برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

تکنولوژی صفحه نمایش موبایل و مقایسه آن‌ها

نوشته شده در تاریخ1397-10-21 توسط 17415

در این مقاله علاوه بر بررسی انواع تکنولوژی صفحه نمایش‌ها به ساختار، کیفیت رنگ و وضوح تصویر آن‌ها نیز می‌پردازیم.

تا انتهای این مطلب با ماکروتل همراه باشید

طبق بررسی‌ها تاچ ال‌سی‌دی های سامسونگ از کیفیت بالاتری برخوردار است. به‌صورتی که شرکت Apple برای گوشی‌های خود از مدل iPhone X به بعد، ساخت صفحه نمایش را به شرکت Samsung سپرده است. 

بنابراین مشخص شد که هر برند به صورت اختصاصی تکنولوژی ساخت صفحه نمایش متفاوتی برای گوشی‌های خود دارد.

ما انواع این تاچ‌ال‌سی‌دی‌ها با چه تکنولوژی ساخته شده‌اند؟ 

در واقع بین صفحه نمایش‌ها حدود 10 نوع تکنولوژی ساخت صفحه نمایش در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ما امروز مهمترین و معروف‌ترین آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم و مشخص می‌کنیم که هر برند موبایل از چه نوع تکنولوژی برای ساخت صفحه نمایش استفاده می‌کند.

اول از همه باید بدانید که انواع صفحه نمایش گوشی به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند، یکی LCD و دیگری LED است.

اما هر کدام از این دو، دوباره به انواع مختلف دیگر تقسیم می‌شوند. بنابراین ابتدا درمورد LCD که تکنولوژی آن زودتر به دست آمده و در حال حاضر به صورت گسترده‌تری کاربرد دارد توضیح می‌دهیم.

ابتدا باید بدانید که واژه LCD مخفف شده عبارت Liquid Crystal Display است که می‌توان گفت دامنه گسترده‌ای را در بازار به خود اختصاص داده است. با این که جدیدا گوشی‌های آیفون از OLED استفاده می‌کنند، اما همچنان می‌توانید در بسیاری از صفحه نمایش مدل‌های گوشی‌های هوشمند، ال‌سی‌دی را مشاهده کنید. احتمالا دلیل اینکه از این تکنولوژی در اکثر تاچ ال‌سی‌دی‌ها استفاده می‌شود، یکی هزینه ارزان آن و دیگری این است که تکنولوژی ساخت صفحه نمایش‌های OLED را در اختیار ندارند.
صفحه نمایش‌های ال‌سی‌دی به دو بخش عمده‌ی TFT LCD و IPS LCD تقسیم می‌شوند.

  • مقایسه صفحه نمایش گوشی‌هایی با ال‌سی‌دی تی‌اف‌تی و ال‌سی‌دی آی‌پی‌اس

واژه TFT مخفف عبارت Thin Film Transistor است که ارزان‌ترین صفحه نمایش در بازار است. اوایل برخی برندها مانند سونی از این نوع تکنولوژی برای ساخت صفحه نمایش خود استفاده می‌کرد، اما اکنون در مدل‌های جدیدتر خود از تکنولوژی ال‌سی‌دی آی‌پی‌اس استفاده می‌کند. صفحه نمایش‌های TFT را می‌توانید در بازار ببینید که برای گوشی‌های دیگری حتی گوشی iPhone و Samsung توسط شرکت چین ساخته شده‌اند و به در بین عنوان انواع تاچ و ال‌سی‌دی در بازار از کیفیت خوبی برخودار هستند و به عنوان جنس اصل بازار فروخته می‌شوند. با اینکه این نوع صفحه نمایش‌ها از کیفیت خوبی برخوردارند و نسبت به صفحه نمایش‌های تقلبی کیفیت بسیار بهتری دارند، اما وقتی آن را با صفحه نمایش اصلی گوشی خود مقایسه می‌کنید، تفاوت آن‌ها به راحتی قابل تشخیص است. صفحه نمایش‌های تی‌اف‌تی به صورتی ساخته شده‌اند که هر پیکسل به یک خازن و یک ترانزیستور متصل است. بنابراین هر پیکسل به صورت جداگانه و مجزا از بقیه پیکسل‌ها روشن می‌شود که نتیجه آن کیفیت نور دهی بهتر نسبت به صفحه نمایش‌های قدیمی است و البته به همین دلیل مصرف باتری موبایل نیز در این نوع صفحه نمایش گوشی‌ها پایین است. اما باز هم نسبت به انواع تاچ‌ال‌سی‌دی‌های جدیدتر مصرف باتری بالاتری دارد و همچنین در زاویه‌های مختلف یا زیر نور مستقیم آفتاب، کیفیت ضعیفی دارد. بنابراین به دلیل هزینه پایینی که در ساخت آن است، از صفحه نمایش‌های تی‌اف‌تی در گوشی‌های سطح پایین و ارزان استفاده می‌شود.

  • ال‌سی‌دی آی‌پی‌اس

این نوع صفحه نمایش، در بسیاری از گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. واژه IPS مخفف عبارت In-Place Switching  است که می‌توان گفت بیشترین استفاده را از بین دیگر انواع صفحه نمایش گوشی داشته است. همچنین این نوع تاچ ال‌سی‌دی موبایل قیمت بالاتر و البته کیفیت بهتری نیز نسبت به صفحه نمایش‌های تی‌اف‌تی دارد و از رنگ ثابت و عالی برخوردارند. همچنین بر خلاف صفحه نمایش‌های تی‌اف‌تی حتی در زیر نور مستقیم آفتاب نیز قابل استفاده هستند و زاویه دید گسترده‌ای را پشتیبانی می‌کنند. به صورتی که شما می‌توانید از کناره‌های گوشی نیز محتوای داخل صفحه نمایش را ببینید. اما ساخت این نوع تاچ ال‌سی‌دی هزینه بالاتری دارد و شما می‌توانید در اکثر گوشی‌های میان رده آن را مشاهده کنید.
شرکت اپل تا قبل از گوشی iPhone X خود از بین انواع صفحه نمایش گوشی از این مدل تاچ ال‌سی‌دی استفاده می‌کرد ( همچنین در iPhone XR نیز از این تکنولوژی استفاده شده است و به همین دلیل هزینه پایین‌تری نسبت به تاچ‌ال‌سی‌دی‌های Super AMOLED در iPhone XS و iPhone XS Max است). البته این شرکت در ساخت این نوع صفحه نمایش اندکی تغییر ایجاد کرده است به صورتی که چشم غیر مسلح انسان متوجه پیکسل‌های آن نمی‌شود و در نتیجه کیفیت رنگ و تصویر بالایی به تاچ ال‌سی‌دی گوشی می‌دهد، به همین دلیل تاچ ال‌سی‌دی ایفون با اینکه ارزان تر از تاچ‌ال‌سی‌دی‌ها سامسونگ هستند، اما همچنان کیفیت بالایی دارند. شرکت اپل این نوع صفحه نمایش را Retina نامیده است که به معنای شبکیه چشم است. به هرحال هرچه باشد، تاچ ال‌سی‌دی ساخته شده توسط شرکت اپل جزو دسته IPS LCD قرار می‌گیرند.

  • SLCD یا Super LCD در مورد سوپر ال‌سی‌دی و تاچ‌ال‌سی‌دی گوشی HTC

این نوع صفحه نمایش که توسط کمپانی S-LCD ساخته می‌شود، به صورت جامع در گوشی‌های HTC به کار می‌رود. البته برخی دیگر از برند‌های گوشی نیز در برخی از مدل‌های خود از این نوع صفحه نمایش استفاده می‌کنند. ولی به طور کلی اکثر گوشی‌های HTC این فناوری را در ساخت صفحه‌نمایش خود استفاده می‌کنند که البته نسخه‌های مختلفی نیز از آن ارائه شده است و هر سال در مدل‌های جدید، ارتقا می‌یابد. فناوری ساخت این نوع تاچ ال‌سی‌دی با صفحه نمایش IPS LCD تفاوتی زیادی ندارد، اما دلیل اینکه سوپر ال‌سی‌دی از آی‌پی‌اس ال‌سی‌دی و انواع صفحه نمایش گوشی متفاوت است، این بوده که فناوری سوپر ال‌سی‌دی هیچ شکافی یا فاصله‌ای بین گلس یا محافظ صفحه نمایش بیرونی و سنسور تاچ صفحه نمایش وجود ندارد. نتیجه آن است که به دلیل نزدیک‌تر بودن گلس به ال‌سی‌دی موبایل، انعکاس تصویر کمتری دیده می‌شود.

2. LED در مورد ال‌ای‌دی

اکنون که با انواع ال‌سی‌دی‌های موبایل آشنا شده‌اید، نوبت به بررسی ال‌ای‌دی می‌رسد. تکنولوژِی که هزینه ساخت بالاتری دارد اما از کیفیت رنگ و نور بالاتر و مصرف باتری پایین‌تری برخوردار است.
صفحه نمایش‌های LED یا Light-Emitting Diodes مدت زمانی است که وارد بازار شده‌اند. از این نوع تکنولوژی حدود یک دهه است که استفاده می‌شود و پس از گذشت این سال‌ها، به انواع مختلفی تقسیم شده است که از آن‌ها برای ساخت انواع صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند نیز استفاده می‌شود. صفحه نمایش‌های OLED که مخفف عبارت Organic Light-Emitting Diodes هستند، از یک لایه مواد آلی بر پایه کربن استفاده کرده‌اند که بین یک آند و کاتد قرار دارند و این آند و کاتد بین دو لایه شیشه قرار دارد. آند و کاتد را به احتمال زیاد در دوران دبیرستان شنیده باشید، این دو لایه رسانای برق هستند و انرژی الکتریکی که از طرف باتری به آن‌ها می‌رسد را به کربن مربوطه می‌رسانند و آن را روشن می‌کنند که در نتیجه آن صفحه نمایش روشن می‌شود. در حال حاضر اکثر گوشی‌های هوشمند میان رده و بالارده شرکت سامسونگ که از او‌ال‌ای‌دی استفاده می‌کنند، که از نوع AMOLED هستند و در برخی از مدل‌های گران قیمت‌تر و جدیدتر، تکنولوژی صفحه نمایش Super AMOLED است. شرکت اپل نیز همانطور که گفته شد برای مدل‌های جدید خود از iPhone X به بعد ( به غیر از iPhone XR) از یک نوع OLED استفاده می‌کند که آن را Super-Retina HD Display نامیده است.

اکنون بهتر است به مقایسه و معرفی انواع صفحه نمایش‌های OLED در گوشی‌‌ها بپردازیم

  • MicroLED میکرو ال‌ای‌دی

این نوع صفحه نمایش به MLED نیز معروف است و ممکن است این تکنولوژی را در ساخت صفحه نمایش‌های جدید ببینیم. در این نوع تاچ‌ال‌سی‌دی هر پیکسل به صورت جداگانه به LED خود متصل است و بنابراین مانند همانند ساختار صفحه نمایش‌های TFT در این نوع صفحه نمایش هر پیکسل به تنهایی می‌تواند روشن شود. البته با کیفیت و رنگ بهتر و هوشمندانه‌تر نسبت به بقیه انواع صفحه نمایش گوشی‌های موبایلی که در بازار موجود است. بنابراین زمانی که هر پیکسل به تنهایی روشن می‌شود، دیگر نیازی به BackLite یا نور پس زمینه نیست. با این اوصاف، صفحه نمایش‌های MicroLED را می‌توان تکامل آینده صفحه نمایش های OLED دانست. با توجه به شایعه‌ها، به احتمال زیاد شرکت اپل در نسل جدید گوشی‌های خود از این نوع تکنولوژی برای ساخت صفحه نمایش استفاده خواهد کرد، و با توجه به اینکه این صفحه نمایش تا به حال در هیچ گوشی موبایلی به کار نرفته است، می‌توان ساخت همچین تاچ‌ال‌سی‌دی را یک تکامل بالقوه در گوشی‌های iPhone دانست.

  • AMOLED آمو ال‌ای‌دی


این نوع صفحه نمایش در واقع تکرار همان صفحه نمایش OLED است. صفحه نمایش‌های AMOLED که مخفف Active-Matrix Organic Light-Emitting Diode هستند، دارای این توانایی هستند که پیکسل‌های خود را خاموش کرده تا نهایت رنگ سیاه را بتوانند به کاربر نشان دهند. این ویژگی باعث می‌شود بر خلاف صفحه نمایش‌های Super LCD یا IPS LCD، صفحه نمایش از رنگ بسیار خوبی برخوردار باشد. به طور کلی در انواع ال‌سی‌دی موبایل، فقط پیکسل‌هایی که مورد نیاز هستند روشن می‌شوند و این باعث می‌شود که محتوای صفحه نمایش با کیفیت بهتری به کاربر نشان داده شود. علاوه بر کیفیت بهتر، به دلیل اینکه پیکسل‌های غیر ضروری خاموش می‌مانند در مصرف باتری صرفه‌جویی می‌شود و با اینکه صفحه نمایش کیفیت بالایی دارد عمر باتری را کاهش نمی‌دهد.
در این صورت، در مقایسه صفحه نمایش‌های گوشی، صفحه نمایش‌های AMOLED دارای وزن کمتر، اندازه نازک‌تر، ظرافت رنگ عالی، روشنایی تصویر بیشتر، عمر باتری بالاتر و صد البته قیمت بالاتری نیز برخوردارند. البته انتقادهای زیادی درمورد رنگ اشباع شده این نوع صفحه نمایش وجود دارد که ممکن است جزو نقاط ضعف آن به شمار برود.

  • Super AMOLED سوپر آمو ال‌ای‌دی

این نوع تاچ ال‌سی‌دی که به صورت اختصاصی برای شرکت سامونگ ساخته شده است، در واقع ارتقا یافته همان AMOLED است. البته از این نوع تاچ ال‌سی‌دی در دیگر برندها نیز استفاده می‌شود که البته تحت لیسانس شرکت سامسونگ انجام می‌گیرد، مانند گوشی‌های iPhone X، iPhone XS و iPhone XS Max که در بالاتر نیز در این مورد توضیح دادیم.
این تاچ‌ال‌سی‌دی از نظر کیفیت رنگ و نور تفاوتی با AMOLED ندارد و در واقع چیزی که در این نوع تاچ ال‌سی‌دی ارتقا یافته است، مربوط به حسگر تاچ یا لمسی آن است. در این نوع  به جای اینکه از یک لایه لمسی جداگانه استفاده شود، سنسور لمسی درون خود صفحه نمایش طراحی شده است. بنابراین حسگر لمسی بسیار هوشمندتر و عملکرد آن بسیار قوی‌تر از قبل می‌شود. همین موضوع باعث شده است که این ال سی‌دی موبایل از انواع تاچ ال‌سی‌دی نازک‌تر و با کیفیت‌تر است.

انواع دیگری از تاچ ال‌سی‌دی وجود دارد مانند Clear Black که در گوشی‌های Lumia به کار رفته است و یا E-INK که در برخی برند‌های غیر معروف و ناشناخته به کار رفته است. به همین دلیل ما امروز درمورد آن دسته از صفحه نمایش‌هایی که در حال حاظر در بازار کاربرد دارند صحبت کردیم.

اما چیزی که ما هنوز به بحث درمورد آن نپرداخته‌ایم، تفاوت صفحه و مقایسه صفحه نمایش‌های خازنی با مقاومتی است. در حال حاظر می‌توان گفت تمامی تاچ‌ال‌سیدی‌ها خازنی هستند و به طور کلی ساخت تاچ‌ال‌سی‌دی‌های مقاومتی منسوخ شده است. در اوایل ساخت صفحه نمایش‌های لمسی، تاچ ال‌سی‌دی‌ها به صورت مقاومتی بود که به آن ضربه‌ای نیز می‌گفتند. در این نوع صفحه نمایش‌ها حسگر لمسی تشکیل شده از دو لایه شیشه برای لمس کردن روی تاچ ال‌سی‌دی استفاده می‌شد. به صورتی که زمانی که شما روی صفحه نمایش فشار می‌دهید، قسمت مربوطه از لایه‌ی اول به لایه دوم می‌چسبد و در نتیجه عمل تاچ انجام می‌شود. در تاچ ال‌سی‌دی خازنی که برخی آن را حرارتی نیز می‌نامند، (البته به اشتباه) هر شیء رسانا که به صفحه نزدیک شود می‌تواند عمل تاچ را انجام دهد. همانطور که خودکارهای لمسی گوشی‌های Note می‌توانند عمل تاچ را انجام دهند.

مقایسه صفحه نمایش گوشی‌ ها در هنگام تعویض تاچ ال‌سی‌دی

با توجه به مطالبی که در این مقاله منتشر شد حالا بدون شک اطلاعاتی کلی در مورد انواع صفحه نمایش گوشی کسب کرده‌اید. پس در هنگام تعویض قطعه تاچ ال‌سی‌دی حتما سعی کنید آن را با صفحه نمایش موبایل خود مقایسه کنید. البته می‌توانید با مراجعه به مقاله چیزهایی که درمورد تعویض قطعات تاچ ال سی دی گوشی خود باید بدانید نکاتی را که هنگام تعویض قطعه تاچ ال‌سی‌دی باید به آن توجه کنید را بخوانید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم