دلایل و راه‌حل های مشکل بسته شدن برنامه ها در آیفون

نوشته شده در تاریخ1398-08-22 توسط 71879

اگر در حال کار با آیفون یا آپید خود هستید و ناگهان برنامه‌ای که در حال اجراست هنگ می‌کند و متوقف می‌شود نشان از وجود مشکلاتی ساده بوده و نیاز به اقداماتی در جهت رفع آن است. با ماکروتل در بررسی دلایل و روش های حل مشکل بسته شدن برنامه ها در آیفون و آیپد همراه باشید.

یکی از ویژگی های برتر سیستم عامل iOS نسبت به Android، مدیریت بهتر منابع سخت افزار و نرم افزاری است و معمولا خیلی کم پیش می‌آید که در حین اجرای یک اپلیکیشن در iOS، دستگاه در پردازش داده ها  به مشکل خورده و سیستم نتواند در حالت مطلوب به کار خود ادامه دهد، به همین دلیل آی او اس را سیستم عاملی با‌ ثبات معرفی می‌کنند.

دلایل متوقف شدن برنامه ها در آیفون

اگر بخواهیم دلیل متوقف شدن یا به‌اصلاح کرش کردن اپلیکیشن ها را مشخص کنیم، باید آن ها را به سه دسته کلی تقسیم بندی و بررسی کنیم:

دلیل توقف برنامه در آیفون

هسته سیستم عامل

برای واضح تر شدن موضوع باید اول این سوال را پرسید که سیستم عامل یا «Operating System» چیست؟

به صورت خلاصه و خیلی ساده، سیستم عامل واسطی بین برنامه های در حال اجرا و سخت افزار دستگاه است . برای مثال زمانی که شما به عنوان کاربر، هر نوع اپلیکیشنی، از بازی گرفته تا پیام رسان را اجرا می‌کنید، سیستم عامل منابع سخت افزاری مانند دوربین، صفحه نمایش و... را کنترل می‌کند. هدف آن بهبود سهولت و مدیریت استفاده از سخت افزار است.

کرش کردن برنامه ها در آیفون و آیپد

دفعات زیادی به دلیل سنگین بودن و یا اجرای چند برنامه به صورت هم زمان پیش آمده که اپلیکیشن کرش کند و سیستم نتواند آن را مدیریت کند، دلیل آن مشغول بودن Operating System و عدم ارتباط و مدیریت درست منابع توسط آن است.

برنامه نویسی غیر‌بهینه اپلیکیشن

برنامه نویسان تمام تلاش خود را می‌کنند که اپلیکیشن هایی که طراحی و تولید می‌‌کنند به بهترین نحو ممکن بر روی موبایل یا دستگاه شما اجرا شده و شاهد کمترین مشکلات در آن باشیم ولی همیشه در هر برنامه‌ای یک‌سری ضعف ها و حفره ها وجود دارد که در اصطلاح به آن باگ «Bug» می‌گوییم. معمولا باگ ها به سرعت توسط توسعه دهندگان برنامه رفع خواهند شد ولی در این مدت نواقص می‌تواند منجر به متوقف شدن بعضی از برنامه ها در حین اجرا شود.

برنامه نویسی اشتباه اپلیکیشن

سخت افزار قدیمی آیفون

یکی از دلایل دیگری که می‌تواند باعث وقفه و توقف برنامه شود، قدیمی بودن مشخصات سخت افزاری دستگاه شما است. هر روز بازی های با کیفیت تری تولید و منتشر می‌شوند و اگر مدت زمانی زیادی یک موبایل را داشته باشیم به مرور در اجرای بازی ها و برنامه های جدید به مشکل می‌خورند و بسته می‌شوند. که تنها راه حل این مسئله کاهش گرافیک بصری در تنظیمات بازی و یا خرید دستگاهی بروز تر است .

سخت افزار قدیمی آیفون

حالا که با دلایل اصلی متوقف شدن برنامه ها در حین اجرا آشنا شدید، نوبت آن رسیده که به سراغ روش های حل آن برویم.

راه‌حل های مشکل بسته شدن برنامه ها در آیفون

1-اجرای دوباره اپلیکیشن

بدون شک اولین راه حلی که همه به آن فکر می‌کنند و در اکثر اوقات هم جواب می‌دهد، بستن و اجرای دوباره برنامه است. اگر از آیفون X به قبل که در پایین صفحه نمایش آن دکمه گرد Home قرار دارد استفاده می‌کنید، فقط کافیست که دو‌بار پشت سر هم به طور متوالی این دکمه را بزنید تا لیستی از برنامه های اخیری که اجرا کرده اید را مشاهده کنید، اکنون برنامه ای که با آن به مشکل خورده اید را با انگشت به سمت بالا کشیده تا ناپدید شود، با این عمل شما به شکل کامل برنامه را بسته‌اید مگر آنکه در پس زمینه موبایل هنوز هم در حال اجرا باشند.

اجرای دوباره برنامه در آیفون

 اگر از آیفون X و جدید تر استفاده می‌کنید با توجه به شکل پایین صفحه را به طرف بالا کشیده و نگه‌دارید تا لیست اپ های در حال اجرا ظاهر و مانند دستورالعمل ذکر شده در بالا عمل کنید تا برنامه‌ای که دارای مشکل است را ببنید. حالا دوباره آن را اجرا کنید.

بستن برنامه های در حال اجرا

2-راه اندازی مجدد یا ری‌استارت کردن آیفون

بعضی وقت ها امکان دارد اپلیکیشن در حال اجرا یا به خصوص سیستم عامل، بدون هیچ دلیل معینی در پردازش های خود به مشکل بخورد که در این صورت تنها راه رفع این خطا ری‌استارت کردن دستگاه است، معمولا اگر این مشکل اتفاق بی‌افتد،‌ سیستم عامل به صورت خودکار مجددا راه اندازی می‌شود، در غیر این صورت دکمه خاموش و روشن(Power) موبایل خود را نگه دارید تا کادری حاوی پیام «slide to power off» در بالای صفحه نمایش داده شده و انگشت خود را از در آن از چپ به راست بکشید تا سیستم خاموش شود.صبر کنید تا موبایل به طور کامل خاموش شود سپس دوباره دکمه پاور را نگه دارید تا بر روی صفحه نمایش لوگوی شرکت اپل را ببینید.

ری استارت کردن گوشی

3-آپدیت کردن اپلیکیشن و سیستم عامل iOS در آیفون

یکی از معمول ترین دلایل و خطاها مربوط به ناسازگاری بین نسخه یا ورژن اپلیکیشن با نسخه iOS در حال اجراست. به طور مثال وقتی که بروزرسانی جدید یک سیستم عامل iOS منتشر شد، تمامی برنامه ها با آن سازگار نبودند و ممکن است مدتی کوتاهی زمان ببرد تا توسعه دهندگان این مشکلات را رفع کنند.

آپدیت برنامه و iOS در آیفون

حالات دیگری هم وجود دارد، مثلا یک اپلیکیشن فقط با آخرین نسخه iOS سازگار است و تا زمانی که سیستم عامل خود را آپدیت نکرده‌اید، نمی‌توانید از آن استفاده کنید و یا فقط باید آخرین ورژن یک اپ نصب باشد تا به ویژگی ها دسترسی داشته باشید. پس بررسی کنید که آخرین آپدیت iOS یا برنامه مورد نظر در حال اجراست.

اگر مایل هستید که از آخرین ویژگی های سیستم عامل iOS اطلاع داشته باشید، بر روی اینجا کلیک کنید.

4-نصب دوباره اپلیکیشن

اگر متد های ساده بالا را انجام داده و نتیجه نگرفتید تنها راهی که به ذهن می‌رسد حذف و نصب دوباره اپلیکیشن است چون ممکن است برنامه‌ به دلایلی به صورت ناقص یا صدمه دیده بر روی آیفون شما نصب شده باشد.

در صفحه اصلی انگشت خود را روی برنامه ای که قصد حذف آن را دارید نگه دارید تا علامت ضربدر در بالای آن مشخص شود، با زدن آن برنامه حذف خواهد شد. اکنون فقط کافیست بهApp Store رفته و دوباره آن را دانلود و نصب کنید.

نکته: اگر اطلاعات برنامه برای شما حائز اهمیت است، پیشنهاد میکنم حتما از اطلاعات خود فایل پشتیبان یا بک آپ تهیه کنید.

گزارش دادن مشکل در App Store

اگر هیچ کدام از روش های ذکر شده به شما کمکی نکرد آخرین راه گزارش دادن مشکل به توسعه دهندگان است، برای این کار به App Store رفته، اپلیکیشن مورد نظر را پیدا کرده و به بخش Reviews بروید؛ گزینه App Support را بزنید و مشکل خود را به صورت کامل و دقیق شرح دهید. این روش به هیچ‌وجه به سرعت مشکل شما راه حل نمی‌کند و تازه اگر خوش شانس باشید در بین انبوهی از نظرات و پیشنهادات ، گزارش شما دیده می‌شود.

گزارش باگ و مشکل در iOS

سخن آخر

در این مطلب سعی ما بر آن بود که به دلایل و راه حل های بسته شدن ناگهانی برنامه ها در iOS اشاره کرده و نکات و روش هایی را ذکر کنیم تا این مشکلات حل شود، با این حال در کل خیلی دست کاربر برای رفع این نوع حوادث باز نیست و اگر از متد های ساده‌ی بالا استفاده کردید و جواب نگرفتید بعید به‌ نظر می‌رسد که راه دیگری برای حل آن وجود داشته باشد.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم