برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

کاربرد HDR در دوربین موبایل

نوشته شده در تاریخ1399-01-13 توسط 2421

هر روزه شاهدِ ایجاد فناوری های جدیدی هستیم که قصد دارد زندگی کنونی ما را تغییر دهد، مخصوصا با ورود به دهه‌ی ۲۰۲۰ انتظارِ موجی بزرگ‌تر از این دریای رو به رشد را خواهیم داشت. برای پی‌بردن به سرعت رشد دستگاه های دیجیتالی، فقط کافی است که نگاهی به تکامل صفحه نمایش‌ها و لنز‌ها، از ابتدای سال ۲۰۰۰ تا به الان نگاهی بیاندازیم؛ انگار نه انگار که همین چند سال پیش از مانیتور های CRT استفاده می‌کردیم ولی اکنون به جایی رسیده‌ایم که هر سال از قابلیت های جدیدی رونمایی می‌شود؛ یکی ازاین قابلیت‌ها HDR نام دارد که در ادامه به اندازه‌ی کافی درباره‌ی آن صحبت می‌کنیم و اطلاعات خود را نسبت به HDR افزایش می‌دهیم.

HDR چیست؟

قبل از شروع ماجرا بهتر است بدانید که اصلاً HDR مخفف چیست؟ HDR مخفف سه کلمه‌ی High Dynamic Range می‌باشد که در فارسی، به محدوده داینامیکی بالا، ترجمه می‌شود؛ البته می‌توان به آن دامنه‌ی داینامیک بالا نیز گفت. کارکرد HDR به زبان ساده، و فهمیدن آن به هیچ وجه دشوار نیست ولی این نحوه‌ی پیاده‌سازی آن است که باعث می‌شود، صفحه نمایشِ همه‌ی موبایل های هوشمند، به دلیل کاهش هزینه‌ها از آن استفاده نکنند. به میزان یا فاصله‌ی بین تاریک‌ترین و روشن‌ترین قسمت های یک تصویر، محدوده‌ی داینامیکی یا Dynamic Range می‌گویند و دقیقا اینجاست که HDR کار خود را شروع می‌کند؛ HDR یک پروسه یا روند است برای افزایش این فاصله‌ی ذکر شده، بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین نقطه در تصویر.

hdr چیست؟

HDR هم در دنیای صفحه نمایش‌ها و هم در دنیای دوربین‌ها قابل پیاده سازی است؛ اگر لنز یک دوربین توانایی ضبط یا پنل یک نمایشگر توانایی نمایش این قابلیت را داشته باشد، به آن ها HDR می‌گویند. در دوربین این قابلیت باعث می‌شود که تصاویر به صورت واقعی‌تر و نزدیک‌تر به نحوه‌ی بینایی انسان ضبط و نمایش داده شود؛‌ البته این معنای آن نیست که در هر عکسی از سوژه های خود باید از آن استفاده کنیم و بعضی وقت‌ها شاید تصاویر بدون آن برای ما جذاب‌تر و ملموس‌تر به نظر برسد. درباره‌ی نمایشگر هایی که از این فناوری استفاده می‌کنند، شاید بیشتر از این نیاز نباشد که بدانیم و در ادامه‌ی مطلب به نحوه عملکرد و نکاتی که باید درباره‌ی HDR در دوربین موبایل یا دوربین عکاسی بدانید، پرداخته می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: معرفی انواع روش‌های فیلم‌برداری در آيفون

HDR چگونه کار می‌کند؟

وقتی شما قابلیت HDR را در موبایل خود فعال، و شروع به گرفتنِ عکس می‌کنید، به جای یک تصویر، چند تصویر به صورت متوالی با متغیرهای گوناگون گرفته می‌شود و در نهایت توسطِ برنامه‌ی دوربین یا Camera، تمامی عکس‌ها به یک عکس واحد تبدیل می‌شود که باعث می‌شود جزئیاتِ  نقاطِ روشن و تاریک به شکلی بهتری پردازش و ذخیره شود. قبل از اینکه قابلیت HDR مثل امروزه در اکثر موبایل ها پیاده شود، برای تهیه تصاویر HDR مجبور بودید که از سوژه‌ی مورد نظر، سه عکس را به شکلِ متوالی و صد البته دستی (Manual) گرفته و آن‌ها را به PC یا کامپیوتر شخصی انتقال دهید و توسط توابع و برنامه های خاص، این سه تصویر را به یک تصویر واحد تبدیل کنید یا به نوعی قابلیت HDR اعمال شود که قطعا کیفیتِ خیلی مناسبی مثل دستگاه های امروزی نداشت؛ زیرا در کوچک‌ترین زمان، ممکن است که زاویه، فاصله و حتی مکان سوژه‌ی ما تغییر کند و همین باعث می‌شد که به نتیجه دلخواه نرسیم. در دو تصویر زیر می‌توانید این مطلب را مشاهده کنید، در عکس سمت چپ دو تصویر با یک دیگر ترکیب شده‌اند و در عکس سمت راست به صورت مستقیم از فناوری HDR استفاده شده است:

مقایسه hdr

چه زمانی باید از HDR استفاده کنیم؟

خیلی نمی‌توان نسخه‌ی واحدی پیچید که در چه زمان یا مکانی باید از HDR استفاده کنیم یا نه، بیشتر بستگی دارد که از تصویر خود چه می‌خواهید؛ در بخش های پایینی به ذکر چند نکته و پیشنهاد درباره‌ی آداب استفاده از قابلیت HDR می‌پردازیم.

دورنما یا منظره‌ها

کاربرد HDR

یکی از مهم‌ترین عناصر در تمامی شیوه های عکاسی بدون شک شدت، زاویه و فاصله‌ی نور با سوژه‌ی مورد نظر می‌باشد؛ در گرفتن عکس از مناظر، نور خورشید کار را برای عکاس کمی پیچیده می‌کند و تا مقدار زیادی باعث افزایش کنتراست بیش از حد می‌شود؛ اینجاست که قابلیت HDR با آغوشی باز به کمک ما می‌آید و می‌تواند میزان کنتراست و محدوده‌ی داینامیکی عکس را به صورت خودکار متعادل کند تا شاهد خروجیِ بهتری باشیم.

تاریکی و نور کم در پس زمینه

اگر محیط یا عکس شما در تمامی قسمت‌ها یا حتی فقط در بخش هایی بیش از حدِ مناسب، تاریک یا سیاه باشد، HDR می‌تواند با استفاده از روشن‌ترین و تاریک‌ترین نقاطِ عکس، تا میزان مشخصی به شما کمک کند تا نور و روشنایی پس‌زمینه را افزایش دهد؛ البته اگر تصویر خیلی تاریک باشد، نمی‌توان از HDR انتظار زیادی داشت.

چه زمانی نباید از HDR استفاده کنیم؟

استفاده از قابلیت HDR همیشه هم یک گزینه‌ی ایده‌آل و خوب نیست و پیشنهاد می‌شود که در حالت هایی که در بخش زیر ذکر می‌کنیم، HDR به کار نرود.

صحنه هایی با کنتراست بالا

در بعضی از عکس ها اصلا نیازی نیست که HDR را فعال کنیم، همانطور که در بخش بالاتر گفته شد، پیشنهاد می‌شود زمانی که بخشی از سوژه‌ی مورد نظر شما تاریک یا سیاه است، از HDR استفاده کنیم تا کمی این تضاد و فاصله‌ی رنگ ها بهبود یابد اما در بعضی از عکس‌ها مثل محیط هایی با کنتراست بالا، ما نمی‌خواهیم که این تضاد را کمرنگ کنیم و همین فاصله‌ی بالا باعث می‌شود که خروجی زیباتری داشته باشیم و در نهایت همه‌ی این‌ها بستگی به عکاس، روش عکاسی و سوژه‌ی مورد نظر، مربوط می‌شود.

صحنه‌ای با رنگ های زنده

بدون شک HDR می‌تواند میزان زنده بودن و شادابی رنگ های شما را افزایش دهد تا تصویر بیش از پیش زیبا به نظر برسد اما باید مراقب باشید که اگر در ساختار سوژه یا منظره‌ی شما، رنگ‌ها به صورت پیش‌فرض به اندازه‌ی کافی شاد و سر‌زنده هستند، از HDR استفاده نکنید؛ زیرا باعث اغراق در ترکیب و بافت رنگ‌ها می‌شود و تصویر مورد نظر را به سمت مصنوعی بودن، سوق می‌دهد.

از کجا بدانم که موبایل من از HDR پشتیبانی می‌کند؟

آیا گوشی من از HDR پشتیبانی می‌کند؟

امروزه تقریبا با جرات می‌توان گفت که تمامی موبایل های هوشمند، چه پایین‌رده و چه بالارده، به صورت سخت‌افزاری از HDR پشتیبانی می‌کند و شما اصلا نیازی ندارید که اپلیکیشن های متفرقه را نصب کنید و برنامه‌ی Camera یا «دوربین» که به صورت پیش‌فرض روی دستگاه شما نصب شده، این کار را برای شما به بهترین و بهینه‌ترین روش ممکن انجام می‌دهد؛ تنها کاری که باید انجام دهید این است که از تنظیمات خود دوربینِ موبایل، قابلیت HDR را فعال کنید؛ معمولا HDR در حالتِ اولیه غیر‌فعال است.

پیشنهاد مطالعه: آموزش ضبط ویدیو از نمایشگر iOS

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم