بررسی تخصصی سیستم‌عامل iOS 13

نوشته شده در تاریخ1398-03-18 توسط 12718

نسخه جدید سیستم عامل iOS در دسترس کاربران قرار گرفته است، با ما در بررسی ویژگی های iOS 13 همراه باشید.

اپل دست به کار شد و نکاتی که کاربران همیشه منتظر آن بودند را تا حدودی برطرف و همچنین سیستم عامل جدیدی تحت عنوان iPadOS معرفی کرد که باعث افزایش بهره وری بیشتر iPad های این کمپانی می‌شود. پس از گذشت مدت زمانی از معرفی بتای iOS 13، بالاخره شرکت اپل نسخه 13 و بلافاصله نسخه 13.1 سیستم عامل iOS را در کنار سیستم عاملی تحت عنوان iPadOS منتشر کرد .iOS 13 مدتی پس از به بازار روانه شدن دستگاه های  iphone 11,iphone 11 pro ,iphone 11 pro max برای آپدیت در اختیار کاربران قرار گرفت. نسخه جدید این سیستم عامل آیفون های شما را سریع‌تر، هوشمند‌تر و امن‌تر میکند .از ویژگی های جدید این نسخه میتوان به QuickPath و تم تاریک اشاره کرد.

اگر هنوز دستگاه هوشمند خود را آپدیت نکردید نگران نباشید نیازی به دانلود همگی آن ها نیست و به صورت خودکار به آخرین نسخه دسترسی خواهید داشت اما قبل از بروز‌رسانی پیشنهاد میکنیم از اطلاعات خود برای جلوگیری از هر نوع حادثه ای نسخه پشتیبان یا بک آپ بگیرید.

کدام دستگاه ها قادر به اجرای iOS 13 خواهند بود؟

آیفون‌ ها:

  • iPhone 11
  • iPhone 11 Pro
  • iPhone 11 Pro Max
  • iPhone Xs
  • iPhone Xs Max
  • iPhone XR
  • iPhone X
  • iPhone 8
  • iPhone 8 Plus
  • iPhone 7
  • iPhone 7 Plus
  • iPhone 6s
  • iPhone 6s Plus
  • iPhone SE

آیپد ها:

  • 12.9-inch iPad Pro
  • 11-inch iPad Pro
  • 10.5-inch iPad Pro
  • 9.7-inch iPad Pro
  • iPad 6th generation
  • iPad 5th generation
  • iPad mini 5th generation
  • iPad mini 4
  • iPad Air 3rd generation
  • iPad Air 2
  •  iPad  10.2 -7th generation

و البته آيپاد تاچ (iPod touch) نسل ۷

بررسی تخصصی سیستم‌عامل iOS 13 

بهبود عملکرد کلی سیستم

همانند سال گذشته در به روز رسانی iOS 12، اپل در سال جاری نیز تاکید زیادی بر بهبود عملکرد، به‌ویژه برای دستگاه‌های قدیمی تر داشته است. خوشبختانه این شرکت از مسائل و مشکلات بوجود آمده گذشته خود که با بیرون آمدن نسخه‌ جدید iOS که برای دستگاه ها پیش می‌آید، به‌ خوبی مطلع شده و در صدد حل آن‌ها قدم برداشته است.

بهبود عملکرد iOS 13

یادآور (Reminder)

اپل به طور کامل در iOS 13، برنامه‌‌ی یادآوری‌ یا Reminder را به روز رسانی کرده و گزینه‌های جدید "Today"، "Scheduled"، "Flagged" و "All" را برای مرتب سازی وظایف خود و همچنین یک ظاهر بصری کاملا جدید نیز اضافه کرده است. برنامه یادآور حالا دارای ظاهری کاملا متفاوت و پیشرفته‌تری می‌باشد و اکنون می توانید حتی اپلیکیشن را طوری تنظیم کنید که در زمان صحبت با مخاطبی مشخص، به شما موضوعی را یادآوری کند.

reminders

توقف تماس های ناشناس

در نسخه iOS 13 می‌توانید به راحتی و فقط با زدن یک دکمه از زنگ خوردن آیفون خود توسط شماره های ناشناس جلوگیری کرده و فقط به شماره افرادی که در دفترچه تلفن و پیام های شما وجود دارند پاسخ دهید و هر کس غیر از آنان به پیغام گیر منتقل می شوند.

توقف تماس در ios 13

Dark Mode

این روز ها یکی از محبوب ترین قابلیت هایی که افراد در انواع دستگاه های هوشمند از رایانه های رومیزی گرفته تا موبایل ها با آن سر و کار دارند حالت تاریک (Dark mode) است. در نسخه 13 سیستم عامل IOS حالا شما می‌توانید به راحتی از حالت تاریک استفاده کرده و به چشم های خود به دلیل روشنی صفحه نمایش استراحت دهید.


dark mode در آیفون

انتخاب سریع تر بلوتوث و وای فای

در گذشته برای دسترسی به Wi-Fi و Bluetooth تنها حالت ممکن رفتن به تنظیمات اصلی آیفون بود که موجب میشد هربار برای روشن کردن این دو قابلیت اندکی از وقت خود را هدر دهیم ولی در iOS 13 به راحتی می‌توان از طریق مرکز کنترل (Control Center) به آن دسترسی داشت.

روشن کردن وای فای و بلوتوث در iphone

تغییر در نحوه حذف اپ ها

آیفون های جدید اپل فاقد قابلیت لمس سه بعدی (3D-touch) هستند و همچنین در iOS 13 برای حذف اپلیکیشن ها شما مجبور هستید مدتی انگشت خود را روی برنامه مورد نظر نگه دارید حالا منویی بازشده و گزینه هایی تحت عنوان Share FaceBook برای به اشتراک گذاری در فیسبوک و Rarrange Apps وجود دارد که می‌توانید چیدمان برنامه ها در صفحه نمایش را تغییر دهید یا برای حذف اپلیکیشن، علامت X در بالای برنامه را فشار دهید.

پیشنهاد مطالعه: نحوه حذف اپلیکیشن ها در iOS 13 و نسخه های قدیمی‌تر

حذف اپلیکشین در iphone در iOS 13

نوار تنظیم صدا
حتما در زمان دیدن یک ویدیو یا هر نوع رسانه‌ای نیاز پیدا کرده اید که صدا را کم یا زیاد کنید و این باعث نمایش نوار صدا شده، که بخشی از صفحه نمایش را اشغال خواهد کرد؛ در نسخه جدید این مشکل رفع شده و حالا زمانی که رسانه ای را مشاهده میکنید چیزی را از دست نمی دهید .

نوار صدا در iPhone

فونت
اپل همیشه تا قبل از منتشر شدن نسخه جدید آی او اس، درباره استفاده از فونت های مختلف سخت گیری می‌کرد ولی حالا می توانید داخل اپلیکشن ها از فونت های سفارشی استفاده کنید.

Memoji

 مموجی ها وارث جدید ایموجی های دوست داشتنی هستند. اکنون شما امکان آن را دارید که از مموجی ها داخل پیامرسان های خود استفاده نمایید و از آن ها پک استیکر درست کرده و حتی تغییرات و شخصی سازی هایی نیز ایفا نمایید . در مقاله همه چیز درباره مموجی ها می‌تونید اطلاعات بیشتری راجب مموجی ها کسب کنید.

مموجی در آیفون

قابلیت های جدید Siri
دستیار صوتی هوشمند اپل در iOS 13 حالا صدایی صاف و طبیعی‌تری دارد. به دلیل استفاده از شبکه های عصبی ،سیری(Siri) با وقفه کمتری صحبت کرده و مدل سازی ای نزدیک تری به گفتار انسان دارد، همچنین عملکرد آن برای تعامل با هدفون های AirPods نیز بهبود یافته است. 

پیشنهاد مطالعه: سیری چیست و چگونه کار می‌‌کند؟

Photos app و ویرایش ویدیو

نمایش و سازماندهی تصاویر به مراتب منظم تر و روان تر شده و ابزار ویرایش ظاهری تازه به خود گرفته است، ولی مهم ترین تغییر این بخش استفاده از تمامی ابزار ویرایش عکس برای ویرایش و تغییر ویدیو ها می‌باشد. اکنون می‌توانید تنظیمات نورپردازی پرتره را در برنامه دوربین درست کنید. شما همچنین می‌توانید نور را به فاصله نزدیک تر یا دورتر حرکت بدهید تا عکس‌های خود را همان گونه که مدنظر دارید تنظیم کنید.

اپلیکیشن photpApp

به روز رسانی  APPLE ایمیل، یادداشت‌ها و  SAFARI

اپل همچنین برخی از برنامه‌های اصلی خود را بر روی iOS13 تثبیت کرده و  AppleMail برای فرمت دسکتاپ جدید تنظیم شده است. Safari در حال تنظیم پیشنهادات در هر وب سایت است و یادداشت‌ها با یک گالری جدید برای مشاهده همه‌ی آن ها در یک زمان ارائه شده اند. در این بروزرسانی یادداشت‌ها (Note)  نحوه‌ی نمایش جدیدی دارند. ویرایش متن بهتر از همیشه، با حرکات جدید برای پیمایش در متون، انتخاب متن و غیره بهبود یافته است.

به روز رسانی آی یو اس  Apple Maps

هفت سال پیش زمانی که Apple Maps معرفی شد یک اپلیکیشن ضعیف در مقابل Google Maps به شمار می‌رفت ولی اکنون به یک اپلیکیشن قدرتمند تبدیل شده و حالا رقیبی سرسخت برای حریف قدرتمند خود می‌باشد. اپل به طور کامل نقشه را در iOS 13 بازنویسی کرده است.نقشه‌های به روز شده، پوشش جاده ای وسیع‌تر، وجود داده‌های کمک کننده به عابر پیاده، آدرس‌هایی دقیق و صحیح تر را به ارمغان می‌آورد. در iOS 13 یک ویژگی جدید تحت عنوان "LookAround" اضافه شده که به شما اجازه می‌دهد تصویر خیابانی مخصوص در یک شهر را ببینید و تا پایان سال 2019 سراسر ایالت متحده را تحت پوشش قرار می دهد و پس از آن به سراغ کشور های دیگر خواهد رفت. برنامه Maps همچنین مجموعه‌هایی را برای به اشتراک گذاری رستوران‌های مورد علاقه یا مقصد سفر خود با دوستان، و بخش Favorite را برای بهبود سفر هایی که به صورت مکرر انجام می‌دهید ارائه کرده  است.

پیشنهاد مطالعه: قابلیت های کاربردی گوگل مپ

آپدیت آیفون

هوشمندتر شدن جستجوی پیام
در حال حاضر جستجوی پیام ها به خصوص در مکالمات قدیمی بهبود چشم گیری داشته و می‌توانید با جستجو کردن پیام، عکس و حتی پیوست های چند ماه گذشته مورد نظر خود را پیدا کنید .

حریم خصوصی

همانطور که از این کمپانی انتظار می‌رود، حریم خصوصی بخش بزرگی از سیاست های اپل به حساب می‌آید. در حال حاضر شما می‌توانید که موقعیت مکانی خود را "فقط یک بار" برای یک برنامه انتخاب کرده و از پرسش دائم موقعیت مکانی خود ممانعت به عمل آورد. همچنین قابلیت جدیدی با نام «ورود به سیستم با اپل» را مشاهده می‌کنید که استفاده از آن برای برنامه نویسان و برنامه‌های کاربردی توسعه دهندگان امکان پذیر است. کاربران قادر خواهند بود با شناسه چهره (Face ID) وارد شوند و یک حساب کاربری جدید برای سرویس ایجاد کنند بدون اینکه حتی قسمتی از اطلاعات شخصی خود را آشکار کنند.

حریم خصوصی آیفون

عکس پروفایل iMessage

iMessage در نسخه جدید خود از برنامه پیامرسانی مانند WhatsApp و Facebook Messenger الهاماتی گرفته است و ویژگی را در خود جای داده که کاربران را قادر می‌سازد نام و عکس خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارند و البته، شما می‌توانید از Memoji خود به عنوان تصویر پروفایل نیز استفاده کنید. به این ترتیب اپل گزینه‌های بیشتری برای سفارشی سازی Memoji اضافه خواهد کرد.

کیبورد Swipe 

بالاخره امکانی که سال ها اندروید از آن برخوردار بود پس از مدتی طولانی به iOS راه یافت. با کیبورد حرکتی دیگر نیاز نیست تمام حروف را به صورت حرف به حرف پشت سر هم بزار بگذارید، حالا می‌توانید به راحتی با کشیدن انگشت خورد بر روی صفحه کلید حروف و کلمات را انتخاب کرده و حتی مانند حالت عادی به شما کلمات پیشنهادی را با توجه به حروف انتخابی نشان می‌دهد. این قابلیت برای تایپ به‌صورت یک دستی بسیار کاربردی خواهد بود.
اپل این قابلیت را QuickPath Typing نام گذاری کرده است .

کیبورد IOS 13

Find my

اپل دو برنامه Find My iPhone و Find My Friends را با هم تلفیق نموده و به اسم Find my منتشر کرده است. زمانی که یکی از دستگاه های اپل گم شود شما می‌توانید این موضوع را به کمپانی اطلاع رسانی کنید سپس اپل از تمامی دستگاه های خود درخواست میکند که به دنبال سیگنال بلوتوثی دستگاه شما باشد و اگر دستگاه شما پیدا شود یک اطلاعیه دریافت خواهید کرد.

اپلیکیشن Find my

از قابلیت های دیگر iOS 13 :

  • افزایش سرعت 30 درصدری تشخیص چهره(Face ID)
  • پشتیبانی بیش از 30 زبان جدید
  • اشتراک موزیک توسط AirPods
  • الحاق پیوست ها به رویداد های تقویم
  • انتخاب جداگانه زبان برای هر اپلیکیشن
  • پشتیبانی از واقعیت مجازی سه بعدی (3D AR)
  • کاهش حجم بروزرسانی برنامه ها
  • حالت مصرف کمتر اینترنت همراه

سخن آخر

 ورژن جدید سیستم عامل iOS در کنار تمام مزایایی که برای کاربران به ارمغان آورده موجب مشکلاتی که به اصطلاح باگ گفته می شود نیز شده و تا حدودی بعد از چنین آپدیت مهم و بزرگی دور از انتظار نخواهد بود؛ پس کمپانی اپل نسخه 13.1.2 را برای رفع باگ ها روانه دستگاه های خود کرد ولی جواب معکوس گرفت به این منظور که باعث پدید آمدن مشکلاتی مهم تر شد. کاربران زیادی از بخش تماس این نسخه جدید گلایه کردند .
ورژن 13.1.2 باعث پدیدار شدن حفره های عجیبی در iPhone ها شد، برای مثال وقتی که شما با شخصی تماس می‌گرفتید و در حال مکالمه بودید تماس به صورت خود به خود قطع می‌شد. البته این باگ ها برای همه کاربران وجود نداشت اما تیم پشتیبانی مجبور به انتشار نسخه 13.1.3 شد.

پیشنهاد مطالعه: معرفی برنامه های کاربردی آيپد

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم