هر آن‌چه که باید در مورد شارژر‌های کوئیک شارژ، رپید شارژ، شارژر توربو و شارژر سریع یا فست شارژ بدانید:

نوشته شده در تاریخ1396-05-01 توسط 44100

فست شارژ / کوییک شارژ / توربو شارژ و رپید شارژ همه به همین معنی است. اگر بخواهید کمی جستجو کنید، متوجه می شوید که یکی از این اصطلاحات توسط یک علامت تجاری تحت پوشش قرار گرفته است، به همین دلیل است که تولید کنندگان دیگر مجبورند از کلماتی مترادف استفاده کنند.
فست شارژ، کوییک شارژ، توربو شارژ، رپید شارژ و چیز‌‌هایی از همین قبیل، به استثنای برند، کارکردی مشابه دارند. این شارژرها اولین بار به عنوان کوییک شارژ Qualcomm به بازار عرضه شدند. در این مقاله سعی می کنیم با بررسی این شارژها با یکدیگر به درک بهتری از کارکرد گوشی در شرایط شارژ مرسوم و شارژ سریع رسیده و همچنین به آنالیز برتری این دو روش شارژ و نحوه ی تشخیص فست شارژ بودن شارژر و مباحث جالب دیگری خواهیم پرداخت.

تفاوت کوئیک شارژ و رپید شارژ

شارژ سریع کوالکام (Qualcomm):

اول، بیایید در مورد این صبحت کنیم که اصلا شارژ سریع Qualcomm چیست؟ اصل اساسی که باید بدانید این است کهشارژ سریعیا همانQuick Charge» یک اصطلاح بازاریابی برای قابلیت های مدار مدیریت جریان در گوشی شما و شارژر دیواری است. این بدان معناست که برای شارژ سریع هم گوشی شما و هم شارژتان باید از شارژ سریع پشتیبانی کنند و بدین معنا نیست که گوشی شما نیاز به پردازنده کوالکوم دارد چرا که پشتیبانی از شارژ سریع در گوشی‌ها و دستگاه های جدید صرفا روی کنترل کننده شارژ ممکن است نه چیپ‌ست.

در کوییک شارژ ، با توجه به گوشی‌ها، پدیده ی شارژ در 9 تا 12 ولت و 2 تا 1.5 آمپر اتفاق می‌افتد. شارژ سریع طراحی شده است تا شما با خیال راحت بیشترین توانی را که از منبع تغذیه میتوانید را به منظور شارژ باتری گوشی‌تان به همان سرعتی که مولفه های شیمیایی آن می توانند به حرکت درآیند استخراج کنید.

بر خلاف آنچه که اغلب در مورد این نوع شارژ نشان داده می شود، شارژ سریع تن ها به ارائه "توان بیشتر" نمی‌پردازد. شما باید اطمینان حاصل کنید که این امر می تواند با خیال راحت انجام شود و خطری شما و گوشی‌تان را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، زیرا باتری‌ها در شرایط خاص منفجر می شوند.
Qualcomm می‌گوید که شارژ سریع می تواند حدود 75٪ سریعتر از شارژرهای معمولی کار کند. آزمایش‌ها نشان می دهد که این ادعا درست است، برای مثال کوالکام حدود 75٪ سریع تر از شارژرهای معمولی با خروجی 5 ولت 1 آمپری است، که در حال حاضر بسیار قدرتمندتر از USB 5 ولت 0.5 آمپر است. شارژر سریع می تواند 5، 9 یا 12 ولت و تا 3 آمپر و 60 وات را پشتیبانی کند. شارژ سریع می‌تواند 5 ولت 2 آمپر (10 وات)را نیز پشتیبانی کند. بسیاری از شارژرها در بازار تنها 5 ولت 1 آمپر را پشتیبانی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:تشخیص اصل یا تقلبی بودن شارژر و کابل سامسونگ

شارژر سریع Qualcomm

نحوه‌ی کار:

باتری‌ها زمانی که جریان از آن‌‌ها عبور می‌کند، شارژ می‌شوند. جریان و ولتاژ بالا موجب شارژ سریع‌تر می‌شوند. اما باتری می‌تواند خیلی بیشتر آمپر دریافت کند. جریان بیش از حد، خطرناک است و باید توسط IC (کنترل کننده شارژ) کنترل شود. این تراشه جریان کلی برق داخل و خارج از باتری را کنترل می‌کند. بیشتر دستگاه‌ها می‌توانند با استفاده از یک USB شارژ شوند. این یک استاندارد با نام Power Supply Specification Power است. با این حال، شرکت‌های مختلف وجود دارد که دارای استاندارد‌های شارژ سریع هستند که از ویژگی‌های شارژر‌‌های USB فراتر می‌روند تا زمان شارژ را کاهش دهند - از ساعت‌ها به دقیقه.

کوالکام - یک کنترل کننده میکرو داخلی دارد. شارژر به گوشی از طریق پین داده‌های USB با توجه به سطح باتری، ارتباط برقرار می‌کند، خروجی شارژر ممکن است متفاوت باشد.

اگر شارژ باتری خیلی کم باشد، خروجی شارژر 12 ولت خواهد بود.
اگر شارژ باتری 50٪ باشد، خروجی شارژر 9 ولت خواهد بود.
اگر شارژ باتری بیش از 75٪ باشد، خروجی شارژر 5 ولت خواهد بود.

و 5 ولت 1 آمپر برای هر گوشی دیگری که (با پردازند‌های که ازQuickcharge پشتیبانی نمی‌کند) متصل باشد. بعبارت دیگر اگر گوشی پاسخی برای شارژر برای برنامه ریزی شارژ سریع دریافت نکند، خروجی شارژر به عنوان پیش فرض روی 5ولت/1آمپر تنظیم خواهد شد.
شرکت‌های مختلف دارای فناوری‌های مختلفی هستند که گوشی‌های هوشمند خود را سریع‌تر شارژ کنند؛ Qualcomm دارای فناوری کوییک شارژ است؛ One plus دارای Dash Charge، موتورولا دارای Turbo Charge است و Oppo دارای فناوری VOOC است، اما این کار در تمام گوشی‌های هوشمند کمپانی‌‌ها انجام نشده است. همچنین کوییک شارژ در Qualcomm دارای نسخه‌های مختلف 1.0،2.0،3.0 و 4.0 است.

برای اینکه بفهمیم این فناوری چگونه کار می‌کند، ابتدا باید بدانیم که اصل اساسی در شارژ شدن باتری چیست. اکثر گوشی‌‌های هوشمند (اگر نگوییم همه‌ی آن‌‌ها) امروزه از نوعی باتری به نام باتری‌‌های یون لیتیومی استفاده می‌کنند. این باتری‌‌ها متشکل از یک الکترود منفی، یک الکترود مثبت و یک الکترولیت در بین این دو الکترود است. یون‌‌های لیتیوم داخل باتری از یک الکترود به الکترود دیگر میروند و باتری را درحالت شارژشدن(ذخیره انرژی) یا تخلیه‌شارژ (مصرف انرژی) قرار میدهند.
حال که ما پیش‌زمینه‌ای درمورد چگونگی کارکرد باتری‌های یون لیتیوم به دست آوردیم، سوال بعدی این است که چگونه میتوان سرعت شارژ شدن یک باتری یون لیتیوم را به‌طور دقیق مشخص کرد؟ شما احتمالا با نرخ و واحد سنجش ظرفیت باتری‌های تلفن هوشمند آشنایی دارید، ولی اگر نمی‌دانید، باید بگوییم که این نرخ، عددی به میلی‌آمپر ساعت و واحد اندازه‌گیری ظرفیت باتری است. هرچه این عدد بزرگتر باشد، ظرفیت باتری بیشتر است و شارژ بیشتری نگه می‌دارد . یک باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دوبرابر یک باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی شارژ نگه می‌دارد. این قضیه برای مدت زمان شارژ شدن هم صادق است، یعنی هرچه ظرفیت باتری بیشتر باشد، زمان بیشتری طول می‌کشد که باتری شارژ شود. مقدار جریانی که شارژر خروجی می‌دهد، معمولا برای مشخص کردن میزان سرعت شارژ شدن باتری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به‌همین دلیل است که شارژر تبلتی که خروجی ۲ آمپری دارد، دو برابر سریعتر از شارژر گوشی‌ای عمل می‌کند که خروجی‌ای ۱ آمپری دارد.در واقع روند این اتفاق به اینصورت است که باتری‌های لیتیومی‌به شکل خطی شارژ نمی‌شوند. چرخه شارژ به دو مرحله مجزا تقسیم می‌شود .

اولین مرحله افزایش ولتاژ با فاز جریان ثابت است. ولتاژ باتری به طور قابل توجهی از ۲ ولت به حداکثر پیک خود در حدود4.2 ولت افزایش می‌یابد. این تغییرات وابسته به نوع باتری متفاوت است. باتری در پیک جریان خود در فاز ثابت قرار می‌گیرد، تا زمانی که ولتاژ باتری به پیک برسد. در مرحله‌ی دوم ولتاژ پس از آن ثابت می‌شود و جریان شروع به کاهش می‌کند. باتری که تا این نقطه بطور سریع شارژ شده، کم‌کم با کاهش جریان از سرعت شارژش کاسته می‌شود. به همین دلیل است که تا5۰ یا ۶۰ درصد از مقدار ظرفیت باتری‌های گوشی شما به میزان قابل توجهی سریعتر از ادامه‌ی آن شارژ می‌شود . در نهایت، مقدار ولتاژ و جریان انتقال داده شده به باتری از طریق یک مدار کنترل شارژ در داخل گوشی کنترل می‌شود. همراه با سنسور‌های دما و ولتاژ، کنترل کننده می‌تواند مقدار جریان را برای بهینه سازی سرعت شارژ باتری و سلامتی درازمدت کنترل کند . این فناوری شارژ سریع یا Adaptive Fast Charging نام دارد.

charger

یکی دیگر از پارامتر‌های عملکردی باتری درجه "C" آن است - مقدار جریانی که می‌تواند طی یک دوره معینی از زمان برای رسیدن به ظرفیت مشخص شده باتری از آن عبور کند. به عنوان مثال، یک باتری 10 آمپر ساعتی با نمره 0.1 C به این معنی است که می‌تواند ظرف 10 ساعت به میزان 1.0 آمپر عرضه کند. در عوض، یک باتری مشابه اما با امتیاز 1.0C می‌تواند 10 آمپر را برای یک ساعت تحویل دهد. که یک مشخصه پیچیده تر است زیرا جریان 10 برابر سریع‌تر است نسبت به نمونه اول، بنابراین تلفات حرارتی در باتری 100 برابر بالاتر خواهد بود. بنابراین برای رسیدن به رتبه بندی 1.0C، باتری نیاز به ساخت قوی تر، صفحات ضخیم تر، سطح بزرگتر ، و غیره دارد.

بعضی از باتری‌ها دارای رتبه بندی C برای دشارژ و رتبه‌ی C دیگری برای شارژ مجدد می‌باشند. این بسیار رایج است برای باتری‌های لیتیوم یون استفاده شده در وسایل نقلیه / هواپیما‌ها / هواپیما‌های بدون سرنشین / اسباب بازی و غیره، که در آن باتری بسیار سریع دشارژ می‌شود باید به گونه ای ساخته شود که رتبه بندی C دشارژ آن بالا باشد.
به همین ترتیب، باتری طراحی شده با رتبه بندی C بالا برای شارژ - به عنوان مثال، 1.0C، به عنوان "شارژ شونده‌ی سریع" در نظر گرفته - شما می‌توانید جریان را با ریت بسیار بالاتر ارسال کنید. بنابراین زمان شارژ برای گوشی شما پایین می‌آید. چنین باتری‌هایی گران تر از باتری‌‌های مرسوم می‌باشند.

سرعت شارژ (Qualcomm)

کوییک شارژ +4 ادعا می‌کند که 5 ساعت ظرفیت نگه‌دارنده‌ی باتری را فقط 5 دقیقه شارژ می‌کند. این شارژر می‌تواند ظرف مدت 15 دقیقه تا 50٪ باتری را پر کند. در حالی که کوییک شارژ نسخه 3.0 می‌تواند در 30 دقیقه با حداکثر سرعت شارژ تا 55 درصد، با توجه به حجم باتری 3350 میلی آمپر ساعت (گوشی مرجع Xiaomi mi6) را شارژ کند.

دش شارژ (Oneplus)

Dash شارژ یک نام دیگر برای (VOOC (Voltage Open Loop Multi-Step Charging Constant Current Charging است که توسط شرکت Oppo که شرکت مادر Oneplus است، ثبت شد‌هاست.
همانند شارژ سریع Qualcomm ، وان‌پلاسOneplus میزان جریان را افزایش می‌دهد تا سرعت شارژ را افزایش دهد. این دستگاه در 5 ولت 4 آمپر عمل می‌کند که حداکثر توان آن 20 وات است. جریان الکتریکی با استفاده از سطح جریان بالاتر توزیع می‌شود. یک تراشه اختصاصی یا میکروکنترلر که در آداپتور گوشی قرار دارد، ولتاژ و جریان را به گوشی کنترل و مخابره می‌کند.
شارژ Dash فقط زمانی کار میکند که شارژر دیواری عرضه شده برای شارژ دستگاه Oneplus استفاده شود و با شارژر سریع دیگر کار نخواهد کرد. شارژر دیواری خود جریان را از طریق کابل شارژ به باتری منتقل می‌کند و به طور مداوم سطح شارژ باتری را کنترل می‌کند و مطابق با سطح شارژ میزان ولتاژ و جریان را تغییر می‌دهد.


سرعت شارژ دش‌شارژ (Oneplus Dash Charge)

ONEPLUS

OneplusDashCharge ادعا می‌کند که ظرف 30 دقیقه تا 65٪ ظرفیت باتری را شارژ می‌کند (دستگاه مرجع Oneplus 5T با باتری 3300 میلی آمپر ساعت است). این شارژر می‌تواند دستگاه را از 2٪ تا 100٪ در 1 ساعت و 14 دقیقه شارژ کند که در مقایسه با شارژ معمولی (5 ولت 1 آمپر) عملکردی عالی است.


سوپرشارژر هواوی (Huawei SuperCharge)

SuperCharge استاندارد شارژ سازنده گوشی هوشمند چینی Huawei است. سوپر شارژر هواوی دارای سه حالت شارژ است که به شرح زیر است:
5ولت در 2 آمپر
4.5ولت در 5 آمپر
5ولت در 4.5 آمپر
این شارژر حداکثر توان 22.5 وات است که از Dash Charge و Quick Charge 3.0 بیشتر است. برای خرید این شارژر از طریق لینک زیر اقدام کنید

قیمت سوپر شارژر هواوی Huawei SuperCharger AP81

Huawei SuperCharger

این سه حالت به طور خودکار با نظارت بر وضعیت باتری و درجه حرارت گوشی در حالت اتوماتیک قرار می‌گیرند. تراشه داخلی ساخته شده در شارژر برای تنظیم ولتاژ و جریان استفاده می‌شود که گرمایی را که ممکن است در تنظیم ولتاژ درون گوشی ایجاد می‌شود را حذف می‌کند.
هر دستگاه سازگار با SuperCharge می‌تواند از شارژر سریع این کمپانی به دلیل وجود پروتکل فوق العاده هوشمند که هوشمندانه بین حالت‌ها با توجه به کابل و شارژر متصل به دستگاه سوئیچ می‌کند. این فناوری از سیستم 8 لایه خنک کننده و پوشش ویژه ای برای نگه داشتن گوشی هوشمند تا 5 درجه خنک تر از سایر استاندارد‌های شارژ سریع استفاده می‌کند.

سرعت شارژ

Huawei در مورد برآورد شارژ SuperCharge اطلاعاتی ذکر نمی‌کند، اما برخی از بررسی‌ها انجام‌شده و آزمایشات شارژ نشان می‌دهد که می‌تواند از 1٪ تا 100٪ در مدت 1 ساعت و 18 دقیقه با توجه به اندازه باتری 3750 میلی آمپر ساعت (دستگاه مرجع Huawei Honor View 10) که سریعتر از هر استاندارد شارژ اختصاصی با توجه به اندازه باتری است.

از کجا شارژر سریع بودن یا فست شارژ یک شارژر را تشخیص دهیم؟

یکی دیگر از سوالات عملی در مورد شارژ سریع این است که از کجا بفهمم شارژری که به همراه گوشی من عرضه شده است یک شارژر سریع است؟
جواب این سوال ساده تری از چیزی است که فکر می‌کنید. در میان تاییدیه‌ها و اطلاعات محصول درج شده روی شارژر، باید چیزی مشابه کلمه «output» پیدا کنید و در کنار آن کلمه باید اعداد مربوط به ولتاژ و آمپر را ببینید. شارژر‌های سریع 2.0 به طور کلی حداقل دو ولتاژ و شدت جریان دارند که آن یکی که اعدادش بیشتر است مربوط به زمان استفاده از شارژر سریع است.
شاید شارژر‌هایی را پیدا کنید که روی آن‌ها توان 18 وات یا 12 وات در 1.5 آمپر و 9 ولت در 2 آمپر داشته باشند اما همانطور که گفتیم در واقع هنوز گوشی‌هایی که بتوانند از این مقدار جریان پشتیبانی کنند معرفی نشده اند. اما اگر یک شارژر با توان 18 وات خریدید حداقلش این است که در آینده که گوشی‌های جدیدتر با قابلیت توان بیشتر عرضه شدند می‌توانید همچنان از آن‌ها استفاده کنید.

Fast Charger

آیا شارژ سریع برای باتری شما بد است؟ آیا شارژ سریع بر عمر باتری تاثیر می‌گذارد؟ آیا معایبی برای شارژ سریع گوشی وجود دارد؟

این‌‌ها سوالاتی است که می‌تواند ذهن هر فرد را نسبت به این فناوری مشغول کند. بهترین پاسخی که من می‌توانم به شما بدهم این است که بستگی دارد. باتری شما چه نوعی است؟ آیا تاکنون دیتاشیت کارخانه سازنده باتری خود را مطالعه کرد‌ه اید؟
شارژ سریع باتری می‌تواند به سولفات شدن آن منجر شود و تبخیر آب در داخل آن که ظرفیت باتری را کاهش می‌دهد.
شارژ سریع در واقع برای باتری خیلی‌هم خوب نیست اما نظارت بر دما نکته‌ی مهمی‌است که اگر بررسی شود تا حدی قابل قبول بودن این فناوری را تایید می‌مند. تا زمانی که دمای بیش از حد بالا نباشد که البته این حد برای انواع باتری متفاوت است، می‌توانید شارژ سریع را انجام دهید. شارژر‌های خوب باعث می‌شود سرعت شارژ به منظور حفظ دما در این حد امن نگهداری شود. هنگامی‌که به دنبال یک شارژر هستید، لازم است شارژی را که سرعت شارژ را با استفاده از نظارت دمای باتری تغییر می‌دهد انتخاب کنید.

شارژ سریع باتری روی گوشی شما تاثیر بسیار زیادی نمی‌گذارد. اما اگر شما یک گیمر سنگین هستید یا اغلب از گوشی خود استفاده می‌کنید که باعث گرم شدن آن می‌شود، شما ممکن است مجبور به تعقل بیشتری در مورد شارژ سریع باشید. اجازه دهید توضیح دهم که چرا شارژ سریع برای گوشی شما مناسب نیست. شارژ سریع باعث می‌شود دستگاه شما شارژ بیشتری در مدت کوتاهی دریافت کند که باعث می‌شود دستگاه شما داغ شود. بله اینحا نیز یازهم مشکلات حرارتی ایجاد شده توسط این شارژر‌‌ها به طور مستقیم بر عمر یک باتری تاثیر می‌گذارد. بنابراین بهتر است گوشی خود را تا بین 40 تا 80% شارژ نگهدارید و از شارژ سریع به عنوان روند شارژ روزانه خود استفاده نکنید. شارژر‌‌های معمولی برای شما بهترین گزینه اند.

شما فقط می‌توانید حداکثر میزانی که مدیریت IC گوشی شما اجازه می‌دهد آن را شارژ کنید. حتی اگر یک شارژر سریع داشته باشید، اگر PMIC برای جریآن‌‌های زیاد تنظیم نشده باشد، قادر نخواهید بود گوشی‌تان را سریع‌تر شارژ کنید.
پس در حالت کلی می‌توان گفت که شارژ سریع هیچ مشکلی برای گوشی و باتری آن بوجود نمی‌آورد مگر اینکه مونیتورینگ حرارتی روی آن انجام گیرد و کنترل‌‌های لازم از IC ارسال گردد. در این مقاله به همه چیز درباره عمر باتری موبایل میپردازیم.

battery charger battery charger 2

آیا این باتری یا شارژر است تعیین می‌کند شارژ سریع در گوشی‌های هوشمند فعال است یا خیر؟

بله

این در واقع سه چیز است که تعیین کننده‌ی این امر است: انتقال دهنده‌ی توان (چیزی که اکثر مردم آن را "شارژر" نامیده اند)، مدار شارژ و باتری گوشی.
خوب، اول باتری. تکنولوژی خاصی که در باتری‌ها استفاده می‌شود، با استفاده از میزان ولتاژ و جریان لحظ‌های تخمین می‌زنند این باتری چگونه با سرعت شارژ می‌شود و برای شارژ سریع چقدر زمان نیاز دارد. سلول‌های لیتیمی‌امروزه در این مورد عملکردی بسیار شگفت انگیز دارند. دومین عامل، مدار شارژ است که در واقع بخشی از هر گوشی هوشمند، هر تبلت، هر لپتاپ و غیره است. این بدین معنی است که باتری مورد نظر بدون توجه به نحوه اتصال گوشی به برق شارژ می‌شود. هر پورت USB قدیمی‌می‌تواند با خیال راحت هر گوشی قدیمی‌را شارژ کند. مدار‌های شارژ سریع باید دمای باتری و سایر عوامل را کنترل کنند، در غیر این صورت طول عمر باتری را کاهش می‌دهند. و باتری مورد آخری که بیان می‌شود، باید برای گوشی شما از فناوری شارژ سریع برخوردار باشد، در غیر اینصورت این فناوری برروی کوشی شما تاثیری نخواهد گذاشت.

کدام پاور بانک شارژ سریع را پشتیبانی می‌کند؟

پاور بانک‌‌ها می‌توانند گوشی‌های هوشمند شما را در هر کجا و در هر زمان که هستید شارژ کنند. با این حال، با پیشرفت فناوری‌‌های شارژ سریع گوشی‌‌ها در حال حاضر در بازار پاور بانک‌‌ها نیز از این پیشرفت جا نماند‌هاند. درست مثل شارژ سریع گوشی‌‌های هوشمند، پاور بانک‌‌های سریعی وجود دارند که می‌توانند گوشی‌های هوشمند شما و دیگر دستگاه‌ها را دو تا چ‌هار برابر سریع‌تر شارژ کنند. اگر شما قصد خرید یک پاور بانک را دارید، نگاهی به 5 اسم از بهترین پاور بانک‌‌های قدرتمند شارژ سریع شگفت انگیز بیاندازید.

• Xiaomi Mi Power Bank 2i
• Intex IT-PB11K 11000mAh Power Bank
• Portronics POR-695 20000mAh Power Bank
• Philips 11000 mAh Power Bank (DLP6006B)
• Ambrane 10000 Power Bank (PP-11)

PowerBank Fast Charger

شارژ سریع (Fast Charge) در برابر شارژ آهسته (Slow Charge) کدام بهتر است؟

به طور رایج، گوشی‌‌های هوشمند یا تبلت‌‌های ما شارژ می‌شود اگر باتری خالی باشد یا شارژ بسیار کمی‌در آن وجود داشته‌باشد ساعت‌‌ها به‌طول می‌انجامد. این روز‌ها، با تمام پیشرفت‌های در قدرت پردازش گوشی، وابستگی ما به آن و نیاز به همیشه متصل بودن ما به گوشی این امر را موضوعی مهم جلوه می‌دهد.

در حالی که شارژ سریع قابل اطمینان است، شارژ باتری گوشی شما با سرعت آهسته‌تر علی‌رغم سرعت پایین‌تر در شارژ، حرارت کمتر و استرس کمتری روی باتری متحمل می‌شود و همچنین برای سلامت طولانی مدت باتری بهتر است. به یاد داشته باشید، گرمای بیش از حد برای گوشی یا باتری آن فوق العاده مضر است.

2 نظر
  • حق پناه

    حق پناه 1398-11-25

    سلام و عرض ادب
    میخواستم بپرسم تفاوت بین شارژ یکنواخت ،سوزنی،و...درچیه
    ممنون میشم پاسخ بدید

    • 1398-11-25

      سلام
      سوالتون رو درست متوجه نمیشم، اگه منظور از سوزنی شارژ کردن نا منظم و تیکه تیکه هست،
      این مدل شارژ کردن به گوشی و باتری آسیب میزنه و باید به صورت یکنواخت گوشی رو شارژ کنید
      موفق باشید

  • 1
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم