تعمیر اساسی آیفون خیس شده با آب یا دیگر مایعات

نوشته شده در تاریخ1396-06-24 توسط 17498

از این راهنما برای تعمیر آیفون خود بعد از اتفاقی افتادن آیفون در آب یا دیگر مایعات استفاده کنید. ممکن است خیس شدن گوشی آیفون تان آنقدر جزئی باشد که بتوانید با گذاشتن آن در برنج خام یا زیر آفتاب رطوبت آن را خشک کنید و دوباره مثل روز اول از آن استفاده کنید. در زیر روش تعمیر اساسی آیفون خیس شده را می بینید که هم شامل خیس شدن های جزئی و هم خیس شدن های عمده که منجر به خوردگی قطعات می شود می پردازیم. توجه داشته باشید که نیمی از گوشی های آیفون به خاطر افتادن در توالت خیس می شوند، در این روش با ایزوپروپیل الکل تمام کثیفی های روی قطعات گوشی به طور کامل گرفته می شود. 

خراب شدن گوشی در اثر مایعات با گذشت زمان بدتر می شود، بنابراین بهتر است در اسرع وقت به تعمیر آیفون آب خورده خود اقدام کنید. به علاوه، خراب شدن در اثر آب و مایعات آنقدر پرچالش است که ما توصیه می کنیم اگر در توانایی خود مردد هستید یا این که نیاز به دسترسی به داده های مهم روی گوشی خود دارید بهتر است از یک تعمیرکار حرفه ای موبایل مشاوره بگیرید قبل از این که دست به ابزار شوید.

در سرتاسر این گوشی مراحلی هست که بسته به مدل آیفون شما فرق می کند مثل باز کردن تاچ ال سی دی و...که می توانید برای دستورالعمل های دقیق دی اسمبلی کردن آن ها را اینجا پیدا کنید.

این راهنما برای گوشی های آیفون نوشته شده است اما با مراحل کار برای هر تلفن هوشمند دیگری بسیار شبیه است. علاوه بر الکل ایزوپروپیل باید ظرف گودی به اندازه کافی بزرگ داشته باشید تا بتوانید برد منطقی آیفون را درون آن غوطه ور کنید. 

الکل ایزوپروپیل فوق العاده آتش گیر است. کل مراحل تعمیرات آیفون را در مکانی با تهویه خوب انجام دهید، سیگار نکشید یا در طور کار در نزدیکی شعله باز کار نکنید.

ابزارها:

1-مسواک یا براش

2-دستکش لاتکس یا نیتریل

3-عینک ایمنی

4-پنس

5-پارچه تمیز کننده میکروفایبر(نانو)

6-الکل ایزوپروپیل با علضت 91%

درجه سختی: متوسط

تعداد مراحل: 13 مرحله 

آموزش تعمیر گوشی آیفون در آب آفتاده 

مرحله 1:

آموزش تعمیر آیفون در آب افتاده

آیفون خود را با احتیاط و رعایت ایمنی هر چه سریعتر از آب خارج کنید. با به حداقل رساندن مجاورت آیفون با آب خوردگی قطعات را به حداقل برسانید.

ابتدا به ایمنی شخصی خودتان توجه کنید! اگر درون آب ایستاده اید یا لباس های تان خیس است، خود را از هرگونه خط شوک الکتریکی محافظت کنید و سریعا خود را خشک کنید قبل از این که به فکر نجات گوشی آیفون در آب افتاده خود بیفتید.

اگر دستگاه تلفن همراه شما همچنان درون آب است و به یک منبع برق خارجی متصل است، روش ایمنی برای قطع اتصال آن پیدا کنید. در صورت امکان برق را از کنتور قطع کنید.

اگر تصمیم گرفتید بدون قطع کنتور کلگی شارژر گوشی خیس شده را از پریز بکشید با احتیاط کامل این کار را انجام دهید.

آسیب حاصل از آب و مایعات باعث اتصال کوتاه باتری شده و می تواند منجر به آتش سوزی یا صدمات شیمیایی شود. اگر نشانه هایی از گرما، دود، بخار، برآمدگی، جرقه، برآمدگی، ذوب شدن را می بینید یا احساس می کنید از دست زدن به گوشی خود اجتناب کنید.

اگر گوشی تان را وقتی که از آب جدا کردید همچنان روشن بود سعی کنید آن را خاموش کنید و اگر خاموش بود برای روشن کردن آن تلاش نکنید.

برای خاموش کردن سریع آیفون 6s و مدل های قدیمی تر، دکمه خانه و دکمه های Sleep/Wake  را همزمان فشار دهید تا صفحه نمایش گوشی خاموش شود سپس فورا دست تان را از روی هر دو دکمه بردارید.

برای آیفون 7، دکمه Sleep/Wake و دکمه کنترل صدا را همزمان فشار دهید تا صفحه گوشی خاموش شود.

مرحله 2:

آموزش تعمیر آیفون خیس شده

گوشی خود را به صورت عمودی نگهدارید و به آرامی از این طرف به آن طرف کج کنید که تا جای ممکن آب های درون آن بیرون بریزد.

از یک پارچه برای خشک کردن مایعات روی بدنه گوشی استفاده کنید.

مرحله 3:

چگونه گوشی اپل آیفون خیس شده را تعمیر کنیم

 باتری و صفحه نمایش گوشی خود را با استفاده از دستورالعمل های مربوط به مدل آیفون خود جدا کنید.

تعمیر و باز کردن گوشی در آب افتاده ممکن است پیچیده باشد. حواستان به کابل ها و اتصال دهنده هایی که ممکن است به شکل غیرمعمولی به دیگر اجزاء چسبیده باشند باشید.

اگر باتری تان صدمه دیده یا متورم به نظر می رسید بسیار با احتیاط عمل کنید چرا که احتمال دارد منفجر شود. اگر روی باتری تان نشانه هایی از حباب، ذوب شدن، تورم یا تغییر رنگ مشاهده کردید به آرامی آن را بردارید و در یک ظرف غیرقابل اشتعال(شیشه ای، سرامیکی و فلزی) قرار دهید تا آن را به یک مرکز بازیافت باتری انتقال دهید.

حتی اگر ظاهر باتری تان سالم به نظر می رسید، شما نباید از باتری لیتیوم یونی که در تماس با آب یا مایعات قرار گرفته مجددا استفاده کنید.

مرحله 4:

آموزش تعمیر گوشی آیفون آب خورده

خشاب سیم کارت خود را خارج کنید. نوک سوزن سیم کارت یا نوک سنجاق قفلی را برای بیرون آوردن خشاب سیم کارت استفاده کنید درون سوراخ کوچک روی آن کنید و هل دهید تا خشاب سیم کارت بیرون بزند، سپس آن را از گوشی جدا کنید.

موقعیت خشاب سیم کارت ممکن است بسته به مدل ایفون شما متفاوت باشد.

مرحله 5:

آموزش تمیز کردن اساسی آیفون توالت افتاده

آیفون ها دارای نشانگرهای تماس با مایع(LCI) که برچسب های سفید رنگ کوچکی هستند که پس از تماس با مایعات به طور دائمی به رنگ قرمز درمی آیند.

بررسی کنید که آیا هیچ کدام از LCI ها به رنگ قرمز درآمده اند تا مدرکی بر نفوذ مایع باشد یا نه.

مکان شاخص های تماس با مایعات ممکن است بسته به مدل آیفون شما متفاوت خواهد بود. در عکس زیر می بینید LCI های گوشی آیفون شما کجا قرار دارد.

تصویر موقعیت نشانگر تماس با مایعات روی گوشی های آیفون

مرحله 6:

اگر گوشی شما برای مدت زیادی در مجاورت آب و مایعات قرار داشته به احتمال زیاد برخی از اجزای داخلی آن دچار خوردگی یا زنگ زدگی شده اند. خوردگی همانند ورقه ای سفید و گچی سطوح را پوشش می دهند و به ویژه روی پین ها و اتصالات که حامل جریان هستند شایع هستند. خوردگی فلزات را حل می کند و باعث خرابی آیفون شما می شود.

برد منطقی و هر کانکتوری را از نظر داشتن خورگی بررسی کنید مخصوصا در جاهایی که LCI ها قرمز شده اند.

همه پورت های خارجی نظیر پورت شارژ، جک هدفون، خشاب سیم کارت و غیره را نیز از نظر داشتن خوردگی بررسی کنید. این بخش ها را می توان با پارچه یا مسواک آغشته شده به الکل پاک کرد یا در صورت تمیز نشدن خوردگی ها آن ها را تعویض کرد.

تعمیر گوشی اپل افتاده در آب

اگر شاخص های تماس با آب سفید هستند و هیچ رطوبت یا خوردگی وجود ندارد گوشی را به صورت قطعات باز شده در فضایی خشک و گرم برای چند یک یا دو روز رها کنید تا مطمئن شوید تمام مایعات داخل آن تبخیر شده است، سپس اجزای گوشی را اسمبل کنید.

در صورتی که LCI ها قرمز هستند، خوردگی یا دیگر باقی مانده مایعات وجود دارد و یا گوشی آیفون تان داخل مایعی کثیف، اسیدی یا چسبنده افتاده است یا برای این که صرفا خیال خود را راحت تر کرده باشید مراحل زیر را برای تعمیر و پاک سازی اساسی آیفون خود انجام دهید.

مرحله 7:

تعمیر گوشی آیفون خیس شده

با توجه به نوع مدل گوشی آیفون خود آموزش تعویض برد منطقی را برای جدا کردن آن از گوشی تان پیدا کنید. اگر وجود خوردگی یا را روی دیگر قطعات مشاهده کردید آن را نیز با توجه به راهنمای تعویض شان از گوشی جدا کنید.

تعمیر گوشی آیفون خیس شده

اگر مدل گوشی شما آیفون 4 یا قدیمی تر باشد، می توانید محافظ EMI را نیز برای تمیزکاری کامل تراشه های زیر آن بردارید.

آیفون 5 و مدل های قدیمی تر محافظ های EMI قابل جداشدن ندارند. اگر آیفون های جدیدتری دارید و فکر می کنید که آسیب دیدگی زیر شید EMI است باید با یک تعمیرکار حرفه ای موبایل مشورت کنید.

تعمیر اساسی آیفون افتاده در آب

روی گوشی آیفون 4 یا مدل های قدیمی تر، از مجموعه ای از پنس ها یا انگشتان خود برای برداشتن EMI shield استفاده کنید.

مرحله 8:

تمیز کردن اساسی آیفون توالت افتاده

الکل ایزوپروپیل یک ماده مضر برای پوست و چشم است. بنابراین از دستکش و عینک ایمنی در حین کار با ایزوپروپیل الکل استفاده کنید.

ظرف خود را با غلظت بالایی از الکل ایزوپروپیل(90% یا بیشتر) پر کنید و برد منطقی و تمام قطعاتی که دچار خوردگی و آسیب شده اند را درون آن غوطه ور کنید.

اما قطعاتی مثل صفحه نمایش و دوربین را حتی اگر آسیب دیده بودند درون الکل نیندازید. غوطله ور کردن آن ها در این الکل موجب خرابی آن ها در آینده می شود.

اجازه دهید تمام قطعات حدود 5-10 دقیقه یا بیشتر خیس بخورند تا مواد سفت شده اضافی روی آن ها شل و جدا شود. قطعات را به بالا و پایین ببرید و تکان تکان دهید تا الکل به تمام قسمت های آن ها نفوذ کند.

مرحله 9:

آموزش تعمیر و تمیز کردن اساسی آیفون خیس شده در توالت

از برس نرمی مانند مسواک یا قلم مو برای آرام سابیدن خوردگی ها و باقی مانده مایعات روی برد منطقی و دیگر اجزاء صدمه دیده استفاده کنید.

ممکن است اتصالات لحیم کاری ریز با فشار بیش از حد مسواک بشکنند پس فشار کمی وارد کنید.

به خصوص به انتهای کابل ها، اتصالات باتری، کانکتورها، پین ها و فیوزها توجه کنید چرا که این ها در معرض خوردگی هستند و می توانند به سادگی موجب خرابی گوشی آیفون تان شوند.

برد منطقی و دیگر اجزا را از الکل بیرون آورده و روی پارچه ای قرار دهید. در نظر داشته باشید که ممکن است الکل سطح کار یا میز شما را خراب کند.

در صورت لزوم، مراحل 8 و 9 را تکرار کنید تا مطمئن شوید که هیچ خوردگی وجود ندارد.

مرحله 10:

تعمیر آیفون خیس شده در آب

پارچه آغشته به الکل ایزوپروپیل را برداشته و صفحه نمایش آیفون را با آن تمیز کنید.

متاسفانه هیچ روشی وجود ندارد که بتوانید صدمات ناشی از مایعات درون خود صفحه نمایش را تعمیر کنید.

اگر آسیب به صفحه نمایش شما قابل توجه بود، باید آن را تعویض کنید.

اگر خوردگی یا بقایایی از مایعات در مرحله اسمبل کردن قطعات وجود داشت می توانید آن ها را با پارچه آغشته به الکل تمیز کنید.

مرحله 11:

تعمیر آیفون افتاده در آب

اگر قادر نبودید EMI shields را حذف کنید از هوای فشرده یا سشوار با باد سرد استفاده کنید تا زیر شید EMI بدمد و الکل های به دام افتاده را تبخیر کند.

زمانی که تمام اجزاء تمیز و خشک به نظر رسیدند، هر EMI shields را که برداشته بودید دوباره جا بزنید و شروع به اسمبل کردن گوشی خود کنید و در صورت نیاز از باتری و صفحه نمایش جدید برای آن استفاده کنید.

با این حال اسمبل کردن را کاملا به پایان نرسانید. مطمئن شوید که اجزای داخلی تماما پیچ خورده و در جای خود وصل شده اند از جمله کابل های باتری و صفحه نمایش اما چسب ها را نزنید، پیچ های کاور را نبندید، پیچ های خارجی را عوض نکنید و صفحه نمایش را به طور کامل روی صفحه قرار ندهید.

می توانید گوشی تان را هم اکنون نیز به طور کامل ببندید و استفاده کنید اما اگر متوجه شدید که مشکلی دارد و خواستید دوباره آن را باز کنید قبلا از باز کردن حتما آن را خاموش کنید. برای راحتی کار ما گوشی را در حالت نیمه باز تست می کنیم تا اگر مشکلی داشت دیگر نیاز به باز کردن این همه پیچ و اتصال نداشته باشیم.

مرحله 12:

آموزش کامل تعمیر گوشی آیفون آب خورده

گوشی خود را در حالت نیمه باز روشن کنید و ببینید آیا دود، صدای عجیب یا بوی سوختنی استشمام می کنید یا نه. باتری را نیز بررسی کنید و ببینید جایی از آن برآمده شده یا خیر.

اگر مشکلی دیدید، بلافاصله اتصال باتری را قطع کنید. همه دکمه ها و قابلیت ها ماند میکروفون، اسپیکر، اتصال بی سیم، دوربین و غیره را چک کنید.

توجه کنید که کدام یک از اجزاء به نظر می رسد که کار نمی کند. اگر چیزی کار نمی کرد، گوشی را باز کنید و به دنبال مشکلات بدیهی نظیر برد منطقی شکسته یا خوردگی روی اتصالات کابل یا حتی خطا در اسمبلی کردن باشید.

مرحله 13:

تعمیر اساسی آیفون خیس شده|آموزش کامل تصویری

اگر اجزای دیگری به وضوح آسیب دیده بودند، دیگر آموزش های ما برای تعویض اجزا خاص را ببینید. اگر به نظر می رسد که مشکل مربوط به یک مدار منطقی یا تراشه باشد، یک تکنیسین ماهر فقط می تواند آن را تعمیر کند.

اگر منشا مشکل را پیدا نکردید، احتمال دارد که اجزاء زیر محافظ shields آسیب دیده باشند. از یک تعمیرکار حرفه ای برای لحیم کاری shields مشورت بخواهید و برد را درون تمیزکننده اولتراسونیک بیندازید.

اگر بالاخره همه چیز درست کار کرد، تبریک می گوییم! اکنون می توانید گوشی خود را اسمبل کرده و با خیال راحت از آن استفاده کنید. 

2 نظر
  • مینا

    مینا 1397-12-12

    سلام آیا شما خودتون گوشی اپل در آب افتاده را تعمیر میکنید؟ اگر بله لطفا آدرس و شماره تلفن بفرمایید

    • 1397-12-12

      سلام 


      بله سرویس گوشی آب خورده در صورتی که تعمیرکار دیگری روش کار نکرده باشه انجام بدیم اطلاعات موجود پایین سایت درج شده می تونید بررسی کنید موفق باشید


  • 1
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم