نقد و بررسی هواوی Y9 Prime 2019

نوشته شده در تاریخ1398-12-10 توسط 3880

هواوی وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ یکی از موبایل های میان‌رده و اقتصادی است که با مشخصات و قیمت نسبتا مناسب خود، شما را شگفت زده می‌کند و اگر قصد خرید آن را دارید یا هنوز برای خرید تصمیم نگرفته‌اید، با ماکروتل در نقد و بررسی هواوی Y9 Prime 2019 همراه باشید.

طراحی

بررسی هواوی وای ۹ پرایم ۲۰۱۹

صفحه نمایشی بدون ناچ شاید یکی از نقاط قوت و زیبایی Y9 Prime به شمار رود. هوآوی در این موبایل در اقدامی جذاب دوربین سلفی را به صورت مستقیم در نوار بالایی نمایشگر قرار نداده و ما شاهد به کار بردن زبان طراحی Infinity-O یا Infinity-U نیستیم؛ دوربین جلو در بالای بدنه‌ی گوشی قرار دارد و توسط یک موتور مکانیکی از بدنه خارج و دوباره وارد می‌شود که تا حدودی برای درک بهتر می‌توان آن را به دی وی دی رام (DVD-Rom) کامپیوتر تشبیه کرد. هواوی تعداد دفعاتی که این موتور به درستی می‌تواند کار کند را ۱۰۰ هزار بار تخمین زده است و این یعنی حداقل ۱۰ سال و حتی بیشتر شما می‌توانید از آن استفاده کنید. یکی از نکاتی که کاربران را تا حدودی نگران می‌کند، افتادن این گوشی از دست‌شان در شرایطی که دوربین بیرون از بدنه قرار دارد، می‌باشد؛ هواوی برای جلوگیری از هرگونه مشکل از این موضوع، مکانیزمی را برای تشخیص سقوط پیاده سازی کرده است. بدنه 2019 Y9 Prime از پلاستیک مرغوب و با کیفیت ساخته شده و همین باعث شده که از گوشی های هم‌قیمت و رقیب خود مانند A30 و A40 باکیفیت‌تر به نظر برسد. 

در عکس زیر می‌توانید مشخصات کلی Y9 Prime 2019 را مشاهده کنید:

مشخصات y9 prime 2019

یکی از نکات جالب درباره‌ی این گوشی شباهت بی‌اندازه‌ی آن به دیگر محصول هواوی، یعنی Honor 9X است که اگر از جلو به آنها نگاه کنیم، متوجه هیچ گونه تفاوتی نمی‌شویم. نسبت نمایشگر به بدنه در Huawei Y9 Prime نزدیک ۸۴.۳ درصد و وزن آن ۱۹۷ گرم هست، پس می‌توان این این موبایل را یک سنگین وزن با صفحه نمایشی بزرگ قلمداد کرد. نمایشگر تمام صفحه و نسبت تصویر ۱۹.۵:۹، این محصول هواوی را به یک موبایل جذاب برای تماشای ویدیو و بازی تبدیل می‌کند.

برای دسترسی به دکمه های کنترل صدا، پاور و حسگر اثر انگشت، نیازی به تغییر جای انگشت‌ها نیست و همه چیز در مکان مناسبی قرار گرفته است. جک هدفون و پورت Type-C در پایین و دوربین سلفی و اسلات سیم‌کارت در بالای گوشی هستند؛ لازم به ذکر است که درگاه دوم سیم‌کارت با درگاه Micro-SD یکی است و از بین کارت حافظه و سیم‌کارت دوم یکی را باید انتخاب کنید؛ هواوی وای ۹ پرایم با حافظه ۱۲۸ گیگابایتی تا حد بسیار زیادی نیاز شما را به رم مموری کاهش می‌دهد. حسگر اثر انگشت از سرعت و دقت بالایی نیز برخوردار است.

نمایشگر Y9 Prime 2019

نمایشگر هواوی وای ۹ پریم ۲۰۱۹

هواوی در این موبایل از یک صفحه نمایش با پنل LTPS LCD استفاده کرده که بسیار باکیفیت است. شاید پنل های LCD در زمینه‌ی کنتراست و زنده بودن رنگ‌ها به خوبی AMOLED نباشد اما به هیچ وجه شما را ناامید نمی‌کند. تراکم یا چگالی پیکسلی ۳۹۱ پیکسل در اینچ (391ppi) و رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ یا همان +FullHD باعث می‌شود که Y9 Prime به یک دستگاه مناسب برای تماشای فیلم بدل شود. نور صفحه نمایش در حالت حداکثری به ۳۹۰ نیت می‌رسد که شاید زیاد نباشد اما مشکلی را برای شما در زیر نور مستقیم خورشید ایجاد نمی‌کند؛ حداقل روشنایی نیز ۱.۳ نیت است و این میزان نور در کنار قابلیت Eye Comfort برای استفاده در محیط تاریک بسیار مناسب می‌باشد و از تاری و سوزش چشم جلوگیری می‌کند. هم‌چنین زاویه دید به دلیل استفاده از پنل LTPS LCD کاملا مناسب است و ایرادی را در مورد آن نمی‌توان گرفت. وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ نسبت به دیگر محصولات شرکت Huawei از نظر صفحه نمایش در جایگاه مناسبی قرار خواهد گرفت.

نکته: نیت یکی از واحد های سنجش میزان روشنایی و نور است.

اسپیکر 

  Y9Prime 2019 از یک بلندگو یا اسپیکر تک کاناله و استریو استفاده کرده که بلندی صدای خوبی دارد اما شفافیت و کیفیت آن زمانی که صدا را در بالاترین حد ممکن می‌گذارید خیلی رضایت بخش نیست. در زمان تماشای ویدیو و مخصوصا گوشی دادن به موسیقی به صورت حرفه‌ای، پیشنهاد می‌کنم که از هدفون استفاده کنید. هم‌چنین از یک میکروفون اختصاصی برای گرفتن نویز صدا در هنگام مکالمه نیز استفاده شده است.

رابط کاربری و نرم‌افزار

-huaweiy9prime2019 EMUI

هواوی Y9 Prime 2019 به صورت پیش‌فرض با سیستم عامل اندروید نسخه‌ی ۹ یا Pie عرضه می‌شود؛ هم‌چنین هواوی از رابط کاربری مخصوص خود یعنی EMUI 9.1 استفاده می‌کند که روان و کاربردی است اما کماکان به دلیل شخصی سازی های زیاد، با اندروید خام تفاوت بسیاری دارد. در زمان نگارش این مطلب، تعدادی پکیج امنیتی برای دستگاه منتشر شده که در مجموع شاید ۲ گیگابایت باید برای دانلود آن صرف کنید اما فعلا خبری از اندروید ۱۰ نیست اما به زودی انتظار می‌رود که منتشر ‌شود. برای افزایش قدرت وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ در زمینه‌ی بازی و گیم، هواوی از قابلیتی تحت عنوان GPU Boost 3.0 استفاده کرده تا نهایت بهینه سازی در بازی هایی مانند PUBG Mobile و Fortnite را شاهد باشیم.

دوربین

دوربین هواوی وای ۹ پرایم

Y9 Prime 2019 بر خلاف Y9 2019 به دوربین سه‌گانه مجهز شده است؛ دوربین اصلی که از نوع واید است ۱۶ مگاپیکسل، دوربین دوم که اولتراواید می‌باشد ۸ مگاپیکسل و در نهایت دوربین تشخیص عمق ۲ مگاپیکسل دارد. لنز تشخیص عمق یا Depth Sensor در مواقعی که قصد داریم سوژه‌ی خود را از پس‌زمینه‌ی موجود تفکیک دهیم، بسیار کاربردی خواهد بود ولی به صورت معمول استفاده‌ی زیادی در عکاسی های روزمره نخواهد داشت. از نظر نرم‌افزاری تفاوتی را در مورد رابط کاربری دوربین نسبت به گوشی های دیگر هواوی مشاهده نمی‌کنیم و هم‌چنان شاهد قابلیت عکاسی در شب یا حالت Night هستیم. در صورت وجود نور لازم Y9 Prime 2019 در زمینه‌ی دوربین اصلا شما را ناامید نمی‌کند و در حد قیمتی که برای آن پرداخت می‌شود، مناسب است. با اینکه قابلیت نایت مود در شب به گرفتن عکس هایی بهتر در محیط های کم نور کمک می‌کند اما خیلی نمی‌توان از آن انتظاری داشت.

دوربین سلفی y9 prime 2019

در اصلاح به دوربین سلفی گوشی هایی مانند Y9 Prime 2019 که از بدنه به بیرون می‌آيند، Motorized Pop-Up یا دوربین بیرون جهنده می‌گویند. کیفیت دوربین جلو در محیط هایی با نور کافی، مناسب است؛ از LED در دوربین سلفی استفاده نشده و در محیط های خیلی تاریک برای تامین روشنایی مورد نیاز به صورت خودکار نور صفحه نمایش افزایش پیدا می‌کند تا سوژه به خوبی دیده شود. در کل دوربین سلفی Y9 Prime 2019 نمره‌ی خوبی را از طرف تیم ما می‌گیرد.

باتری Y9 Prime 2019

هواوی وای ۹ پرایم به یک باتری غول پیکر ۴۰۰۰ میلی آمپری مجهز شده و بنابر ادعای هواوی و تست های انجام شده، می‌تواند تا پایان یک روز کامل شما را همراهی کند؛ البته اگر استفاده‌ی خیلی عادی و معمولی دارید، شاید این زمان نزدیک به ۳۵ ساعت نیز برسد. وای ۹ پرایم سه حالت Balanced، Performance و Power Saving را برای کنترل تنظیمات مربوط به باتری در Settings دستگاه قرار داده است.

  • حالت Power Saving: در این حالت 2019 Y9 Prime مصرف منابع سخت افزاری و نرم‌افزاری را تا حد مناسبی کنترل می‌کند تا حداقل برای دقایق و در برخی موارد ساعاتی، بیشتر از دستگاه خود استفاده کنید.
  • حالت Performance: در این حالت بیشترین مصرف باتری اتفاق می‌افتد و باتری شما زودتر از همیشه خالی می‌شود؛ دلیل آن نیز تخصیص و آماده سازی منابع سخت افزاری و نرم‌افزاری برای انجام بازی می‌باشد.
  • حالت Ultra Power Saving: این حالت بهینه ترین روش برای استفاده از باتری موبایل است؛ اگر احساس می‌کنید یا می‌دانید که برای مدت خیلی زیادی به برق برای شارژ کردن دستگاه خود دسترسی ندارید، موبایل خود را روی این حالت بگذارید تا نهایت بهینه سازی در زمینه سخت افزاری و نرم‌افزاری رو مشاهده کنید؛ البته از تمام امکانات مثل قبل نمی‌توانید استفاده کنید و فقط به دفترچه تلفن، قابلیت تماس گرفتن و چند ویژگی دیگر دسترسی خواهد داشت. برای مثال Ultra Saving Mode می‌تواند زمان تمام شدن باتری شما را از ۱۴ ساعت به ۴۴ ساعت برساند که بسیار قابل توجه است.

شارژر هواوی Y9 Prime که در جعبه‌ی آن قرار دارد به صورت پیش فرض ۱۰ وات می‌باشد. یکی از نقاط تامل برانگیز یا شاید ضعف این گوشی، پشتیبانی نکردن از قابلیت شارژر سریع یا Quick Charge است؛ البته باتری نسبتا حجیم در کنار بهینه سازی ها شرکت سازنده باعث آن می‌شود که خیلی شارژ سریع نبودن این گوشی، آزار دهنده نباشد. صفر تا صد شارژ این دستگاه حدود ۲ ساعت می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: اندروید وان چیست؟

پرفرمنس و عملکرد

Y9 Prime 2019 از پردازنده‌ی Kirin 710F استفاده می‌کند و از همین ابتدا باید گفت که این پردازشگر هیچ ربطی به Kirin 710 ندارد و حتی مدل بهبود یافته آن هم نیست؛ مدل 710 عملکرد و قدرت بیشتری از مدل 710F دارد. کایرین ۷۱۰‌اف هشت هسته‌ای می‌باشد و از ۴ هسته‌ی ۱.۷ گیگاهرتزی A53 و ۴ هسته قدرتمند‌تر ۲.۲ گیگاهرتزی A73 استفاده می‌کند؛ هم‌چنین چیپست گرافیک Mali G51 MP4 وظیفه‌ی پردازش ویدیو و بازی ها شما را بر عهده دارد. در کل با توجه به قیمت اقتصادی وای ۹ پرایم، می‌توان نمره‌ی قابل قبولی در زمینه‌ی پردازشگر و مشخصات سخت افزاری به آن داد.

هواوی وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ گیمینگ

از نظر حافظه داخلی، Y9 Prime 2019 در دو کانفیگ ۱۲۸ و ۶۴ گیگابایتی به بازار عرضه می‌شود، لازم به ذکر است که هر دو مدل ۴ گیگابایت حافظه رم (Ram) دارند. اگر مایل باشید افزایش حافظه‌ داخلی دستگاه از طریق میکرو اس‌دی تا ۱ ترابایت نیز امکان پذیر است. برای گرفتن خروجی و عملکرد بهتر، از تنظیمات دستگاه و بخش باتری، حالت باتری را روی Performance  بگذارید که در قسمت بالایی مطلب به آن اشاره کردیم.

مشخصات هواوی وای ۹ پرایم ۲۰۱۹

سخن آخر و جمع بندی

هواوی وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ شاید یک گوشی همه فن حریف و خیلی قدرتمند نباشد اما با توجه به هزینه‌ی پرداختی برای آن، به هیچ وجه شما را ناامید نمی‌کند و در زمینه‌ی باتری، طراحی و هم‌چنین سخت افزار در جایگاه مناسبی قرار می‌گیرد. Y9 Prime 2019 در سه رنگ مشکی، آبی و سبز به فروش می‌رسد که هر کدام، به خصوص رنگ سبز زیبایی خاص و منحصر به فردی دارد. امروزه اکثر موبایل های میان‌رده با چنین قیمتی دارای محافظ صفحه نمایش به صورت تعبیه شده هستند اما متاسفانه وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ از گوریلا گلس استفاده نمی‌کند و اکیدا پیشنهاد میکنم که پس از خرید این گوشی، حتما از یک گلس باکیفیت استفاده کنید.

محصولات مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم