فعال سازی تایید دو مرحله ای برای اپل آیدی Two-factor authentication for Apple ID

نوشته شده در تاریخ1398-02-21 توسط 4393

احراز هویت دو عامله اپل یا دو مرحله ای کردن اپل آیدی(Two-factor authentication for Apple ID) یک لایه ی امنیتی اضافی برای اپل آی دی است تا مطمئن شوید تنها کسی که به حساب کاربری دسترسی دارد خودتان هستید، حتی اگر کسی پسوردتان را می داند.

آموزش دو مرحله ای کردن اپل آیدی Two-factor authentication for Apple ID

احراز هویت دو مرحله ای اپل آیدی (two-factor authentication) چگونه کار میکند؟

توسط این احراز هویت (two-factor authentication)، حساب کاربری تان تنها بر روی دستگاه هایی که مطمئن هستند مانند آیفون، آیپد یا مک شما قابل دسترس خواهد بود. زمانی که می خواهید برای بار اول وارد یک دستگاه جدید شوید، شما بایستی دو گونه اطلاعات را وارد کنید: پسوردتان و کد تایید شش رقمی که بصورت خودکار بر روی دستگاه مورد اعتمادتان نمایش داده می شود. با وارد کردن کد، شما عملا تایید می کنید که دستگاه جدید قابل اعتماد می باشد. برای مثال، اگر یک گوشی آیفون دارید و برای اولین بار بر روی یک مک تازه خریداری شده وارد حساب کاربری تان شوید، شما مجبور خواهید بود تا پسورد و کد تاییدی که بصورت خودکار بر روی آیفون تان نمایش داده می شود را وارد کنید.
چون پسوردتان به تنهایی برای دسترسی به حساب کاربری تان کافی نیست، احراز هویت دو عامله اپل(two-factor authentication) بصورت خارق العاده ای امنیت اپل آی دی و تمامی اطلاعات شخصی تان روی گوشی آیفون را بهبود می بخشد. زمانی که وارد شدید، دستگاه از شما نمی خواهد کد تاییدیه را مجددا وارد کنید مگر اینکه بطور کامل از آن خارج شوید یا بخواهید پسوردتان را بدلایل امنیتی عوض کنید. در ضمن پس از ورود به اینترنت می توانید به مرورگرتان اعتماد کنید تا هر بار از شما کد تاییدیه نخواهد.

دستگاه های قابل اعتماد(Trusted Devices)

دستگاه قابل اعتماد (Trusted Devices) شامل این موارد می شود: آیفون، آیپد یا iPod touch دارای نسخه ی iOS 9 یا بالاتر، مک با سیستم عامل OS X El Capitan و بالاتر که قبلا توسط این احراز هویت وارد آن شده اید. بعبارتی دستگاهی که شرکت اپل می داند متعلق به شماست و زمانی که با یک دستگاه یا مرورگر جدید وارد آن شدید، می توان از آن برای تایید هویت تان با نمایش دادن یک کد تایید از طرف اپل استفاده کرد.

شماره های مورد اعتماد (Trusted Phone Number)

یک شماره تلفن مطمئن (Trusted Phone Number) شماره ای است که برای دریافت کدهای تایید توسط پیامک یا تماس تلفنی خودکار قابل استفاده باشد. برای انجام این احراز هویت حتما باید یک شماره تلفن مطمئن داشته باشید.در ضمن یک شماره تلفن دیگر مانند شماره خانه، شماره تلفن دوست تان یا اعضای خانواده را باید تایید کنید تا در صورتی که شماره تلفن خودتان در دسترس نبود، کد تایید به آن فرستاده شود.

کدهای تایید (Verification codes)

کد تاییدیه یک کد موقت است که هنگام ورود به یک دستگاه یا مرورگر جدید با اپل آی دی تان به دستگاه شما فرستاده می شود. شما می توانید این کد را از قسمت تنظیمات دستگاه مورد اعتمادتان نیز دریافت کنید.
کد تایید با پسورد دستگاه که برای باز کردن آن استفاده می کنید تفاوت دارد.


آموزش راه اندازی احراز هویت دو مرحله ای اپل آیدی (Set up two-factor authentication for your Apple ID)

این احراز هویت (Two-factor authentication) برای کاربران iCloud و iTunes که از یک دستگاه اپل با آخرین نسخه ی iOS یا macOS استفاده می کنند نیز قابل دسترس است.
برای روشن کردن قابلیت تایید دو مرجله ای اپل ایدی کافیست مراحل زیر را روی دستگاه تان انجام دهید:

پس از وارد کردن شماره تلفن مورد نظرتان، نحوه ی دریافت کد تایید (پیامک یا تماس تلفنی) را انتخاب کنید. پس از آن گزینه ی Next را بزنید تا شرکت اپل یک کد تایید برای تان بفرستد. سپس کد را وارد کرده و احراز هویت دو عامله (Two-Factor Authentication) را روشن کنید.

در تنظیمات دستگاه، احراز هویت دو مرحله ای را روشن کنید

اگر از نسخه ی iOS 10.3 یا بالاتر استفاده می کنید کافیست مسیر زیر را دنبال کنید

  1. 1- وارد تنظیمات گوشی شوید و به قسمت Password & Security بروید.
  2. 2- گزینه ی Turn On Two-Factor Authentication را بزنید.
  3. 3- گزینه ی Continue را بزنید.

اگر از نسخه ی iOS 10.2 یا قبل تر استفاده می کنید:

  1. 1- وارد تنظیمات و سپس iCloud شوید.
  2. 2 -سپس اپل آی دی تان را بزنید و وارد قسمت Password & Security شوید.
  3. 3- گزینه ی Turn On Two-Factor Authentication را بزنید
  4. 4-گزینه ی Continue را بزنید.

در این مرحله از شما پرسیده می شود تا سوالات امنیتی اپل آی دی تان را پاسخ دهید.

آموزش دو مرحله ای کردن اپل ایدی

مراحل زیر را بر روی دستگاه مک با سیستم عامل X El Capitan یا بیشتر انجام دهید.

tow-favtor authentication for apple id

1- وارد منوی اپل شوید. سپس از قسمت System Preferences، گزینه ی iCloud را انتخاب کنید و نهایتا وارد قسمت Account Details شوید.
2- گزینه ی Security را کلیک کنید.
3- گزینه ی Turn on Two-Factor Authentication را انتخاب کنید.

برخی اپل آی دی های ایجاد شده بر روی دستگاه های با سیستم عامل iOS 10.3 یا macOS 10.12.4 و بالاتر بصورت پیش فرض با این احراز هویت محافظت می شوند. در این گونه موارد خواهید دید که گزینه ی Two-Factor Authentication از قبل روشن می باشد.

اگر قبلا از تایید دو مرحله ای استفاده می کردید و می خواهید آن را به روز رسانی کنید باید آن را خاموش کرده و سپس Two-Factor Authentication را روشن کنید.

اگر حساب کاربری تان برای این احراز هویت واجد شرایط نیست، می توانید از همان تایید دو مرحله ای استفاده کنید تا از اطلاعات تان محافظت کنید.


حین استفاده از این احراز هویت دو مرحله ای باید چه چیزهایی را به خاطر سپرد؟

احراز هویت دو عامله بطور شگفت انگیزی امنیت اپل آی دی شما را بهبود می بخشد. پس از روشن کردن آن، برای وارد شدن به حساب کاربری تان باید پسورد و دسترسی به دستگاه های مورد اعتمادتان را وارد کنید. برای امن نگه داشتن حساب کاربری تان تا حد ممکن پیشنهاد می کنیم دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

• پسورد اپل آی دی تان را به خاطر بسپرید.
• از یک رمز عبور برای تمامی دستگاه ها استفاده کنید.
• شماره تلفن مطمئن تان را همیشه به روز کنید.
• دستگاه های مطمئن تان را از لحاظ فیزیکی در وضعیت مناسب نگه دارید.


حساب کاربری تان را مدیریت کنید

شما می توانید شماره تلفن های مطمئن، دستگاه های مطمئن، و دیگر اطلاعات حساب کاربری تان را از صفحه ی حساب کاربری اپل آی دی تان مدیریت کنید.

شماره تلفن های مورد اعتمادتان را همیشه به روز کنید.

برای استفاده از احراز هویت دو عامله بایستی حداقل یک شماره تلفن مطمئن برای دریافت کدهای تایید داشته باشید. یک شماره تلفن مطمئن دیگر به جز شماره ی خودتان را در نظر داشته باشید تا اگر گوشی آیفون تان گم شد قادر به دریافت کد تایید مورد نیاز برای دسترسی به حساب کاربری تان باشید.

برای آپدیت کردن شماره تلفن های مورد اعتمادتان می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

1- وارد صفحه ی حساب کاربری اپل آی دی تان شوید.
2- با اپل آی دی تان وارد شوید.
3- وارد قسمت Security شوید و گزینه ی Edit را بزنید.

اگر می خواهید یک شماره تلفن جدید اضافه کنید، گزینه ی Add a Trusted Phone Number (افزودن یک شماره تلفن مطمئن) را بزنید و شماره تلفن را وارد کنید. مجددا تایید از طریق پیامک یا تماس خودکار را انتخاب کنید و گزینه ی Continue را بزنید. برای خارج کردن شماره تلفن از لیست نیز کافیست علامت ضربدر بغل شماره تلفن را بزنید.

دیدن و مدیریت دستگاه های مورد اعتمادتان (View and manage your trusted devices)

شما می توانید لیستی از دستگاه های مورد اعتمادتان را از صفحه ی حساب کاربری اپل آی دی تان ببینید و آن را مدیریت کنید. کافیست وارد این صفحه شوید و با اپل آی دی تان وارد شوید. سپس به قسمت دستگاه ها بروید.
در این قسمت لیستی از دستگاه هایی که اخیرا با اپل آی دی تان وارد آنها شده اید را خواهید دید. یک دستگاه را انتخاب کنید و مدل، شماره سریال و دیگر اطلاعات مهم آن را ببینید تا از مورد اعتماد بودن آن مطمئن شوید.
شما می توانید دستگاه های مورد اعتماد را نیز حذف کنید. حذف یک دستگاه به معنی این است که آن دستگاه دیگر قادر به نمایش کدهای تاییدیه و دسترسی به iCloud و دیگر خدمات اپل نخواهد بود. این قابلیت مسدود خواهد بود تا زمانی که مجددا با احراز هویت دو عامله وارد آن شوید. اگر قبل از حذف دستگاه از لیست نیاز شد آن را پیدا یا پاک کنید، آنگاه از Find My iPhone استفاده کنید.

ایجاد گذر واژه های خاص برنامه (Generate app-specific passwords)

با احراز هویت دو عامله به یک پسورد خاص برنامه نیاز دارید تا بوسیله ی اپلیکیشن های واسطه یا سرویس هایی چون ایمیل یا اپلیکیشن های ارائه نشده توسط اپل بتوانید وارد حساب کاربری تان شوید. برای ایجاد این پسورد مراحل زیر را انجام دهید:
1- وارد صفحه ی حساب کاربری اپل آی دی تان شوید.
2- بر روی گزینه ی ایجاد پسورد در پایین App-Specific Passwords کلیک کنید.
3- مراحل خواسته شده را دنبال کنید.


پاسخ به سوالات متداول

کاربران زیادی در این باره از ما سوال میپرسند. شما میتوانید در ادامه این مقاله سوالات متداول را مشاهده کنید و شاید به جواب مورد نظر خودتون برسید.

اگر پسوردم را فراموش کردم چکار کنم؟

در این گونه موارد می توانید پسوردتان را ریست یا تغییر دهید.

بر روی آیفون، آیپد، یا iPod Touch مراحل زیر را دنبال کنید:

1-وارد تنظیمات گوشی شوید. اگر از iOS 10.2 یا قبل تر استفاده می کنید، وارد تنظیمات شده و از قسمت iCloud گزینه ی Apple ID را بزنید.
2- گزینه ی Password & Security و سپس Change Password را بزنید.
3- یک پسورد جدید وارد کنید.

بر روی دستگاه مک مراحل زیر را انجام دهید:

1- از آیکون اپل وارد System Preferences و سپس iCloud شوید.
2- گزینه ی Account Details را انتخاب کنید. اگر از شما پرسیده شد تا پسورد اپل آی دی تان را وارد کنید، گزینه ی Forgot Apple ID or Password را بزنید و دستورالعمل های نمایش داده شده را دنبال کنید.
3- بر روی گزینه ی Security و سپس Reset Password کلیک کنید. قبل از ریست کردن پسورد اپل آی دی تان، پسورد استفاده شده برای باز کردن مک تان را وارد کنید.

اگر نتوانستم به یک دستگاه مطمئن دسترسی پیدا کنم یا یک کد تاییدیه دریافت کنم چکار کنم؟

اگر می خواهید وارد حساب تان شوید ولی یک دستگاه مطمئن ندارید تا کدهای تایید را نمایش دهد، آنگاه می توانید کد تایید را از طریق شماره تلفن جایگزین دریافت کنید. کافیست گزینه ی عدم دریافت کد تایید و فرستادن کد به شماره تلفن مورد اعتمادتان را انتخاب کنید. در ضمن می توانید کد تایید را از طریق تنظیمات یک دستگاه قابل اعتماد دیگر نیز دریافت کنید.

اگر از نسخه ی iOS 11.3 یا بالاتر استفاده می کنید، ممکن است نیازی به وارد کردن کد تاییدیه نداشته باشید. در برخی موارد، شماره تلفن مورد اعتمادتان می تواند بصورت خودکار در پس زمینه ی گوشی آیفون تان تایید شده باشد.

اگر نتوانم وارد حساب کاربری ام شود چگونه مجددا به آن دسترسی پیدا کنم؟

در این گونه موارد پسوردتان را ریست کنید یا کدهای تایید را دریافت کنید، شما می توانید درخواست ریکاوری حساب کاربری تان کنید تا مجددا به آن دسترسی داشته باشید. ریکاوری حساب کاربری یک فرایند اتوماتیک است که به شما اجازه می دهد در کوتاه ترین زمان ممکن به حساب تان دسترسی داشته باشید. البته باید یاد آور شویم که این فرایند کمی زمان بر است و گاهی تا چند روز طول می کشد.

آیا هم چنان باید سوالات امنیتی را به یاد بسپارم؟

نه. با احراز هویت دو عامله نیازی به یادآوری هیچ گونه سوال امنیتی نیست چرا که هویت شما تنها توسط پسوردتان و کد تایید فرستاده شده به دستگاه مورد اعتمادتان شناخته می شود. زمانی که این قابلیت را فعال می کنید، شرکت اپل اطلاعات مربوط به سوالات امنیتی را تنها دو هفته نگه می دارد تا در صورتی که خواستید حساب کاربری تان را به تنظیمات قبل برگردانید از آن استفاده کند. پس از این زمان، این اطلاعات حذف می شوند.

آیا پشتیبانی اپل می تواند به من کمک کند تا مجددا به حساب کاربری ام دسترسی داشته باشم؟

پشتیبانی اپل تنها قادر است به سوالات شما در مورد فرایند ریکاوری حساب کاربری تان پاسخ دهد ولی نمی تواند هویت شما را تشخیص دهد یا این فرایند را تسریع بخشد.

سیستم مورد نیاز برای اجرای احراز هویت دو عامله چیست؟

بنا بر تجربه ی ما، بهتر است سیستم شما موارد زیر را دارا باشد:

آیفون، آیپد یا iPod Touch با سیستم عامل iOS 9 و بالاتر
مک با سیستم عامل X El Capitan و آیتونز 12.3 و بالاتر
اپل واچ با سیستم عامل watchOS 2 و بالاتر
اپل تی وی HD با سیستم عامل tvOS
ویندوز PC با iCloud برای ویندوز 5 و آیتونز 12.3.3 به بالاتر

آیا این احراز هویت برای اپل آی دی های ایجاد شده برای کودکان نیز قابل استفاده است؟

بله. هر اپل آی دی که شرایط مورد نیاز را داشته باشد این قابلیت را داراست.

اگر موقعیت نمایش داده شده بر روی دستگاه را شناسایی نکنم چکار کنم؟

زمانی که وارد یک دستگاه جدید می شوید، یک نوتیفیکیشن بر روی دیگر دستگاه های مورد اعتمادتان دریافت خواهید کرد که شامل یک نقشه ی تقریبی از موقعیت دستگاه جدید است. این موقعیت مکانی بر اساس آدرس های IP که دستگاه اخیرا استفاده کرده است و موقعیت دقیق آن را نشان نمی دهد. اگر خودتان سعی دارید وارد حساب شوید ولی موقعیت مکانی نشان داده شده را نمی شناسید، هم چنان می توانید گزینه ی اجازه دادن را انتخاب کنید و وارد شوید. اما اگر موقعیت مکانی را نمی شناسید، گزینه ی عدم اجازه را بزنید تا دسترسی به حساب تان مسدود شود.

اگر از احراز هویت دو عامله بر روی دستگاهی با نرم افزار قدیمی تر استفاده کنم چه اتفاقی می افتد؟

اگر از دستگاه هایی چون نسل دوم و سوم Apple TV استفاده می کنید که نرم افزار قدیمی دارند، احتمالا از شما خواسته می شود کد تایید شش رقمی تان را به انتهای پسوردتان اضافه کنید و وارد حساب کاربری تان شوید. بنابراین کد تایید را توسط یک دستگاه مناسب یا شماره تلفن مورد اعتماد دریافت کنید، سپس پسوردتان را به همراه کد تایید مستقیما وارد کنید.

آیا می توانم احراز هویت دو عامله را پس از روشن کردن مجددا خاموش کنم؟

اگر قبلا از این احراز هویت استفاده می کردید آنگاه نمی توانید آن را خاموش کنید. اگر اخیرا حساب کاربری تان را به روز رسانی کرده اید، می توانید به مدت دو هفته آن را لغو کنید. کافیست ایمیل تایید ثبت نام تان را باز کنید و لینک پایین آن را بزنید تا به تنظیمات قبلی برگردید. به یاد داشته باشید با این کار حساب کاربری تان امنیت کمتری خواهد داشت.

آیا این قابلیت متفاوت با تایید دو مرحله ای اپل است؟

بله. قابلیت تایید دو مرحله ای مستقیما دارون iOS، macOS، tvOS، watchOS و وب سایت های اپل ساخته شده است. این قابلیت از روش های متفاوت برای اعتماد دستگاه ها و فرستادن کدهای تایید استفاده می کند و نسبتا ساده می باشد. شما باید از احراز هویت دو عامله استفاده کنید تا از قابلیت های مشخص برای ارتقاء امنیت حساب کاربری تان برخوردار شوید.

منبع : https://support.apple.com

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم