برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

پاور بانک Power Bank چیست؟

نوشته شده در تاریخ1397-11-25 توسط 2140

در گذشته گوشی های موبایل به دلیل کم مصرف بودن آن ها هرچند روز یک بار به شارژ کردن باتری گوشی نیاز پیدا می کردند، با گذشت زمان و هوشمند شدن گوشی ها، میزان مصرف باتری بالا رفت. به صورتی که شما مجبورید حتما روزی یک بار گوشی خود را شارژ کنید و این موضوع برای کسانی که در سفر هستند یا به پریز برق برای مدت زمان طولانی دسترسی ندارند، بسیار آزار دهنده خواهد بود. از این رو پاور بانک ها یا شارژر های همراه وارد بازار شدند. پاور بانک ها علاوه بر شارژر همراه به باتری همراه نیز معروف اند چرا که علاوه بر شارژ کردن دیگر دستگاه ها، خودشان نیز هر مدت یکبار با توجه به ظرفیت آن ها باید شارژ شوند.

طرز کار پاور بانک ها

نحوه کارکرد پاوربانک
هر پاور بانک یک مخزن ذخیره انرژی الکتریکی است که می تواند با توجه به ظرفیت و خروجی که دارد، دستگاه های الکترونیکی را شارژ کند. مانند دیگر منابع ذخیره، پاور بانک ها باید ابتدا کاملا شارژ شوند تا بتوانند میزان شارژ مورد نیاز دستگاه های هدف را تامین کند. معمولا در پاور بانک ها چراغ های LED وجود دارد که میزان شارژ باقی مانده را نشان می دهد در برخی مدل های جدید تر شارژ پاور بانک به صورت عددی نوشته می شود. آمپر و ولتاژ خروجی پاور بانک با توجه به مدل آن فرق می کند در برخی از پاور بانک ها انواع مختلفی خروجی وجود دارد که هر کدام برای دسته خاصی از گوشی های هوشمند به کار می رود. استفاده از پاور بانک بسیار آسان است فقط کافیست کابل شارژ را به خروجی پاور بانک متصل کنید و سپس گوشی موبایل خود را از آن طریق شارژ کنید.

مزایا و معایب استفاده از پاور بانک

مزایا و معایب پاوربانک
پاور بانک ها مزیت خوبی در نگه داری شارژ اضافه برای گوشی موبایل شما دارند، بدین صورت که اگر به تفریح رفته باشید، یا در جایی گیر کرده و دسترسی به شارژر ندارید، این پاور بانک به شما کمک می کند باتری شارژ خود را تامین کرده و برای مدت مان طولانی تری از آن استفاده کنید. بنابراین پاور بانک ها در مواقع اضطراری بسیار کار آمد هستند. اما این وسیله معایبی نیز دارد. به دلیل اینکه پاور بانک مختص گوشی موبایل خاصی ساخته نشده، پس از یک آمپر خروجی عمومی برای تمام گوشی های موبایل استفاده می کند و به دلیل نوساناتی که دارد ممکن است بعد از گذشت مدتی آسیب های جدی به گوشی موبایلتان وارد کند. مهم ترین و شایع ترین آسیبی که پاوربانک در استفاده طولانی مدت به گوشی وارد می کند، خرابی آی سی شارژ گوشی است. علاوه بر آی سی شارژ امکان دارد فلت شارژ و باتری نیز آسیب ببیند. با اینکه کم دیده شده، اما امکان دارد آی سی تغذیه گوشی نیز آسیب ببیند که تعمیر آن کار بسیار دشواری است.

عیب دیگری که پاور بانک دارد این است که زمانی که شما از آن برای شارژ کردن گوشی خود استفاده می کنید، حتی اگر باتری گوشی شما کاملا پر شده باشد، پاور بانک خاموش نخواهد شد و ذخیره انرژی خود را از دست خواهد داد. البته در برخی از پاور بانک های نسل جدید این مشکل رفع شده است.

کاربرد پاور بانک Power Bank

کاربردهای پاوربانک

همانطور که گفته شد پاور بانک در مواقع اضطرار کاربردی بسیار خوبی دارد و کاربر می تواند هرجا که بخواهد آن را حمل کند، اما کاربرد بسیار بهتری که دارد می توان به استفاده آن در فروشگاه، هتل ها و مکان های عمومی دیگری نظیر ایستگاه مترو اشاره کرد. نوعی از پاور بانک وجود دارد که به صورت کیس و شامل چندین پاور بانک است. برای مثال می توان به کیس پاور بانک 8 تایی ROMOSS اشاره کرد. این کیس پاور بانک به صورتی طراحی شده که هر یک پاور بانک دارای ظرفیت 10000 میلی آمپر است و فقط با کیس مخصوص خودش شارژ می شود. هر پاور بانک دارای دو درگاه خروجی USB می باشد و برای تمامی گوشی های موبایل اندروید و iPhone مناسب است. این پاور بانک در مکان های اداری استفاده زیادی دارد. انواع دیگری از این مدل پاور بانک ها موجود است که برای استفاده های بیشتر نظیر ایستگاه مترو طراحی شده و دارای تعداد پاور بانک های بسیار زیادی است.

انواع مدل های پاور بانک

پاور بانک ها را از نواحی محتلفی می توان دسته بندی کرد که در ادامه به توضیح انواع مختلف آن ها می پردازیم.

انواع پاور بانک از نظر نحوه شارژ دهی

انواع شارژدهی‌های پاوربانک
همانطور که می دانید تمامی گوشی های موبایل از طریق پورت USB شارژ می شوند، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و نسل جدید گوشی های هوشمند، علاوه بر پورت USB می توانند به صورت بی سیم یا Wireless نیز شارژ شوند. از این رو برخی شرکت های تولید پاور بانک به فکر تولید پاور بانک های بی سیم افتادند. و برخی از آن ها موفق به ساخت پاور بانک های دو منظوره با کیفیت بالا شدند که از هر دو طریق درگاه USB و به صورت بی سیم گوشی های موبایل را شارژ می کنند.

انواع پاور بانک از نظر تعداد کاربر

انواع پاوربانک ازنظر کاربرد
در گذشته تمامی پاور بانک ها با ظرفیت کم و به صورت تک کاربره عرضه می شدند. اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی در زمینه باتری، برند های تولید پاور بانک موفق به ساخت پاور بانک های سبک و قابل حمل با ظرفیت باتری بالا شده اند. بنابراین اکثر پاور بانک هایی که امروزه تولید می شوند، توانایی تامین شارژ گوشی دو کاربر را دارند. همانطور که بالاتر گفته شد، نوعی پاور بانک وجود دارد که مخصوص مراکز عمومی بزرگ است. این پاور بانک ها چند کاربره هستند و توانایی تامین باتری تعداد گوشی های زیادی را دارند.

انواع پاور بانک از نظر تکنولوژی ساخت باتری

پاور بانک ها مانند دیگر دستگاه های ذخیره انرژی، خودشان نیز یک باتری محسوب می شوند و همانند دیگر منابع ذخیره انرژی انواع مختلفی از پاور بانک از نظر باتری وجود دارد، پاور بانک های لیتیوم یونی و پاور بانک های لیتیوم پلیمری.
اکثر باتری گوشی های موبایل از تکنولوژی لیتیوم یون ساخته شده اند پس قطعا با آن ها آشنایی دارید. پاور بانک های لیتیوم یونی مزیت هایی دارند. یکیاز مهم ترین آن ها قیمت آن نسبت به باتری های لیتیوم پلیمری است. باتری های لیتیوم یونی از قدرت شارژ بسیار بالایی برخوردارند و اثری از سخت شارژ شدن پس از مدت زمان زیاد در آن ها دیده نمی شود. اگر تا به حال متوجه شده باشید، برخی از باتری در دقایق اول شارژ بسیار سریع شارژ می شوند ولی پس از اینکه مدت زمانی از شارژ آن ها گذشت، سرعت شارژ آن ها کاهش می یابد.
باتری های لیتیوم پلیمری نیز مزیت ها و معایبی دارند. این باتری های از قیمت بالاتری برخوردارند ولی به طور کلی بسیار قدرمتند و انعطاف پذیرند. این نوع باتری ها وزن و حجم کمتر والبته مدت زمان بیشتری دوام دام دارند. در باتری های لیتیوم پلیمری احتمال خرابی باتری و نشت الکترونیکی بسیار پایینی دارند.

انواع پاور بانک ها از نظر نوع شارژ گیری مجدد

انواع پاوربانک ازنظر شارژدهی

امروزه باتری های وجود دارد که به صورت خورشیدی شارژ می شوند و پاور بانک ها نیز از این قائده مستثنی نیستند. پاور بانک های استاندارد به صورت معمولی و با یک درگاه Micro USB یا از طریق کیس مخصوص خود شارژ می شوند و پاور بانک ها خورشیدی همانطور که از اسم آن پیداست، توسط انرژی خورشیدی به صورت مستقیم شارژ می شوند. البته قیمت بسیار بالاتری نیز دارند که به همین دلیل خرید پاور بانک های استاندارد مقرون به صرفه تر است.

ماکروتل کدام پاور را پیشنهاد می کند؟

به پیشنهاد ما استفاده از پاوربانک امری ضروری نیست اما درصورتی که شرایط شما ایجاب می کند از پاور بانک استفاده کنید و روزانه در محلی هستید که دسترسی به پریز برق برای شما سخت است، پیشنهاد می شود از پاور بانک های با کیفیت و مناسب استفاده کنید که آسیب کمتری به دستگاه شما وارد کند. لیستی از بهترین پاور بانک های موجود به همراه توضیحات کامل آن ها وجود دارد که می توانید برای مطالعه آن به بلاگ راهنمای خرید پاور بانک مراجعه کنید.

ظرفیت و طول عمر باتری پاور بانک ها

پاور بانک ها برای تعیین طول عمر باتری از سه جهت مورد بررسی قرار داده می شوند:
طول عمر باتری باطری پاور بانک از نظر سیکل شارژ : هر باتری که قابلیت شارژ دوباره دارد، عمر مفیدی دارد که با توجه به سیکل شارژ شدن کاهش پیدا می کند. اگر دقت کرده باشید معمولا باتری های موبایل پس از 500 بار شارژ شدن، عمر مفید آن ها کاهش می باید و مدت زمان کمتری را در طول روز شارژ نگه می دارند. پاور بانک ها نیز به همین صورت است با این تفاوت که مدل های ارزان تر آن ها 500 سیکل شارژ عمر مفید دارند و مدل های گران قیمت و با کیفیت تر عمر مفید حتی تا 2000 سیکل شارژ را می توانند پشتیبانی کنند.

زمان تخلیه خود به خودی باتری پاور بانک:

هر سلول باتری که قابلیت شارژ دوباره دارد حتی اگر برای مدتی استفاده نشود ، میزانی از شارژ را برای زنده نگه داشتن خود مصرف می کند در صورتی که این شارژ تامین نشود باتری خاموش و دیگر توانایی شارژ دوباره ندارد بنابراین در باتری هایی که قابلیت شارژ دوباره وجود دارد، میزان بسیار کمی از شارژ مصرف خود باتری می شود. اما یان میزان کم با توجه به کیفیت پاور بانک متغیر است. برخی پاور بانک ها حتی پس از گذشت 6 ماه فقط ذره ای از شارژ خود را از دست می دهند اما برخی دیگر توانایی نگه داشتن شارژ را فقط برای چند ماه دارند. البته این مقدار به میزان دمای محیط نیز بستگی دارد.

ظرفیت و مدت زمان توانایی شارژ دستگاه ها:

توانایی پاور بانک ها در شارژ کردن دستگاه های دیگر به دو عامل بستگی دارد، یکی ظرفیت خود پاور بانک و دیگری ظرفیت دستگاهی که از پاور بانک استفاده می کند.

نحوه استفاده درست از پاور بانک

جهت این که عمر پاور بانک خود را بیشتر کنید و از خرابی آن جلو گیری کنید نکاتی هست که باید به آن ها توجه کنید.

پاور بانک را در دمای اتاق نگه دارید:

شاید همیشه ممکن نباشد اما بهترین دما برای پاور بانک های لیتیومی دمای اتاق است. پاور بانک ها نباید در دمای بسیار پایین یا بسیار بالا نگه داری شوند بنابراین سعی کنید از گذاشتن آن ها در ماشین یا جایی که دمای پایین یا بالاتر از حد معمول دارد خود داری کنید.

قبل از اولین استفاده پاور بانک را شارژ کنید:

درست مانند هر باتری دیگری، پاور بانک ها نیز به یک شارژ اولیه کامل نیاز دارند تا بتوانند بهترین ظرفیت را برای کاربر تامین کنند. علاوه بر این اگر مدت زمانی زیادی از است که از پاور بانک خود استفاده نکردید آن را یک بار شارژ کنید، همانطور که پیشتر گفتیم، هر باتری برا زنده نگه داشتن سلول های خود از بخشی از انرژی را برای خود مصرف می کند.

پاور بانک را فقط در واقع ضروری و برای دستگاه های مناسب استفاده کنید

هر پاور بانک دارای آمپر و ولتاژ خروجی مشخصی است و همچنین هر دستگاه الکترونیکی آمپر و ولتاژ ورودی مشخصی دارد، بنابراین از پاور بانک برای دستگاه هایی که با آمپر خروجی پاور بانک خود همخوانی ندارند استفاده نکنید که موجب آسیب دیدگه آن ها نشود.

پاور بانک را از رطوبت دور نگه دارید.

مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگری پاور بانک ها با رطوبت و آب خوردگی رابطه خوبی ندارند، بنابراین سعی کنید پاور بانک را همیشه در یک محل خشک و دور از رطوبت نگه دارید، با توجه به میزان رطوبت و مقدار شارژ موجود در پاور بانک آسیب دیدگی متفاوت است و این آسیب دیدگی امکان دارد به دستگاه هایی که برای شارژ استفاده می کنید برسد.

دقت کنید که پاور بانک ضربه نبیند

پاور بانک ها دارای برد و مدار داخلی هستند که بر اثر ضربه ممکن است برد یا کیس آن آسیب ببیند. حتی این امکان وجود دارد که باتری لیتیومی داخل آن آسیب ببیند و در عملکرد آن اختلال ایجاد شود.

راهنمای خرید پاور بانک:

قبل از خرید هر پاور بانک عواملی وجود دارد که باید به آن ها دقت کنید تا از خرید خود راضی باشید:

ظرفیت پاور بانک:

ظرفیت پاور بانک را می توان مهم ترین اصل در خرید آن دانست، با توجه به اینکه شما برای چه دستگاهی پاور بانک را استفاده می کنید و چند بار نیاز دارید آن را شارژ کنید، باید میزان ظرفیت مورد نیاز را برای خرید انتخاب کنید. معمولا بهترین ظرفیت برای پاور بانک 10000 میلی آمپر است که می تواند یک گوشی موبایل 3000 میلی آمپری را سه بار شارژ کند. پاور بانک های 10000 میلی آمپری سبک و کوچک هستند که به راحتی می توان آن ها را حمل کرد.

آمپر خروجی پاور بانک:

یکی دیگر از مهمترین ویژگی های یک پاوربانک، آمپر خروجی آن است. اگر آمپر خروجی پاور بانک با دستگاهی که شارژ می کند همخوانی نداشته باشد آسیب های جدی به باتری و آی سی شارژ آن وارد می کند.

تعداد درگاه های خروجی:

درصورتی که شما به یک پاور بانک تک کاربره نیاز دارید، وجود یک یا نهایتا دو درگاه خروجی کافیست. اما اگر چند کاربر از پاور بانک استفاده می کنند تعداد درگاه های خروجی بیشتری لازم است. در برخی پاور بانک ها هر درگاه خروجی آمپر به خصوصی را از خود خارج می کند بنابراین به این موضوع هنگام خرید دقت کنید.

روش صحیح شارژ پاور بانک

صحیح شارژ کردن پاور بانک یکی از مهمترین عواملی است که در افزایش طول عمر آن تاثیر دارد بنابراین در هنگام خرید به آمپر ورودی شارژ آن دقت کنید. اگر شما یک پاور بانک با ظرفیت 5000 میلی آمپر داشته باشید و آن را با یک شارژر 1 آمپر شارژ کنید از نظر تئوری 5 ساعت طول می انجامد تا به صورت کامل شارژ شود اما از آنجایی که مقداری از انرژی انتقالی صرف می شود شما در مدت 5 ساعت حدود 80 درصد پاور بانک شارژ می شود.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم