بررسی تخصصی گوشی لومیا lumia 950xl از نظر باتری، دوربین، صفحه نمایش و تاچ ال سی دی

نوشته شده در تاریخ1396-09-24 توسط 3561

پرچمدار لومیا یک گونه کمیاب است نه فقط از نظر مدل های جدید بلکه شما این گوشی را کمتر در دست افراد مشاهده می کنید. تقریبا 4 سال از زمانی که خط تولید لومیا 900 شروع شد می گذرد و اتفاق های زیادی از آن زمان افتاد-به ویژه کاهش سهم بازار جزئی قبلا ویندوز فون.

نوکیا لومیا 930، که به صورت اسمی آخرین گوشی کلاس پرچمدار در زمان ویندوز فون است، در اواسط سال 2014 عرضه شد اما جهان رو به پیشرفت است. در حال حاضر، صفحه نمایش QHD و پردازنده قوی 64 بیت حداقل ترین چیزی است که یک گوشی موبایل باید داشته باشد تا بتواند در بازار رقابت کند و علاوه بر این با کیفیت تصویربرداری به یک قاعده تبدیل شده است تا یک استثنا و این باعث شده که جای کمی برای مسامحه در رده بالا وجود داشته باشد. 

در مقابل، تمام چیزی که زمانی برند لومیا را ویژه کرد دیگر آن فریبندگی و جذابیت را ندارد.

نقد و بررسی تخصصی لومیا lumia 950 xl

تثبیت کننده تصویر نوری یکی از این موارد است؛ چیزی که زمانی نوکیا آن را به بهترین شکل انجام داد اکنون به امری عادی تبدیل شده است.

رویای مایکروسافت در تولید اسمارت فون هایی برای همه و دیدن تسخیر گوشی های ویندوز 10 در جهان با بدنه های رنگی شان به یک جاه طلبی کم توقعانه تغییر پیدا کرد و آن تولید دستگاه هایی برای جذب مشتریان وفاداری است که در طول گذشت زمان با سیستم عامل ویندوز فون خو گرفته اند.

لومیا 950xl همانطور که از نام آن برمی آید، بزرگتر از گوشی لومیا 950 است و دارای برخی ویژگی های شگفت انگیز نیز می باشد، بدین معنا که از نظر تئوری یک اسمارت فون رویایی به نظر می رسد.

اما در کنار رقابت اندروید و iOS که امروزه فوق العاده قوی هستند، آیا لومیا 950 ایکس ال به اندازه کافی قوی هست که بتواند اعتماد مشتریان را به سمت موبایل های مایکروسافت برگرداند؟

طراحی گوشی لومیا lumia 950xl

نوکیا در طول سال هایی که به عنوان تولید کننده گوشی موبایل فعالیت می کند شجره نامه ای با طراحی درخور توجه از خود ارائه کرده است و خط تولید لومیا از این قاعده استثنا نیست.

با تولید گوشی هایی با قاب پشت مات رنگی از جنس پلی کربنات، حتی یک دونده می تواند در خیابان از دور گوشی هایی مثل لومیا 920 را تشخیص دهد.

با گذشت زمان حساب و کتاب های مایکروسافت تغییر کرده است و در نگاه اول لومیا lumia 950 xl ظاهر کاملا معمولی دارد مخصوصا از جلو.

صفحه نمایش 5.7 اینچ AMOLED، با یک ورقه شیشه گوریلا گلس 4 پوشیده شده که تقریبا کل صفحه را دربر می گیرد و فقط یک لوگوی کوچک مایکروسافت در بالای لومیا 950 ایکس ال نشسته است.

نقد و بررسی طراحی گوشی لومیا lumia 950 xl

پشت گوشی نیز نسبتا تقریبا ظاهر یکدست دارد. پهنای گسترده بدنه مات ساده ومشکی پلی کربناتی دو نشان مهم را در خود جای داده است، دوربین بزرگ با حلقه نقره ای و لوگوی کوچک Windows.

نقد و بررسی تخصصی گوشی لومیا 950 ایکس ال lumia 950 xl

دکمه پاور و کلیدهای صدا همانطور که انتظار می رفت در سمت راست گوشی قرار دارند اما طرح آن ها غیرعادی و سردرگم کننده است. درحالی که دکمه پاور معمولا به تنهایی قرار می گیرد اما در لومیا lumia 950xl دکمه پاور از دو طرف با کلیدهای صدای پایین و بالا احاطه شده است.

این ممکن است یک نقص جزئی به نظر برسد، اما من به عنوان کسی که چندین سال گوشی های لومیا را روزانه استفاده کرده ام متوجه شده ام که طرح بندی دکمه های جدید این گوشی ناجور است.  درحالی که خود دکمه ها، به خوبی کلیک می خورند، ولی گوشه ها و لبه های ضخمت دارند. 

در همان طرف شما دکمه شاتر دوربین دو مرحله ای را پیدا می کنید که یک آپشن خوب است.

نقد و بررسی تخصصی طراحی گوشی لومیا 950 xl

خوشبختانه، روند درب پشت های غیرقابل تعویض که چندی است پا گرفته درمورد لومیا 950 ایکس ال برعکس است. درب پشت گوشی Lumia 950 XL توسط کاربر قابل تعویض است و دسترسی به میکرو SD و اسلات کارت و باتری قابل تعویض را فراهم می کند.

بررسی تخصصی لومیا lumia 950 xl؛ باتری

استفاده ازگوشی لومیا 950 ایکس ال به عنوان یک فبلت با یک دست همیشه چالش برانگیز بوده است اما به خاطر وزن سبک دستگاه استفاده از آن آنقدرها هم که فکر می کنید سخت نیست.حتی با ضخامت 8.1 میلی متری و وزن 165 گرمی و حتی با دستکش استفاده از این گوشی هرگز ناراحت کننده نیست.

در کل، طراحی گوشی لومیا 950 ایکس ال عادی است.

به عنوان یک گوشی نسبتا ارزان، من به این گوشی امتیاز مثبت می دهم، اما به عنوان یک دستگاه پرچمدار 2015 که با بهترین قطعه آیفون هم قیمت باشد داستان متفاوت است. ممکن است زمانی دو گوشی مشخصات تئوری کاملا یکسانی داشته باشد اما زمانی که آن را در دست می گیرید تازه متوجه تفاوت آن دو می شوید.

خرید آیفون 6 اس که ظاهر جواهرگونه دارد یک مزیت بزرگ است و همین در مورد گوشی های سامسونگ گلگسی اس 6 و یا حتی گوگل نکسوس 6 پی Google Nexus 6P صدق می کند. این گوشی ها ظاهر خاص و متمایز دارند، درحالی که Lumia 950 XL متاسفانه یادآور برادر کوچکتر خود یعنی لومیا 640 ایکس ال است.

گوشی های لومیا قبلی با خود هویت و ویژگی خاصی را در دست های کاربران می آوردند و آن رنگ های شاد و خیره کننده ای بود که از دور دست ها نمایان بود. اما در لومیا 950 ایکس ال این قضیه فراموش شده است. درحالی که مشتریان وفادار ویندوز شاید از این مورد خوشش شان نیاید اما در دیگر خریداران بالقوه بعید است که تجدید نظری حاصل شود.

پیدایش سیستم عامل جدید که طراحی خاص و یکپارچه را اولویت قرار می دهد باید در سخت افزار حامل نیز آن را به رخ بکشد همانند گوشی Dell XPS 13 و از این نظر مایکروسافت در گوشی لومیا 950 xl شکست خورده است.

صفحه نمایش و کیفیت تاچ و ال سی دی لومیا 950 ایکس ال lumia 950xl

صفحه نمایش لومیا 950 ایکس ال در مجموع داستان دیگری دارد و نشانه های مشخصی از میراث صفحه نمایش نوکیا را می توان در مایکروسافت لومیا lumia 950 xl مشاهده کرد.

خوانایی در فضای باز آن بسیار خوب است، با این حال اگر صفحه نمایش لومیا 950 ایکس ال اندکی روشن تر بود بهتر از این هم می شد.

رزولوشن 2K صفحه نمایش 5.7 اینچی معادل 518ppi است که باعث می شود متن کاملا خوانا و واضح باشد و چهارخانه های ویندوز جلوه زیباتری دارند.

بررسی تخصصی موبایل لومیا 950 ایکس ال ؛ صفحه نمایش

همانطور که انتظار می رفت به خاطر صفحه نمایش AMOLED کنتراست رنگ های لومیا 950 ایکس ال عالی است. رنگ های غیر از مشکی شدت مناسبی دارند و رنگ سیاه نیز کاملا مشکی است.

زوایای دید نیز در گوشی لومیا lumia 950 xl فوق العاده است بدون هیچ محو رنگ در هر روشنایی و هر زاویه.

دقت رنگ تاچ و ال سی دی لومیا 950 ایکس ال نیز فوق العاده خوب است و این برای صفحه نمایش های AMOLED کمی غیرعادی است.

بررسی تخصصی لومیا 950 xl؛ کیفیت تاچ ال سی دی

مایکروسافت ادعا می کند که صفحه نمایش لومیا 950 xl را به دقت کالیبره کرده است و ما با مشاهده ای که داشتیم این ادعا را درست یافتیم، با این حال شما گزینه ای برای تغییر تعادل رنگ سفید در منوی تنظیمات گوشی در اختیار دارید.

علاوه بر این، گوشی لومیا 950 ایکس ال از یک ویژگی محبوب و تا حدی ناسازگار به نام «Glance» پشتیبانی می کند که اطلاعات را زمانی که گوشی در حالت اسلیپ قرار دارد نشان می دهد. با این حال، دوبار ضربه برای بیدار کردن گوشی در نظر گرفته نشده است.

دوربین لومیا lumia 950xl

سال 2015 سال خوبی برای راهبران اسمارت فون ها، حداقل برای اندروید بود. گوشی هایی مانند سامسونگ گلگسی اس 6، ال جی جی 4 و Nexus 6P چیزهایی را توسعه دادند که مردم اکنون از این موبایل ها انتظار دارند.

و با این که هم نوکیا و هم مایکروسافت میلیون ها دلار در بازاریابی خرج کردند تا مزایای ویندوزفون را بین مردم تبلیغ کنند در یک چیز ثابت ماندند و آن شهرت برای تصویربرداری عالی بود. به ویژه با توجه به برند PureView نوکیا و Pureview 808 و لومیا 1020، درک صلاحیت این شرکت فنلاندی در این زمینه در آگاهی عمومی نقش بسته است.به همین ترتیب، لومیا lumia 950 xl نیز از این قضیه استثنا نیست.

نقد و بررسی تخصصی لومیا 950 ایکس ال؛ دوربین

با سنسور دوربین 20 مگا پیکسلی BSI، اپتیک های کارل زایس، تثبیت کننده تصویر نوری و فلش سه ال ای دی RGB همراه با تکنولوژی Rich Capture، لومیا 950 ایکس ال مشخصا در این جا عالی عمل کرده است و مطمئنا گوشی  Lumia 950 XL یکی از قوی ترین سنسورهای موبایل سال را داشته است.

در روشنایی خوب، جزئیات واضح است، تعادل رنگ سفید تقریبا همیشه مناسب است و رنگ ها بسیار گرم هستند بدون این که زیادی اشباع به نظر برسند. حتی در موقعیت های بسیار تاریک این دوربین قادر است مقدار قابل توجهی از نور را جذب کند بدون این که تعادل رنگ سفید را برهم بزند که دستاورد بزرگی است.

ویژگی برجسته دوربین لومیا 950 ایکس ال حالت Rich Capture است که به عنوان یک نوع دستیار هوشمند ویرایش عکس عمل می کند. زمانی که شما تصویری را در گالری عکس مشاهده می کنید، ابتدا نسخه بدون تغییر و سپس ویرایش شده عکس نشان داده می شود. بسته به تصویر یک تصویر بزرگ تر ممکن است برای جزئیات بیشتر پوشش داده شود یا اثر HDR ممکن است در میان دیگر چیزها اجرا شود.

سپس می توانید شدت این افکت را کم و زیاد کنید برای مثال با کنترل مقدار فلش موجود با متعادل کردن شات فلش روشن و خاموش(یک ترفند کاربردی برای عکاسی در شب).

به طور کلی فرآیند پردازش تصویر در گوشی لومیا 950 ایکس ال عالی است و تصاویری فوق العاده طبیعی به شما تحویل می دهد.

از سوی دیگر نرم افزار آن روی کارهای پیش پا افتاده مربوط به عکس ها بیش از حد وقت صرف نمی کند و این گواه آن است که دادن کنترل بیشتر به کاربر همیشه هم ایده بدی نیست.  به علاوه قدرت پردازش بیشتر گوشی لومیا 950 XL نسبت به لومیا 950 درخور توجه است چرا که پردازش تصویر روی گوشی بزرگتر سریع تر و پربازده تر انجام می شود.

قابلیت دسترسی بیشتر به کاربر در اپلیکیشن دوربین لومیا 950 ایکس ال نیز مشاهده می شود که این اپلیکشن زمانی با نام دوربین لومیا شناخته می شد و امروزه به عنوان اپلیکیشن دوربین ویندوز 10 معروف است. این یک شاهکار طراحی است.

نقد و بررسی تخصصی لومیا lumia 950 xl؛ دوربین

با یک ثانیه نگهداشتن دکمه شاتر دو مرحله ای، به شما در ابتدا یک نمایش بسیار ساده ارائه می شود. در سمت راست دکمه های شاتر و ویدئو قرار دارند و در گوشه راست و بالا کلیدهای میانبر برای رفتن به منوی تنظیمات نشسته اند.

در بالای رابط کاربری کلید دوربین، گزینه روشن خاموش فلاش و  Rich Capture وجود دارد و در گوشه چپ میانبرهای گالری عکس قرار گرفته است. دوربین لومیا 950 xl رابط کاربری تمیز و مرتبی دارد که به هیچ وجه گیج کننده و شلوغ نیست.

با این حال با کشیدن دکمه شاتر از کنار، یا با فشار دادن فلش روی نوار بالا، قادر هستید که تعادل رنگ سفید، IOS، سرعت شاتر، جبران نوردهی و فوکوس دستی یا اتوماتیک را تغییر دهید. این ویژگی ها رویای عکاسان است و از آن لذت خواهند برد.

نقد و بررسی تخصصی نوکیا لومیا 950xl؛ دوربین

گوشی لومیا 950xl قادر به فیلمبرداری 4k است که به نظر می رسد عالی و خوب است و به خاطر سیستم میکروفون 4 طرفه کیفیت ضبط صوت بسیار خوبی دارد.

دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی لومیا 950xl نیز به اندازه دوربین عقب آن ویژگی های عالی دارد. نمی توان گفت که بهترین است اما در مقایسه با سایر دستگاه ها نظیر لومیا 930 از آن ها پیشی گرفته است.

نقد و بررسی تخصصی مایکروسافت لومیا lumia 950 xl؛ دوربین

در مجموع، روال لومیا در مورد عملکرد عکاسی عالی همچنان در گوشی لومیا 950 ایکس ال حفظ شده است و مایکروسافت از این نظر توانست دوباره موفقیت خود را به رخ بکشد.

نمونه عکس های گرفته شده با لومیا lumia 950 xl: 

نمونه عکس های گرفته شده با دوربین لومیا 950 xl

نمونه عکس های گرفته شده با لومیا 950 ایکس ال

نقد و بررسی تخصصی دوربین لومیا 950 xl

بررسی تخصصی دوربین lumia 950 xl

نقد و بررسی دوربین گوشی لومیا lumia 950 xl

عمر باتری لومیا lumia 950 xl

به طور معمول فبلت ها نسبت به همتایان کوچکتر خود از عمر باتری بهتری بهره مند هستند و این به خاطر این است که تولیدکنندگان می توانند باتری های بزرگتری در بدنه آن ها جاسازی کنند. متاسفانه این رویه در مایکروسافت لومیا  950 XL مشهود نیست و به نظر ما از نظر عملکرد باتری کاملا غیرپیش بینی است. ما این نتیجه را از تست باطری زیر به دست آورده ایم.

در یک روز با استفاده معمولی که از ساعت 8 صبح شروع شد، در طول روز از گوشی مدتی برای گوش دادن به موزیک، وبگردی حدود یک ساعت یا بیشتر، تماشای اخبار BBC با iPlayer و استریمینگ از طریق Spotify برای مدت زمان کوتاه استفاده شد. در نهایت در پایان روز متوجه شدم که فقط حدود 30% شارژ باتری من باقی مانده است.

مشخصا این مقدار شارژ کمتر هم می شد اگر من با یک اشکال مواجه می شدم که نیاز به ریستارت می بود یا زمانی که گوشی گاه به گاه به طور رندم داغ می شد.

اگرچه باتری با ظرفیت 3340 میلی آمپرساعت قابل قبول است اما هنوز به اندازه کافی ظرفیت ندارد که بتواند شارژ لومیا 950 ایکس ال را از امروز به فردا برساند.

نقد و بررسی عمر باتری گوشی لومیا lumia 950 xl

معضل دیگر در مورد باتری lumia 950xl زمان آماده به کار است. یعنی زمانی که گوشی خود را خاموش نکرده اید اما آن را در حالت استندبای رها کرده اید. برای بررسی زمان آماده به کار باتری لومیا 950 ایکس ال من آن را با شارژ 70% روی یک میز رها کردم. بعد از 4 روز هنوز خاموش نشده بود و 20% درصد از شارژ باتری آن باقی مانده بود.

در مقابل، در طول یک شب دریافتم که لومیا 950 XL حدود 30% از شارژ باتری خود را از دست داده است. این به خاطر تفاوت کارایی بین ویندوز فون و ویندوز 10 موبایل است و چیزی است که مطمئنا در ماه های بعدی حل می شود اما هنوز یک ویژگی ناخوشایند به حساب می آید.

حالت صرفه جویی در باتری نیز لومیا 950 ایکس ال ارائه می شود که توسط کاربر قابل تنظیم است و می تواند زمانی که نیاز شد به صرفه جویی شارژ باقی مانده کمک کند.

مقایسه گوشی لومیا 950 xl با رقبایش در سال 2015

مقایسه با گوشی گوگل نکسوس Nexus 6P

گوگل امسال برای ساخت آخرین نسخه از گوشی بزرگ تر در خط تولید Nexus با تولید کننده چینی کمتر شناخته یعنی هواوی همکاری کرد و جهان موبایل را یک گام پشت سر گذاشت.

مقایسه lumia 950 xl با nexus 6p

در مقایسه با لومیا 950 ایکس ال، گوشی Nexus 6P عمر باتری بهتر، اپلیکیشن های بیشتر و طراحی زیباتر دارد. در مقابل لومیا 950 ایکس ال دوربین بهتر، گزینه های بهتر برای بهره وری بیشتر و فضای قابل ارتقا دارد که گوگل نکسوس 6P هیچکدام را ندارد.

در میان این دو، گوشی نکسوس 6P برای خریداران آینده نگر بهتر است مخصوصا به خاطر این که قیمت ارزان تری نیز دارد.

مقایسه با سامسونگ گلگسی نوت 5

خط تولید Note معمولا جزو پرطرفدارترین گوشی های سامسونگ است و سال 2015 نیز استثنا نبود. با عرضه گوشی نوت 5، این شرکت کره ای اثبات کرد که می تواند در هر فرمی رقابت کند و همچنان در رده های بالا قرار بگیرد.

در مقایسه بین نوت 5 و 950xl، اولی قطعا صفحه نمایش روشن تر و نیز کیفیت ساخت بهتری دارد. به علاوه پردازنده قوی تر نوت 5 منجر به عملکرد سریع تر می شود و در عین حال S Pen مشهور ترسیم رضایت بخشی برای بسیاری از افراد دارد.

نقد و بررسی تخصصی لومیا lumia 950 xl؛ مقایسه با سامسونگ نوت 5

با این حال، عمر باتری متوسط و رابط کاربردی معمولی در TouchWiz، گوشی نوت 5 هم خیلی عالی نیست.

در مقابل، لومیا 950 ایکس ال دوربین خوبی دارد، فضای ذخیره سازی قابل ارتقا و باتری قابل تعویض دارد و ارزان تر هم هست.

مقایسه با آیفون iphone 6s plus

آیفون 6 اس پلاس به عنوان بزرگترین آیفون از نظر ظاهری که در سال 2015 عرضه شد و در رتبه بندی اپل رتبه بالایی را از آن خود کرد.

در مقایسه با 950xl، آیفون دارای اکوسیستم بهتری از اپلیکیشن ها، کیفیت ساخت بهتر و پردازنده سریع تر است. علاوه بر این آیفون از مزیت تاچ سه بعدی بهره مند است که اساسا آپشنی برای راست کلیک است که درجه تعامل بیشتری را برای کاربر فراهم می کند.

نقد و بررسی تخصصی لومیا 950xl؛ مقایسه با آیفون 6 اس پلاس

با این حال، به دلیل قیمت بالا و نداشتن فضای ذخیره سازی قابل ارتقا، همه چیز کاملا مثبت نیست.

این امر باعث می شود که شاید بتوان لومیا 950 ایکس ال را برای کاربرانی که بیشتر تمرکز روی کارایی و استفاده دارند و آیفون 6 اس پلاس را برای کاربرانی که هم به دنبال کارایی خوب و هم طراحی خوب می گردند انتخاب بهتری دانست. 

نتیجه گیری: نظرما در مورد گوشی لومیا lumia 950xl

گوشی موبایل لومیا 950 ایکس ال با دوربین عالی، صفحه نمایش زیبا و عملکرد متناسب، وفاداران سیستم عامل ویندوز را به سادگی به خود جذب می کند. اما با اپلیکیشن های کم، عمل باتری نامطلوب و وجود بسیاری از بخش ها که نیاز به صیقل کاری دارند باعث شده که لومیا 950xl برای همه جذابیت نداشته باشد.

خلاصه ای از مزایا و معایب گوشی لومیا 950xl:

مزایا

معایب

صفحه نمایش عالی

عمر باتری نامطلوب

دوربین فوق العاده

کمبود اپلیکیشن های با کیفیت

عملکرد قوی

بسیاری اشکالات هنوز وجود دارد

محصولات مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم