9 تصور اشتباه در مورد شارژ کردن گوشی ها و حقایق پشت آن ها

نوشته شده در تاریخ1396-03-15 توسط 5421

من فکر می کنم که این هشدار دو کلمه ای برای هر کاربر تلفن همراهی دلهره آورد باشد «!low battery» مخصوصا برای افراد پرمشغله ای که دائما باید از گوشی خود استفاده کنند. دریافت هشدار قرمز مبنی بر پایین بودن شارژ باتری جدای نگران کردن شما بدترین چیزی است که می تواند برای گوشی هوشمند شما اتفاق بیفتد و بیشتر ما همیشه درصد شارژ خود را رصد می کنیم تا زمانی که نیاز شد فورا به شارژ بزنیم یا این که در صورت امکان باتری یدکی یا پاوربانک با خود همراه داشته باشیم.

روش های صحیح شارژ کردن گوشی

باورهای زیادی در جامعه در مورد شارژ کردن گوشی های همراه وجود دارد که بیشتر آن ها کاملا اشتباه هستند. این تصورات یا باورها نه تنها اشتباه هستند بلکه در واقع بیشتر از آن چه که مفید باشند صدمه وارد می کنند و مدت عمر کلی باتری گوشی شما را کاهش می دهند. بنابراین اگر می خواهید باتری گوشی خود را تا جای ممکن شارژ نگهدارید از باورهای زیر باید اجتناب کنید.

تصورات اشتباه در مورد شارژ کردن گوشی موبایل

تصور 1: شارژرهای برندهای ناشناخته باتری ها را خراب می کنند

واقعیت: درحالی که شارژرهای برندهای غیرمعروف عالی نیستید اما همچنان در شارژ کردن گوشی همراه شما خوب عمل می کنند و تاثیر قابل توجهی روی عمر باتری شما ندارند. چیزی که جداً باید از آن برحذر باشید خرید شارژرهای تقلبی است. شارژ کردن با این شارژرها به ندرت درست عمل می کند و ماکزیمم شارژ باتری شما را کاهش می دهد و توانایی عملکرد آن را به خطر می اندازد.

تصور 2: گوشی خود را در حالی که در شارژ است استفاده نکنید

واقعیت: استفاده از گوشی در حالی که به شارژر وصل است قدرت شارژ را کاهش نمی دهد. منشا این تصور مربوط به مواردی است که افراد از شارژرهای تقلبی یا کپی استفاده می کنند. زمانی که شما از یک شارژر ناکارآمد و بی کیفیت استفاده کنید ممکن است همه نوع اتفاق بدی برای گوشی تان بیفتد اما همانطور که قبلا ذکر شد شما نباید آن ها را به هیچ وجهی استفاده کنید. اگر در حال استفاده از یک شارژر تایید شده و تضمین شده باشید همانند شارژرهایی که در فروشگاه ماکروتل به فروش می رسند در هر زمانی که بخواهید از آن استفاده کنید خوب کار می کند.

تصورات اشتباه در مورد شارژ کردن گوشی موبایل

با این حال اگر دیدید که گوشی تان در حین شارژ شدن زیادی داغ می شود این جاست که باید آن را به یک تکنسین نشان دهید.

تصور 3: شارژ کردن تلفن در طول شب باتری را خراب می کند

واقعیت: گوشی های همراه امروزی هوشمندتر از قبل شده اند و زمانی که ظرفیت شارژ آن ها کاملا پر شد به طور خودکار می دانند که باید فرآیند شارژ شدن را قطع کنند. با این حال این بدان معنا نیست که می توانید گوشی تان را کل شب در پریز متصل به شارژر رها کنید. زمان توصیه شده و بهینه برای شارژ کردن گوشی به منظور حفظ سلامت باتری بین 40% تا 80% است.  

تصور 4: هرگز گوشی همراه تان را خاموش نکنید

واقعیت: این تصور کاملا دروغ است. صرفا به این دلیل که گوشی های تلفن همراه یک نوع ماشین هستند بدین معنا نیست که برای آن ها خوب نیست که  حتی چند لحظه هم استراحت داشته باشند. در واقع، کارشناسان اپل پیشنهاد می کنند که گوشی خود را حداقل یک بار خاموش کنید تا عمر باتری آن را به حداکثر برسانید. حداقل توصیه ای که شده این است که گوشی تان را هفته ای یک بار به مدت چند ساعت خاموش کنید.

باورهای غلط در مورد شارژ کردن گوشی موبایل

تصور 5: شما همیشه می توانید از باتری های قابل شارژ استفاده کنید

واقعیت: این یکی گمراه کننده تر است اما همچنان مهم است بدانید که بیشتر باتری گوشی ها طول عمر محدودی از چرخه‌های تخلیه کامل دارند. هر چرخه زمانی شروع می شود که دستگاه شما 100% از ظرفیت شارژ را استفاده کرده است. این بدان معناست که اگر شما گوشی تان را امروز از 50% به فول شارژ برسانید و همین کار را فردا نیز انجام دهید، این یک چرخه تخلیه کامل است. زمانی که بالاتر از مقدار چرخه های کاملی که باتری تان قادر است بروید به مرور باتری تان ظرفیتش برای ذخیره شارژ را از دست می دهد. 

نحوه صحیح شارژ گوشی موبایل

بنابراین، درست است که می توانید باتری گوشی تان ار برای مدت های طولانی استفاده کنید. اما زمانی که طول عمر رسمی آن به پایان برسد، شما مجبورید در نحوه استفاده از باتری بسیار محتاطانه عمل کنید. امیدواریم این تنها یک بار اتفاق بیفتد و آن زمانی باشد که تصمیم به خرید گوشی جدیدی گرفته اید.

تصور 6: باتری گوشی خود را تا زمانی که شارژ آن کاملا خالی نشده به شارژ نزنید

واقعیت: این تصور در نسل های گذشته اسمارت فون ها و دستگاه های الکترونیکی قابل شارژ صحت داشت اما امروزه کاملا تصور غلطی است چرا که  امروزه در بیشتر گوشی های مدرن از باتری های لیتیوم یونی استفاده می شود و اگر به طور مداوم بگذارید که شارژ آن به 0% برسد ناپایدار می شوند. بهتر است که گوشی تلفن خود را هر روز زمانی که شارژ آن بین 40% تا 80% است به شارژ بزنید.

تصور 7: اگر گوشی خود را اندکی بیشتر شارژ کنید عمر آن بیشتر می شود

هرگز شارژ بیشتر باتری نیاز نیست. اگر آن را بیشتر از حد معمول شارژ کنید به باتری فشار می آورید و این قطعا روی عمر باتری تاثیر می گذارد. بهترین کار این است که زمانی که گوشی تان به نزدیک کاملا شارژ شدن رسید آن را از پریز جدا کنید.

تصورات غلط در مورد شارژ کردن گوشی

تصور 8: همیشه یک گوشی جدید را قبل از استفاده شارژ کنید

واقعیت: تقریبا هر گوشی جدید با دستورالعمل هایی برای فول شارژ شدن قبل از استفاده کردن عرضه می شوند. البته آن ها عمدتا غیرضروری هستند. از آن جایی که بیشتر باتری های مدرن در بهترین وجه باید حدود 40% شارژ داشته باشند تقریبا هر تولیدکننده ای گوشی های خودش را با حداقل 50% شارژ به بازار عرضه می کند. این بدان معناست که اگر گوشی جدیدی خریدید و زمانی که آن را روشن کردید شارژ حدود 40% نداشت به احتمال زیاد باتری آن خیلی قدیمی است. در این موارد شما باید یکی دیگر را درخواست کنید چرا که باتری گوشی که شارژ داشته باشد به احتمال زیاد بیشتر از باتری بدون شارژ عمر می کند زیرا خاموشی یا بدون شارژ بودن آن به دو دلیل است یا قبلا استفاده شده یا به مدت بسیار طولانی در حالت عدم استفاده قرار گرفته است.

تصور 9: برای کاملا شارژ شدن حتما باید درصد شارژ به 100 برسد

این به طور کلی درست نیست. چرا که امروزه اکثر باتری ها از نوع لیتیوم یونی هستند و بر طبق یک شرکت سازنده باتری، برای این باتری ها الزامی نیست که حتما فول شارژ شوند و حتی این کار نامطلوب است و در واقع بهتر است نگذارید که کاملا شارژ شوند. زمانی که شارژر را از گوشی جدا می کنید به باتری حداکثر استراحت را می دهید. بنابراین اگر شارژ شدن آن بیشتر به طور انجامد یا به حداکثر برسد به باتری فشار وارد می شود. پس با این موارد زمانی که گوشی تان تا 60% هم شارژ شد می توانید آن را از پریز بکشید و دوباره زمانی که داشت تخلیه می شد به شارژ بزنید.

اشتباه فول شارژ کردن باتری موبایل

واقعیت درست: گرما باتری گوشی شما را خراب می کند

به عنوان یک قاعده گرما و تکنولوژی دست به دست هم نداده اند. اما باتری های لیتیوم یونی زمانی که به شارژ زده شوند گرم تر می شوند. اگرچه خوب نیست برای رفع این معضل گوشی تان را داخل یخچال بگذارید ولی باید همیشه مواظب باشید که کجا گوشی تان را می گذارید مخصوصا زمانی که به شارژ متصل است.

تصورات رایج اشتباه در مورد شارژ کردن موبایل

هرگز گوشی موبایل خود را زیر نور مستقیم خوشید یا نزدیک دیگر دستگاه های داغ نظیر لپ تاب یا فر در حال کار به شارژ نزنید. این کار نه تنها به باتری گوشی تان صدمه می زند بلکه گوشی تان را نیز خراب می کند. 

4 نظر
  • رحیم

    رحیم 1398-09-26

    منم یه گوشی هواوی جی9مدل2019خریدن یه دو ماهی میشه تازگیا زود شارژ تموم میکنه مشکل از چیه؟

    • 1398-09-26

      سلام


      میتونه مشکل نرم افزاری باشه


      گوشی رو فلش کنید و بعد از اون با یه شارژر مناسب دیگه امتحان کنید


      موفق باشید

  • 1
  • Maneli

    Maneli 1397-04-02

    نکات خیلی جالب و کاربردی بود
    ممنون

  • 2
  • مانلی

    مانلی 1397-04-02

    خیلی نکات جالبی بود
    ممنون از شما

  • 3
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم