آی سی چیست؟

نوشته شده در تاریخ1397-12-07 توسط 12810

کلمه آی سی یا IC کوتاه شده کلمه integrated circuit به معنی مدار مجتمع و وظیفه آن مدیریت قسمتی است که مسئولیت آن را به عهده دارد. انواع مختلفی از آی سی ها وجود دارد که در اینجا به توضیح مختصر آن ها می پردازیم.

آی سی شارژ یا مدار شارژ ( دلایل و علائم خرابی آن )


حتما بخوانید: آی سی شارژ یا مدار شارژ و دلایل خرابی آن


- وظیفه آی سی یا مدار شارژ چیست؟ 

این IC وظیفه ی مدیریت بار الکتریکی وارد شده به دستگاه را دارد و نوسانات بار الکتریکی که از طریق کابل شارژ و فلت شارژ به گوشی وارد میشود را اداره کرده و به میزان مورد نیازی که برای آن تعریف شده تبدیل میکند.

- علائم خرابی آی سی شارژ:

  1. مصرف شارژ بیشتر از 10 درصد در حالت Standby
  2. دیر شارژ شدن یا زود شارژ خالی کردن دستگاه
  3. نوسان آمپر در دستگاه

- چرا آی سی شارژ دستگاه آسیب میبیند؟ 

  1. استفاده کردن از شارژر و کابل فیک
  2. دستگاه بیش از انداره به شارژ باشد
  3. فندکی ماشین و پاور بانک غیر استاندارد 
  4. کار کردن با گوشی حین شارژ
  5. استفاده کردن از فندکی ماشین در گوشیهای آیفون باعث خرابی آی سی شارژ دستگاه میشود

آی سی لایت

آی سی لایت تصویر باعث می شود نور صفحه نمایش از حدی معین بیشتر یا کمتر نشود. برخی مواقع با ضربه دیدن گوشی آی سی لایت گوشی آسیب می بیند و صفحه نمایش سالم، اما خاموش است. حتی با تعویض تاچ و ال سی دی این مورد برطرف نخواهد شد، چون آی سی لایت روی برد قرار دارد و به صورت غیر مستقیم با صفحه نمایش گوشی در ارتباط است.

آی سی تاچ
آی سی تاچ حساسیت بازخورد لمسی را تنظیم می کند به صورتی که خرابی این قطعه، باعث می شود تاچ تصویر به درستی کار نکند. همانند آی سی لایت، این آی سی بر اثر ضربه آسیب می بیند و درصورتی خرابی آن حتی با تعویض تاچ و ال سی دی، مشکل تاچ رفع نخواهد شد

آی سی وای فای و بلوتوث یا BT
آی سی وای فای و بلوتوث همانطور که از اسم آن پیداست، وظیفه مدیریت عملکرد وای فای و بلوتوث گوشی را به عهده دارد. درصورتی که یکی از این دو قطعه، وای فای یا بلوتوث مشکل داشته باشد ولی دیگری سالم باشد آی سی سالم است اما درصورتی که هردو مشکل داشته باشند، مشکل از طرف آی سی بلوتوث و وای فای است که در این صورت به هیچ وجه نباید گوشی خود را فلش کنید زیرا خاموشی برد گوشی را به دنبال دارد. خرابی آی سی بلوتوث و وای فای علائم خاصی به دنبال دارد که یکی از آن ها، روشن نشدن آیکون بلوتوث یا وای فای در گوشی موبایل است.


آی سی صوت 
زمانی که شما به تلفن صحبت می کنید عمل انتقال صدا از طریق اسپیکر ها و میکروفون انجام می گیرد. اما خود این اسپیکر و میکروفون دستورت خود را از طریق آی سی صدا از CPU گوشی دریافت می کنند. بنابراین ممکن است برخی اوقات با اینکه میکروفون و اسپیکر سالم است، هنگام مکالمه صدایی ردو بدل نشود که در این صورت آی سی صوت دستگاه شما مشکل دارد و باید تعویض شود.

آی سی تغذیه یا CPU

به احتمال زیاد تا به حال کلمه CPU را شنیده اید. این قطعه در همه دستگاه های الکترونیکی به مغز دستگاه معروف است زیرا تمامی دستورات از طرف CPU حاصل می شود و در واقع تمامی پردازش ها را CPU انجام می دهد. بنابراین تمام آی سی های گوشی موبایل به CPU متصل اند و ممکن است خرابی یکی از آی سی ها تا CPU دستگاه برود. می توان گفت تعویض CPU یکی از سخت ترین کار در تعمیرات گوشی های موبایل است.

آی سی هارد (آی سی حافظه)

آی سی هارد وظیفه انتقال و مدیریت اطلاعات بین CPU، رم و هارد دارد. در صورتی که آی سی هارد گوشی آسیب دیده باشد استفاده از گوشی تقریبا غیر ممکن می شود چرا که به دلیل عدم ارتباط بین حافظه های موقت و طولانی مدت ممکن است گوشی موبایل به صورت مکرر ریستارت شود.

آی سی تصویر

در نمایشگر های دیجیتال از سه رنگ اصلی قرمز، آبی و سبز (RGB) برای ترکیب و ساخت رنگ های تصویر استفاده می شود. آی سی تصویر قطعه ای است که میزان رنگ مورد نیاز برای نمایش اجزاء صفحه نمایش را تنظیم می کند. بنابراین درصورتی که آی سی تصویر گوشی موبایل آسیب دیده باشد صفحه نمایش شما سالم است اما هیچ تصویری نشان نمی دهد.

کریستال RTC

کریستال ساعت یا کریستال RTC (مخفف Real Time Clock) وظیفه نگه داری تاریخ و ساعت دقیق گوشی موبایل را دارد که در صورت خرابی این قطعه تاریخ و ساعت گوشی موبایل به هم می ریزد. این قطعه حتی زمانی که گوشی کاملا خاموش است روشن می ماند تا تاریخ و ساعت را حفظ کند. در برخی گوشی ها باتری پشتیبان وجود دارد و انرژی مورد نیاز کریستال RTC را تامین می کند. اما در برخی دیگر از گوشی ها به دلیل عدم وجود این باتری پس از تعویض باتری اصلی ساعت و تاریخ گوشی به هم می ریزد و اولین باری که به اینترنت متصل شوید به صورت خودکار دوباره تنظیم می شود. کریستال RTC معمولا در کنار آی سی تغذیه گوشی قرار دارد. کریستال اصلی در حالت آماده باش (Standby) و زمان خاموشی دستگاه فعال است.

کریستال اصلی
کریستال RTC در زمان فعال بودن دستگاه روشن نمی شود و به جای آن کریستال اصلی دستگاه فعال می شود. این کریستال معمولا در کنار آی سی آنتن قرار دارد و در صورت ضربه دیدن یا حرارت زیاد آسیب می بیند. آسیب دیدن این قطعه باعث خاموشی دستگاه یا عدم آنتن دهی گوشی موبایل می شود.

مدار IO

مدار IO مداریست که به وسیله ی آن گوشی موبایل شما با دنیای بیرون ارتباط برقرار می کند که خود این مدار شامل آی سی های بلوتوث، اینفرارد، USB، حافظه مموری، وای فای و NFC می باشد.

آی سی اینفرارد یا IRDA

احتمالا تا به حال شنیده اید که می توان از گوشی هوشمند به عنوان کنترل استفاده کرد و تلویزیون، پروژکتور و وسایل هوشمند دیگری از این قبیل را مدیریت کرد. این کار توسط آی سی اینفرارد انجام می پذیرد. این آی سی با نور مادون قرمز کار می کند و عیب آن در این است که چون نور در خط راست حرکت می کند باید حتما دو دستگاه روبروی هم قرار بگیرند تا سنسور ها یکدیگر را تشخیص دهند. آی سی اینفرارد از LED برای ارسال و از Photo Diode برای دریافت استفاده می کند.

آی سی مموری یا Memory Card

همانطور که می دانید برخی از دستگاه های هوشمند علاوه بر حافظه داخلی دارای حافظه ی خارجی برای ذخیره سازی اطلاعات هستند، در این دستکاه ها آی سی مموری کارت وظیفه مدیریت و ارتباط بین حافظه داخلی و خارجی و پردازنده گوشی را بر عهده دارد. بنابراین اگر این آی سی آسیب دیده باشد. استفاده از کارت مموری سخت یا حتی غیر ممکن می شود.

آی سی USB
زمانی که شما احتیاج دارید فایل های موجود در گوشی خود را به کامپیوتر انتقال دهید یا از کامپیوتر فایلی را به گوشی خود انتقال دهید، آی سی USB این عمل را مدیریت می کند. آی سی USB علاوه بر انتقال اطلاعات، برای شارژ کردن و فلش کردن گوشی نیز استفاده می شود. البته دقت کنید که آی سی USB با آی سی شارژ متفاوت است؛ آی سی USB عمل انتقال بار الکتریکی را انجام می دهد و آی سی شارژ بار الکتریکی وارد شده را به حد بی خطر برای باتری تبدیل می کند. معمولا خرابی آی سی USB به دلیل آسیب دیدگی خود کانکتور USB است. دقت کنید اگر آی سی USB گوشی آسیب دیده، به هیچ عنوان گوشی را فلش نکنید زیرا ممکن است عمل فلش کردن بطور کامل انجام نشود.

آی سی Regulator
باتری گوشی منبع ذخیره است و انرژی مورد نیاز قطعات دستگاه را تامین می کند. اما مانند دیگر دستگاه های الکترونیکی، هر قطعه به میزان ولتاژ مشخصی نیاز دارد و در صورت کم، یا بیشتر بودن ولتاژ، به قطعه مور نظر آسیب می رسد. نقش آی سی رگولاتور تنظیم این ولتاژ است. آی سی رگولاتور برق ورودی را از باتری گوشی میگیرد و آن را به مقدار معینی تنظیم می کند.

آی سی دوربین
دوربین گوشی برق مورد نیاز خود را از آی سی تغذیه یا رگولاتور می گیرد. دوربین های موبایل معمولا دارای زوم دیجیتال هستند و در برخی از دوربین ها زوم اوپتکال که خود لنز عقب و جلو می شود وجود دارد. پس از اینکه کاربر می خواهد عکسی را ثبت کند، نیاز است که بین CPU و دوربین ارتباطی وجود داشته باشد. تمام این وظایف به عهده آی سی دوربین است. بنابراین خرابی آی سی دوربین در عملکرد صحیح دوربین اختلال ایجاد می کند.

10 نظر
  • محمد

    محمد 1398-11-01

    سلام ادمین جان یه سوال داشتم تبلت من هی خاموش و روشن می کرد رفتم باطری گوشی رو عوض کردم الان اینگار بد تر شده دفعه قبل فقط خاموش و روشن می شد الان مثلا ۵۰ درصد شارژ داره خاموش می شه دیگه روشن نمی شه حتما باید بزنی تن شارژ گوشی تا روشن بشه بعد دوباره سیم رو بکشی بعد وقتی ۵۰ درصد شارژ داره خاموش می شه شارژ صفر می شه یعنی امکان داره کلا به باطری صدمه بزنه این باطری نو هم خراب بشه هر چند تو ایران باطری اصلی پیدا نمی شه گوشیم سامسونگه خواهشا جواب بدید اگه درست نمی شه گوشی نو بخرم

    • 1398-11-01

      سلام
      این مشکل احتمال زیاد خود باتری جدید هست باتری رو یه بار دیگه تعویض کنید 
      درصورتی که گارانتی داره برای گارانتی مراجعه کنید

  • 1
  • محیا

    محیا 1398-09-23

    سلام گوشی من الجیk8است هندزهندزمیزنم به گوشی ازیکی صدا میاد از یکی نمیاد مشکلش چیه

    • 1398-09-23

      سلام


      اگه با یک هندزفری دیگه هم تست کردید، میتونه از پورت هندزفری باشه که یا با سرویس حل میشه یا باید تعویض بشه


      موفق باشید

  • 2
  • پیمان

    پیمان 1398-08-17

    سلام من گوشیم نوت ۵ هست نمیدونم مشکلش چیه وقتی میزنی شارژ خوب طبیعتا شارژ میشه ولی وقتی میخوای گوشی رو خاموش کنی بزنی شارژ اون درصدی که وقتی گوشی روشنه نشون میده مثلا ۸۰ درصد تو حالت خاموش ۷۵ درصده به نظرتون مشکلش چیه

    • 1398-08-17

      سلام


      برای اینکه مطمئن بشید گوشی رو یه بار فلش کنید که باگ ها نرم افزاری از بین بره


      اگه با فلش مشکلتون حل نشد باتری باید تعویض بشه


      موفق باشید

  • 3
  • ثمین

    ثمین 1398-06-09

    سلام ببخشید گوشی من هی خاموش میشه خود به خود و فقط تو شارژ میتونم استفاده کنم از شارژ که در میاری خاموش میشه مشکل از چی میتونه باشه؟!

  • 4
  • مجتبی

    مجتبی 1398-06-05

    سلام من گوشیم پشتش داغ میکنه از چیه مدل گوشیمم هواوی جی 730

    • 1398-06-05

      سلام
      باید بررسی بشه ببینیم کدوم قسمت روی برد داغ میشه دقیقا
      تشریف بیارید به آدرس سایت یا دستگاه رو ارسال کنید
      موفق باشید

  • 5
  • Sorush saeedi

    Sorush saeedi 1398-04-03

    توضیحات واقعاً عالی تشکر از شما

  • 6
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم