اجرا کنید و عمیات rooting گوشی اندرویدی خود را آغاز کنید.
همانطور که گفته شد Kingo یک نرم‌افزار یوزرفرندلی است و تمام فرایند روت کردن گوشی هوشمند شما را با زدن یک گزینه انجام خواهد داد. پس کافی‌است روی One Click Root را فشار دهید.

اجرای نرم افزار و اغاز عملیات روت کردن یا rooting گوشی اندروید

4. منتظر بمانید تا درصد انجام کار روی صفحه نمایش دیده و تکمیل شود.

انتظار برای روت شدن کامل گوشی اندروید

5. آخر کار رسیده موفقیت یا عدم موفقیت عملیات خود را می‌توانید با پیغام Succeeded  یا Failed ببینید. در صورت عدم موفقیت هیچ نگران نباشید و فرایند را دوباره انجان دهید.

عملت روت کردن گوشی اندروید با موفقیت به پایان رسید

آموزش روت کردن گوشی‌های اندرویدی با نرم‌افزار Kingo Root (نسخه‌ی ویندوز):

1- ابتدا نرم‌افزار Kingo Root for Windows را دانلود و نصب کنید. مطمئن شوید در حین فرایند نصب گزینه‌ی Install Yahoo مانند شکل زیر بدون تیک بماند و سپس گزینه‌ی Decline را کلیک کنید.

آموزش روت کردن گوشی های اندرویدی با نرم افزار kingo root

2- فعال کردن گزینه‌ی USB Debugging در گوشی

اگر از نسخه‌ی اندروید 4 یا 4.1 استفاده می‌کنید می‌توانید به منوی تنظیمات رفته و از طریق زیر آن را فعال کنید.
Setting > Developer Option > USB debugging

و اگر از نسخه‌های 4.2 . بالاتر استفاده می‌کنید می‌توانید با روش زیر این گزینه را فعال کنید:
Setting > About Phone < Developer Option > USB debugging

فعال کردن گزینه‌ی USB Debugging در گوشی

3- نرم‌افزار را در کامپیوتر خود اجرا کنید. سپس گوشی اندروید‌تان را با کابل به آن متصل کنید. در صفحه‌ی برنامه گوشی شما باید شناسایی شود. اگر شناسایی صورت نگرفت کابل را جدا و مجددا متصل کنید.

شناسایی نرم افزار و روت کردن گوشی اندرویدی

بر روی گزینه‌ی ROOT کلیک کنید و سپس با خیال آسوده چندین دقیقه بنشینید و قهوه‌تان را بنوشید. عملیات روت شدن گوشی اتوماتیک انجام خواهد شد.
اکنون گوشی اندروید شما روت شده است و می‌توانید از آن استفاده کنید. اما همانطور که پیش‌تر اشاره کردم، برای اینکه گارانتی گوشی خود را با Root از دست ندهید می‌توانید با همین نرم‌افزار Kingo در نسخه‌ی ویندوزی اش با اتصال گوشی به کامپیوتر عمل عکس روت کردن را انجام داده و جای root گزینه‌ی unroot نمایش داده می‌شود که با کلیک روی آن این امکان فراهم می‌شود که گوشی اندرویدی خود را به حالت اولیه باز گردانید.

اگر شما از کاربران صاحب برند اپل می‌باشید می‌توانید برای روت کردن گوشی خود که البته در سیستم عامل iOS به آن جیلبریک (Jailbreak) می‌گویند از مقاله زیر استفاده کنید:

جیلبریک آیفون و آیپد

از همراهی شما سپاسگزاریم.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم