برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

جریان کشی موبایل: تست جریان کشی چطور انجام می‌شود؟

نوشته شده در تاریخ1402-01-31 2605

یکی از معمولی‌ترین و مهم‌ترین راه‌های عیب یابی موبایل، تست جریان کشی است؛ به این ترتیب قصد داریم تا در این مقاله در رابطه با جریان کشی گوشی‌های موبایل بیشتر صحبت کنیم. تا انتهای این مطلب با ماکروتل همراه باشید.

مطالب نوشته شده در این مقاله تخصصی بوده و برای تعمیرکاران محتوا تهیه و تدوین شده

اهمیت جریان کشی موبایل در تعمیرات

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای کاربران موبایل پیش آید، مشکلاتی مربوط به جریان مصرفی موبایل است. به همین دلیل، تست جریان کشی موبایل یکی از ابزارهای مهم برای تشخیص مشکلات مربوط به جریان مصرفی موبایل به شمار می‌رود.

جریان کشی موبایل به میزان جریان الکتریکی ای اطلاق می‌شود که موبایل برای کارکرد خود مصرف می‌کند. با انجام تست جریان کشی موبایل، می‌توان مقدار دقیق جریان مصرفی را اندازه‌گیری کرده و مشکلات مربوط به مصرف جریان را شناسایی کرد.

اهمیت جریان کشی موبایل در تعمیرات

مشکلاتی مانند مصرف بالای جریان در زمان استفاده از برخی از قابلیت‌های موبایل، کاهش عمر باتری موبایل و خرابی سخت‌افزاری ممکن است با تست جریان کشی موبایل شناسایی و رفع شوند.

در این مقاله، به بررسی جزئیات تست جریان کشی موبایل پرداخته خواهد شد و روش‌های مختلف انجام این تست را بررسی خواهیم کرد. همچنین، راهکارهایی برای کاهش مصرف جریان در موبایل و افزایش عمر باتری نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

توضیح مفهوم میلی‌آمپر (mA)

میلی‌آمپر (mA)، یک واحد از جریان الکتریکی است که برای اندازه‌گیری مصرف برق توسط یک دستگاه استفاده می‌شود. یک میلی‌آمپر برابر با یک هزارم آمپر است و برای اندازه‌گیری جریان مصرفی موبایل نیز استفاده می‌شود.

در تست جریان کشی موبایل، میلی‌آمپر به عنوان واحد اندازه‌گیری جریان مصرفی موبایل استفاده می‌شود. برای مثال، در حین استفاده از موبایل، جریان مصرفی آن می‌تواند در حدود 500 تا 1000 میلی‌آمپر باشد. با انجام تست جریان کشی موبایل با منبع تغذیه، می‌توان جریان مصرفی موبایل را در شرایط مختلف، مانند شارژ کردن باتری یا استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف، اندازه‌گیری کرد.

استفاده از میلی‌آمپر به عنوان واحد اندازه‌گیری، به کاربران و تعمیرکاران امکان می‌دهد تا با دقت جریان مصرفی موبایل را اندازه‌گیری کنند و در صورت وجود مشکل در باتری، شارژر و یا قطعات دیگر، این مشکلات را شناسایی کنند و با تعمیر و تعویض قطعات مربوطه، مشکلات را برطرف کنند.

تست جریان کشی موبایل و روش‌های انجام آن

تست جریان کشی موبایل به روشی انجام می‌شود که با استفاده از آن، جریان الکتریکی مصرفی توسط موبایل اندازه‌گیری می‌شود.

این تست برای تشخیص مشکلات مختلف مربوط به جریان مصرفی موبایل، مانند: مشکلات باتری، خرابی سخت‌افزاری، مصرف بالای جریان در زمان استفاده از برخی از قابلیت‌های موبایل، استفاده می‌شود.

در روش انجام تست جریان کشی موبایل، ابتدا باید موبایل را به یک منبع تغذیه متصل کرد. سپس با استفاده از ابزارهایی مانند آمپرمتر، جریان مصرفی توسط موبایل اندازه‌گیری می‌شود.

این تست معمولا در دو حالت استندبای و استفاده از موبایل در حالت عادی انجام می‌شود.

روش‌های تست جریان کشی موبایل

روش‌های تست جریان کشی موبایل

برای انجام تست جریان کشی موبایل، روش‌های مختلفی وجود دارد که به طور کلی به 2 دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند:

1. استفاده از شارژرهای قابل تنظیم:

در این روش، از شارژرهایی با قابلیت تنظیم جریان شارژ استفاده می‌شود. با تنظیم جریان شارژ به گونه‌ای که بتوان جریان مصرفی موبایل را اندازه‌گیری کرد، می‌توان تست جریان کشی موبایل را انجام داد.

2. استفاده از مولتی‌مترها برای اندازه‌گیری جریان و ولتاژ:

در این روش، از مولتی‌مترهایی با دقت بالا جهت اندازه‌گیری جریان و ولتاژ مصرفی موبایل استفاده می‌شود.

برای این منظور، مولتی‌متر به صورت مستقیم به دو سر اتصال موبایل متصل می‌شود.

این روش برای تست جریان کشی موبایل در حالت استفاده از باتری یا شارژر مناسب است.

لازم به ذکر است که هر روشی که برای انجام تست جریان کشی موبایل انتخاب شود، باید به صورت دقیق و با استفاده از ابزارهای مناسب انجام شود تا بتوان به نتایج دقیق رسید.

استفاده از آمپرمتر برای اندازه‌گیری جریان مصرفی موبایل

استفاده از آمپرمتر برای اندازه‌گیری جریان مصرفی موبایل، یکی از روش‌های مورد استفاده در تست جریان کشی موبایل است. آمپرمترها یکی از انواع مولتی‌مترهای دیجیتال هستند که به صورت مستقیم به موبایل متصل می‌شوند.

برای استفاده از آمپرمتر برای اندازه‌گیری جریان مصرفی موبایل، ابتدا باید آمپرمتر را به طور مستقیم به موبایل متصل کرد. در این حالت، جریان مصرفی موبایل به صورت مستقیم از آمپرمتر عبور می‌کند و به صورت دقیق قابل اندازه‌گیری است. برای دستیابی به نتایج دقیق، باید قبل از انجام تست، آمپرمتر را با دقت تنظیم کرده و از نوع دارای دقت بالا استفاده کرد.

استفاده از آمپرمتر برای اندازه‌گیری جریان مصرفی موبایل در حالت استفاده از باتری یا شارژر، به دلیل داشتن دقت بالا و امکان اندازه‌گیری مستقیم جریان مصرفی، یکی از روش‌های دقیق و مورد استفاده در صنعت تست موبایل است.

تست جریان کشی موبایل با منبع تغذیه

تست جریان کشی موبایل با منبع تغذیه، یک روش مهم برای تست قابلیت اطمینان و عملکرد موبایل است. این روش برای تشخیص مشکلات باتری، مشکلات شارژر و سایر مشکلات مرتبط با مصرف برق موبایل بسیار مفید است.

تست جریان کشی گوشی موبایل با منبع تغذیه

در ادامه، مراحل انجام تست جریان کشی موبایل با منبع تغذیه شرح داده شده است:

انتخاب منبع تغذیه: در این مرحله، باید یک منبع تغذیه با ولتاژ مناسب برای موبایل انتخاب شود. برای این منظور، می‌توان از یک منبع تغذیه خارجی استفاده کرد که ولتاژ و جریان خروجی آن قابل تنظیم باشد.

تنظیم ولتاژ مناسب: با توجه به نوع موبایل و باتری آن، باید ولتاژ مناسبی برای منبع تغذیه تنظیم شود. برای بیشتر موبایل‌ها، ولتاژ مناسب حدود 5 ولت است.

اتصال منبع تغذیه به موبایل: در این مرحله، باید منبع تغذیه به موبایل متصل شود. برای این کار، می‌توان از یک کابل USB به همراه یک آداپتور خروجی استفاده کرد.

اندازه‌گیری جریان: با اتصال منبع تغذیه به موبایل، می‌توان جریان مصرفی موبایل را با استفاده از یک آمپرمتر اندازه‌گیری کرد. برای این کار، آمپرمتر باید به طور مستقیم به موبایل وصل شود. جریان مصرفی موبایل باید در حدود 500 تا 1000 میلی‌آمپر باشد.

بررسی نتایج: پس از انجام تست، باید نتایج به دقت بررسی شود تا مشکلات موجود در موبایل شناسایی شود.

محاسبه میزان مصرف باتری موبایل

برای محاسبه و تحلیل میزان مصرف باتری موبایل بر اساس جریان کشی، می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. یکی از روش‌های معمول برای انجام این کار، استفاده از آمپرساعت (mAh) است.

میزان مصرفی باتری موبایل چطور محسابه می‌شود

میزان ظرفیت باتری یک موبایل به واحد آمپرساعت تعریف می‌شود و به معنی تعداد میلی‌آمپر ساعتی است که باتری می‌تواند به مدت یک ساعت به دستگاه انرژی بدهد.

با توجه به ظرفیت باتری، می‌توان با اندازه‌گیری جریان مصرفی موبایل در زمان مشخص، زمان استفاده باقی‌مانده از باتری را محاسبه کرد. به عنوان مثال، فرض کنید یک باتری با ظرفیت 3000mAh داریم و جریان مصرفی موبایل در حالت استفاده معمولی حدود 500mA است. در این صورت، می‌توانیم زمان استفاده باقی‌مانده از باتری را با استفاده از فرمول زیر محاسبه کنیم:

زمان استفاده باقی‌مانده = ظرفیت باتری / جریان مصرفی موبایل

زمان استفاده باقی‌مانده = 3000mAh / 500mA = 6 ساعت

بنابراین، با توجه به این محاسبه، با شارژ کامل باتری، می‌توان حدود 6 ساعت از موبایل با جریان مصرفی معمولی استفاده کرد.

همچنین، با مقایسه جریان مصرفی در حالت‌های مختلف مانند استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف، فیلم دیدن و گوش دادن به موسیقی و غیره، می‌توان تحلیل کنیم که کدامیک از این استفاده‌ها بیشترین میزان مصرف باتری را دارند.

جریان کشی موبایل در حالت‌های مختلف گوشی

جریان کشی همان‌طور که گفته شد، در هر مدل از گوشی متفاوت است؛ همچنین با در نظر گرفتن این موضوع، در حالات و شرایط مختلف نیز جریان متفاوت است.

روش های تست جریان کشی موبایل

حالت اول

در این حالت موبایل شما به یک منبع تغذیه متصل شده و زمانی که دکمه پاور آن را می‌زنید، هیج عکس‌العملی نسبت به تغییر مقدار جریان مشاهده نمی‌شود.

زمانی که این مشکل برایتان به وجود آمد، در ابتدا دکمه پاور را چک کنید تا به لحاظ ظاهری و اتصال روی برد سالم باشد؛ بعد از انجام این کار باید شارژر گوشی را متصل کرده و به کمک یک مولتی متر، میزان جریان پایه را اندازه‌گیری نمایید که این مقدار باید اندازه ولتاژ باتری باشد.

در صورتی که مولتی متر این رقم را به شما نشان نداد، باید مسیر بین کلید پاور و آی سی تغذیه را تا مسیر باتری، به کمک نقشه شماتیک کاملا چک کنید. گاهی اوقات نیز امکان دارد تا با متصل کردن شارژر گوشی شما شارژ نشود و یا حتی علائمی از شارژ شدن نیز به وجود نیاید؛ در این حالت باید شارژر را چک کنید و از سلامت آن اطمینان حاصل نمایید.

بعد از بررسی تمامی مشکلات ظاهری که از روی نقشه شماتیک امکان پذیر است، با کمک مولتی متر دوباره جریان شارژر را بررسی می کنیم؛ ابتدا باید کانکتورها را تا ولتاژ خروجی آن اندازه گیری کنیم؛ در صورتی که ولتاژ نداشتیم، باید پایه‌های کانکتور را بسنجیم و بعد از آن مسیر آی سی تغذیه را مجدد انداه گیری کنیم. حالا باید مولتی متر را در حالت بارز قرار دهیم تا در صورت چک کردن پایه‌ها در هر دو طرف کانکتور، عدد 1 و یا OL را مشاهده کنیم؛ در این شرایط باید بدانید که پایه کانکتور خراب است و باید تعویض شود؛ اما در برخی مواقع امکان دارد تا با عوض کردن کانکتورها نیز مشکل از بین نرود که در این صورت باید بدانید مشکل از نرم افزار است و سخت افزارها کاملا سالم‌اند

حالت دوم

زمانی که گوشی موبایل شما ضد آب نباشد و احیانا در آب بیفتد، جریان کشی پیش از فشردن دکمه پاور صورت می‌گیرد که به دلیل سولفاته شدن و یا گیر کردن قلع اضافی در قسمت‌های مختلف برد گوشی، باعث جریان کشی می‌شود.

در این حالت باید در ابتدا گوشی توسط مایع اولتراسونیک و تینر شستشو داده شود تا سولفاته‌ها و جرم‌هایی که از آبخوردگی ایجاد شدند، از بین بروند؛ اگر بازهم شما شاهد جریان کشی بودید، باید کلیه اتصالات مربوط به دوربین، ال سی دی، شارژر، هندزفری، سیم کارت و غیره را جدا کنید و بعد از تمیز کردن متصل نمایید؛ اگر مشکل برطرف نشد، باید مسیر کانکتورها را چک نمایید که در بیشتر اوقات این مشکل خود را به شکل داغ شدن قطعه نشان می‌دهد که باید آن را از برد جدا کرده و بعد از خنک شدن دوباره اتصال را بررسی کنید؛ در صورتی که مشکل از این قطعه بود، باید آن را تعویض نمایید.

حالت سوم

بعد از فشردن کلید پاور، گوشی روی یک جریان بالای ثابت باقی مانده و موبایل روشن نمی‌شود. شما باید در این حالت بدانید که یک قطعه از داخل داغ شده و باید تعویض شود؛ معمولا این خرابی‌ها شامل آی سی‌های تغذیه، پی اف، آی سی لایت و ... می‌باشد.

در برخی موارد نیز قبل از فشار دادن پاور گوشی جریان کشی دارد و بعد از فشردن این دکمه، جریان کشی بیشتر می‌شود که در این حالت می‌توان با احتمال 80 درصد گفت که مشکل از آی سی و یا پی اف است.

حالت چهارم

در این حالت بعد از فشار دادن دکمه پاور، کلیه جریان‌های محدود شده منبع تغذیه به وسیله گوشی کشیده می‌شود. در این صورت شما باید به سراغ آی سی‌هایی که به صورت مستقیم به جریان باتری متصل است، بروید؛ مانند آی سی‌های پی اف، آی سی تغذیه، آی سی وای فای و رگلاتورهای مسیر که از ولتاژ باتری استفاده می کنند؛ در صورتی که با برداشتن قطعه یا آی سی مربوطه مشکل کاملا حل شد، باید آن را تعویض کنید.

حتی امکان دارد که در بعضی مواقع قطعات کوچکی مانند خارن و یا مقاومت دچار اتصال شده که در این حالت باید آن‌ها از مدار حذف و یا جایگزین بشوند. البته گاهی اوقات که به گوشی ضربه وارد می‌شود، این شوک باعث پریدگی قطعه و یا به وجود آمدن قلع اضافی می‌شود که همگی از عوامل اتصال کوتاه شدن کوشی در جریان کشی است.

حالت پنجم

جریان کشی لحظه‌ای، حالتی است که بعد از فشار دادن کلید پاور روی یک جریان ثابت قرار می‌گیرد که این مقدار برای گوشی‌ها و جریان‌های مختلف، متفاوت می‌باشد.

به طور مثال دقت کنید که جریان 0.01 ثابت امکان دارد به دلیل خرابی آی سی باشد، همچنین در صورت خرابی سی پی یو، جریان بین 0.01 تا 0.04 قرار می‌گیرد. در جریان‌های 0.03 تا 0.06 خرابی آی سی تغذیه و اس ام دی‌های مرتبط می‌باشد.

در بعضی موارد نیز جریان کشی لحظه‌ای دقیقا بعد از فشار دادن کلید پاور به وجود می‌آید و بعد از رها کردن آن جریان به صفر بازمی‌گردد که می‌تواند به دلیل اختلال نرم افزار و یا آی سی هارد باشد.

نکته: کلیه مطالبی که در این 5 مورد توضیح داده شد، تجربه همکاران ما است که در طول تعمیرات موبایل به دست آورده‌اند؛ پس در هر کدام از این موارد می‌تواند استثناهایی نیز وجود داشته باشد و طبق مطالبی که اشاره شد، عمل نکند.

تست جریان کشی، برای تشخیص ایرادات نرم افزاری

بسیاری از متخصصان و تعمیرکاران موبایل در حال حاضر، برای عیب یابی انواع مشکلات نرم افزاری گوشی‌های موبایل، ابتدا دستگاه را جریان کشی می‌کنند و از روی جریانی که موبایل نشان می‌دهد، متوجه ایرادات آن می‌شوند.

زیرا در این حالت می‌توان به راحتی قطعه‌ها را جدا کرد و در صورت برطرف نشدن اختلال، می‌توان نتیجه گرفت که علت خرابی از نرم افزار است.

تاثیر اتصال به وای فای و یا دیتای تلفن همراه بر تست جریان کشی

باید به این قضیه توجه داشته باشند که به دلیل وجود سیم کارت در گوشی‌های موبایل و یا اتصال آن‌ها به وای فای به این دلیل که امواج، پردازش‌هایی را انجام می‌دهند، امکان دارد مشکلاتی در جریان مشاهده شود؛ به همین دلیل هنگام تست جریان کشی با منبع تغذیه بهتر است که آن را در حالت استندبای و یا حالت پرواز قرار دهید و بعد به تست کردن آن بپردازید.

جمع بندی

یکی از بهترین راهکارها برای عیب یابی انواع گوشی‌های موبایل، تست جریان کشی گوشی با منبع تغذیه است که از این طریف شما می‌توانید نسبت به برطرف کردن عیب‌های نرم افزای و سخت افزاری بپردازید. در این مقاله سعی کردیم تا انواع حالات مختلف در جریان کشی را توضیح دهیم که در صورت به وجود آمدن اختلال در تلفن همراه، باید حتما به یک متخصص مراجعه کنید تا با انجام این عملیات نسبت به عیب یابی و رفع آن اقدام کند.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم