از کجا بفهمیم سوکت شارژ گوشی خراب است؟ چطور این مشکل را حل کنیم؟

نوشته شده در تاریخ1403-02-12 توسط 1293

دلیل شارژ نشدن گوشی‌تان را نمی‌دانید؟ شاید سوکت شارژ گوشی‌‌تان خراب شده باشد. همه ما برای شارژ کردن و استفاده از گوشی، به شدت به سوکت شارژ آن متکی هستیم. با این حال با گذشت زمان و در اثر عوامل مختلفی، ممکن است سوکت شارژ گوشی دچار آسیب دیدگی شود و گوشی به درستی یا اصلا شارژ نشود. در این مقاله، به شما می‌گوییم سوکت شارژ گوشی چیست و به بررسی علائم خرابی سوکت شارژ، نکات ضروری برای جلوگیری از بروز آن و روش‌های تعمیر آن می‌پردازیم.

سوکت شارژ گوشی چیست؟

سوکت شارژ یا همان درگاه شارژ، دریچه کوچک گوشی است که کابل شارژر به آن وصل می‌شود و اجازه می‌دهد که جریان برق به باتری گوشی برسد و آن را شارژ کند. وظیفه‌ی سوکت شارژ، اتصال به کابل برای شارژ کردن و یا انتقال دیتا است.

انواع سوکت شارژ گوشی

انواع مختلفی از سوکت شارژ‌ها در بازار وجود دارد مانند: میکرو یو اس بی (Micro USB)، تایپ سی (USB-C) و لایتنینگ (Lightning) که هر کدام مخصوص دستگاه‌های مختلف است. دانستن نوع پورت شارژ گوشی‌تان برای اطمینان از سازگاری با کابل شارژ ضروری است.

عکس سوکت گوشی

عکس سوکت گوشی در چند مدل مختلف در تصویر بالا قابل مشاهده است؛ در بعضی گوشی‌ها سوکت شارژ‌ها باهم مشابه هستند.

از کجا بفهمیم سوکت گوشی خراب است؟

1. مسائل مربوط به شارژ

از اصلی‌ترین علائم و نشانه‌های خرابی سوکت شارژ، مشکلات مربوط به شارژ است. از جمله:

  • شارژ آهسته; شارژ شدن دستگاه شما بیشتر از حد معمول طول بکشد.
  • عدم پذیرفتن شارژ; دستگاه شما اصلا شارژ نشود.
  • شارژ ناسازگار; دستگاه به طور متناوب شارژ شود. یعنی شارژ شدن دستگاه خود به خود پس از چند لحظه قطع و دوباره وصل شود.
  • دستگاه فقط در یک حالت و زاویه خاص شارژ شود.

2. عدم پشتیبانی از انتقال دیتا

گاهی اوقات دستگاهتان شارژ می‌شود ولی به سیستم وصل نمی‌شود، این مشکل هم می‌تواند به خاطر خرابی سوکت شارژ باشد.

3. اتصال شل

اتصال شل بین کابل و سوکت شارژ گوشی، یکی دیگر از علائم خرابی سوکت شارژ است. در این حالت ممکن است کابل به خوبی داخل سوکت شارژ جا نشود و به راحتی از داخل آن بیفتد یا کابل به طور کامل و تا انتها درون سوکت قرار نگیرد و یا کابل درون سوکت شارژ لق بزند و به اصطلاح بازی کند. در این حالت با تکان دادن کابل درون سوکت، متوجه فیکس نبودن کابل و تکان خوردن آن درون سوکت شارژ خواهید شد.

4. آسیب فیزیکی

سوکت شارژ در اثر عوامل مختلفی ممکن است از لحاظ فیزیکی آسیب ببیند از جمله; تقلا برای وارد کردن کابل به زور درون سوکت شارژ یا افتادن تصادفی دستگاه در حین شارژ . یا وارد کردن اجسام خارجی به داخل سوکت شارژ جهت تمیز کردن آن و ... . ترک‌ها یا پین‌های خمیده و شکسته داخل سوکت شارژ، نشانه‌های بارز آسیب فیزیکی هستند.

5. گرم شدن بیش از حد

سوکت شارژ آسیب دیده می‌تواند باعث داغ شدن بیش از حد دستگاه در حین شارژ شود. اگر هنگام شارژ دستگاه خود متوجه گرمای بیش از حد شدید، ممکن است سوکت شارژ دستگاه دچار آسیب شده باشد که حتما باید بررسی شود.

نحوه بررسی خرابی سوکت شارژ

1. وضعیت فیزیکی را بررسی کنید.

سوکت شارژ را به دقت بررسی کنید تا هر گونه علائم قابل مشاهده مانند ترک، پین‌های خمیده، پایه‌های شکسته، یا هر گونه زباله‌ و جرم گرفتگی داخل آن وجود داشته باشد را ببینید. یک چراغ قوه می‌تواند برای بررسی دقیق‌تر به شما کمک کند.

2. تست سوکت شارژ با استفاده از شارژرهای مختلف

اگر شک دارید که سوکت شارژ گوشی شما خراب است یا خیر، سعی کنید از کابل‌ها و آداپتورهای مختلف استفاده کنید تا ببینید آیا مشکل همچنان وجود دارد یا خیر. بعضی اوقات کابل یا آداپتور معیوب می‌تواند دلیل مشکلات شارژ باشد.

3. از خلال دندان یا مواد غیر رسانا استفاده کنید.

برای تمیز کردن سوکت شارژ، از یک خلال دندان یا یک ماده غیر رسانا مانند یک مسواک پلاستیکی به آرامی استفاده کنید. از استفاده از اجسام نوک تیز که ممکن است باعث آسیب بیشتر شود خودداری کنید.

دلیل خراب شدن سوکت شارژ گوشی چیست؟

تعیین علت آسیب به شما کمک می کند تا بهترین اقدام را داشته باشید. گاهی اوقات ممکن است یک تمیزکاری و سرویس ساده، مشکل سوکت شارژ دستگاه را برطرف کند. اما در مواقعی که به ساختار فیزیکی سوکت شارژ آسیب وارد شده باشد، به تعمیرات گسترده‌تری نیاز خواهد بود. عوامل زیادی می‌تواند باعث خرابی سوکت شارژ شود، مانند:

1- استفاده از گوشی در حین شارژ

یک از دلایل اصلی خراب شدن سوکت شارژ گوشی، استفاده از دستگاه در زمان به شارژ بودن آن است که به سوکت شارژ آسیب فیزیکی وارد می‌کند.

سوکت شارژ هواوی

تصویر بالا مربوط به یکی از گوشی‌های برند هواوی است که پین‌های سوکت شارژ کاملا کج شده و نیاز به تعویض دارد.

سعی کنید هنگامی که گوشی به شارژ است، با آن کار نکنید و یا در صورت نیاز به استفاده از گوشی، ابتدا آن را از شارژ جدا کنید و سپس شروع به استفاده کنید

2- آب خوردگی سوکت شارژ

یکی دیگر از دلایل مربوط به خرابی سوکت شارژ، آبخوردگی یا رطوبت است. اگر مقدار بسیار کمی آب یا مایعات دیگر مانند قهوه، الکل و ... وارد سوکت شارژ گوشی شود، نه تنها باعث خرابی سوکت شده، بلکه با اتصال کابل شارژ می‌تواند باعث ایجاد اتصالی در مدار شارژ گوشی شود. ممکن است موبایلتان آبخوردگی داشته باشد و بعد از خشک کردن گوشی هیچ مشکلی نداشته باشید، اما بعد از چند روز به طور اتفاقی موبایلتان دیگر شارژ نشود؛ دلیل آن خشک شدن آبخوردگی داخل دستگاه است که بعد از خشک شدن، باعث ایجاد سولفاته شده است و امکان دارد در مدار شارژ گوشی باعث ایجاد اتصالی شده باشد. خوشبختانه امکان ایجاد اتصالی در چنین حالتی برای اکثر گوشی‌های امروزی بسیار کم است; چون در صورت تشخیص رطوبت در قسمت سوکت شارژ، دستگاه برق ورودی را به طور خودکار قطع می‌کند تا قطعات دیگر آسیب نبینند. زمانی که سوکت شارژ کمی رطوبت داشته باشد، مقاومتی به نام ان تی سی، اجازه‌ی عبور جریان برق را به آی‌ سی شارژ نمی‌دهد، تا آسیبی به مدار شارژ وارد نشود و تا زمانی که رطوبت سوکت شارژ از بین نرود، دستگاه شارژ نخواهد شد.

همیشه بعد از آبخوردگی شدید، موبایلتان را خاموش کنید و برای سرویس کردن آن به مراکز تعمیرات موبایل مراجعه کنید.

3- کثیف شدن و جرم گرفتگی سوکت شارژ

گاهی کثیف شدن پورت شارژ اجازه‌ی اتصال صحیح کابل به سوکت شارژ را نمی‌دهد. با گذشت زمان، گرد و غبار و زباله درون سوکت شارژ جمع می‌شوند و در نهایت می‌توانند باعث آسیب شوند.

4- فرسودگی سوکت شارژ

استفاده منظم و زیاد از درگاه شارژ گوشی طی چندین سال، در نهایت می‌تواند باعث ساییدگی و تمام شدن عمر قطعه شود.

5- شارژ نادرست

استفاده از شارژر بی‌کیفیت و ناسازگار نیز می‌تواند باعث آسیب دیدگی سوکت شارژ شود.

اگر سوکت شارژ گوشی آسیب دید، چه باید کرد؟

1- تمیز کردن سوکت شارژ

اگر داخل درگاه شارژ گوشی گرد و غبار یا زباله وجود دارد، تمیز کردن دقیق آن ممکن است مشکل را حل کند. با این حال، باید مراقب باشید که به سوکت شارژ آسیب بیشتری وارد نکنید.

2- اجتناب از تعمیرات DIY (Do it-Yourself)

با وجود اینکه ویدیوهای تعمیرات DIY به وفور به صورت آنلاین در سطح اینترنت وجود دارد، تلاش برای تعمیر سوکت شارژر آسیب دیده توسط خود کاربر بدون دانش و ابزار مناسب، می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران ناپذیر شود. بهتر است در چنین مواردی از تعمیرات DIY خودداری کنید.

3- از یک متخصص کمک بگیرید

اگر آسیب دیدگی سوکت شارژ گوشی شدید است یا با وجود تمیز کردن آن، مشکل همچنان ادامه دارد، نیاز است که با مراجعه به مراکز معتبر تعمیرات موبایل، از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

چگونه سوکت گوشی را تمیز کنیم؟

تعمیر سوکت شارژ گوشی در خانه، نیازمند برس (مسواک) و مقدار بسیار کمی تینر است، البته میتوانید با سنجاق هم این کار را انجام دهید ولی باید مواظب باشید که پین‌های سوکت شارژ کج یا شکسته نشوند.

نکته: معمولا در تمام گوشی‌ها سوراخی کنار سوکت شارژ است که مربوط به میکروفون مکالمه است، اگر هنگام تمیز کردن سوکت شارژ چیزی وارد آن شود، به احتمال زیاد میکروفون مکالمه خراب می‌شود.

پیشگیری از خرابی سوکت شارژ

1- استفاده از محافظ برق

برای محافظت از دستگاه خود در برابر نوسانات ناگهانی برق، هنگام شارژ از محافظ برق استفاده کنید. این کار می تواند هم سوکت شارژ و هم دستگاه را از آسیب احتمالی حفظ کند.

2- عدم استفاده از گوشی حین شارژ شدن

بهتر است از استفاده از گوشی در هنگام شارژ خودداری کنید، زیرا ممکن است درگاه شارژر را تحت فشار قرار داده و باعث شکستن آن شود.

3- رفتار ملایم با کابل شارژ

کابل شارژ را با احتیاط درون سوکت جا بزنید یا از آن خارج کنید، از برخورد خشن یا بیرون کشیدن آن به زور و با شدت، اجتناب کنید. رفتار محتاطانه و ملایم، می‌تواند طول عمر درگاه شارژ شما را افزایش دهد.

4- استفاده از شارژر مناسب

از استفاده از سیم شارژر آسیب‌دیده یا فرسوده خودداری کنید، زیرا ممکن است به سوکت آسیب برساند.

5- تعمیر و نگهداری منظم دستگاه

سوکت گوشی را تمیز و عاری از زباله نگه دارید. گرد و غبار و کثیفی می‌تواند به مرور زمان جمع شود و باعث بروز مشکلاتی در شارژ شود. سوکت را به طور منظم تمیز کنید و دستگاه را از رطوبت یا دمای شدید دور نگه دارید.

6- عدم استفاده از شارژر افراد دیگر

در صورت امکان از استفاده از شارژرهای شخص دیگر خودداری کنید. ممکن است شارژر دیگری با گوشی شما سازگار نباشد و به سوکت آسیب برساند. اگر نیاز بود از شارژر شخص دیگری استفاده کنید، از اورجینال و سازگار بودن آن مطمئن شوید.

تعمیر سوکت شارژ گوشی در ماکروتل

ماکروتل با تیم تعمیرات موبایل خود آماده خدمت رسانی به شماست. اگر سوکت شارژ گوشی‌تان دچار مشکل شده، برای تعمیر آن به صفحه تعمیرات موبایل ماکروتل رفته و درخواست خود را ثبت کنید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و یا به صورت حضوری به یکی از شعب ما مراجعه کنید.

هزینه تعمیر سوکت شارژ گوشی، بسته به مدل گوشی، نوع و میزان آسیب دیدگی و ... متفاوت است.

جمع بندی

سوکت شارژ گوشی نقشی حیاتی در روشن نگه داشتن و عملکرد آن ایفا می‌کند. شناخت علائم آسیب دیدگی سوکت شارژ و انجام اقدامات مناسب، می‌تواند به جلوگیری از مشکلات بیشتر کمک کند. به یاد داشته باشید که از تعمیر سوکت شارژ گوشی در خانه و بدون تخصص و دانش لازم خودداری کنید و در صورت نیاز، به مراکز معتبر مراجعه کنید. با رعایت اقدامات پیشگیرانه و مراقبت از سوکت شارژ، می توانید طول عمر گوشی خود را تضمین کنید.

سوالات متداول کاربران از ماکروتل

آیا سوکت شارژ آسیب دیده می تواند بر عمر باتری دستگاه تأثیر بگذارد؟

بله، سوکت شارژ آسیب دیده می‌تواند بر روند شارژ تأثیر بگذارد و با قطع و وصل متناوب جریان برق، منجر به مشکلات مربوط به باتری مانند بادکردگی شود.

آیا تعویض سوکت شارژ گوشی ریسک دارد؟

تعویض سوکت شارژ برای اکثر گوشی‌ها هیچ گونه ریسکی ندارد، ولی تعداد محدودی از گوشی‌ها بر اساس طراحی‌ای که دارند، تعویض سوکت شارژ در آنها اندکی ریسک دارد. البته اگر تعویض سوکت در مراکز معتبر و توسط فرد متخصص و باتجربه انجام شود، مشکلی برای گوشی به وجود نخواهد آمد.

آیا کابل شارژ تقلبی باعث خرابی سوکت شارژ می‌شود؟

بله، در اکثر مواقع کابل شارژ تقلبی باعث آسیب زدن به پین‌های داخلی سوکت شارژ می‌شود؛ کابل تقلبی نه تنها به سوکت شارژ بلکه به باتری و مدار شارژ هم فشار وارد می‌کند و در دراز مدت باعث ایجاد مشکلات گسترده‌تری در گوشی می‌شود؛ در نتیجه استفاده از کابل شارژ اصلی باعث افزایش طول عمر قطعات موبایل می‌شود.

برای تعویض سوکت شارژ گوشی به کجا مراجعه کنیم؟

تعویض سوکت شارژ کار پیچیده‌ای نیست ولی حساس است؛ چون معمولا در کنار سوکت شارژ قطعات حساس به حرارت وجود دارند. به همین دلیل برای تعویض آن باید به مراکز معتبر مراجعه کنید تا در آینده به مشکلات دیگری برخورد نکنید.

در صورت نیاز به تعویض سوکت شارژ، قبل از تعمیر کردن آن حتما در مورد مهلت تست و گارانتی بعد از تعمیر مطمئن شوید.

تمامی خدمات تعمیرات موبایل در دفاتر ماکروتل با مهلت تست و گارانتی انجام می‌شود.

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم