فناوری هایی که در سال ۲۰۲۰ احتمالا شاهد آن‌ها خواهیم بود

نوشته شده در تاریخ1398-10-16 توسط 1448

شبکه 5G یا نسل پنجم

در سال ۲۰۱۹ نام شبکه اینترنتی نسل ۵ یا 5G بیشتر از همیشه به سر زبان ها افتاد و حتی تعداد انگشت شماری از موبایل های رده بالا و پرچمدار نیز با پشتیبانی از اینترنت 5G به بازار آمدند اما برای اکثر مردم امکان خرید آن به دلیل قیمت بالا، امکان پذیر نیست و البته باید خاطر نشان کرد که هنوز اپراتورها و سرویس دهندگان اینترنت داخلی از نسل پنجم پشتیبانی نمی‌کنند.

خرید گوشی های نسل پنجم در حال حاضر پرهزینه و گران است اما به دلیل ساختار مناسب شبکه های مخابراتی در کره جنوبی، حدود دو میلیون موبایل Samsung به فروش رفته است؛ البته برای دسترسی به 5G امکان خرید موبایل های شیائومی Mi 9 Pro که کمی ارزان تر از برند هایی مانند سامسونگ هستند نیز وجود دارد.

اینترنت 5G

معمولا استفاده از یک فناوری و تکنولوژی جدید همواره مشکلاتی را در بر دارد، به طور مثال از عیب های شبکه 5G می‌توان به استفاده شدید از باتری و حتی داغ شدن بیش از حد دستگاه های هوشمند نیز اشاره کرد. سال ۲۰۲۰ نویدی تازه برای مهیا و آماده سازی بستر لازم برای استفاده از این فناوری جدید است و از این به بعد باید شاهد آن باشیم که پشتیبانی از شبکه 5G یکی از پایه ای ترین و مهم ترین قابلیت های دستگاه هوشمند باشد.

برخی از ویژگی های استفاده از 5G:

  • سرعت دانلود بسیار بالا برای دانلود فایل های حجیم
  • برقراری ویدیو کال یا تماس های تصویری یکپارچه با کم‌ترین اختلال ممکن
  • استفاده از سرویس اشتراک بازی مانند Google Stadia
  • استفاده بهتر از فناوری واقعیت افزوده (AR)
  • افزایش لذت تجربه بازی های آنلاین مانند PUBG و...

بهبود موبایل های تاشدنی

در سال ۲۰۱۹ شاهد معرفی و تبلیغات گسترده در حوزه موبایل های Foldable یا تاشدنی بودیم و حتی دستگاه های انگشت شماری به بازار آمد و در اختیار مشتریان قرار گرفت. شرکت هایی مانند سامسونگ، هوآوی و موتورولا موبایل های تاشدنی خود را با الگو و طراحی مخصوص، به مرحله تولید رساندند. سامسونگ اولین دستگاه تاشوی خود را Galaxy Fold نامید که در زمان باز شدن، طراحی‌‌ شبیه یک تبلت را به ما القا می‌کرد یا Huawei Mate X که به دلیل ساختار جالب خود به سه طریق قابل استفاده است و هم‌چنین موبایل Motorola Razr که با اندازه کوچک خود ظاهری نوستالژیک و البته گران دارد!

هدف گوشی های تاشدنی آن است که در قالب یک موبایل معمولی بتواند در صورت نیاز صفحه نمایشی بزرگ‌تر در اختیار شما قرار دهد. متاسفانه این دستگاه ها در سال ۲۰۱۹ قیمت بسیار بالایی داشتند و هزینه تهیه یکی از آن ها برای یک موتورولا Razr حدود ۱۵۰۰ دلار، برای سامسونگ گلکسی فولد ۲۰۰۰ دلار و از همه گران تر، برای هوآوی میت ایکس ۲۴۰۰ دلار قیمت گذاری شده است.

موبایل تاشدنی الجی

هزینه ساخت و فروش این گوشی ها در حال حاضر بالاست و با ۱۰۰۰ دلار می‌شود یکی بهترین گوشی ها بازار، مانند آیفون ۱۱ پرو را تهیه کرد. به‌خاطر جدید بودن الگو و تولید موبایل های تاشدنی در سال ۲۰۱۹، امکان خراب شدن آن ها بسیار زیاد است؛ مخصوصا به دلیل آنکه صفحه این نوع گوشی ها به‌جای شیشه از پلاستیک ساخته شده است که به نسبت، جنس شکننده‌تری دارد و در مقابل فشار مستقیم، زودتر و بیشتر صدمه می‌بیند. بااینکه هنوز راهی طولانی برای ساخت هرچه بهتر این نوع دستگاه ها باقی ماند است اما احتمالا در سال ۲۰۲۰ شاهد تولید و معرفی گسترده‌تر گوشی های تا شدنی خواهیم بود.

بدون شک شرکت های قدرتمند دیگر نیز مانند شیائومی، LG یا اپل به دنبال گرفتن بخشی از بازار بکر و دست نخورده گوشی های تاشدنی خواهند بود و باید دید که در چه زمانی اولین گوشی تاشوی خود را معرفی می‌کنند. سامسونگ هم از اشتباهات خود در تهیه و تولید Galaxy Fold درس خوبی گرفته است و می‌خواهد در ماه آگوست سال ۲۰۲۰، گلکسی فولد ۲ را معرفی کند.

بهبود شارژ سریع

دستگاه های هوشند تا زمانی که شارژ داشته باشند به هر شکلی می‌توانند به شما کمک کنند اما با تمام شدن باتری، عملا به وسیله‌ای غیرقابل استفاده تبدیل می‌شوند. هر سال سخت افزار و قطعات موبایل ها دچار بهبود می‌شوند و به جرئت کم‌ترین سهم از این پیشرفت را باتری ها دارند. دو ایده برای استفاده هر چه بهتر از باتری ها وجود دارد، یکی افزایش ظرفیت آن ها و دیگر استفاده و پشتیبانی از قابلیت شارژ سریع یا Fast Charge است؛ با توجه به محدودیت اندازه و سایز گوشی ها برای افزایش ظرفیت باتری، در حال بهترین جایگزین استفاده از روش دوم است.

شارژ و شارژر سریع

سال ۲۰۱۹ گام بزرگی در شارژ سریع و تولید گوشی های پشتیبانی کننده از این قابلیت است. به طور مثال موبایل رده‌بالای سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ پلاس از یک شارژر ۲۵ واتی که در جعبه آن موجود است استفاده می‌کند اما این دستگاه حتی می‌تواند از یک شارژر ۴۵ واتی نیز پشتیبانی کند تا فقط در ۳۰ دقیقه باتری را به صورت کامل شارژ کند. اپل در اقدامی عجیب در جدید ترین دستگاه های خود مانند آیفون ۱۱ از یک شارژر ۱۸ واتی استفاده می‌کند و همین باعث می‌شود که در سال ۲۰۲۰ انتظار بیشتری از این شرکت و دیگر تولید کننده‌ها داشته باشیم.

گران‌تر شدن دستگاه های رده‌بالا

اگر به این یک دهه اخیر نگاهی مختصری بیاندازیم متوجه می‌شویم که قیمت گوشی ها به صورت فزاینده‌ای در حال گران شدن هستند. دلیل این افزایش قیمت فقط تورم ها و موضوعات این‌چنینی نیست، بلکه علت اصلی آن بهبود و پیشرفت چشمگیر قطعات تولید شده است. به طور مثال موبایل های تاشدنی، پشتیبانی و استفاده از شارژ سریع و استفاده از چیپست های 5G، باعث گران شدن دستگاه های رده‌بالای می‌شود و معمولا دستگاه های میان‌رده خیلی دچار افزایش قیمت نمی‌شوند و ثبات بیشتری را تجربه می‌کنند. یکی از بهترین و مقرون به‌صرفه ترین گوشی های میان‌رده شیائومی نوت۸ است و پیشنهاد میکنم مقاله‌ای که برای بررسی و معرفی آن نوشته‌ایم را بخوانید.

افزایش قیمت گوشی

نمایشگر های ۱۲۰ هرتزی

صفحه نمایش یکی از قسمت هایی است که همیشه دچار تغییر و گوناگونی می‌شود. تا به الان کیفیت و جزئیات نمایشگر ها مهم‌ترین ویژگی آن ها بود ولی اگر در کنار کیفیت روی سرعت نیز کار شود، شاهد ترکیب و خروجی بهتری خواهیم بود. صفحه نمایش های چند سال اخیر و امروزی همگی از Refresh Rate یا نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتزی پشتیبانی می‌کنند؛ این به آن معناست که در هر ثانیه تصویر ۶۰ بار بروزرسانی می‌شود تا تغییرات به سرعت اعمال شود. بدون شک تا الان متوجه شده‌اید که نمایشگر های ۱۲۰ هرتزی در هر ثانیه ۱۲۰ بار بروزرسانی می‌شوند.

نمایشگر 120 هرتزی

کاربرد نمایشگر با نرخ‌تازه سازی بیشتر چیست؟

هرچقدر نرخ تازه سازی یا رفرش یک نمایشگر بیشتر باشد، شاهد آن هستیم که تصاویر به شکل بهتر و روان تری دیده می‌شوند؛ این افزایش فریم (Frame) در بازی ها، ویدیوها و انیمیشن های باکیفیت و سنگین، بیشترین اثر را دارند و هر چقدر فریم بالاتری داشته باشیم، تماشای آن لذت بخش‌تر و واقعی‌تر به‌نظر می‌رسد.

نرخ‌تازه‌سازی بالاتر حتی در واقعیت افزوده (AR) نیز باعث بهبود خروجی تصویر می‌شود. در حال حاضر برخی از گوشی های رده‌بالا مانند گوگل پیکسل ۴ یا وان‌پلاس 7T از نمایشگر ۹۰ یا ۱۲۰ هرتزی استفاده می‌کنند؛ البته امکان کاهش Refresh Rate مهیاست، زیرا افزایش این نرخ با مصرف باتری رابطه‌ای کاملا مستقیم دارد.

محصولات مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم