مقایسه عمر باتری گوشی های Xiaomi Mi 5 و Samsung Galaxy S7 و OnePlus 3

نوشته شده در تاریخ1397-04-28 توسط 2021

همانطور که همه می دانند گوشی های هوشمند امروزی با باتری‌های قابل شارژ ساخته شده اند که می تواند مدت معینی را برای مصرف باتری گوشی ما فراهم کند و متاسفانه سازنده ای وجود ندارد که توانسته باشد راهی پیدا کند که ما بتوانیم از گوشی هوشمند خود بصورت نامحدود استفاده کنیم. به هرحال ما اینجا نیستیم که درمورد تخیل یا مواد علمی تخیلی و آرزوهای شخصی خود صحبت کنیم. ما اینجاییم تا درمورد حقایق به این دلیل که می خواهیم گوشی های موبایل Xiaomi Mi5 و Samsung Galaxy S7 و OnePlus 3 را از نظر باتری، مدت زمانی که می توانند انرژی گوشی را تامین کنند و همچنین مدت زمانی که طول می کشد تا دوباره به طور کامل شارژ شوند.

16

هر کدام از این گوشی ها نماینده ی پرچم دار برند مربوطه ی خودش یا حداقل یکی از بیشترین گوشی های قابل توجه تا به امروز می باشد. ما در اینجا چیپ ست (Chipset) و صفحه نمایش را مورد بحث قرار می دهیم چرا که این ها در کنار سیستم عامل و بهینه سازی توسط سازنده، بیشترین تاثیر را بر روی باتری دارند. اما بهتر که بیشتر از این وقت تلف نکنیم و به سراغ این گوشی ها برویم.

باتری گوشی OnePlus 3


مدت زمان زیادی از رونمایی گوشی موبایل OnePlus 3 نگذشته است، این گوشی یک پردازنده قدرمتند Snapdragon 820 و 5.5 اینچ صفحه نمایش با تکنولوژی Super AMOLED دارد از روزولوشن 1080 پیکسل پشتیبانی می کند. این گوشی با اندروید 6.0.1 کار می کند اما این مسئله مهمترین مسئله برای باتری نیست.

5-2

این گوشی هوشمند از یک باتری غیر قابل تعویض توسط کاربر با ظرفیت 3000 ملی آمپر ساعت ساخته شده است که به این معنی است که می تواند کل روز را روشن بماند بدون اینکه نیاز به شارژ دوباره داشته باشد. شرکت OnePlus به مراتب اظهار داشت که هدف آن ها این است که استفاده مداوم برای یک روز کامل را ارائه دهند. پس از آن شما مجبور خواهید شد که دوباره گوشی موبایلتان را شارژ کنید. این استقامت برای چنین گوشی موبایلی خوب است، از نظر ما آن چنان متحیر کننده است نیست اما به هرحال بد نیست.

با توجه به گفته های سازنده باتری گوشی OnePlus 3 می تواند بیش از 7 ساعت نمایش ویدیو را در رزولوشن 2k ارائه دهد. اما با توجه به تجربه ما ، اگر شما تصمیم گرفته باشید که این کار را انجام دهید فراتر از 6 ساعت نخواهید رفت. اگر شما یک گیمر (Gamer) باشید احتمالا می خواهید بدانید که شما چه مدت می توانید با این گوشی بازی کنید، و گوشی OnePlus 3 نشان داد که شما می توانید تا 4 ساعت بصورت مداوم بازی کنید. بازی هایی از قبیل Real Racing 3 و Modern Combat 4 حدود 12 درصد از شارژ باتری را در مدت تقریبا 15 دقیقه خالی می کنند که با توجه به آسیبی که این بازی ها به باتری می زنند، این نتیجه بسیار خوب است.

6-1

البته که تمام این اندازه گیری ها می توانند با توجه به تنظیماتی که استفاده شده است تغییر زیادی بکنند از آن جایی که ما فرض می کنیم که شما روشنایی صفحه را تا آخر زیاد کرده و همچنین حالت ذخیره باتری (Battery Saver) خاموش باشد. و حالا که اندکی از ذخیره باتری (Power Saving mode) صحب شد، این حالت وقتی که فعال باشد می تواند تا حدود یک ساعت عمر باتری را برای گوشی OnePlus 3 افزایش دهد. هرچند که این حالت کارایی دستگاه را پایین آورده و همچنین سرویس های پشت زمینه از جمله ویبره گوشی را کاهش می دهد.

مدت زمان شارژ باتری گوشی OnePlus 3

حالا با تمام این وجود، گوشی OnePlus 3 از تکنولوژی شارژ سریع 3.0 (Quick Charge 3.0) همراه با پیشنهاد خود سازنده پشتیبانی می کند، و نام آن Dash Charge می باشد. این آخرین ویژگی برای صرفه جویی در روز یک محصول است که در غیر این صورت استفاده ی خاصی ندارد. این Dash Charge نوعی قابلیت شارژ سریع (Fast Charge) است که این گوشی هوشمد را از 0 تا 95 درصد درمدت حداکثر 1 ساعت شارژ می کند. در مدت فقط 30 دقیقه این گوشی تا 60 درصد از شارژ خود را به دست می آورد. یکی دیگر از جنبه های خوب آن این است که در هنگام شارژ کارایی دستگاه کاهش نمی یابد که به این است که شما می توانید فعالیت های خود را در گوشی موبایلتان به صورت معمولی ادامه دهید.

7

با این وجود برای استفاده از این ویژگی یک شارژر متفاوت نیاز است. این یک شارژر با ولتاژ 5 ولت و 4 آمپر است که از یک کابل یو اس بی سی (USB-C) به جای کابل های میکرو یو اس بی Micro-USB استفاده می کند. و خوشبختانه از خوش سانسی ما این موارد ذکر شده به همراه گوشی در کارتن آن وجود دارد. همچنین قابل ذکر است که شما می توانید از یک کابل USB-C معمولی استفاده کنید اما ممکن است زمان شارژ بصورت قابل ملاحظه ای افزایش یابد.

8

باتری گوشی موبایل Samsung Galaxy S7

گوشی Samsung Galaxy S7 از یک پردازنده Exynos 8890 به همراه 8 هسته ساخته شده است و یک پنل صفحه نمایش QHD 5.1 اینچی با رزولوشن 2560 در 1440 که از تکنولوژی Super AMOLED سامسونگ همانند گوشی Galaxy S6 پشتیبانی می کند. این گوشی با اندروید 6.0.1 مارشمالو اجرا می شود و همچنین از شارژر وایرلس (بی سیم) پشتیبانی می کند.

12


باتری سامسونگ S7 با ظرفیت 3000 ملی آمپر دارد و با توجه به گفته ی خود شرکت سامسونگ، مدت زمان دوام باتری آن تا یک روز و نیم خواهد بود. و با این اوصاف این گفته صد در صد درست نیست و به معنای استفاده منظم از دستگاه می باشد، و بیایید با خودمان صادق باشیم، اگر شما قرار است که چند میلیون تومان برای یک گوشی هوشمند خرج کنید بهتر است که از آن استفاده کامل بکنید. از این رو طول عمر واقعی این باتری گوشی 24 ساعت یا حتی یک روز و نیم می باشد اگر که شما فشار زیادی به این گوشی وارد نکرده و و خودتان را به استفاده معمولی از گوشی محدود کنید. بیشتر کاربران در آخر روز با شارژ حدود 15 تا 20 درصد طی می کنند.

بدترین دشمن باتری Galaxy S7  صفحه نمایش AMOLED می باشد، که همانطور که می توانید تصور کنید در هنگام استفاده های سنگین شارژ زیادی را از باتری آن خالی می کند. برای مثال استفاده طولانی برای اجرای بازی یا تماشای ویدیو نشان داده است که بعد از حدود 5 ساعت تقریبا 15 درصد از شارژ آن باقی می ماند. با اینکه ما این مسئله را یک ویژگی خوب این گوشی موبایل نسبت به گوشی های پیشین خودش در نظر گرفتیم.

10-1


گوشی Samsung Galaxy S7 چند گزینه برای ذخیره باتری در اختیار ما گذاشته است، روش معمولی آن می تواند تا 45 دقیقه عمر باتری را در زمانی که فقط 5 درصد از شارژ آن باقی مانده افزایش دهد، اما دوباره قابل ذکر است که این کار کارایی دستگاه را از جمله بازخورد ویبره و سرویس های پشت زمینه را کاهش می دهد. اگر شما به شدت نیاز دارید که گوشی موبایلتان روشن بماند، در این صورت می توانید ویژگی ذخیره دو برابر نیرو (Ultra-Power saving mode) سامسونگ را روشن کنید، که این ویژگی یک صفحه نمایش گوشی را به یک صفحه سیاه سفید تبدیل می کند و استفاده از اپلیکیشن ها را به محدود می کند به آن دسته از اپلیکیشن هایی که شما از قبل آن ها را انتخاب کرده اید. این قابلیت دیتای موبایل را نیز در هنگام قفل بودن صفحه خاموش می کند، اما نیروی کافی برای روشن ماندن به مدت 1 ساعت و 45 دقیقه را زمانی که شارژ باقی مانده گوشی شما 5 درصد می باشد فراهم می کند.

9

گوشی موبایل Samsung Galaxy S7 از شارژ بی سیم (وایرلس) پشتیبانی می کند هرچند که داک شارژر وایرلس آن ( همان شارژری که برای شارژ بی سیم استفاده می کنید ) بصورت جدا فروخته شده و همراه خود گوشی ارائه نمی شود.

11

مدت زمان شارژ باتری Samsung Galaxy S7

آخرین باری نیست که ما تست باتری را انجام می دهیم که البته این تست درمورد گوشی موبایل Samsung Galaxy S7 بسیار خوب بوده است. با تشکر از ویژگی شارژ سریع (Fast Charge) این گوشی می تواند شارژ خود را تا 25 درصد در مدت زمان 15 دقیقه، و در زمان 35 دقیقه 50 درصد از شارژ را به دست می آورد.

(برای خرید فست شارژر سامسونگ S7 روی لینک کلیک کنید )

پروسه شارژ شدن آن آنچنان سریع نیست اما قطعا آرام هم نیست. در مدت زمان 1 ساعت و 15 گوشی Galaxy S7 باید شارژ کامل خود را به دست آورده باشد. قابل ذکر است که این گوشی در ورژنی که برای آمریکا ساخته شده است دارای پردازنده Snapdragon 820 می باشد و حدود یک ساعت و نیم طول می کشد که به طور کامل شارژ شود. و این تفاوت کوچکی است که در بین این دو ورژن وجود دارد و ما بهتر است که آن را به یاد داشته باشیم.

لازم به ذکر است شارژر بی سیم (وایرلس) مدت زمان بیشتری را صرف می کند که گوشی را به صورت کامل شارژ کند. حتی گران ترین گوشی های موبایل نیز مدت زمان 120 دقیقه طول می کشد که از طریق شارژر بی سیم شارژ شوند.

باتری Xiaomi Mi5

1-7


گوشی موبایل Xiaomi Mi5 از یک پردازنده مدل Qualcomm Snapdragon 820 و صفحه نمایش 5.15 اینچی که از رزولوشن 1920 در 1080 فول اچ دی (Full HD) پشتیبانی می کند. رابط کاربری MiUi 7 که توسط Xiaomi اجرا می شود گزینه های زیادی برای از بین بردن شارژ باتری در میان چندین پروفایل باتری دارد.

باتری شیائومی Mi 5 غیر قابل تعویض توسط کاربر و دارای 3000 ملی آمپر ظرفیت می باشد دقیقا همانند دیگر گوشی های هوشمند نامبرده شده در این لیست و همانند رقیبان خود یک شارژ کامل یک روزه را فراهم می کند. ما وقت بیشتری برای کار کردن با گوشی Xiaomi Mi داشتیم و چیز های مختلفی را برای تست آن استفاده کردیم اما در اینجا به طور مختصر آن دسته از نتیجه ها که در این بحث امروز قابل مقایسه است به شما نشان خواهیم داد. همچنین در جریان باشید که در این تست همه گوشی ها با روشنایی خودکار تنظیم شده و جی پی اس (GPS) و بلوتوث (Bluetooth) نیز خاموش بوده است.

2-5

حدود نیم ساعت از گذراندن وقت با اینترنت چیزی خدود 3 تا 4 درصد از شارژ باتری را کاهش داد، البته فقط سایت های سبک و ضعیف که بدون اسکریپت هستند و ویدیو نیز ندارد بازدید شد. حدود 9 ساعت گوشی دست نخورده، و 3 درصد از شارژ آن کاسته شد از آنجایی که وقتی که صفحه قفل باشد گوشی Xiaomi Mi5 حالت خواب (Sleep mode) را روشن می کند و حافظه رم را پاک (Clean) می کند. و نیم ساعت تماشای ویدیو 4 درصد از شارژ باتری این گوشی را گرفت. و بالاخره تست آخر که با اجرای یک ساعت کامل بازی بود که بین 18 تا 20 درصد از شارژ باتری را کاهش داد.

4-2


نتیجه هایی که در بالا اعلام شد به شما نشان می دهد که گوشی Xiaomi Mi5 از نظر نگه داری انرژی چقدر می تواند کار آمد باشد. این گوشی هوشمند علاوه بر گزینه های معمول که باعث افزایش استقامت باتری می شود، چندین پروفایل باتری به شما ارائه می دهد که شما می توانید انتخاب کنید و کارایی گوشی را از حالت متعادل به بالاترین حالت یا پایین ترین حالت تغییر دهید. شما همچنین می توانید تنظیمات شخصی خود را ساخته و این پروفایل ها را زمانبندی کنید که چه موقع فعال شوند. شما همچنین می توانید مصرف باتری در نرم افزار های نصب شده مدیریت کنید و برای آن ها محدودیت تعیین کنید یا آن ها را حذف کنید از آنجا که سیستم عامل بصورت پیش فرض بر مصرف باتری نظارت می کند. و همه این حقایق فقط به کمک رابط کاربری سیستم عامل MiUi 7 امکان پذیر شده است که تجربیات اندروید را بطور قابل ملاحظه ای ارتقا می دهد.


زمان شارژ باتری Xiaomi Mi5

3-1


گوشی موبایل Xiaomi Mi 5 می تواند به سرعت شارژ خود را به دست بیاورد با کمک ویژگی شارژ سریع (Fast Charge) با استاندارد Quick Charge 3.0 در یکی از تست ها شارژ این گوشی از 40 درصد تا 100 درصد فقط در مدت 55 دقیقه افزایش یافت. از این رو شما می توانید انتظار داشته باشید که این گوشی در مجموع شارژ خودش را زمانی که کاملا خالی است در مدت زمان 1 ساعت و 20 دقیقه به طور کامل به دست بیاورد.

مقایسه بین گوشی های Xiaomi Mi 5 و Galaxy S7 و OnePlus 3

خب و حالا زمان آن رسیده که این سه گوشی هوشمند را در یک رقابت قرار دهیم و یک برنده را انتخاب کنیم. در واقع نه به معنای واقعی کلمه، و ما یک قهرمان انتخاب نخواهیم کرد این فقط یک مقایسه است. در عوض ما به شما تمام ملاحظاتی که نیاز است درمورد باتری ها بدانید به شما ارائه خواهیم داد. در ابتدا، باتری های این 3 گوشی هوشمند یک روز کامل را دوام می آورند. اما گوشی Galaxy S7 دست بالاتری دارد زیرا از نظر تئوری این گوشی بیش از یک روز کامل دوام دارد، با این حال استقامت این باتری ها دقیقا مشابه است از آنجایی که ظرفیت آن ها یکسان و تفاوت فقط در دستگاه هاست.

13


برای درک بهتر طول عمر این باتری ها یک آزمایش کوچک بر روی هر یک از گوشی ها اجرا شد، این تست بر اساس اجرای ویدیویی به مدت یک ساعت و نیم با کیفیت فول اچ دی (Full HD) آن هم وقتی که وای فای (Wi-Fi) روشن بود و روشنایی در بیشترین حد ممکن بود، اجرا شد. بعد از آن مصرف باتری ها ثبت شد و این نتیجه ی آن هاست : گوشی OnePlus 3 مقدار 24 درصد از شارژ باتری خود را از دست داده بود در صورتی که گوشی Samsung Galaxy S7 فقط 15 درصد از دست داده بود. با این حال برنده گوشی Xiaomi Mi 5 بود به این دلیل که این آزمایش فقط 10 درصد از انرژی باتری او را گرفت.


هنگامی که به سراغ نرم افزار بنچ مارک (Benchmark) رفتیم ، Geekbench 3 برای ارائه ی آمار اضافه استفاده شد، و اینجا نتیجه ها بسیار شبیه به همدیگر است. گوشی Xiaomi Mi 5 امتیاز 5353 عمر باتری را و مدت 8 ساعت و 55 دقیقه به دست آورد در صورتی که گوشی Samsung Galaxy S7 امتیاز 5553 و مدت زمان 9 ساعت و 15 دقیقه گرفت. گوشی OnePlus 3 نیز امتیازی شبیه به همین ها گرفت، اما نتیجه ها بصورت غیر معقولی هر بار که آن را مورد آزمایش قرار می دادیم متفاوت بود.

15


قابل ذکر است که گوشی های OnePlus 3 و Samsung Galaxy S7 ویژگی حالت ذخیره انرژی (Power Saving Mode)، و همچنین دارای یک نسخه افراطی از حالت ذخیره انرژی هستند. با این حال گوشی Xiaomi Mi 5 از آن ها به هر دلیلی عقب نیوفتاده از آنجایی که دارای پروفایل های چند گانه ذخیره ی باتری در کنار گزینه هایی برای تنظیم انرژی مصرفی هر اپلیکیشنی که نصب شده است، می باشد. ما زمان شارژ هر یک از دستگاه ها را داریم که با استفاده از شارژ سریع (Fast Charge) به دست آمده است و نتیجه آن زمان شارژ میانگین هر یک می باشد. گوشی OnePlus 3 برای اینکه بطور کامل شارژ شود به یک ساعت زمان نیاز دارد در صورتی که گوشی Samsung Galaxy S7 به یک ساعت و 15 دقیقه و همچنین 1 ساعت و 30 دقیقه برای ورژن Snapdragon 820 آن زمان نیاز است. گوشی Xiaomi Mi 5 به مدت زمان 1 ساعت و 20 دقیقه برای شارژ کامل خود نیاز دارد. با این حال، در این زمینه برنده گوشی OnePlus 3 می باشد چرا که حتی این تفاوت 15 دقیقه ای عامل بزرگی است به خصوص در حال حاضر با شیوه ی زندگی پر مشغله که جامعه ی مدرن ما پرورش داده است.

ما امیدواریم اطلاعاتی که امروز در اختیار شما قرار دادیم کار آمد باشد به ویژه اگر روزی شما به فکر خرید یکی از این گوشی ها افتادید نتایج عمر باتری که مطرح شده است انتخاب را برای شما واضح تر کند.

البته توجه داشته باشید عمر باتری به شارژر گوشی شما نیز بستگی دارد و اگر از شارژر تقلبی استفاده کنید ممکن است عمر باتری شما کاهش یابد

برای تشخیص شارژر اصلی از تقلبی روی لینک زیر کلیک کنید و مقاله را بخوانید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم