تشخیص اصل یا تقلبی بودن شارژر‌های وایرلس

نوشته شده در تاریخ1398-03-10 توسط 3507

تفاوت شارژر وایرلس اصل با تقلبی: قطعا یکی از بزرگترین دغدغه‌های روزانه زندگی شارژ کردن گوشی‌های موبایل است. شما همیشه باید کابل شارژر و آداپتور خود را بهمراه داشته باشید تا در صورت نیاز به شارژ از آن استفاده کنید و البته پیدا کردن یک خروجی برق در دسترس عموم دردسر عظیمی است. شارژر‌های بی‌سیم جهت حل این مشکلات به کمک دنیای فناوری آمده‌اند.

مزیت شارژ وایرلس این است که سریع تر و آسان اند. زیرا شما هر بار زمانی برای وصل شارژر به برق و به گوشی خود نمی‌گذارید فقط دستگاه خود را در بالای پد شارژ بی سیم قرار می‌دهید. اما زمانی‌که این شارژ‌ها تقلبی باشند، نه تنها کارا نیستند بلکه به باتری گوشی موبایل شما آسیب می‌رساند. شارژ‌های تقلبی با افزایش حرارت حاصل از فرایند شارژ، افزایش جریان، افزایش مدت زمان شارژ و بسیاری از مشکلات دیگر به باتری گوشی شما خسارات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند. ما در این مقاله به شما نحوه تشخیص شارژر‌های وایرلس اصل را از تقلبی آموزش می دهیم.

چیز عجیبی که وجود دارد تفاوت قیمت شارژرهای بی سیم سامسونگ در Amazon در مقابل همان مدل ها در فروشگاه‌های سامسونگ است. یا فروش کمتر از نصف قیمت این شارژرها بعلاوه تحویل رایگان در eBay. مسئله چیست؟ با بررسی دو نمونه اصل و جعلی از این شارژر‌ها از شرکت سامسونگ در ادامه، به تفاوت‌ آن‌ها خواهیم پرداخت.

صرف ارزان بودن یک شارژر نمی‌توان گفت که بطور حتم آن شارژر بی سیم تقلبی است. حتی مشاهده شده‌است که بسیاری از شارژر‌های گران‌قیمت غیر اورجینال بوده اند. در صورت نیاز به خرید شارژر‌های وایرلس راه‌های شناسایی اصل و غیر اصل بودن این تجهیزات بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

ممکن است این را تجربه کرده باسید که زمانی‌که شما گوشی‌تان را با کابل تقلبی شارژر به دستگاه یا لپتاپی متصل می‌کنید، لپتاپ گوشی شما را شناسایی نکرده و عملیات انتقال اطلاعات بین گوشی و دستگاه برقرار نشود که این موضوع به خودی خود یکی از عوامل شناخت شارژر‌های تقلبی است.

در شارژر‌های اصل کنترلر‌هایی تعبیه شده است که زمانی‌که باتری به میزانی از سطح شارژ رسید جریان توسط این کنترلر‌ها کاهش یافته و در هنگامیکه باتری بطور کامل فول شارژ شود بطور خودکار عملیات شارژ متوقف شده تا اضافه جریان به باتری گوشی آسیب نرساند و عمر باتری کاهش پیدا نکند. برای کسب اطلاعاتی جامع در خصوص روش صحیح شارژ گوشی و افزایش عمر باتری روی لینک کلیک کنید.


بیشتر شارژرهایی که در بازار موجود است تقلبی‌ است و فرایند کنترل کیفیت دقیق همانند تولیدکننده های بنام از قبیل سامسونگ، اپل و ... بر روی عملکرد آنها انجام نشده است. میکرو USB ها یا مدارات شارژ، کویل‌های اولیه و ثانویه باید روند صحیح تولید را طی کنند تا ایمنی خوب و کارایی مطلوب را داشته باشند. چرا که بدلیل ضعف کیفیت شارژر‌های تقلبی حوادث زیادی مثل آتش سوزی یا منفجر شدن باتری اتفاق افتاده است. در واقع شارژ‌های غیر اورجینال به مراتب گرمای بیشتری نسبت به نوع اورجینال خود تولید کرده و موجبات آتش‌سوزی گوشی و یا شارژر را فراهم می‌سازند.


تفاوت در پوشش درواقع خیلی زیاد نیست و مدل های تقلبی دارای بسته بندی خیلی خوبی هستند. با این حال تفاوت های اندکی وجود دارد که به شرح آنها می پردازیم. این توضیحات در دو بخش، یکی بخش اول در خصوص آداپتور، کابل، دوشاخه، پین‌های دوشاخه، پورت USB و سایر پارامتر‌ها نظیر وزن و مواد استفاده شده در بخش‌های اتصال دهنده‌ی شارژر وایرلس به شبکه برق سراسری بوده و قسمت دوم توضیحاتی در مورد نحوه‌ی تشخیص تقلبی یا OEM بودن خود فرستنده‌ی شارژر‌های وایرلس می‌باشد.

بررسی تفاوت های شارژر اصل از تقلبی

1. بررسی مارک و نوشته روی دو شاخه‌ ی شارژ

روی دوشاخه را نگاه کنید که علامت و نشانی از کنترل کیفیت دیده می شود یا خیر. اکثر تولیدکننده های اجناس تقلبی تجهیزات مناسبی برای چاپ کنترل کیفیت در اختیار ندارند. حتی اگر هم چیزی روی کالا توسط آنها چاپ شود بعد از مدتی محو شده و از بین میرود که تقلبی بودن آن معلوم می شود. آداپتور‌ها بعنوان اصلی‌ترین قسمت شارژر‌ها وظیفه‌ی تبدیل 220 ولت متناوب به 5 ولت مستقیم را داشته و با داشتن مدارات پل دیود وظیفه‌ی خطیری در تبدیل ولتاژ دارند. به هر میزانی که ولتاژ خروجی پل دیودی آداپتور کم یا زیاد تر از 5 ولت شود یا اضافه جریان به باتری تحمیل گردیده یا زمان شارژ طولانی‌تر می‌گردد.

بررسی مارک و نوشته دو شاخه ی شارژرهای وایرلس

2. بررسی پین های سر دوشاخه شارژر

این موضوع یکی از واضح ترین و آشکارترین روش های تشخیص تقلبی بودن کالاست. محل قرارگیری 2 عدد پین روی دوشاخه پوشش مناسبی ندارد و به درستی توسط پلاستیک اطرافش فیت نشده که نشان از ضعف کیفیت تولید می باشد و موجب پایین آمدن قیمت آن می شود. این مشکل در دوشاخه های اصل دیده نمی شود چرا که تراز مناسبی در ظاهر خود دارند و پوشش صحیح از شل شدن پین ها جلوگیری می کند.

بررسی پین های سر دو شاخه

3 . چک کردن پورت USB متصل کننده‌ی شارژ به دو شاخه برق

معمولا USB های تقلبی ظاهری بزرگ و ناهماهنگ نسبت به نسخه¬های اصل دارند که با یک مقایسه ساده ، این ضعف پدیدار می¬گردد. این اشکال در ساخت موجب بد جا رفتن آنها در جای خود و عدم اتصال صحیحشان می¬شود. گاهی نیز موجب می شود درگاه مربوط به شارژر وایرلس گشاد شود که در صورت بر.ز این اتفاق اگر شما از کابل شارژر اصلی هم استفاده کنید پروسه‌ی شارژ درست انجام نخواهد شد و شما مجبورید علاوه بر تعویض کابل، به تعویض فرستنده‌ی شارژر وایرلس بپردازید.

چک کردن پورت usb متصل کننده شارژر به دو شاخه

4. توجه به مواد اولیه ساخت شارژر

استفاده از مواد اولیه ارزان در ساخت کالاهای تقلبی مشخصه بارز غیر اصل بودن آنهاست که قیمت پایین آنها ناشی از عدم وجود مواد اولیه با کیفیت در آنهاست.خوب لحیم کاری نشدن سر کابل های متصل کننده‌ی فرستنده‌ شارژر، و لخت بودن آنها موجب اتصالی کردن و جریان بیش از حد در مدار می شود. درصورت افزایش جریان الکتریکی بدون وجود اجزاء مناسب و درست در مدار، احتمال خطراتی مثل برق گرفتگی، شوک الکتریکی یا اضافه بار بر باتری گوشی متحمل خواهد شد.

توجه به مواد اولیه ساخت شارژر

5. آنالیز وزن شارژ‌های وایرلس

وزن سری شارژر، کابل و خود فرستنده‌ی شارژ‌های وایرلس نشانگر اصل یا تقلبی بودن آن است. بطوری که در مدل های اصل استحکام و سختی فلزات و دیگر اجزای پلاستیکی بیشتر بوده و همین امر موجب افزایش وزن آنها نسبت به مدل های تقلبی می شود.

آنالیز وزن شارژ‌های وایرلس

6. بررسی ولتاژ شارژر

قبل از شروع کار شارژر می توانید بوسیله یک ولت‌متر میزان ولتاژ خروجی را بررسی کنید. این مقدار با چیزی که قابل انتظار است مغایر است و رقمی که روی آن درج شده دروغی بیش نیست که تولیدکنندگان جعلی برای فروش اجناس تقلبی خود بکار می برند. این مسئله نه تنها بسیار خطر آفرین است بلکه به باتری گوشی آسیب رسانده و زمان بیشتری برای شارژ شدن آن طول خواهد کشید.

بررسی ولتاژ شارژر

بررسی اصل یا تقلبی بودن دو شارژر وایرلس سامسونگ

در اینجا به بررسی دو نمونه‌ی اصلی و تقلبی از شارژ‌های وایرلس کمپانی سامسونگ می‌پردازیم. دو نمونه دارای تفاوت‌های بسیار ظریف و جزئی بوده که آن‌ها را با یکدیگر تحلیل می‌کنیم. برای خرید شارژر اصلی سامسونگ روی لینک کلیک کنید.

  • لوگوی شارژر را به دقت بررسی کنید

اولین تفاوت در طراحی مارک سامسونگ در پشت جعبه‌ی شارژر می‌باشد. در مدل های تقلبی، لوگوی سامسونگ دارای سایه پررنگ خاکستری در قسمت بالای جعبه می باشد. مدل‌های اصل سامسونگ همانگونه که در عکس مشاهده می‌کنید دارای لوگویی خاکستری و بدون سایه می‌باشند.

بررسی دو نمونه ای شارژر های وایرلس اصلی و تقلبی سامسونگ

از بررسی سریال نامبر شارژر وایرلس غافل نمانید

مورد دومی که برای تشخیص وجود دارد کیفیت برجستگی مربوط به شماره مدل در پایین باکس شارژر است که با نمونه اصل فرق دارد. همانطور که مشاهده می شود، سریال نامبر شارژهای اصل بصورت خوانا و کاملا برجسته بوده و شما واضح به خواندن آن بوده و می‌توانید استعلام اصل یا تقلبی بودن آن را انجام دهید.

بررسی سریال نامبر شارژر وایرلس سامسونگ

بررسی سریال نامبر شارژر وایرلس

زیبایی ظاهری شارژر؛ یکی از فاکتورهای مهمی که باید بدان توجه فرمایید

به‌محض باز کردن جعبه متوجه تفاوتی در جنس مواد بکار رفته بین دو نمونه اصل و تقلبی خواهید شد. شارژر اصل دارای ظاهری زیبا به همان اندازه‌ای که شرکت سامسونگ از آن توصیف کرده می باشد. روکش چرمی که نظر همه را به خود جلب میکند. این روکش چرمی باعث می شود گوشی شما روی سطح شارژر لیز نخورده و ثابت بماند. این در حالی است که چرم استفاده شده در نمونه تقلبی زبر تر بوده و بطور عجیبی چرب به نظر می رسد. شاید برای خیلی¬ها کیفیت روکش چرمی مهم نباشد اما با این حال از این طریق می توان تفاوت کیفیت ساخت دو نمونه اصل و غیر اصل را احساس کرد.

زیبایی ظاهری شارژر

توجهتان را به رنگ و شفافیت شارژر معطوف کنید

اگر به پشت شارژرها نگاه کنید تفاوت واضحی نیز آشکار است. نمونه تقلبی ظاهری کدرتر و مات تری دارد در حالی که نمونه اصل شفاف تر بوده و کیفیت بهتر پلاستیک آن به خوبی از روی ظاهر زیبایش مشخص می شود.

توجهتان را به رنگ و شفافیت شارژر معطوف کنید

درز اتصالات قسمت‌های مختلف شارژر را به دقت نگاه کنید

به طور کلی می توان گفت قالب (بخصوص برای رنگ مشکی) در هر دو نمونه خوب بوده و مواد پلاستیکی بکار رفته دارای کیفیت یکسانی می-باشد. اما مورد کوچکی که در نمونه جعلی نمایان است نا‌صاف بودن درز بین دو قسمت پلاستیکی است که از هم جدا شده اند. در این قسمت شکاف ناهماهنگی ایجاد شده و محصول را از رخ انداخته است.

درز اتصالات قسمت‌های مختلف شارژر را به دقت نگاه کنید

به کیفیت لولای تبدیل پد شارژر به شارژر ایستاده وایرلس توجه کنید

در هنگام باز نمودن شارژر و قرار دادن آن به حالت ایستاده متوجه کیفیت پایین سطح آن خواهید شد. جنس لولا بسیار زمخت بوده و گوشه های آن به طرز بدی برش خورده است. به گونه ای که قسمت متحرک به درستی بسته نمی شود.
برای بررسی دقیق‌تر این مدل شارژ‌های وایرلس می‌توانید این مقاله را بخوانید: بررسی استند شارژر وایرلس فست شارژ سامسونگ مدل convertible 4

به کیفیت لولای تبدیل پد شارژر به شارژر ایستاده وایرلس توجه کنید

سری USB آداپتور را مورد بررسی قرار دهید

آیتم های دیگر نظیر میکرو USB به USB-C آداپتور نیز می‌توانند به شما در تشخیص و شناسایی کمک کنند. نمونه‌های اصلی دارای بارکد و نوشته برروی سری USB بوده که اصل بودن محصول را تایید می‌کند.

سری USB آداپتور را مورد بررسی قرار دهید

دفترچه‌ی راهنمای محصول را بررسی کنید

مورد دیگر دفترچه‌ی راهنمای شارژ وایرلس می‌باشد. با نیم نگاهی به آن متوجه می‌شوید نمونه‌ی اصلی اولا نوشته‌ی خاکستری بدون سایه داشته و و دارای بارکد دیجیتال و نشان اصالت است.

دفترچه‌ی راهنمای محصول را بررسی کنید

به نوشته‌های روی بسته بندی شارژر توجه کنید

در نمونه‌های تقلبی شما شاهد کپی کردن محصول اصلی توسط شرکت‌های جعلی بوده که آن‌ها با اندکی دخل و تصرف در نمونه‌ی اصلی بدئن اینکه کاربران متوجه‌ی آن‌ها شوند نمئنه‌های خود را در قالب اصل بفروش می‌رسانند. یکی از آن‌ها همین موردی است که در عکس زیر مشاهده می‌کنید.

تغییر کلمه‌ی Samsung به tsamsung، تغییر travel adapters به trsvl adapter و مواردی از این قبیل در نمونه‌ی تقلبی به چشم می‌خورد.

عملکرد

عملکرد دو نمونه تقلبی و اصل فرق چندانی ندارد و سرعت شارژ (در مورد وضعیت شارژ سامسونگ S8) در هردو بالا می¬باشد. جز یک تفاوت جزئی در فن داخلی آنها که شارژر اصل کاملا بی صدا عمل کرده و مزاحمتی ندارد اما شارژر قلابی سر و صدای آزار دهنده ای بهمراه خود داشته و بهتر است در کنار تخت خواب استفاده نشود چرا که نویز آن برای کسانی که خواب حساسی دارند میتواند مشکل ساز شود. نکته‌ی دیگر در عملکرد این دونوع گرمای ایجاد شده می‌باشد که در نمونه‌ی تقلبی به مراتب بالاتر است.

نتیجه گیری

با توجه به موارد ذکر شده ، شارژرهای اصل از روی ظاهرشان قابل تشخیص هستند و بارزترین نشانه آنها زیبایی و جلایشان است که در شارژرهای تقلبی وجود ندارد. شارژرهای قلابی در هنگام کار کردن صدای آزار دهنده ای تولید می¬کنند اما این مزاحمت در نمونه اصل وجود نداشته و کاملا بی صدا میباشد. تحقیقات روی شارژرها تمام نشده و باید از نظر جنبه های دیگر مثل ایمنی و طول عمر مورد بررسی قرار بگیرند.
بررسی انجام شده روی نمونه‌های تقلبی و اصلی این شارژ‌ها در بین کاربران نتایج جالبی داشت. آن‌ها برای کیفیت و کارایی و هزینه و سایر پارامتر‌ها به این دونمونه نمره دادند. شارژر‌های اورجینال وایرلس سامسونگ در حالت کلی بین کاربران دارای محبوبیت 10/8 و نمونه‌ی تقلبی آن مورد رضایت افراد کمتری با نمره‌ی 10/5 قرار گرفت.

کیفیت:

نمونه‌ی اصلی : 10/9 و نمونه‌ی تقلبی: 10/5
نمونه‌ی اصلی :10/6 و نمونه‌ی تقلبی: 10/7

3 توصیه برای تست ایمنی

• اطمینان حاصل شود که لبه شارژر حداقل 9.5 میلیمتر با پین¬ها فاصله داشته باشد که بوسیله یک خطکش قابل اندازه گیری است.
پس از بررسی ، مطمئن شوید که به طور صحیح شارژ می شود یا نه. هر مورد مشکوک نشانه مشکلی در داخل شارژر است و بدنبال آن آسیب های دیگر. مراقب هرگونه حرارت بیش از حد باشید که منجر به آتش سوزی خواهد شد. در نمونه‌های تقلبی ممکن است علامت شارژ در بالای گوشی شما قرار بگیرد ولی پس از گذشت زمان هیچ درصدی به شارژ گوشی شما اضافه نشود.
• اطمینان حاصل کنید آرم کنترل کیفیت بر روی هر قسمت از شارژر موجود باشد که باید کاملا درخشان و شفاف باشد. مراقب آرم های جعلی باشید که بسیار شایع است. مطمئن شوید که شماره مدل و شماره سری صحیح است و از قبل استفاده نشده باشد.
• هیچگاه از محصولی که به آن مشکوکید استفاده نکنید. همیشه از یک نمایندگی معتبر خرید کنید. در اینصورت شما برای یک محصول سالم و بی نقص شاید مبلغ بیشتری پرداخت کنید اما در عوض امنیت شما تضمین خواهد شد.

ماکروتل یکی از نمایندگی‌های معتبر برای خرید شارژر گوشی با کیفیت اصل بوده و شما با اطمینان کامل می‌توان شارژر‌های وایرلس OEM را از این مرکز خریداری نمایید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم